Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Vain+hetken+pällistelin,+kun+Kahvipirttiä+hain.+Tarkoituksella+harhautukseksi+joku+väsäsi++"kopsun."+Hupinsa+kullakin.Eihän+ne+kotiseudullani+valot+naapurista+tuikkineet,+kuten+SkillaN+epäili.++Karbiittilamppu+oli+jonkin+aikaa,+öljylyhty+ja+öljylamppu,+mutta+polttoainettakin+täytyi+säästää.+Päreitäkin+käytettiin+varalähteenä.+Myöhemmin+50-+luvun+alkupuolella+petroolin+saanti+korjautui+ja+valolähteeksi+tuli+petromax-+lamppu.+Siihen+pumpattiin+ilmanpaine+öjysäiliöön+ja+valolähteenä+oli+"sukka."+Jonkunlainen+kaasulamppuhan+se.+Kirkas+valo+siinä+oli,+alkuun+haittasi+pieni+kohina+lampusta,+mutta+tottuihan+siihen.+Kyllä+näilläkin+valoilla+pärjättiin+jotenkuten.+Eikä+se+pieniä+iltapuhteen+askareita+häirinnyt,+vaikka+valot+olivat+himmeinä.Marketista+otin+silakkafileitä.+Onhan+ne+syötäviä+kun+jauhossa+pyörittelee+ja+voissa+paistaa.+Syntyperästäni+johtuen,+ei+silakat+muikuille+pärjää.+Se+on+tottumuskysymys.Lahden+kisoista+tuli+suuri++puheenaihe+viestiprintin+lopun+"kolarista",+josta+johtuen+suomalaiset+ehkä+menettivät+voiton.+Ehkä+tunteet+ryöpsähtivät+turhankin+kuumina.+Printtihiidossa+tapahtuu+usein,+eihän+tämä+ollut+eka+kerta+nyt+Lahdessakaan.+Tuomaristo+on+haastatellut+osapuolet+ja+tutkinut+videot.+Mitään+tuomiota+ei+tullut.+Tuttu+sanonta+"se+kuuluu+tämän++kilpailun+luonteeseen."+Kaipa+tuomaristolla+on+ko.+tapauksesta+parhaat+tiedot+ja+säännöt.Hyvä+kelihän+oli+tänään+kalassa+käydä.+Näin+se+talvi+hupenee.+Ylihuomenna+voi+jo+kesärenkaat+autoon+vaihtaa.+En+kuitenkaan+hätäile.++Katsellaan...
  2. Päivää!+Tapoihini+nähden+jo+näin+varhain.+Nyt+sattuu+olemaan+sopiva+hetki,+ulkokävelyltä+juuri+tulin.+Hyvä+keli+n.+0.+C+,vähän+ripsi+lunta,+on+jo+aiemminkin+satanut.+Oli+syytä+varoa+liukkauttakin.Vahoista+ajoistani+olen+jo+kertonut.+Jos+lyhyt+kertaus+kuitenkin.+Meille+kotipaikalleni++ei+tullut+sähköjä,+eikä+siellä+ole+vieläkään.+Jos+paikkaa+voi+kyläksi+kutsua,+hajallaanhan+mökit+olivat,+kilometri+näyttää+olleen+sopiva+välimatka+12+mökin+kylässä.+Yhtään+vakituista+asukasta+ei+siellä+enää+ole+ollut+hyvin+moneen+vuoteen.+Tie+tuli+lähelle+joskus+70-+luvun+tienoilla.+Metsäfirmat+parturoivat+metsiään,+kuljetus+oli+siirtynyt+kumipyörien+päälle,+ne+tarvitsivat+tien.+Se+kiirehti+tien+valmistumista+n.+12+km+pätkälle.Kansakouluun+oli+matkaa+7km+asumatonta+korpea+ja+suota.+Siitä++vähintäin+14+km+päivittäisestä+matkasta+oli+se+hyöty+että+opin+hiihtämään.