Miksi laulut ovat tärkeä osa musiikkia?

Dhommi´´

Palstan eräs poppari on esittänyt jopa, että laulut olisivat musiikin paras asia. Hänestä säkeistölaulut ja pophitit ovat suurempaa kuin todellinen musiikkitaide, kuten sinfoniat ja konsertot.

Näkemys on aika viheliäinen, mutta tarkastellaan sitä ihan miten hyvänsä. Argumentaatio edellä!

Jos keskeiseksi elementiksi nostetaan tarttuva ja koskettava melodia, kuten kirjoittaja on tehnyt, miksi laulut olisivat minkäänlainen poikkeus muista teoksista? Maailmassa on tarttuvia ja koskettavia melodioita myös konsertoissa ja sinfonioissa. Onko oleellista vain se, että laulussa melodiat lauletaan? Jos joku laulaa konserton tai sinfonian melodioita, riittääkö se popfanaatikolle? Ja muuttuuko Beatles-rallit kuten "Yesterday" ja "Let It Be" popfanaatikon(kin) mielestä huonoksi musiikiksi, jos niitä soitetaan pelkällä pianolla?

Näyttäisi siltä, että laulettavia melodioita löytyy myös laulujen ulkopuolelta. Itse asiassa maailman parhaat melodiat ovat laulujen ulkopuolella. Mozartin 40. sinfonian finaali ja Bachin Brandenburgilainen 5 ovat maailman merkittävimmät melodiat. Onko lauluissa jotakin muuta joka tekisi niistä erikoisia?

Rakenne se voi tuskin popfanaatikonkaan mukaan olla. Laulujen rakenteet ovat (taidelauluja lukuun ottamatta) perinteisesti säkeistölauluja. Niissä rakenteelliset mahdollisuudet ovat minimissä. Esimerkiksi jokainen Beatles-biisi on rakenteellisesti aivan hirveä! Niissä vain toistuu 40 sekuntia kestävät melodiat uusiutumatta, muuttumatta ja kehittymättä. On kaksi melodiaa, jotka vuorottelevat kunnes tekijät itsekään eivät enää jaksa toistaa samaa, ja biisi loppuu.

Rakenne ei siis lauluissa tosiaan ole erikoinen. Onko harmoniaa syytä pitää kehittyneenä sitten? No, palstan Beatlefani myönsi aikanaan itsekin, että Beatles käyttää pelkästään kolmisointuja, ja muuta pientä, kuten esim. Let It Be: C, F, Am, G. Hän tosin väitti myös, että esimerkiksi klassismin ajan klassisessa olisi muka sanoin, mutta joutui syömään sanansa, kun toin esille esim. Yön kuningatar -aarian soinnutuksen, joka sisälsi runsaasti niin vähennettyjä, ylinousevia kuin jopa vähennettyjä seiskasointuja ja muita selkeästi (200 vuotta myöhemmin tullutta) Beatlesia uudenaikaisempia sointumuotoja.

Jos poppari tahtoo nyt väittää, että kyse olikin hyvän melodiansäveltämisen taidosta, niin kanta on vähän ymmärrettävämpi. "Vaikeinta on luoda hyviä melodioita" on väite, jonka voi käsittää, vaikken sitä missään tapauksessa jaakaan. Esimerkiksi Tchaikovsky oli selvästi parempi luomaan melodioita kuin Beethoven, muttei läheskään yhtä hyvä säveltäjä. "Vaikeinta on luoda tarttuvia melodioita" on väite, jolle en voi kuin nauraa. Musiikissa rakenne, polyfonia ja orkestraatio ovat ihan eri merkitystä kantavia elementtejä kuin melodia.

Mutta melodioita rakastan minäkin. En pidä oleellisena, ovatko laadukkaat melodiat laulussa vai muussa teoksessa. Melodioiden ylivoimaiset mestarit ovat Mozart ja Bach. Mitä Beatlesiin tulee, he ovat tehneet kauniita ja mielenkiintoisia melodioita, mutta kompleksisuudessa ja tarttuvuudessa ne häviävät selvästi Mozartille, Bachille ja monelle muullekin klassiselle säveltäjälle. Ja monet sellaisetkin säveltäjät, jotka eivät tehnet yhtä hyviä melodioita kuin Beatles (kuten kevytbarokin ukko, Vivaldi) ovat selvästi ansiokkaampia säveltäjiä kuin Beatles. Melodia on ainoastaan helpoiten tunnistettava elementti, sen takia epämusikaaliset siihen kaiken huomionsa laittavatkin.

