Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Hyvät+kesäkelit+jatkuivat+tänäänkin.++Luultavasti++vielä+muutaman+päivän+eteenpäinkin.++Täytyy+kai+vielä+mennä+katsemaan+marjametsää.+Ehkä+jopa+koettaa+marjojen+poimimistakin.+Viimeinen,+paras+ja+helpoin+marjojen+löytämispaikka+on+tori.++Se+voi+hyvinkin+tulla+tapahtumaan.MK+kertoi+tapahtumien+runsaudesta+paikkkakunnallaan.+On+niitä+täälläkin.+Tuntuu+että++tapahtumat+ovat+vain+lisääntymään+päin,+vaikka+en+edes+aktiivisesti+seuraakaan.+Osallistumisenikin+on+hiipunut+vähiin.++Se+laiskuus+vain+on+lisääntymään+päin.Näyttää+nyt+siltä,+että+P-K:n+maakuntamatkani+taitaa+jäädä+tekemättä.+Kyllä+siihen+päättämättömyyteen++on+syynä+myös+terveydellisiä+seikkojakin.+Vaikka+matkan+saisi+kituuttaen+tehtyä,+on+kysymys:+onko+se+nyt+kaiken+väärtti?++Vaikka+mustikat+sieltä+korvesta+heposti+saisin,+niin+halvemalla+ja+vieläkin+helpommalla+ne+löytyy+torilta.++No,+onhan+monta+muutakin+arvoa+olemassa,+mutta+tylsistymään+päin+nekin+ovat.+Voin+ajatella,+että+onhan+ne+jo+moneen+kertaan+nähty.Tämän+päivän+merkittävin+"urotyö"+oli++nahkavartisten,+kumiteräsaappaitteni+paikkaus.+Varmaan+oksankarahka+oli+saanut+repeämän+kumiterään.+Onhan+ne+hyvät,+kouluttamani+saappat+ollet+ahkerassa+käytössä+niin+metsässä+kuin+suollakin+22+vuotta.+Tavoite+olisi,+että+ne+palvelevat+käytössäni+perille+saakka.+Mitä+niitä+yhtenään+uusii.Aurinko+paistelee+poutapilvien+välistä.+Mainio+keli,+vaikka+lenkin+runttaisin.+Huomiseen...
  2. Ulkoilupäivähän+oli+tänään.+Ei+näitä+kesäisiä,+sateettomia+päiviä+liikoja+ole+tuhlattavaksi+sisällä+nököttämiseen++ja+tietokoneen+räpläämiseen.+Vahinkoja+sattuu,+kuten+MK+kertoi.Kotikin+on+vaarallinen+paikka+kun+sille+päälle+vinksahtaa.+Toivotaan,+että+luonnon+paikkaus+hyvin+sujuu.Höytykäyttöäkin++sivutuotteena+ajattelin+tälle+päivälle+aamupuolella.+Ei+siitä+kuitenkaan+yrityksestäni+huolimatta+tullut+muuta+kuin+se+päätavoite,+se+"sivutuote+"+jäi+pieneksi+unelmaksi.+Pakkasin++marjanpoimintaan+tarvikkeet++ja+matkasin++suunitelmani+mukaiseen+kohteeseen.+Se+on+ehkä+10+ha+metsikkö++kapean+tien+varressa.+Auton+parkkeeraukseen+ei+paljon+paikkoja+ole,+mutta+aina+olen+tähän+asti+löytänyt.+Nyt+ei+löytynyt.+Sen+aihetti+sekin,+että+marjastajien+kiusaksi+oli+kivilohkareilla+eristetty+parkkipaikkana+käytetty+alue.++Siinä+meni+monta+paikkaa.Korvikkeeksi+menin+kangasmaaston+viereen.+Sehän+on+enempi+puolukkapaikka.+Olihan+siinä+männikössä+mukava+kävellä++tiukalla+sammalpeitteellä.++Mustikan+varpuja+oli+niukasti+ja+kulkijat+ovat+voineet+vähäset+mustikat+pistellä+suuhunsa.+Eipä+kannata+marjasaalistani+kehua,+muutama+kanttarelli++lisukkeena.++Kuitenkin,+ei+se+nyt+ihan+hupelo+reissu+ollut.+Ilma+oli+hyvä+ja+erinomainen+kävelyalusta+männikössä.+Kyllä+se+meikäläiselle+hyvin+passasi.+Päivänoset+retken+päälle+hyvin+heruttelematta+maittoi.Minulla+on+Hurskaisen+mainitsema+pride-+liittymä+varapuhelimessa.+Ihan+hyvä,+eikä+tarvitse+laskusta+erikseen+huolta+pitää.Kun+pelivoitoista+on+kyse,+täytyy+minunkin+mainostaa.+Oli+sellaiset+kyläjuhlat,+en+muista+mitkä"+kissanristijäiset"+lie+olleet.+Siitä+on+aikaa+n.65+v.+Oli+arpajaiset+ja+puolenkymmnetä+voittoa.+Ostin+kolme++arpaa+kun+kovasti+tyrkytettiin.++Voitin+kaksi+parasta+palkintoa,+paikallisen+sepän+tekemän+puukon+ja+täytekaakun.+Sen+parempaa+mäihää+minulla+ei+ole+ollut.+Tässäpä+kirjautumiseni.+Hyvää+jatkoa+teille!
