Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Täällä+rytkäytti+lunta+oikein+kunnolla.+Uutisetkin+kertoo+että+parikymmentä+senttiä.+Niillä+main+voi+ollakin.+Kävin+puolenpäivän+jälkeen+roskapussin+heittämässä+keräyspisteeseen,+muutoin+olen+vain+ikkunasta+katsellut.+Nyt+on+sade+lakannut.Pohjoisen+savotoillahan+lentojätkiä+oli,+kuten+`hurskainen+`+arvelikin.+Nimitys+lähti+kai+siitä,+että+he+olivat+miehiä,+jotka+herkästi+muuttivat+paikkaa.+He+eivät+olleet+riippuvaisia+kotipaikasta,+yleensä+poikamiehiä,+jotka+kiertelivät+kämppiä,+vaihtoivat++savottapaikkaansa+jos+työ+loppui+tai+palsta+ei+muutoin+miellyttänyt.Olihan+se+minullakin+"oppikierros"+alle+parikymppisenä+esim.+Suomussalmella,+Hyrynsalmella,+Sodankylässä++ja+Otanmäessä.+Välillä+tehtiin+railakkaasti+töitä+ja+saatettiin+äkkiä+lähteä+toiseen+paikkaan.+Monella+oli+myös+korttipeli+ihan+rahasta+"sivutyönä",+ja+tietysti+siihenkin++kokemuksen+tuomaa+taitoa.+Minäkin+jopa+ehdin+mieltyä+tällaiseen+kiertolaisen+elämään,+mutta+melko+pian+myös+kyllästyin+ja+tuli+toiset+suunnitelmat.+Täällä+on+joulukuusille+osoitettu+paikka+johon+voi+heittää.+Kävelin+jouluaaton+jälkeisenä+aamuna+ihan+ammujaloitteluani+ja+huomasin,+että+joku+oli+ehtinyt+heittää+pois+ihan+hyvännäköisen+tuuhean+kuusen.+Siinä+ei+kuusi+suotta+vanhentunut+sisätiloissa.Onnitteluni+luultavasti+myöhästyneenä+vuosia+täyttäville!+Enhän+tiedä+tarkempia+päiviä+-+mutta+liekö+tuo+niin+tarkkaakaan+päivälleen.+Ja+kaikille+hyvää+alkanutta+vuotta!
  2. Hurskaisen+jutun+innostamana+kerron+minäkin+erään+tapauksen.+Elettiin+aikaa+Uudenvuoden+päivänä+v.+1949.+Sen+muistan+tarkkaan+kun+pysähdyin+mutustelmaan+uutta+vuosilukua:"+hohhoijaa,+niin+vuojet+vikkelään+mänöö,+nelkytyheksän,+ei+taho+perässä+pyssyy."+En+ole+saanut+selville,+mistä+syystä+sitä+ajankulua++ajattelin+ja+miksi+juuri+se++on+jäänyt+muistiini+kummittelemaan.+Onhan+päärustinki+niin+monimutkainen+toimija,+että+sinnekin+voi+tarttua+viruksia+kuten+tietokoneeseenkin.))Vuosi+on+saatu+alulle.+Valvoinhan+eilen+yli+puolenyön.+Katselin+Kansalaistorin+ohjelmaa+tv:stä.+Saatoin+kyllä+väliin+torkahtaakin,+mutta+vuoden+vaihtumisen+tietämille+olivat+naapurit+jättäneet+isoimmat+jytkyt.+Ne+kyllä+viimeistään+herättivät.+Niin+siinä+kävi,+että+illasta+kadottamani+unitunnit+korvaantui+pitemmillä+aamu-unilla.+Taisi+korvaus+tulla+tuplatenkin.+Menneekö+nuo+hyvät+unet+hukkaan+vanhallakaan.Leiriniekka+pohdiskelee+joulun+alkamista+talvipäivän+seisauksesta.+Minä+voisin+ottaa+käyttöön+joulun+ja+uudenvuoden+yhdistämisen.+Tosin+se+syrjisi+työssäkäyviä+-+mutta+eläkeläiselle+sillä+ei+ole+merkitystä.+Tai+on,+kinkkuja+myydään+puolella+hinnalla+joulun+jälkeen+ja+alennuksessa+ne+on+lahjatavaratkin.No+joo...tosiasiassa+jo+nytkin+olen+liipannut+pois+kaiken+ylimääräisen+joulutohotuksen+tavallisten+viikonloppujen+kaltaiseksi+menoksi.+Kun+ikkunastani+katselen,+maa+ja+ilma+näyttää+yhtä+mustalta.+Silti,+tarkemmin+harkittuani,+en+ole+toiveissani+kerjäämässä+lumikinoksia.+Hyvä+näinkin.