18

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota lääkkeet

      Uskotaan, uskotaan.... Sä olet jankuttamisen mestari. Heil Dhommi!

      • Dhommi´´

        Olen oikeassa.


      • immohD
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Olen oikeassa.

        Olet sairas.


    • ...matkalla...

      Eikö ole löytynyt vieläkään mitään parannusta tälle harhaiselle Beatles-kompleksista kärsivälle raasulle?...ei ole kivaa tuollainen...

      • Harhadhommi

        Eihän se kivaa ole. Pahinta harhaisen taudissa on se, ettei harhainen raasu itse tajua olevansa harhainen. Apuakin löytyisi, jos harhainen tajuaisi mennä lääkäriin, mutta ei se harhoiltaan sitäkään tajua.


    • Dhommi´´

      Kommentoi ihmeessä sitä, mitä kirjoitin, äläkä vain tyydy haukkumaan Dhommia!

    • terapiaan

      "Mutta melodioita rakastan minäkin."
      ....
      -noin textaa tämä pakkomielteestä kärsivä tyyppi,eikä takuulla pysty oikeasti ja pyyteettömästi rakastamaan mitään muuta, kuin korkeintaan omia vainoharhaisia textejään...olet poika todellakin huonossa hapessa, mutta et sitä itse huomaa,eikä auta vaikka moni textaaja on sen sulle täällä kertonut...eihän narsistikaan tajua olevansa sellainen, vaikka kuinka sanottais; taudinkuvaan kuuluu alentunut tiettyjen asioiden ymmärtäminen, jotka koskevat ihmissuhteita niiden monimuotoisuudessa...

    • Dhommi´´

      Rakastan todellakin melodioita. Jopa jotkut Beatlesin melodiat, kuten Yesterday, Let It Be, When Im 64, Long And Winding Road ja All My Loving ovat erittäin miellyttäviä. Missään tapauksessa en nosta niitä klassisten parhaiden tasolle. Miksi nostaisin? Onhan sekä Beatles että klassisen musiikin ikoniteokset sävellajeihin perustuvaa musiikkia eli keskenään teoriassa vertailukelpoista. Ainoa syy, miksi niitä ei voi verrata, on se, että Mozart, Bach, Prokofjev, Tchaikovsky ja Händel osasivat kirjoittaa paljon laulavampia, musikaalisempia ja liikkuvampia melodioita kuin Paul McCartney tai George Harrison. Kysymys lienee synnynnäisestä ylivoimasta. Kuuntele poika ihan vaikka Mozartin 15. jousikvartetto, Bachin 5. brandenburgilainen konsertto, Händelin kypsät huilusonaatit, Prokofjevin pianominiatyyrit, Tchaikovskyn baletit.

    • Laula kanssain

      Laulut ovat tärkeä osa musiikkia. Laulu on kuin pieni kirja, joka kertoo tarinan. Biisiä on silloin mukavampi kuunnella, kun se selkeästi kertoo jotain tai jostain. On niitä erittäin hyviä instrumentaalejakin, joiden sävelien keralla voi eläytyä kuvittelemaan jotain kliffaa (tapahtumaa tms.), mutta kyllä laulubiisi on tärkeämpi ja parempi.

      Klassisessakin on lauluja, vain pitäisikö sanoa "lauluja". Eihän niistä sanoista selvää saa ja tuntuukin varsin turhalta tehdä sellainen joikua muistuttava tekele.

      Klassisen instrumentaalit ovat hankalia. Niissä kun ei useimmiten ole melodiaa, jonka mukana vois elää ja kuvitella jotain. Klassien melodiat ovat sellaisia väkinäisiä ja tekomelodisia lyhyitä rypistyksiä, jossa ajatus kulkeutuu itse rypistykseen eli skeidalla istuvaan säveltäjään. Mitä pitempi istunto (sisältää ummetuksen), sitä huonompi ja sekavampi melodia.

      • Dhommi´´

        En pysty samaistumaan tuohon.

        Toki klassista on erilaista; osa on selvästi haastavampaa, mutta historian saatossa on tehty satoja kuuluisia helposti avautuvia, sävelkieleltään viehättäviä ja melodisesti äärimmäisen kauniita teoksia, joissa parasta on se, että päästettyään kuulijan helposti sisälle, niissä on myös loputon rikkaus, joka kestää kuuntelua. Teokset ovat siis sekä päältä että sisältä kauniita.