  3. Huhheitaas,+enpä+taida+saada+aikaisiksi+mitään+mukavaa+luettavaa.+Ei+kannata+ottaa+edes+tosissaan.+Säätietohan+on+mukavaa+ja+uutta.Sekalaiset+ovat+ilmat,+sataa+ja+paistaa.++Juuri+nyt+on+löytynyt+aurinkokin.+Ei+sekään+aina+pysy+radallaan,+vaikka+jotkut+väittävävät,+että+aurinko+kiertää+aina+vaan+samaa+rataa+säännöllisesti+toistaen.+Jo+luulisi+mokoman+pitkästyttävän.+Niinpä+se+onkin+välillä+häveyksissä.Luin+Römpsänperän+uutiset.+Melko+tuore+juttu,+vain+vähän+vajaa+kolme+vuotta++ehtinyt+kulahtaa.+Kaikki+eivät+varmaan+huomanneet+ilmestymispäivää.+Siinäpähän+puivat+akanoita+tuotteesta+irti.m-k:+jättämästä+mustikkapiirakasta+ei+näkynyt+enää+jälkiäkään.+Ei+se+mitään,+korvapuusteilla+tuli+korvatuksi.+Nämä+Pirtissä+käyntini+tuppaa+jäämään+iltapäivälle,+joten+kahvittelut+menee+ohi.Vai+yrittää+Hurskainen+ryhdikästä+tekoa+ja+lopettaa+pelaamisen.+Se+on+pelimiehelle+kova+paikka.+Kas+kun+se+unelma+pirulauta+elää...joskus+voi+rysähtää,+onhan+esimerkkejäkin.+Ei+voi+kukaan+varmaksi+sanoa,+ettei+tule+voittoa.+Mahdollisuudet+kyllä+hyvällä+kansiksen+matematiikan+tiedolla+voi+selvittää.+Ne+ovat+pienet,+mutta+saahan+kultturi-+ja+urheilu+hiukan+tukea.++Minun+oli++helppo+lopettaa,+ei+ollut+unelmia+ja+kun+siskoni+voitti+veikkauksessa+45+v.sitten+melkoisen+summan,+niin+päättelin+ettei+se+toista+kertaa+samaan+sukuun+rysähdä.++Enkä+ole+kuullut,+että+toista+pottia+olisi+tullut.Oikein+hyvää+aurinkoisen+illan+jatkoa+teille!