+Tuskin+olin+mikään+erikoinen+lahjakkuus,+mutta+rutiini+auttoi,+kiusasin+paikallisissa+kyläkilpailussa+poikia+ja+tulihan+niitä+lusikoita+palkintona.+Tietysti+minulla+oli+erikoishyvät+sukset.+Tein+ensimmäiset+kilpasukseni+13+vuotiaana+itse,+aivan+tervausta+myöten.+Kun+oli+vielä+kippurakärkiset+tallukkaat+mäystimiin+pujottaa+ja+varmuudeksi+kannantakaset+narusta,+hyvä+oli+lasketella.+Arvokkaimmaksi+suorituksekseni+jäi+kolmas+sija+kansakoulujen+välisissä+kisoissa.+Osanottajia+oli+sarjassani+lähes+60+koostuivat+27+kansakoulusta.+Olihan+silloin+jo+suksisiteitä+ja+monoja,+ei+kärkijoukoissa+ollut+muita+tallukkaissa+hiihtäjiä.+No+niin...nyt+tuli+jo+muisteluiden+mukana+kehuttuakin.+Vaikka+eläminen+niissä+vanhoissa+ympyröissä+ei+kovin+kaksista+ollut,+muistuuhan+sieltä+mieleen+hyviäkin+päiviä+ja+ihan+jaksojakin.+Kun+ei+ollut+haittana+vertauskohteita+parempaan+elämään,+saattoi+väliin+tuntea+tyytyväisyyttä+pienestäkin,+potattivellistä+ja+leivästä,+joka+kävi+hyvin+kun+musersi+vellin+sekaan.+Saattoi+voi+pöydästä+puuttua.+Ja+aurinkohan+sielläkin+puolueettomasti+paistoi.Pianhan+ne+kisat+Lahdessa+alkaakin.+Täytynee+katsella.
  3. Ämmänlänget+oli+meilläkin+käytössä+syntymäpaikkani+mökillä.++Siinä+oli+hartioille+hiukan+sopivaksi+muotoiltu+lauta,+josta+roikkui+molemmista+päistä+kettinki+tai+naru+jonka+päässä+oli+koukku.+Kaksi+vesiämpäriä++pistettiin+koukkuihin,+eikun+selkä+suoraksi+ja+matkaan.+Ämpäreitä+saattoi+käsin+tukea+etteivät+ne+turhan+paljon+heilu.+Monilla+oli+pitkäkin+vedenkantomatka,+kyllä+se+väline+kantamista+helpotti.+Ammänlänki+nimitys+kai+tuli+siitä,+että+mökin+emäntähän+parhaastaan+joutui+vedet+kantamaan+myös+elukoille.+Mies/miehet+olivat+paljon+savotoilla.Täytyy+siirtyä+telkkarin+ääreen+ja+sen+kautta+Lahteen!
  4. Eipä+ole+tullut+liityttyä+eläkeläisjärjestöihin.+Pari+kertaa+olen+ollut+kutsuttuna+kuulostelemassa.+Toinen+kerta+tuli+siitä+kun+eräs+eläkeläisaktiivi+pyysi+kyytiä+järjestönsä+tilaisuuteen.+Ei+minulla+ole+mitään+vastaan+eläkeläisjärjestöjä,+varmaan+ihan+hyvää+toimintaa.+Minusta+on+vain+tuntunut,+että+en+tarvitse+lisää+ajanvietettä.+Harrasteluja+on+ollut+riittävästi.Kesäisin+täällä+on+käytössä++joenvarressa+tanssilava.+Kerran+viikossa+pitävät+tanssit.+Kolehti+kerätään+soittajille,+pitäähän+siihen+joku+ropo+heittää.+Limsaa,+olutta+ja+makkaraa+on+myynnissä.+Siellä+olen+käynyt+soittoa+kuuntelemassa.+Tosin+aivan+viimevuosina+harvemmin.+Olen+huono+tanssimaan,+enkä+ole+ollut+kovin+innokas+harjoittelemaankaan.