  3. Siinä+se+tämäkin+talvikuukausi+menee.+Lumesta+ei+täällä+ole+haittaa+kun+sitä+ei+ole.+Minulle+kyllä+kelpaa+näinkin+ihan+purnaamatta.+Helpompihan+on+ulkona+liikkua,+kun+ei+tarvitse+lumessa+rypeä,+eikä+ole+lipsumisen+vaaraakaan.+Hurskaistahan+hyvät+työilmat+vain+kiihdyttävät.+Näin+hommelit+on+hoidettava+silloin+kun+kelit+on+kohdallaan.+Kovasti+tuntuu+töitä+löytyvän.++Kyllä+niitä+rönttäkelejä+ja+pakkasiakin+vielä++tulee.+Täällä+lokeroasumisessa++ei+paljon+yllätystöitäkään+ilmaannu.++Huoltoyhtiö+ja+siivousliike+hommat+hoitaa.+Kunhan+nyt+kämpässään+saa+sotkujaan+järjestellä.Markettireissulla+huomasin,+että+alennusmyynnit+ovat+vauhdittuneet.+Kinkkuja+oli+isot+kasat++puoleen+hintaan.+Enpä+ostanut,+vielä+on+kilon+kinkusta+jäljellä+muutamaksi+päiväksi.++Kävellä+humpsuttelin+vaate-+ja+kenkäosaston+katselemassa.+En+kyllä+pysähtynyt,+koska+tarvettani+ei+ole+tiedossa.++Tottahan+alennuksesta+voi+täpätä++halvemmalla,+mutta+ei+vain+siksi+kun+saa+ison+alennuksen.SkillaN+mainitsi+harkinneensa++jo+tämän+homman+jättämistä,+mutta++olihan+siinä+jatkovaraus.+Koetetaan+vaan+-+toivottavasti+-+jatkaa+kirjoittelua+jotenkin+juonessa+pysyen.+Olen+kyllä+minäkin+ajatellut,+että+kauankohan+tässä...,+mutta+toistaiseksi+kumminkin.Voihan+tuon+ottaa+huumorilla,+että+"ahkerin"+aamuyön+tunteinakin++kymmenkunta+viestiä+kirjoitteli+parin+minuutin+väliajoin.++Minusta+se+jo+tuntuu+"elämäntehtävältä"+vieläpä+näillä+viimeisillä+vuosilla.+Joten+kyllä+tässä+pitäisi+muidenkin+pärjäillä.Eipä+tässä+kummempia.+Se+hetken+virustautini+taisi+minut+hylätä.+Vain+pientä+niiskuttelua+on+muistoksi+jäänyt.+Toivon+myös+poteville+pikaista+parantumista.