  4. Harvinaisen+tuhnuinen,+sateinen+oli+aamusta.++Onneksi+oli+evästä+varastossa,+ettei+ollut+pakollista+tarvetta+sateeseen+tunkeutua.+Taas+se+ikkunasta+kyttäilyni+onnistui,+tosin+apuna+myös+säätiedot.+Kauppareissusta+selvisin+kuivin+nahoin,+n.+klo+16.00+ilma+tänään+ensikerran+valkeni.Joo...kyllä+ne+kesäiset+päivät+olivat+ennen+lämpimiä,+aurinko+paistoi+yhtenään.+Jos+nyt+joskus+satoi,+se+ei+haitannut.+Lakkasuolla+mennä+roipottelin+paljain+kintuin,+mitä++niitä+risoja+kengänrajoja+jalkaansa+riesaksi+olisikaan+virittänyt.+Olihan+se+kevyt+askeltaa++suollakin.+Hyvin+pärjäsi+niitetyllä+heinäpellollakin,+jalat+tottuivat+heinikon+sänkeenkin.++Viljakapaleen+leikattu+sänki+kyllä+paljasta+jalkaa+koetteli,+mutta+meni+sekin+omituisella+laahaavalla+tyylillä,+joka+kaatoi+sängen,+ettei+se+pistänyt+suoraan+jalkapohjaan.Tulihan+melkein+jokakesäinen+jalkojen++pukeminen+"variksensaappaisiin".+Kovassa+käytössä+jalkoihin+tuli+naarmuja+ja+kun+väliin+mutalikossakin+juoksentelin,+niin+tulihan+siitä+kivuliaita+seurauksiakin.+Eipä+se+tahtia+haitannut,+olihan+syksy,+talvi+ja+kevät+aikaa+parannella+ennalleen.+Eikä+jalat+sentään+käyttökelvottomassa+kunnossa+olleetkaan.+Ei+nyt+jalkani+kestä,+kovan+käytön+puutteesta+johtuen.+Ainahan+pientä+kokeilua+olen+tehnyt,+mutta+mukavuushaluni+on+voittanut.Nätti+on+nyt+ilma,+aurinko+paistaa.++Vuorotteluvaiheita+tulee+ilmoissakin.++Jaksellaan...
  5. Eksymisistä+puheenollen,+onhan+minulla+tarvittaessa+käytössäni+"tekniikkaa",+kompassi.++Se+on+hyvä+apu,+tosin+harvoin+olen+käyttänyt.+Jonkun+verran+olen+hankkinut+paikallisia+karttojakin+niistä+alueista+joissa+mahdollisesti+liikun.++Kokemus+metsissä+liikumiseen+on+paras+kaveri.++Hurskainen+kertoi+ympyrän+kiertämisestä+eksymisen+yhteydessä.+Totta+se+on,+se+on+vaistomainen+tapa.+Olen+joskus+kyllä+harhautunut,+mutta+en+hätäytynyt.+Jos+vielä+on+pilvinen+sää,+sekin+vaikeuttaa+suunnistamista.+Sitä+vain+pitää+tähyillä+luonnonmerkkejä+ja+päättää+mihin+suuntaan+menee.+Kiintopiste+pitää+ottaa+mahdollisimman+pitkältä+edessä,+näin+torjua+ympyrän+kiertäminen.+Turhaapa+näitä+selostan,+en+usko+että+enää+paljonkaan+näitä+taitoja+tarvitsen.Kummasti+sitä++syrjäkulmilla+selvittiin+ilman+pakastimia+ja+jääkaappeja.+Mm.+syntymäkylääni+ei+tullut+sähköä+koskaan...ei+ole+vieläkään.+Eikä+ollut+kaasukäyttöisiä+jääkaappeja.+Omatekoisia+"kuoppia",+kellareita+oli,+jotka+olivat+viileämpiä.+Jäitä+nostettiin+järvestä+ja+peitettiin+havuilla+ja+mullalla.+Kyllä+jäät+kestivät+pitkälle+kesän+loppuun.Säret+ja+ahvenet+kuivatettiin+rapeiksi,+suola+tietenkin+oli+käytössä.+Puolukkahan+säilyy+kun+se+on+hyvin+survottu,+ilman+muita+keinoja.+Pikasäilytys+tapahtui,+kun+narun+päässä+oli+ämpärissä+säilytettävät+ja+ne+laskettiin+kaivoon.+Niin+,,,se+ylentärkeä+säätieto.+Aamupäivän+ja+iltapuolellekin+vettä+tulla+rumisutti.+Oli+hyvä+säkä,+vahtaisin+ikkunasta+koska+tulee+katko.+Sain+pinkastua+marketissa,+en+aivan+kuivin+nahoin,+mutta+en+tullut++"uitetuksikaan."++Ostin+alennuslohta,+file++alta+kympin.+Ihan+se+oli+täyttä+tavaraa,+kokoeilu+on.+Hyvä+päivä+kalalta+loppuu+huomenna.+Ja+nyt+huomiseen!
