Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Aurinkoinen,+puolilämmin+aamupäivä+oli+tänään++tossua+toisen+eteen+tökkien+marketissa+käydä.++Tietysti+täytyi+ulkopenkillä+käydät+tarinat+kuulemassa+ja+omansa+sekaan+sotkea.+Täytyi+kun++käskevästi+huudeltiin.+Mukavahan+se+ja+aurinkokin+paistoi.++Tämähän+se+on+koko+kauppareissun+tärkein+asia,+saada+itsensä+liikkeelle+ja+kuulla+kuulumiset.++Sapuskan+ostot+ovat+sivuseikka,+tuleehan+sekin+siinä+sivussa+tehtyä.Pari+kertaa+olen+vuosikymmenien+aikana+Aleksis+Kiven+maisemissa+kesäteatterissa+käynyt.+Molemmilla+kerroilla+Nummisuutari.+Ei+sittenkään+turhan+usein.+Täällä+on+paikallinen+Navetta+teatteri,+nimi+siitä+kun+se+on+rakenneltu++isoon,+asutuksen+jalkoihin+jääneeseen+navettaan+ja+rehuvarastoon.+Siellä+olen+useamminkin+käynyt.+Ja+onhan+niitä+monta+muutakin++teatteria+kohtuumatkan+päässä.+Muutama+kesässä+riittää.Eihän+kesä+vielä+lopussa+ole,+vaikka+"siperialaisia+ilmoja"+täällä+pitelee.+Tään+tyypinen+otsikko+oli++IS-+lehden++huokuttimena.+En+ostanut+lehteä.+Monesti+kesän+parhaimmat+kelit+ovatkin+elokuussa.+Silloin+suurimmat+hyttys-+ja+mäkäräparvet+ovat+jo+hiipuneet+ja+vielä+on+riittävän+lämmintäkin+-+noin+yleensä.++Silloin+on+kaikki+kerättävä+metsissä+odottamassa+poimijaa,+marjat+ja+sienet.+Ehkä+lakkojen+keruu+on+ohi,+tai+korven+kätköissä+myöhemmin+kypsyneet+suuret+ja+mehevät+korpilakat+juuri+parhaimmilaan.+Vielä+sitä+tulee+ajateltua,+että+metsään+menen+ämpäri+kädessä,+vaikka+en+enää+huvikseen+kilomerikaupalla+korpia+ja+soita+tallaisikaan.+Ja+sitten+on+se+viimeinen++varapaikka:+tori.++Sieltä+saa+marjat+pienellä+hikoilulla,+riskittömästi++ja+ehkä+halvimmallakin+jos+kaikki+kulut+ynnää.+Mutta+kun+se+oma+poimittu+on+paras!Tämä+päivä+meni+tälleen,+tuskin+mitään+suurempaa+muisteltavaa+voin+kirjata:+ei+erikoisen+hyvää,+mutta+ei+mitään+ikävää+ja+ankeata.+Olihan+täällä+illasta+lyhyt+rankka+vedenputotus.+mutta+nyt+aurinko+paistaa!+Jatkoja+jälleen.
  2. Aamupäivän+muhkuili+pilvisenä,+mutta+nythän+aurinko+helakasti+paistelee.++Aamupäivän+marketti+reissulla++hiukan+räpsäytti+vettäkin,+ei+kuitenkaan+"uittanut."Koleana++ennustelevat+ainakin+täällä+ilmojen+jatkuvan.+En+kyllä+maakuntamatkaa+varten+ilmoja+tähyile.+Jotenkin+on+pientä+haluttomuuttakin+toistaiseksi+lähteä.+Marjasadot+ovat+poimittavissa+tavallista+myöhemmin,+lakkoja+voisi+ehkä+löytyä+vasta+tämän+kuun+lopussa.Olen+myös+asioissanikin+kiinni,+eikä+yksistään+terveyssyistä.++Saapa+nähdä,+meneekö+jahkailuksi++koko+mökkimatkani.++Onhan+se+itsellenikin+aika+uutta,+että+reissuintoni+on+kadonnut.+Kyllä+ennen+tuli+mentyä+joskus+talvellakin+ja+keväällä+viimeistään+silloin+kun+lumet+lähtivät.+Jopa+parin+päivän+reissujakin++reilun+tuhannen+kilsan+ajomatkastani+huolimatta.+Näinpä+se+ikä+rauhoittaa+ja+opettaa...hiljaa+kävelemään.Olen+aikaisemmin+kertonut,+että+asustelin++Joensuussa+muutaman+vuoden+-+50+luvun+lopulla+ja+-+60-+alkuvuosina.++P-K:n+ammattikoululla+olin+hakemassa+vinkkejä+ammattiin+ja+jonkun+aikaa+töissäkin.++Näistäkin+syistä+olen+ollut+kiinnostunut+Joensuun++tapahtumista+Monina+kesinä+olen+Joensuussa+käynyt.+Onhan+se+ollut+lähes+matkareittini+varressa.++Ei+kuitenkaan+ole+ollut+kuvitelmissanikaan+osallistua++nakuilu+kisaan.+Ei+katsomossakaan.++Eiköhän+tämä+tapahtuma+liene+osaltani+loppuun+käsitelty.+Paitsi+jos+ME-+tulee))).Pölönen+on+varmasti+hyvä+elokuva-+ja+teatteriohjaaja.+Jos+teatteriesitys+sattuisi+reissuni+kohdalle,+varmaan+katsoisin.+Onhan+se+ollut+tavoittenani,+että+ainakin+kerran+kesässä+on+kesäteatterissa+käytävä.+Lyöyyhän+siihen+täältä+paikallistakin+tarjontaa.+Ja+nyt...heippa!
