Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Aamulla+oli+naapuritalon+peltikatto+valkoisena+lumipeitteestä.+Aika+pian+lumi+kuitenkin+sulahti,+pieniä+sateen+yrityksiä+on+ollut,+mutta+kyllä+aurinkokin+näyttäytyi.Ikkunoiden+pesu-urakkahan+se+on+esissä.++Olen+vältellyt+laiskuuttani+sitä+hyvillä+tekosyillä.++Ei+vielä,+antaa+hiekan+rippeetkin+huuhtoutua+pois,+muutoin+homma+menee+hukkaan.+Turhan+viileät+kelitkin+on+vielä.+Tulee+siitä+pikapuoliin+kunnon+kesäinen+kelikin.+Silleen+sitä+työtä+on+tullut+säästettyä,+samalla+kerralla+ne+pyyhkiytyy+enemmän+likaisetkin+ikkunat.M-K+kertoi++työläästä+ikkunan+lukituksesta.+Onhan+niissä+erilaisia+virityksiä.+Tuuletusikkunan+pokat++meilläkin+on+niputettu+yhteen.+Kun+ekakerran+yrittelin+avata+ja+ratkaista,+tuli+siinä+muutama+perh...+Olenhan+näitä+virityksiä+nähnyt+ja+aukonut.+En+kuitenkaan+sellaisia+kuin+nyt+näissä+uusituissa.++Kyllähän+ne+aukeni+ja+kun+homma+on+hallinnassa,+ei+se+monta+sekuntia++aikaa+vie.Variksia+täälläkin+liitelee+laumoina.+Niillä+on+hyvä+muisti,+tulevat+säännöllisesti+ruokailemaan.+Täällä+kiertää+yksi+mummo+ja+työntelee+uusiokäyttöön+ottamiaan+kulahtaneita+lasten+rattaita+leipäkärryinä.+Siitä+hän+heittelee+tiettyyn+paikkoihinsa++leivänmuruja.+Varikset+taitavat+tuntea+mummon+niin+hyvin,+että+ovat+laumana+paikalla+heti+kun+eka+kourallinen+murenta+lentää+pusikkoon.++Voihan+olla,+että+varikset+seuraavat+edellisestä+paikasta+kunnioitettavan+matkan+päässä+perästä++ruuan+jakelijaa.Siinä+se+päivä+on+mennyt+vanhetessa.+Unilääkkeeksi+sopivaa+kirjaa+olen+joutoaikana+yrittänyt+lueskella.+Hyvin+se+hoito+on+onnistunut.+Katsellaanpa+millainen+päivä+huomiseksi+avautuu.+Erilainen+tietysti,+vaikka+samalta+vaikuttaisi.
  2. Siinähän+sotajuttua+tuli+kopioituna.+Kirjoittajaa+"Lautamies"+en+tunnista.+Hyvä+arvaus+voisi+olla+tämän+ajan+Sinimustat+järjestön+taputus+uskovainen.+Siinä+puljassa+puuhasi+muun+ohella+johtajana+pappi+Elias+Simojoki+kiihkomielisenä++innoittajana+facistien+leirissä.+Eipä+oikein+kiinnostaisi+jauhaa++vanhaa+asiaa.+Aikoinaan+väliaikainen+opettaja,+toimittaja,+sanoi+että+hyvähän+on+muistaa+historiasta+vuosilukujakin,+mutta+vielä+tärkeämpää+on+ymmärtää+ne+ennakoivat+asiayhdeydet+++ja+tapahtumat,++jotka+edeltävät+jotain+suurta+tapahtumaa.+Sen+olen+ymmärtänyt.Olen+huomannut++muualtakin+(Takaisin+Karjala)+Venäjän+vaatimisen+Haagan+sotarikostuomioistuimeen.++Eiköhän+ne+tuomiot+ole+jaettu+ja+lusittukin.++Liittoutuneet+määrittelivät+kantansa+1945.+Tältä+pohjalta+tutkinnat++Suomessa+tehtiin.+Sodassa+tulee,+valitettavasti,+tappioitakin.+Suomi+luettiin+Akselivaltoihin+Saksalaisten+kanssa.Sotaa+edeltävä+aika+oli+hyvinkin+avoimesti+Neuvostoliitto+vastaista.+IKL+ja+sen+nuorisojärjestö+Sinimustat+sekä+AKS+pitivät+ääntä+ja+saivat+melko+paljon+sitä+kuuluville.+Pappi+Elias+Simojoki+oli+monessa+johtotähtenä.+operoi++mm.+rajan+taakse+Aunuksen+vapautusretken++ja+Karjan+vapaustaistelun.+Eihän+ne+onnistuneet,+mutta+eivät+varmaan+naapurissakaan+luottamusta+lisänneet,+vastentahtoisiin++suomalaisneuvottelijoihin.++30-+luvulla+saksalaisten+sotilaiden+määrä+Suomessa+kasvoi.+Saksalaisten+hyökkäyksestä+Suomen+kautta+alkoi+jatkosotarytinä.+Parin+päivän+kuluttua+suomalaiset+liittyivät+kisaan.+Kylläpä+siinä+menossa+siinteli+Suur-Suomi.Enpä+jaksa+kiinnostua+tästä+aiheesta++enempää.+Tunnen+"vedätyksen"+makua+koko+tämän+sortin+puuhassa.+Vanha+konstihan+se+on,+uhkakuvilla+pelottelun+ja+valikoiden+vanhoja+kerraten+ja+tuplaten++yritetään++saada++kymmenien+miljardien+sotakaluston+hankinnat++nurkumatta+lävitse.++Harkintaa+vaativat+nimetään+pettureiksi.+Jollain+ei+näytä+olevan+rajaa:+sotakalusto+ensin,+siihen+varat+pienistäkin+kukkaroista+ja+sitten+muuta+jos+jää...+Tuskin+palaan+sota-aiheeseen.Ylen+sateinen+oli+tämä+päivä,+aamulla+tuli+lunta+ja+räntää.+Nyt+vettä+posottaa.+Hyvä+kun+on+edes+ilmoja!+Hyvää+jatkoa!+++.