  4. "vaalierkki"+jo+heti+alkuun+esitti+hyvän+kysymyksen,+Ruuneman.+Näin:+"Horjuuko+uskosi+omaan+uskoosi?+"+Siltä+se+ainakin+näyttää.+Olet+tehnyt+tuhottoman+paljon+aloituksia+uskonto-+aiheesta.+Sanoisinko,+kiusallisen+paljon.+Mihin+sillä+pyrit?+Onko+tarkoituksenasi+saada+palstaan+toivomaasi+eloa?+Luulen,+että+ohjelmointisi+ei+ole+kohdallaan.Olen+oman+"kouluni"+käynyt,+myös+Raamatun+lukenut.+Miellän+itseni+ateistiksi.+Sitä+en+tyrkytä+kenellekään+-+kunnioitan+kunkin+uskonnollisia+käsityksiä.+Enkä+viitsi+käydä+kinaamaankaan,+se+on+turhaa.Toinen+mieliaiheesi,+Ruuneman,+on+ollut+politiikka.+Repertuaarisi,+mieltymyksesi+on+laaja:+oikeistolaisesta+-++kommunisteihin.+En+tiedä+mihin+pyrit.+Vai+onko+tarkoituksesi+vain+elävöittää+palstaa?+Niin...huithapeliksi+siinä+tulet+heilumisellasi.Väliin+tuntuu+siltä,+että+olet+kimpassa+tämän+dokumetoivan+kilpakumppanisi+kanssa+palstan+elossa+pitämiseksi.+Viimeksi+uskonasioissa.Muistan+kyllä,+että+olit+rintamassa+puolustamassa+minua+lähes+kymmenen+vuotta+sitten.+Olin+juuri+opetellut+tietokoneen+käytön.+En+tiennyt+netin+elämästä+ja+tavoista+mitään.+Sotkeuduin+turhanpäiväiseen,+pitkäkestoiseen+kinaan++dokumentoivan+kopsanterin+kanssa.+Tulokas+yritettiin+tyrmätä.++No+...ne+on+mennyttä,+ei+kannata+muistella.+Kuitenkin+-+puolustamisesta+kiitokseni.+Samoin+nimimerkistäni+-+se+lähti+siitä+kun+huutelit+joukkoa+nimiltä+kirjoittamaan+ja+jatkona+oli+ynnämuut.+Siitä+sen+nimen+täppäsin+ja+rekisteröin.Olen+lukenut+kaiken+aikaa+koko+70++palstaa.+Meno+ei+ole+kiinnostanut,+Kahvipirtti+on+täyttänyt+osallistumisen+tarpeeni.
  5. Tietysti+kuin+`hurskaisen`torttujen+paiston.+En+kyllä+pysty+mitenkään+neuvomaan+tai+arvioimaan+mikä+meni+pieleen.+Tai+sitten+on+tekijällä+itsekritiikki+herkässä.+En+muista,+että+olisin+edes+yrittänyt+leivonnaisia+paistella.+Räiskäleitä+olen+tehnyt+ja+se+sujuu.Onhan+se+patakukko,+jota+olen+monestikin+paistellut.+Kerran+mökilläni+oli+naapuri+katsomassa,+kun+puuhasin+patakukon+tekeleen+kimpussa.+Yritin+puhua+kuin+kokki+Kolmonen,+selostin+työvaiheita.+Ladoin+kalat+ja+läskit+pataan+sekä+lorautin+vodkaa+päälle.++Tulin+kuoritaikinan+teko,+aika+rivakkaan+toimin,+hulautin+veden+ja+jauhot+astiaan+ja+teräslastalla+(oli+puhdas)+muutaman+sekunnin+pyöräyttelin+ja+mätkäytin+taikinan+kalojen+päälle+muutama+veto+ristiin+ja+kysyin+että+miltä+näyttää.++-+En+jumalauta+ole+mokomaa+nähnyt!+Se+kyllä+käypi,+päivitteli+kaveri.Siinäpä+kolmisen+tuntia+ulkogrillissä+kukkoa+haudottiin.+Minulla+oli+myös+sauna+lämpiämässä.+Siihen+tuli+yllättäin+pari+vierasta+lisää.+Kukaan+ei+halunnut+saunaan,+nostin+kukon++pöytää+mallaavan+pölkyn+päähän,+kävin+vähän+syömäkaluja,+kehotin+maistelemaan+kukkoa++ja+menin+saunaan.+Olisinko+puolen+tuntia+viivähtänyt+kun+tulin+takaisin.+Kyllä+naapurit+kehuivat+patakukkoani+ylettömän+paljon.+Ehkä+siihen+oli+syykin.+Kukkoa+oli+pieni+nokare+jäljellä.+-+Ei+huomattu,+se+vain+meni+vähiin+kun+oli+niin+hyvää!+selitti+eräs.+-+Hyvä+kun+kelpas,+sanoin.+Olihan+siinä+maistiainen+jäljellä+ja+oli+se+hyvääkin.Nyt+tulin+kehuneeksi+itseäni+melko+estottomasti.+Se+johtuu+siitä,+että+vähän+on+taitoja,+joita+voin+kehuskella.+Hyvät+joulut+tuli+toivoteltua+jo+eilisessä+viestissä.