  6. Nythän+tosiaan+on+kesä+tullut.+Niin+tänäänkin.+Kävin+katsastamassa+metsikössä+marjojen+ja+sienien+tilannetta.+Tämä+oli+eri+metsikkö+kuin+se+"vakituiseni"+Kuusijärvi.Onhan+nyt+mustikka+kypsynyt+varsinkin+aurinkoisilla+rinteillä.+Liian+aikaista+on+kuitenkin+kerulilla+repiä.+Paljon+on+raakoja+seassa.+Eivätkä+marjat+ole+vielä+edes+oikean+kokoisiakaan.+Irtosihan+metsästä+puoli+litraa+mustikoita.+Viikko+vielä+voi+tehdä+hyvää.+Sieniä+oli+hyvin+vähän+aluillaan.++Pieniä+haperoita+oli+muutamia.+Eipä+niistä+ollut+otettavaksi,+vaikka+kyllä+ne+olisi+syötäviä.+Haperot+nousevat+etunenässä,+hetipä+niihin+myös+mato+iskee.Onhan+ne+torihinnat+yleensä++kalliimpia,+kuten+SkillaN+on+huomannut.+Kaikilla+ei+ole+edes+vaakoja,+vaan+litrahinnoilla+tai+kapottain+myyvät.+Perunoissa+ja+monessa+muussakin+litra+ja+kilo+ei+ole+sama+asia.+Esim.+litra+perunoita+lienee+n.+650+gr.Noelan+kertoman+olen+huomannut+-+"juothan+sinä..."+Se+on+voimakkaasti+johdatteleva+kysymys+ja+usein+sillä+pääsee+haluttuun+ratkaisuun.+Varsinkin+jos+ei+ole+perin+tutut+kyseessä.++Voihan+sitä+johdatella,+"ethän+sinä+tietenkään++näin+aamusta+halua+ryyppyä."+Kyllä+siinä+viinamies+on+hankalassa+asemassa.+Tai+lieventäen,+että+"en+nyt...olut+kyllä+menisi".+Olen+tosi+tilanteessa+vastannut:"+Ei+nyt+satu+olemaan+keppanaa+tai+ykköstä+ja+nelostahan+en+voi+tarjota+kun+olet+autolla+liikenteessä".Aurinko+paistaa+nytkin+lähes+pilvettömältä+taivaalta.+Mittarikin+näyttää+++25.+Ei+se+aivan+sitä+ole,+vaikka+paiste+ei+käy+suoraan+mittariin,+on+jo+sillä+suunalla+että+antaa+muutaman+celsiuksen+lisuketta.+Hyvää+kesäillan+jatkoa!