  3. Olen+tuhlannut+tätä+lähes+arvotonta+aikaani++muutaman+päivän+lukuhommiini.++Sen+yli+kolmesataa+sivua+"Juurihoitoa"+sain+perille+kolmessa+päivässä.+Nyt+on+menossa+J.+Tervon++"Matriarkka".+Siitä+taitaa+tulla+kova+urakka+-+jos+mielenkiintoni+pysyy+edelleen+sen+lukemisessa.+Onhan+siitä+vasta+kolmasosa+luettuna.Tuntuu+siltä,+että+se+on+paremminkin+unilääkkeeksi++kelvollinen+minulle.+Nämä+mieltymyksethän+ovat+henkilökohtaisia.+Kunhan++nyt+katson,+kyllä+lukemattomia+riittää++valikoidenkin.++On+se+lukeminen+onnistunut,+silmäni+rasittuu,+mutta+taukoja+pitää+ottaa.+Tilasin+muuten+kolmet+lasit+optikolta,+tehoja+vähän+lisää.+Se+oli+tarjous,+kahdet+samanlaiset+ja+aurinkolasit+kaupan+päälle+vahvuuksilla.++Hinta+yht.+79+euroa,+ei+paha.+Täällä+on+kolmessa+optikkoliikkeessä+suunnilleen+sama+tarjous.+Liikkeiden+nimiä+en+mainitse,+ettei+mene+mainostamisen+puolelle.Mitäpä+tässä+muuta.+Venlastiina+toivoi+kirjoitettavan+lukemista.+Tästä+nyt+ei+paljon+iloa+ole.+Ehdottaja+olisi+parempi+lukemisen+tuottaja.++Onhan++jo+monta+viestiä+tänään+tullutkin,+en+nyt+niitä+kommentoi.+Sattuu+olemaan+kiire+-+sitä+yhtä+huisketta+se+on+eläkeläisen+elämä!Vähän+sateinen+päivä+alkaa+olla+lusittuna,++saunaan+täytyy+vielä+ehtiä+Jatkoja+teille!