  3. Eiköhän+Suomenlinnaan+selvinne.+Luulisi+lautturin+tuntevan+riskirajat.Tuulen+myräkkää+on+täälläkin.+Hyvähän+oli+kävellä,+lämmintä+oli++ja+ilmanvaihto+ulkona+kunnossa.++Vastaseen+sai+etunojassa+puskea,+myötäiseen+täytyi+jarrutella.Harmittaa+se+avainten+katoaminen.+Minulta+katoaa+lyhyeksi+aikaa,+mutta+sitten+yllättävästä+paikasta+ilmestyvät.+Kymmeniin+vuosiin+muistan+yhdet+jääneet+kadoksiin.+Mökillä+tein+halkoja+metsässä+ja+unohdin+työrytkyjeni+taskuun+avaimet.+Sieltä+ne+tipahtivat+Ei+jäänyt+sen+puutteeseen,+ettenkö+etsinyt.+Risukkoon+ja+pehmeään+sammalpohjaan+saattoivat+sotkeentua+ja+mahdollinen+aluekin+oli+aika+laaja.Kerroin+aiemmin,+että+kun+hula,+hulasta+ei+tullut+ME-+juhlaa,+niin+oletin+että+kyllä+joku+älykkö+keksii+uuden+lajin+tai+näytönpaikan.++Näin+tapahtui+Joensuussa.+Parin+viikon+kuluttua+Ilosaarirockin+yhteyteen+on+käynnistetty+ME-+yritys,++naku+-uinnin+joukkuekisa.+Voimassa+oleva+ennätys+on+Austraalialla,+786+nakuilijaa+samaan+aikaan.++Joensuulaiset+ovat+asettaneet+tavoitteen+1000+nakuilijaa,+ME-+on+kuulemma+erikoisen+tärkeä+ja+merkittävä,+tahdon+voima+on+terästetty+huippuunsa.+Onhan+Pirtissäkin+joensuulaisia.+Kaipa+he+kertovat+kuinka+innostuneita+ovat.++Kun...ja+jos+ME-+tulee,+vaatinee+se+arvoisensa+juhlatoimet.+Tietysti+torijulat+ennätyksen+tehneille+ME-+joukueelle.++Onhan+se+niin+arvokas+asia,+että+voisi+torin+reunaan+pystyttää+laajahkon+kivipaaden,+johon+tulisi+kultakirjaimin+ME-+joukkueen+nimet.+Kirjataanhan+ne+tietenkin,+koska+tulee+mukaan+virallinen+valvoja.++Niin...no+tämä+on+hieman+ennakointia,+suoritushan+vielä+puuttuu.Muuten+päiväni+mennä+lupsahti+mukavasti.+Ei+suurta+muuta+hyötykäyttöä+kuin+ylläpitoon+liitttyvät+toimet.+Oikeastaan+tuntui+pyhäpäivältä.++Tälleen+ja+huomenna+paremmin!