+Tavoitteeni+on,+että+kerran+vuodessa+tanssilattialle+sotkeennun.+Siinäpä+se+harrastus.Eipä+ole+tullut+matkoja+toteutumisasteelle+suunniteltua.+Kyllähän+mielessä+on+käynyt,+että+vähintäin+kylpylämatka+pitäisi+tehdä.+Sulien+maiden+aikaan+sekin+olisi+parempi.+Pohjois-Karjalan+maakuntamatka+kyllä+nousee+mielessäni+kummittelemaan.+Täytyisihän+vielä+ainakin+kerran+katsella+vanhat+maisemat+ja+ne+harvat+tutut.+Jos+sittenkin+vielä+kerran!++Ajomatka+on+kyllä+silmilleni+rankka,mutta++mikäs+pakko+se+on+yhtenä+päivänä+perille+rutuuttaa.+Voihan+välillä+katsoa+majapaikan,+yöpyä+ja+edetä+"lomaillen."+Se+täytyy+ratkoa,+kun+ajankohta+tulee+ja+mikä+tilanne+on+silloin.+Mökkini+sijainti+on+niin+syrjäinen,+että+ilman+autoa+se+on+ylen+työlästä.Aamusta+tuli+vähän+lunta,+päivällä+se+melkein+lähti.+Nyt+hämärissä+on+taas+ripotellut,+mutta+ei+kinoksia.
  5. Vaikka+olen+muutaman+kunnon+kupsahduksen+kokenut+jäisillä+poluilla,+en+ole+niin+paljon+viisastunut+että+olisin+liukuesteitä+tms.+hankkinut.+Ei+ole+sellaista+sattunut,+että+luuni+olisivat+rusahtaneet,+ikä+pahempia+venähdyksiäkään.Kat.leija+kirjoitti+että"kun+kerran+ne+jättää+laittamatta+niin+silloin+TIETYSTI+kaatuu."++Eikös+se+siinä+juuri+ole+tyrkyllä,+on+ehtinyt+oppia+luottamaan+liukuesteisiin+ja+kun+ne+unohtuukin+niin+ylläri+koittaa.++Jos+malttaa+olla+riittävän+huolellinen+liukkailla,+saattaa+sillä+pitkälle+potkia+ehjänäkin.+Takuuta+ei+tietysti+ole+millään+konsteilla.+En+hanki+liukuesteitä+ja+alkaahan+tuo+talvikelikin+olla+lopussa.Perintötekijöistä+puheenollen,+olen+suvussani+jo+yli+-ikäinen+miespuolisten+joukossa.+Isä,+sedät,+enot,+ukki,+velipoika,+ja+muutama+serkku+on+taipaleensa+päättänyt++nuorempana+kuin+nyt+olen.+Naispuolisista+kyllä+löytyy+sitkeämpiä.+Enpä+vedä+sen+pitemmälle+ennusteita.+Eipä+tuo+minua+rassaa,+vaikka+perintötekijät+eivät+pitkiä+jatkoja+lupailisi.+Tietysti+sitä+joskus+on+miettinyt,+että+miksi+näinkin+kauan+on+rimpuillut?+Ehkäpä+vanhemmalla+sukupolvella+ollut+vieläkin+vaikeampaa+ja+työteliäämpää+elämänmeno,++vaikka+ei+tässä+ole+itsekään+edes+hopelusikka+suussa+syntynyt.+Ruoka+on+saattanut+olla+monipuolisempaa+kuin+vanhemmilla++ja+meikäläinen+on+päässyt+paremmin+nauttimaan+terveydenhuollostakin.+"Vanhoilla+eväillä"+todennäköisesti+loppu+olisi+jo+ehtinyt+koittaa.+Voi+tuntua+synkeätä+jaarittelultani,+mutta+elämäähän+se+on+ja+kyllä+se+vielä+sen+arvoiseltakin+tuntuu.Tänäänkin+oli+kelpo+keli,+sumuista+kylläkin+ja+lämpimän+puolella.+Hyvin+talvi+menee!
  6. 57 / 225