  4. Aamupäivän+sateisen+jälkeen++onkin+aurinko+paistaa+rojottanut+ja+lämpötilan+ylittänyt++10.+Mikäpä+on+kesäisiä+kelejä+odotella!Valkoiset+valheet+nimim.+pohtii,+että++"Niin,+pitääkö+motkottavalle+akalle+aina,+hänen+kysyessään,+kertoa+totuus+asiassa,+joka+ei+häntä+mitenkään+koske,..."++Enpä+osaa+sanoa,+onko+niin+tarkkaa+"säännöstöä."+Sattuuhan+sitä+useinkin,+että+homma+saattaa+mennä+pieleen.+Olen+sen+kokenut.++Jos++ronskista+pieleen+menosta+on+kyse,+josta+jää+selvät+merkit+tulevaan+ja+se+hankaloittaa+tai+vahingoittaa++jatkossa++elämänmenoa,+lienee+parasta+selvittää+asia++aikanaan.+Se+lienee+helpointa.+Eihän+kaikista+pikku+vastoinkäymisistä+kannata+numeroa+tehdä+ja+kertoilla,+ellei+sitä+pysty+huumorilla+jalostamaan.++Nämä+ovat+niitä+harkintoja.SkillaN+jo+vastasi+"lojaalisuus+-+kysymykseen."+Enpä+tiedä+siihenkään+tarkkaa+sääntöä.+Jotain+sanoakseni:+jos"+kolmatta+henkilöä"+käsittelee+kielteisessä+sävyssä,+on+se+parasta+tehdä+esimerkin+omaisena+yleisellä+tasolla,+nimeä+mainitsematta.+Jos+asian+kertoo+nimellä,+se+pitäisi+pystyä+sanomaan+myös+"+päin+naamaa."++Mielestäni+ei+kuitenkaan+kannata+takertua+tarkalla+sihdillä++vähäpätöisiin+ja+ehkä+huumorilla+heitettyihin++sanoihin.+Nämä+kaksi+asiaa+joihin+sekaannuin+vastaamalla,+ovat+vain+mielipiteinäni+-+ei+opetuksia.Aamusta+kävin+marketissa+heti+kun+sade+lakkasi.+Orsi+oli+istujia+täynnä,+taisi+siinä+pyöriä+muitakin+istahtamispaikkaa+odottelevaa.++Kaipasin+paikkaa,+minulla+oli+ongelma.+Joku+puristi+toisen+jalan+varpaita+kiusaksi+asti.+Ronskisti+heitin+kengän,+oletin+villasukan+jääneen+ryppyyn.+Se+olikin+kengän+pohjallinen,+joka+oli+liukunut+kengän+kärkeen+kasaan.+Eipä+istuin+naapurit+olleet+moksiskaan.+Joku+vain+sanoi,+että+sehän+oli+hyvä+kun+vian+löysit.Nyt+on+mittarissa+lämmintä+++18,5.+Tosin+siihen+paistaa++aurinko.+Jatkoja+teille!
  5. Iltapäivää!Samana+ovat+päivän+säät+pysyneet,+yöllä+pikku+pakkasta+ja+päivällä+aurinko+paistelee.+Ei+valittamista+ja+vaikka+olisikin+niin+se+ei+auttaisi.Huvitti+tuo+Hurskaisen+lausuma+hänen+työmaallaan+käyneestä++kaverista."+Ei+ollut+ilahtunut+niukkasanaisuudestani.+Sen+verran+ohjeisti,+että+sinua+tylsemmät+pääsevät+oitistansa+kyllä+hoitoon."++Varmaan+olisi+mielellään+jutustellut.++Minulla+oli+kerran+työkaveri,+kimpassa+hommaa+tehtiin.+En+tuntenut+häntä+ennestään.+Ihan+hyvä+kaveri+ja+työkin+sujui.+Melko+pian+huomasin,+että+hän+oli+aina+samaa+mieltä++kanssani.+Siitä+huolimatta,+vaikka+oli+kymmenkunta+vuotta+vanhempi.+Niinpä+päätin+kokeilla,+että+mihin+saakka+hän+vain+myötäili.+Esitin++älyttömiä,+tuulesta+temmattuja+juttuja+ja+kysyin+mitä+mieltä+hän+on.++Kyllä+vastaus+pysyi+samana:+juu+olen+samaa+mieltä.+Niinpä+otin+selväsanaisesti+asian+esille+ja+sanoin,++että+miksi+hän+on+aina+samaa+mieltä,+vaikka+se+ei+ole+totta.+-+Minä+olen+samaa+mieltä...+olen+rauhan+mies,+tuli+empien+vastaus.+Siinhen+jätimme+sen+keskustelun+ja+parikuukautta+teimme+yhdessä+keikkaa+ja+hyvinhän+kaikki+sujui.Kyllähän+pienikin+aamuvoimistelu+tekee+terää.+Olen+ennen+ylös+kapuamistani+vetänyt+jalat+rauhallisesti+koukkuun+kymmenkunta+kertaa.+Kun+pääsen+ylös+otan+sängynpäästä+kiinni+tasapainon+vuoksi+ja+kyykkyyn,+ylös+puolenkymmentä+kertaa.+Sitten+vielä+kunnolla+heränneenä+käyn+kuntokämpässä+varttitunnin+rimpuilun+melkein+joka+päivä+ja+näin+jo+monia+vuosia.Hiljaisemmalta+kirjoittelu+näyttää+noin+yleisemminkin.+Voihan+ne+pitkät+pyhätkin+painaa.