  4. Tuolla+aiemmin+Hurskainen+ja+SkillaN+kirjoittivat+särkikalasta+ja+sen+käytöstä.+Minusta+särki+on+mainettaan+parempi+kala.+Ei+tietenkään+ahvenen+veroinen.++Särkeäkin+on+useampaa+sorttia.+Paras+on+korpiaissärki.+Se+on+sujakka,+paksumpi+ruodon++kohdalta,+toinen+tyyppi+on+litteä+lituska.+ei+paljon+syötävää,+ruotoa+runsaasti.Kotipaikallani+särkeä+otettiin+paljon+käyttöön.+Kutuaikana+sitä+sai+helpolla+minkä+halusi.+Särjet+ja+ahvenet+kuivatettiin+uunissa+rapeiksi.+Sellaisina+säilyivät+kuivassa+paikassa+keväästä+lopputalveen.+Hyvän+kalasopan+niistä+sai+ja+saattoi+kuivaa,+murakkaa+särkeä++syödä+sellaisenaankin+kuin+keksejä.+Siinä+tuohussa+opin+kalan+perkaamisen,+olin+kuulemma+näppärä.++Tietysti+se+avasi+mulle+sen+"uran."++Kaikkiaan+särki+muodosti+aika+suuren+osan+ruokataloudestamme.++Olen+käyttänyt+särkeä+tarvittaessa+ihan+viimevuosiin,+mutta+onhan+parempaakin+kalaa.+Niitä+vain+ei+aina+saa+kiinni.Kristtina+23+kirjoitti+tavasta+"me+kaikki."+Ei+kai+sitä+voi+sijoittaa+jonkun+omaan++älynväläykseen+ja+olettaa+että+sen+kaikki+hyväksyvät.+Yhtä+kuin+yleisökirjoitus:"+Minä+kaikkien+meidän+puolesta."+Ei+se++oikein+ilman+valtakirjaa+käy.++Toisaalta+tulee+turpahöylää+jos+ahkerasti+käyttää+minä,+minä+muotoa.+On+se+vain+joskus+sanottava/+kirjoitettava+Minä,+kun+ei+halua+ketään+asiaan+suoraan+sotkea.Ylen+tärkeä+sääkatsaus:+oli+hyvä+aurinkoinen+päivä+täällä,+parikymmentä+parhaillaan+lämpöä.+Eka+kerran+tänä+vuotena+olin+köykäisessä,+lähes+hihattomassa+paidassa+ulkona+eikä+paleltanut.+Hyvä+että+on+joskus+hyvä.+Heippa!
  5. Juu...selvästi+ne+ukaasimme+vaikuttivat,+että+tänään+oli+lähes+oikea+kesäpäivä,+kuten+Latekin+epäili.+Venlastiina+aloite+tuotti+jo+tulosta+-+tosin+vasta+pieneltä+osin.++Olihan+se+hyvä+todeta+Kahvipirtin+vaikutus,+ehkä+vielä+pitää+palata+asiaan.+Tarpeen+vaatiessa+ja+vaatiihan+se.Ramoona+hoksasi,+että+mahtaa+heillä+olla+miettimistä+istumajärjestyksestä+uusitussa+istuntosalissa.++Tehdäänkö+se+pelkästään+virkamiestyönä,+vai+ryhmien+neuvotteluissa?++Kun+järjstyksen+pitäisi+olla+puhemiehen+paikalta+katsottuna+:+vasemmisto+vasemmalla,+oikeisto+oikealla+ja+muut+siltä+väliltä.+Luulen+vasemiston+asettuvan+pitemmittä+puheitta+paikalleen.+Äärimäiselle+oikealle+ei+varmaan+ole+tunkua,+mutta+on+käytännössä.++Kok,+Rkp,+Persut,+loikkari-+Situ+(sininen+tulevaisuus)+-+niistä+se+oikea+laita+muovautuu,+mutta+miten?++Oikeastaan++voisi+arpoa+koko+tämän+joukon+sekaisin,+ovathan+he+sekaisin,+määrääjät+ja+alistetut.+Situn+ryhmä+on"+harjattu"+vain+myötäeläjiksi,+napin+painajiksi+ja+vain+sellaisiksi.+Siten+sekaisin+istutettuna+valvonta+olisi+vieressä.Tuskinpa+ehdotukseni+auttaa,+mutta+varmaan+joku+jakkara+kaikille+löytyy.Tulin+jo+maininneksi,+että+tänään+oli+kevollinen++kesäpäivä.+Tulipa+tuo+mistä+oikusta+tai+toimesta+tahansa.+Aina+se+mukavammalta+tuntuu,+vaikka+en+kovin+ahnaasti+tiaisuutta+hyväksi+käyttänytkään.Nykin+on+täysin+pilvetön+taivas+ja+tietysti+aurinko+paahtaa+täysillä.+Huomenna+lienee+sama+juttu.++Teille+hyvää+loppuiltaa!+"Nuorekkaasti"+heippa!