        En näe, mikseivät muutkin teokset kuin laulut kertoisi tarinaa. Itse asiassa, hieman suurimuotoisemmissa teoksissa on mahdollista kertoa paljon mykistävämpää tarinaa kuin pienessä laulussa. Ja kiistän ehdottomasti, että esim. Schubertin laulu olisi "jollotusta", se on parasta laulumusiikkia mitä olen kuullut. Ja tunnen Beatlesin oikein hyvin.

        Mutta teoksia, jotka päästävät sisälle, on tosiaan paljon. Pelkkä barokki on jo mahtava maailma: Bach ja Händel tekivät jo maailman mullistavia mestariteoksia, jotka lasketaan koko historian parhaiksi. Siellä sitä versoavaa luovuutta ja musikaalisuutta on enemmän kuin tässä ajassa, tiedä miksi! Bachin nerous näkyy vaikkapa erittäin tarttuvissa ja loputtoman syvällisissä Brandenburgilaisissa konsertoissa tai sitten Matteus-passiossa.


      • i feel fine
        Dhommi´´ kirjoitti:

        En pysty samaistumaan tuohon.

        Toki klassista on erilaista; osa on selvästi haastavampaa, mutta historian saatossa on tehty satoja kuuluisia helposti avautuvia, sävelkieleltään viehättäviä ja melodisesti äärimmäisen kauniita teoksia, joissa parasta on se, että päästettyään kuulijan helposti sisälle, niissä on myös loputon rikkaus, joka kestää kuuntelua. Teokset ovat siis sekä päältä että sisältä kauniita.

        En näe, mikseivät muutkin teokset kuin laulut kertoisi tarinaa. Itse asiassa, hieman suurimuotoisemmissa teoksissa on mahdollista kertoa paljon mykistävämpää tarinaa kuin pienessä laulussa. Ja kiistän ehdottomasti, että esim. Schubertin laulu olisi "jollotusta", se on parasta laulumusiikkia mitä olen kuullut. Ja tunnen Beatlesin oikein hyvin.

        Mutta teoksia, jotka päästävät sisälle, on tosiaan paljon. Pelkkä barokki on jo mahtava maailma: Bach ja Händel tekivät jo maailman mullistavia mestariteoksia, jotka lasketaan koko historian parhaiksi. Siellä sitä versoavaa luovuutta ja musikaalisuutta on enemmän kuin tässä ajassa, tiedä miksi! Bachin nerous näkyy vaikkapa erittäin tarttuvissa ja loputtoman syvällisissä Brandenburgilaisissa konsertoissa tai sitten Matteus-passiossa.

        D tuntee Beatlesin vaikka ei anna sille arvoa. Erikoista. Hän tunnustaa omaavansa vaikeuksia tai kyvyttömyyttä samaistua. Tuo ei ole yllätys.
        Eikös D pitänyt laulumusiikkia marginaalisa yhdessä avauksessa. Tässä on toinen mieli. No jatka toki.


      • Ukkomies
        i feel fine kirjoitti:

        D tuntee Beatlesin vaikka ei anna sille arvoa. Erikoista. Hän tunnustaa omaavansa vaikeuksia tai kyvyttömyyttä samaistua. Tuo ei ole yllätys.
        Eikös D pitänyt laulumusiikkia marginaalisa yhdessä avauksessa. Tässä on toinen mieli. No jatka toki.

        No niin, edelleen sama (alennus)tila päällä. Eikö sinun pitäisi ihmetellä nyt sitä, että et edelleenkään tunne lainkaan klassista? Tästä huolimatta ihmettelet sitä, miksi joku antaa suuremman arvon jollekin muulle kuin Beatlesille, vaikka tuntee senkin tuotannon läpikotaisin.

        Tuota jatkuvaa kehää ei voi kuin ihmetellä. Miten ylipäätään voit ihmetellä jonkin sellaisen arvostusta, josta et tunne edes alkeita? Minäpä vastaan yksinkertaisesti: koska olet pienen Beatlesmaailmasi vanki.

        Muuten olen sitä mieltä, että Beatlesia parempaa sähköistä poppia on tehty koko populaarin historian. Näin on, vaikka Macca onkin parhaita popin lauluntekijöitä. Klassinen on sitten asia aivan erikseen, usko tai älä (tai kuuntele jo viimeinkin sitä perusohjelmistoa pintaa syvemmältä).


    • Dhommi´´

      Mikä siinä sinulle on ihme, että joku tuntee Beatlesin mutta ei anna sille arvoa?

      Tunnen jokaisen albumin ja singlen. Beatles ei tehnyt paljoa musiikkia, joten aika nopeasti kaikki heidän sointunsa ja asteikkonsakin on tutkittu läpi. Siellä on kivoja biisejä, mutta ei se nyt mitään erikoista ole.