  6. "Venlataas"+kirjoitti+mielikuvituksesta+mielestäni+erittäin+hyvän+jutun.+Ja+vieläpä+hyvän+loppuratkaisun.+Tämän+on+paljolti+yksitoikkoisen+tosikon+arviointi.En+tunne+olevani++mielikuvitusrikas,+mutta+en+pahemmin+ymmärrä++tätä+puutteellisuuttani+pitää+suurena+vajavaisuutenanikaan.++Tähän+maailmaan+mahtuu+monenlaista+saappaan+kuluttajaa+ja+tuskinpa+olen+aivan+ääripää++tässäkään+mielikuvitusasiassa.+Mielikuvitusta+voi+käyttää+ratkaisujen+hakemiseen+ja+päättää++kykyjensä+mukaan+rationaaliselta+pohjalta.+Näin+vaikkapa+neuvotteluissa.+Onhan+hyvä+kuvitella+vastapuoli,+mitä+hän+mahdollisesti+esittää,+sanoo+ja+tietää.++Näin+valmistautuneena+ei+tule+turhan+helposti+yllätetyksi.+Jonkun+verran+olin+työaikanani+tehtävissä,+joissa+käytiin+useinkin+"alemman+tason"+neuvotteluja.++Kohtuudella+taisin+yleensä+selvitä.++Turhan+päiväinen+hulluttelu+puheissani+täytyi+myös+suuressa+työkavereiden+joukossa+rajoittaa.++Oli+monta+korvaa+kuulemassa+ja+vaanimassakin+puheitani.+Niistä+sitten+napsittiin+herkkupaloja+irroitettuna+asiasta+ja+pianpa+kuului+kuiskeita,+"se+sanoi+sitä,+tai+tätä."+Näin+tulin+myös+joukon+kouluttamaksi++enempi+tosikoksi,+vain+konkreettista+asiaa+puhuvammaksi.++Ylpeydestäni++ei+muuttuminen+johtunut.Tuskinpa+se+hassumpi+koulutus+olikaan+pysyä+asiassa.+Usein+se+elämä+jälkensä+jättää...vieläpä++"pysyvästi."Ainahan+elämässä+on+tarvinnut+mielikuvitustakin.+On+asioita,+jotka+on+ratkaistava.+Mielikuvissa+voi+käydä+vaihtoehdot.+Voihan+se+silti+johtaa+tunarointiin,+mutta+eipähän+ole+suinpäin+syöksynyt+metsään.++Tällaista+puolivakavaa+höpinää+päästelin+naputellen.+Sää+on+hyvä,+yleinen+puheenaihe.+Sillähän+tuntemattomat+yleensä+juttunsa+aloittavat.+Tuntemattomiahan+minulle+on+täällä+kaikki.+Siispä:+hieno+ilma+oli+koko+päivän,+aurinko+paistoi,+kura+ei+roiskinut+ja+lämmintäkin+oli+-+tosin+niukanlaisesti+hellevarusteille.+Hyvää+jatkoa+teille!
  7. Sepä+hyvä,+että+lento+on+onnistunut+hyvin.+Ei+taida+olla+matkalla+kadonneitakaan.+Joo...+huomasin++M-K:n+tarjouksen+luudanvarren+hännille.+Kun+vielä+oli+aikomus+Puijon+tornista+vauhtia+ottaa,+viimeinenkin+epäröintini+katosi.+En+lähtenyt!+Minulla+on+aivan+onnettoman+huonot+kokemukset+lennoista.+Joensuun+Niinivaaralla+oli+aikoinaan+hyppyrimäki.+Nousin+silloin+ylös+ja+kun+pikkupojat+hoputtivat++menemään+mäen+alas,+vastentahtoisesti+laskin,+ei+ollut+kanttia+perua+ja+tulla+vain+portaita+alas.+Voi+jessus+sentään,+kun+tulin+se+alamäen+pyörimällä+alas!+Onneksi+olin+silloin+nuori+ja+notkea,+eikä+pahoja+vammoja+tullut.+Siitä+on+aikaa+lähes+60+vuotta.+Se+on+lentoharjoitukseni,+kyllin+hyvä+opetus.+Jos+tämän+ikäisenä+vain+senkin+veroisen+riskin+ottaisin,+luuni+olisi+kerättävä+säkkiin.Tietysti+olen+nyt+jälkikäteen++hieman+kateellinen+teidän+lennostanne+ja+lystin+pidostanne.+Toisaalta+olen+tyytyväinenkin,+että+elämänkokemukseni++piti+kutinsa,+enkä+antanut+houkutuksen+vallata+mieltäni.+Näinhän+olen+monesta+muustakin+todennäköisesti+uhkaavasta+vaarasta+selvinnyt.++Sanoohan+kansanviisauskin,+että+parempi++virsta+väärää+kuin+vähän+rohkeasti+suoraa.+Tarkoittanee+lähinnä+heikkoja+jäitä,+mutta+soveltuu++muuhunkin.Nyt+aurinko+paistelee,+mutta+mittari+jököttää+nollassa.+Kävi+kiertämässä+Kuusijärven.+Kolmas+osa+oli+lähes+sulaa,+vain+viimeyön+riite+päällä.+Lämmintähän+vesi+oli,+ainakin+siltä+näytti+katselin+kuinka+uijat+reippaasti+järveen+menivät.+Hyvää+jatkoa+Kyöpelinvuoren+lentosankareille+ja+myös+meille+muillekin!