  6. "Mitäs+tykkäätte,+jos+marssittais+porukalla+eduskuntaan+ja+vaadittais...",+kirjoittelee++Venlastiina.+Kyllä+näin+on,+hallituksen+pitäisi+todella+keskittyä+tärkeimpään,+mihin+nyt+yleensä+pystyvät.+Keskikesää+mennään+ja+kansa+kieriskelee+vilunväreissä++sade+pieksää+maata.+Mitä+tekee+hallitus?++Jos+eivät+pyörittele+peukaloitaan,+juhnaavat+olevinansa+suuria+asiota,++näytellään+tekokiistoja+ja+pieleenhän+menee+nekin+souvit.+Ei+edes+tule+selvyyttä,+missä+minkin+prosentin+kaljaa+tai+lonkeroa+myydään.+Ja+panokset+ovat+kovia,+näiden+mukana+kansakunta+joko+elää+tai+kuolee.++Tärkeintä+nyt+olisi+hallituksen+todella+ryhtyä+toimiin+ilmojen+suhteen,+se+luontuisi+varmaan+paremmin.+Nuokin+sadeprosentit+ovat+lähes+päivittäin+tujakan++pirtun+prosenteissa,+sellaista+80%.Hula-+hulahula+tanssien+maailmanennätysyrityskin+taisi+kuivua+kokoon.+En+kyllä+ollut+kovin+ihastunut+siihenkään.+Monta+viikkoa+mainostettiin+yhtenään+hulahulaa.+Tuli+mieleeni+pajun+köyden+puolipakkosyöttö.++Hiton+hyvä,+että+ennätystä+ei+herunut!++Jos+olisi+tullut,+se+olisi+tietänyt+yhtä+hula-hulaa+vuosia+etiäppäin.++Totta+että+ME-+tekee+kyllä+kudaa.+Onkohan+meillä+suomalaisilla+vielä+se+hetekanvedon+ME+?+Muurahaipesässä+paljain+talkapuolin+isutumisen+ennätys+lienee+lyöty+tai+sitten+elukoiden+suojelijat+ovat+saaneet+yliotteen.+Virolaiset+ovat+vieneet+eukonkannon+mestaruudet,+suopotkupalloa+en+ole+kovin+tarkkaan+seurannut,+löylykilpailut+kuivuivat+kuoleman+tapauksiin+ja+pitkäaikaisiin+tehohoitoihin.+Ehkäpä+joku+neropatti+vielä+keksii+lajin+missä+suomalaiset+saavat+juhlia+ja+taputella+rintoihinsa!Vähän+kaltsa+keli+oli+tänäänkin+ja+sadettakin+riputteli.++Päivän+hyvä+työ+tuli+siinä,+kun+kävin+ostamassa+suihkuletkun.+Tein+jopa+niin+tunnollisesti,+että+ensin+eväiden+haku+ja+ettei+asioita+sotketa,+vasta+sen+jälkeen+sen+letkun+haku.+Niin...ja+vielä+kolmas+asia:+pankkiasia,++senkin+tein+omana+reissuna.+Harvoin+olen+viimeaikoina+pankissa+käynyt,+nyt+oli+tarvetta+käydä+setvimässä,+jotta+asiani+rullaavat+rikkeittä.++Menin+neljäntoista+jälkeen+ja+uusi+käytäntö+olikin,+että+kassa-+ja+muut+siihen+rinnastettavat+palvelut+alkavat+juuri+klo+14.00.+Oikeastaan+en+ole+ennen+nähnyt+niin+monta+vuoronsa+odottajaa+pankissa.+Ilmaisia++ämpäreitä++nyt+olen+nähnyt+sankemmin+joukoin+jonotettavan.+Pankin+jonoonhan+piti+palata.+Hyvin+se+väliin+luisti,+kun+kyllästyneitä+oli+poistunut.+Puolitoista+tuntia+meni,+mutta+hoituihan++asianikin.+Jospa+tämä+lähtisi,+toivon...
  7. Ei+ollut+tänään+hyvä+keskikesän+sää,+mutta+tämän+vuoden+kärrykeleihin+verrattuna+kelpo+hyvä.++Tulen+varmaan+"uriutuneeksi",+taas+täytyi+ajella+Kuusijärvelle.+Se+kun+on+tuttu+paikka+ja+hyvä+kävelyreitti+järven+rantaa+mukaillen+ja+polun+toisella+puoletta+jylhää+kallio-+kuusirinnettä.+Selainen+kaupunkilaisen+erämaa.+No,+käyhän+se+"korvikkeena",+mutta+tunnen+vanhastaan+oikeitakin+asumattomia+salosutuja+ja+olen+niitä+tallaillut.Olihan+se+hiukan+ajatuksissa,+että+jospa+juhannuksena+kävisin+mökilläni.+Se+hinku+kyllä+sammui,+kun+seurailin+tarkkaan+säätietoja.++Toinen+syy+oli,+että+tuntui+luin+olisi+tulossa+terveyshäiriö,+ei+sekään+ole+harvinaista.+Taisi+johtua+valintojeni+pohdinnasta.+Kun+lopetin+jahkailun+ja+päätin+että+pysyn+täällä+nyky-kotoisessa+paikassa,+vaivojeni+tuntemuksetkin+katosivat.Aika+hyvältä+tuntuu,+että+nämäkin+pyhät+on+heti+lusittu.+En+tiedä+mistä+se+sitten+johtuu,+eläkeläisellehän+se++ja+sama+onko+pyhä+tai+arki.+Jotenkin+sitä+on+vain+kaavoihin+asettautunut.Muuten...+viimeaikoina+on+tullut+outoja+soittoja.+Niistä+on+kerrottu+ilapäivälehdissä+ainakin,+netistä+olen+lukenut,+että+niitä+on+tullut+tuhansittain..+Kaksi+sellaista+soittoa+on+minullekin+tullut.+Numero+alkaa++44+en+pistä+koko+pitkää+numerosarjaa+tähän.+Poliisi+kehotta+katkaisemaan+puhelun+heti.++Englantia+soittaja+puhuu,+enhän+sitä+kovin+paljon+ymmärrä,+en+jatkanut+jaarituksen+kuuntelua.+Toimittajan+testauksen+mukaan,+soittaja+utelee+omaisuuksista+ja+halukkuudesta+sijoituksiin.++Tottakai,+mitäs+huijari+persaukisten+kanssa+arvokasta++"työaikaansa"+tuhlaisi.Eipä+tässä+tähän+hätään+meikäläiselle+tule+mieleen++tän+enempää.+Jatkellaan...
  8. Että+ihan+rakeita+on+tänään+roiskautellut!++En+kyllä+ole+huomannut+sellaista+täällä.+No..onhan+Nurmijärvi+paljon+pohjoisempanakin.))++Vettä+kyllä+pudotteli+täälläkin.+Sen+huomasin+selvästi+kun+olin+roskiskeikalla+ja+sen+lisäkenkillä.+Niin+se+yllätti,+että+päälläni+ollut+pusakka+kunnolla+kastui.Kalasoppaan+sen+verran,++meillä+taitaa+olla+yksinkertaisemmat+reseptit.+Lohen+"roippeet"+käytetään+aina.++Selkäruoto+pätkitään+pataan,++tottuneilla+ruotokalan+syöjillä+se+ruoto+putsautuu+hyvin+ruokailun+yhteydessä.+Niin+myös+ahven+ja+särkikeitosta.+Pienehkön+muikun+ruodot+pehmenee+keitossa+niin,+että++voi+hyvin+lusikoida+suunhunsa+ruotoineen.+Sipulia,+kermaa+tai+voita++ja+näkkileipää+tai+kuivettuneita++leivänkannikoita+voi+murennella+sekaan.+Tietysti+perunat+tulee+mukaan+ekana,+eikä+porkkanatkaan+haittaa+.+Siinäpä+tärkeimmät+kalasopasta.Eihän+se+grillaus+ole+oikein+suotavaa+kerrostalon+parvekkeella.+Ei+meillä+taida+olla+suoraa+kieltoa,+mutta+sanomisia+välttääkseen+kai+ihmiset+välttelevät++sitä.+Pihalla+on+kyllä+hyvää+tilaa+ja+kyllä+siellä+omilla+välineillään++joku+joskus+grillaamista+puuhaa.++Yhteisissä+tapahtumissa+on+järeä+grilli+ja+makkarat+kärventyy.+Luultavasti+tänäkin+juhannuksena.+En+vielä+tiedä+olenko+mukana.Siinä+se+meni+vuoden+pisin+päivä+-+tai+ainakin+toiseksi+pisin.+Virvoittavan+kasteen+sain,+onhan+sekin+jotakin.++Katsellaan...