      Tunnen rokkia paremmin kuin useimmat teistä.

    • Lennonkusee

      Ei nämä Beatles-fanaatikot pysty nimeämään edes kolmea Mozartin sävellystä. Me sen sijaan tiedetään jokainen Beatlesin biisi.

      • i feel fine dhommi not

        kyl dhommi on fiksu. Ja mä niin tyhmä


    • jestaspa jepulis

      "Mozartin 40. sinfonian finaali ja Bachin Brandenburgilainen 5 ovat maailman merkittävimmät melodiat. "

      -Eivät ole. Kummastakaan ei olisi laulun melodiaksi. Sen todistaa jo se että Päivi Paunu ja Aarno Raninen eivät ole niitä levyttäneet.

      "Ja muuttuuko Beatles-rallit kuten "Yesterday" ja "Let It Be" popfanaatikon(kin) mielestä huonoksi musiikiksi, jos niitä soitetaan pelkällä pianolla?"

      -Eivät muutu, lauluksi tehty on laulu vaikka se esitettäisiin instrumentaalibiisinä. Lukemattomat ovat esim ne instrumentaalijazz-albumit joiden ydinsisältönä on musikaaleista tutut iskelmät joita instrumenttijatzarit sitten parhaansa mukaan koittavat pilata.

      "Näyttäisi siltä, että laulettavia melodioita löytyy myös laulujen ulkopuolelta."

      -Toki löytyy, Ei kai kukaan ole koskaan väittänytkään että hyvä melodia olisi aina laulu. Onhan esim Baby elephant walk http://www.youtube.com/watch?v=qei_ccdgTMU
      hemmetin hyvä melodia mutta tuskin siitä kummoistakaan laulua siltikään saisi.

      "Niissä rakenteelliset mahdollisuudet ovat minimissä. Esimerkiksi jokainen Beatles-biisi on rakenteellisesti aivan hirveä! "

      -Ai niinkö, ja toisaalla vaikkapa erinomaisen laulunkirjoittajan Jean Sibeliuksen laulutko sitten eivät koskaan ole rakenteelisesti aivan yhtä hirveitä.

      "Rakenne ei siis lauluissa tosiaan ole erikoinen. Onko harmoniaa syytä pitää kehittyneenä sitten?"

      -Ei oikein ymmärtänyt? Jokainen laulu on oma taiteellnen kokonaisuutensa. Jotkut laulut suorastaan vaativat hemmetinmoista määrää sointuja jotkut toiset selviävät yhdellä tai kahdella.
      Olisi kai jo aika ddhönnin~~kin ymmärtää että ei ole niin että mitä enemmän joku laulu sisältää sointuja sitä parempi se on lauluna.
      Voidaan edelleen olla jokseenkin varmoja myös että esim herra McCartney olisi tiennyt tai osannut enemmän sointuja kuin mitä hän jossakin laulussaan X aikanaan käytti - mutta oletikkin katsoi että kyseinen laulu sen enempää sointuja tarvitse. Ja vastaavasti jos herra Mozart sitten käytti johonkin lauluunsa X huomattavasti enemmän sointuja tämä johtui vain ja ainostaan siitä että herra Mozartin mielestä kyseinen laulu että myös vallinneet ajat ja tavat sellaista lähestymistapaa tarvitsi ja vaati.

      ""Vaikeinta on luoda hyviä melodioita" on väite, jonka voi käsittää, vaikken sitä missään tapauksessa jaakaan."

      -Vaikeinta on luoda hyviä laulumelodioita nimenomaan siksi että kilpailu alalla on niin äärimmäistä. Joka päivä kirjoitetaan tuhansia uusia lauluja. On varsin hankalaa kirjoittaa hyvä laulu - laulu joka voi olla sinänsä ehkä hyvinkin simppeli ja vähistä aineksista kokoon kasattu - mutta joka on jollaintapaa uusi ja erillainen kuin mitä yksikään aiemmin tehty laulu.

    • Dhommi´´

      "Ai niinkö, ja toisaalla vaikkapa erinomaisen laulunkirjoittajan Jean Sibeliuksen laulutko sitten eivät koskaan ole rakenteelisesti aivan yhtä hirveitä."

      Eivät ole. Taidelaulu sävelletään hienommin. Ala oppia.

      "Jokainen laulu on oma taiteellnen kokonaisuutensa. Jotkut laulut suorastaan vaativat hemmetinmoista määrää sointuja jotkut toiset selviävät yhdellä tai kahdella."