  7. Tänään+täällä+ylittyi+25+C,+varmasti+varjossa+ja+juuri+sillä+hetkellä+ei+edes+aurinkokaan+paistanut.+Kyllä+ilma+hieman+hikiseltäkin+tuntuu,+vaikka+tuulinen+ilma+hieman+helpottaa.+Ei+kannata+valittaa,+tätä+herkkua+ei+ole+liikaa+ollut.Litran+ostin+mansikoita,+5€+.+Hyviähän+nuo+ovat,+niilläpä+alkuun+pääsen.+Kyllä+niitä+vielä+myyntiin+tulee.Aikamoinen+riesa+on+muori77:+llä+ollut+kannettavana.+On+varmasti+hankalaa+yhdellä+kädellä+kirjoitella.+Minulla+on+vaikeuksien+jälkeen+molemmat+kädet+lähes+samanarvoisia,+yhtä+tyhmiä+tai+kykeneviä.Kun+jouduin+ii-+savottaan,+osasin+jo+lukea+ja+kirjoittaa+melko+sutjakasti.+Koska+olen+perus-vasenkätinen,+kirjoitin+vasemmitsalla.+Sehän+ei+käynyt,+jouduin+tosisani+opettelemaan.+Se+oli+tuhansien+sanojen+kertausta.+Kyllä+sen+oppii,+kun+riittävästi+paneutuu.++Toisaalta+onhan+siitä+etuakin,+varsinkin+käsillään+työskentelevälle.+Olen+se+huomannut.+Ja+varsinkin+hevosen+kengittäjälle+se+on+iso+apu+-+en+kyllä+sitä+uraa+harkinnut.Hurskainen+kirjoitti,+että++jos+liikaa+väsyy,+ei+uni+tulekaan.+Voihan+se+johonkin+rajaan++asti+paikkansa+pitää.+Entä+jos+todella+viimosen+päälle+väsyy?++Olin+nuorena+uitossa,+järvi+jonka+yli+keluveneilä+puutavaralauttoja+hinattiin,+täytyi+lopuksi+putsata+karanneista+puista.+Siinä+oli+joku+lautta+hajonnutkin+ja+puita+löytyi+pitkin+rantoja.++Niillä+oli+kiire+saada+mukaan+uittoreittiin,+jokeen.++Olin+kaverin+kanssa+pari+vuorokautta+töissä,+myös+yöt+yhteen+putkeen.+Hulluahan+se+oli,+mutta+eipä+silloin+liion+järkeä+ollut+minullakaan.+Se+nyt+älyttiin,+että+ylityökorvaukset+tulivat.+Niin...tulen+siihen+väsymiseen,+kyllä+nukutti+heti,+ja+nukutti++seuraavan+päivän+iltaan+asti.++Ja+päälle+tuli+vielä+kunnon+pohmelo,+tokkura.++Kyllä+se+muistiini+merkkaantui.+Kauan+tätäkin+kirjoitin.+Kun+aloin,+paistoi+aurinko,+nyt+pilvessä+muhkuilee.+Heippa!
  8. Totta+se+näyttää+olevan,+että+Aleksis+Kiven+maisemissa+mummu+on+pitänyt+synttäreitä.+Se+selvisi+Late+Vaan+viestistä++huonoilla+hoksnottimilla+varustetullekin.+Myöhästyneet+ONNITTELUNI+!Kyllä+ne+maisemat+ovat+komeimmillaan,+ei+se+jää+huomaamatta.+Aina+se+tulee+mieleen,+että+lähtisinkö++maakuntamatkalle+matkalle+katselemaan.+Se+nyt+ei+vain+äkkipäätään+käy.++Kunhan+viikon+verran+elokuuta+on+kulunut,+sitten+saattaisi+olla+asiat+siinä+reilassa,+että+olisi+mahdollista++harkita+ja+ehkä+toteuttaakin.++Sitkeästi+mansikan+hinta+on+täälläkin+melko+korkealla.+Näyttää+tarjouksissakin+olevan+n.+30+€/+5kg+laatikko.+Yhden+litran+olemme+syöneet,+muutaman+litran+voin+ostaa.+Mansikka+on+meille+ollut+enempi+toissijainen+marja.++Edelle+menee+lakka,+puolukka,+mustikka...+mustikkakeitto+on+minulle+välttämätön++kaurapuuron+kyytipoika.+Puolukkaa+syön+sellaisenaankin,+onhan+se+kirpeää,+mutta+suu+raikastuu.+On+vielä+puolukoita+niin,+että+uusiin+pääsee.Aikamoinen+"lammaskarjan+hoitaja"+olet,+Hurskainen.+On+siinä+unilääkettä+kun+tunnin+laskee.+Hyppääkö+lampaat+aidan+yli,+sekö+on+parannettu+malli?++Tunnen+minäkin+tämän++lammas-+unilääkkeen.+Taisin+muutaman+kerran+kokeillakin,+mutta+en+löytänyt+tehoja.Paremmin+tehoaa+kun+komentaa+itsensä+nukkumaan,+lopettaa+pyörimisen+ja+turhien+juttujen+miettimisen.Muuten++tänään+oli+lämmin,+aurinkoinen+päivä.+Kepeissä+varusteissa+hyvin+pärjäsin.