      Kahden soinnun rallit ovat aina huonoja, ja Beatles on useimmiten huono. Et voi asialle mtn.

      "Ja vastaavasti jos herra Mozart sitten käytti johonkin lauluunsa X huomattavasti enemmän sointuja tämä johtui vain ja ainostaan siitä että herra Mozartin mielestä kyseinen laulu että myös vallinneet ajat ja tavat sellaista lähestymistapaa tarvitsi ja vaati."

      Älä unohda, että väitit joskus että Mozart käyttäisi muka yhtä alkeellista paskasoinnutusta kuin 200 vuotta myöhemmin tullut Beatles. Esittelin sinulle yön kuningattaren soinnutuksen, ja jouduit häpeään. Soinnut olivat reilusti uudempia ja kekseliäämpiä kuin Beatlesilla, vaikka Mozart vaikutti 180v. aiemmin. Mietipä edes hetki sitä, kuinka merkittävää tällainen innovatiivisuus / taantumuksellisuus on.

      "-Vaikeinta on luoda hyviä laulumelodioita nimenomaan siksi että kilpailu alalla on niin äärimmäistä. "

      Ei ole mitään kilpailua, Schubert on niitä harvoja jotka ovat oikeasti hyviä lauluja säveltäneet. Aaria ei ole song.

      "On varsin hankalaa kirjoittaa hyvä laulu - laulu joka voi olla sinänsä ehkä hyvinkin simppeli ja vähistä aineksista kokoon kasattu - mutta joka on jollaintapaa uusi ja erillainen kuin mitä yksikään aiemmin tehty laulu."

      Ne laulut, jotka sinä lasket hyviksi, ovat täyttä roskaa ja erittäin helppo tehdä. Yksikään poppari rokkari tai muu sellainen ei ole tehnyt lauluja, jotka olisivat millään tavalla uusia tai erilaisia - mm. soinnutus niissä on aina satoja vuosia vanhanaikaista, ja melodiat ovat kakkaa. Beatleskin on enimmäkseen aivan aliarvoista soopaa.

    • jestaspa jepulis

      ""Ai niinkö, ja toisaalla vaikkapa erinomaisen laulunkirjoittajan Jean Sibeliuksen laulutko sitten eivät koskaan ole rakenteelisesti aivan yhtä hirveitä."

      Eivät ole. Taidelaulu sävelletään hienommin. Ala oppia."

      Aha? No:
      http://www.youtube.com/watch?v=UiGsA7ye_0s

      Missä esim tuossa on jotain musikillisrakenteita jota ei löytyisi jokseenkin kenen hyvänsä lauluntekijän kuten Lennon-McCartneyn lauluista?

      Ja jos Sibbe käytti hirveitä rakenteita lauluissaan niin kai sitten kuka hyvänsä saa niin tehdä?

      "Ne laulut, jotka sinä lasket hyviksi, ovat täyttä roskaa ja erittäin helppo tehdä."

      -Aha, kumman paljon arvoisa nimimerkki dhönni~~ tuhlaa aikaansa sitten sen roskan roskaksi todistamiseen.

      Useimmat jos pitävät jotain asiaa roskana eivät viitsi vaivaantua sen roskaksi todistamisesta uutta uskontoa aloittaa.

      Ja jos hyvän pop/rock/iskelmä hitti on erittäin helppoa tehdä, niin teeppä meille yksi semmoinen malliksi - ihan vain todistaaksesi niin itsellesi kuin muille että se tosiaan on erittäin helppoa sellaisen teko.

      Varmaan joku rock- tai iskelmälaulaja sen helposti tekemäsi hittibiisin sitten mielihyvin levyttääkin, hyvistä hittibiiseistä kun on ikuinen pula.

      Ja jotta oikein innostaisi se helpon hitin teko, niin esimerkki:
      http://www.youtube.com/watch?v=vmDDOFXSgAs

      tuo on hirmuisen suosittu hittibiisi menneisyydessä. Kyseessä on mahdollisesti ainoa sävellys joka sen säveltäjältä ylipäätään on julkaistu.

      Tuon biisin säveltäjästä tuli tuon yhden ainoan säveltämänsä biisin hitiksi nousun ansiosta miljonääri.

      Mieti sitä dhönni~~, miljoonat eurot voivat odottaa - tarvitaan ehkä vain yksi hittibiisi ja itselläsi eikä myöskään apteekkarillasi ole enää taloudellisia huolia ikuna, ja sitäpaitsi juurihan kirjoitit että sellaisen hitin teko on erittäin helppoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe