Kun käytte ulkomailla, niin varmaan tämäkin puoli tuleee esille !
Mitä ulkomaalaiset arvostavat Suomessa !
84
649
Vastaukset
Kannattaisi mieluummin kysellä niiltä ulkomaalaislta jotka tänne tulevat, jokaisella heistä on varmaan jokin syy tulolleen.
- vai onko
Tällä palstalla ei taida olla ulkolaisia
- maiset on
vai onko kirjoitti:
Tällä palstalla ei taida olla ulkolaisia
Ulkomaiset on vähissä täällä.
Joo usein kuulee sanottavan maailmalla että suomalaiset ovat avoimia, ystävällisiä, anteliaita ja iloisia ihmisiä jotka avaavat ovensa ja sydämensä vieraille...
siis asiaan: espanjalaiset ihailevat Suomen luontoa, etenkin talvea, pimeyttä, rämtää, liukkautta, jääkarhuja ja poroja.
Nokiaa ennen kunnioitettiin mutta se oli silloin menneisyydessä kun nokia oli vielä suomalainen. Vaikka monet kyllä uskoivat sen japanilaiseksi.
Amerikkalaiset ihailevat Suomen puhdasta luontoa ja jokamiehen oikeutta. Etenkin jos ne yhdistää samaan lauseeseen.
Suomi tunnetaan maana joka "melkein" rökitti russkit. Nyt kun suomalaiset ovat myymässä maatansa russkirikkaille niin voi olla että arvostus laskee kun Saimaan rannoilla ei soikaan enää kannel vaan balalaikka.
Onhan niitä muitakin asioita joita ulkomaalaiset arvostavat Suomessa. Ne jotka ovat käyneet tai yleensäkään tietävät mitään Suomesta. Joassain mulle sanottiin ai Filadelfia? Hieno kaupunki.- Finnifiini
Kuka sanoo suomalaisia avoimiksi, ystävällisiksi ja iloisiksi?!
Finnifiini kirjoitti:
Kuka sanoo suomalaisia avoimiksi, ystävällisiksi ja iloisiksi?!
Ei kukaan. Se oli satiiria. Mutta mä uskon sanan voimaan. Jos oikein monta kertaa toistaa jotain niin joku päivä se voi tulla todeksi.
Silloin Iltalehden uusi nimi voisi "Iloisia Uutisia Illanhämyssä!"
Ja 60 palstalla kaikki laittavat iloisen hymiön kommenttiensa perään ja kiittävät muita niiden mielipiteistä, ovat kohteliaita ja ystävällisiä ja hyväntahtoisia toisiaan kohtaan.
Ja sitten heräsin vastakeitetyn kahvin tuoksuun.- Finnifiini
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei kukaan. Se oli satiiria. Mutta mä uskon sanan voimaan. Jos oikein monta kertaa toistaa jotain niin joku päivä se voi tulla todeksi.
Silloin Iltalehden uusi nimi voisi "Iloisia Uutisia Illanhämyssä!"
Ja 60 palstalla kaikki laittavat iloisen hymiön kommenttiensa perään ja kiittävät muita niiden mielipiteistä, ovat kohteliaita ja ystävällisiä ja hyväntahtoisia toisiaan kohtaan.
Ja sitten heräsin vastakeitetyn kahvin tuoksuun.Ja silloin iltalehden etusivulla ei murjottaisi Räikkösen hapan naama.
Siis ihan totta. Niin kauan kun minä olen iltalehteä lukenut netillä, niin kauan on Räikkönen ollut etusivulla! Meillä kotona aamiaispöydässä hänestä on tullut vitsi ja harmin aihe. ;) - Fiinitaas
Finnifiini kirjoitti:
Ja silloin iltalehden etusivulla ei murjottaisi Räikkösen hapan naama.
Siis ihan totta. Niin kauan kun minä olen iltalehteä lukenut netillä, niin kauan on Räikkönen ollut etusivulla! Meillä kotona aamiaispöydässä hänestä on tullut vitsi ja harmin aihe. ;)Siis Iltasanomat. Ei Iltalehti.
Fiinitaas kirjoitti:
Siis Iltasanomat. Ei Iltalehti.
En lue kumpaakan, mutta täällä tuntuu olevan paljon iltalehden lukijoita (tai iltasanomien) ja he ovat yleensä kovasti tohkeissaan jostain kaameesta epäkohdasta jotka evvk.
- Finnitaas
Paloma.se.co kirjoitti:
En lue kumpaakan, mutta täällä tuntuu olevan paljon iltalehden lukijoita (tai iltasanomien) ja he ovat yleensä kovasti tohkeissaan jostain kaameesta epäkohdasta jotka evvk.
Et ole paljon menettänyt... murhia, tappoja , kaahailuja , missiä ja peppuja Räikkösen lisäksi on tarjolla noissa aviiseissa. Kuulemma samaa tasoa kuin pahimmat brittilehdet.
- sitä uteliaisuutta
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä vilkaisen netiltä aina Iltalehteä, että pysyn vähän kärryillä, mistä palstalla puhutaan
sitä uteliaisuutta kirjoitti:
Minä vilkaisen netiltä aina Iltalehteä, että pysyn vähän kärryillä, mistä palstalla puhutaan
Mä en taas lue ketjuja jotka perustuu tabloidilehdistön roskajuttuihin.
- aivan väärin
Ainakin mamu-ulkolaiset arvostavat sitä, että Suomi maksaa kaikki heidän kulunsa. Saavat elää ihan ilmaiseksi, ehkä saavat myös taskurahaa. Mikäpä heidän on täällä ollessa!
- Liikaakin luen jo
Finnitaas kirjoitti:
Et ole paljon menettänyt... murhia, tappoja , kaahailuja , missiä ja peppuja Räikkösen lisäksi on tarjolla noissa aviiseissa. Kuulemma samaa tasoa kuin pahimmat brittilehdet.
Toisenlaisia uutisia maailmalta saa mm osoitteista
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=4&id
http://www.magneettimedia.com/
http://nwohavaintoja.blogspot.fi/
http://enenews.com/
En väitä, että vain näistä se totuus löytyy, vielä vähemmän maailman rikollisen kasaarieliitin omistamista Suomen ns virallisista lehdistä, radiosta, TV:stä. Niitten uutisethan tulevat lähes pelkästään AP:ltä ja Reutersilta, jotka tuo edellämainittu eliitti omistaa ja jotka uutisoivat pääuutisensa vain sen suodattamina ja muokkaamina.
Kannattaa ehdottomasti seurata muutakin mediaa kuin yhdestä tuutista ulostettua, että paremmin ymmärtäisi mitä oikeasti on tapahtunut, nyt tapahtuu ja mitä on tulossa. Tulevat kokemukset kertovat meille sen, kuka oli oikeassa ja mitä kaikkea oli kaiken takana. - Näppytaas
Liikaakin luen jo kirjoitti:
Toisenlaisia uutisia maailmalta saa mm osoitteista
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=4&id
http://www.magneettimedia.com/
http://nwohavaintoja.blogspot.fi/
http://enenews.com/
En väitä, että vain näistä se totuus löytyy, vielä vähemmän maailman rikollisen kasaarieliitin omistamista Suomen ns virallisista lehdistä, radiosta, TV:stä. Niitten uutisethan tulevat lähes pelkästään AP:ltä ja Reutersilta, jotka tuo edellämainittu eliitti omistaa ja jotka uutisoivat pääuutisensa vain sen suodattamina ja muokkaamina.
Kannattaa ehdottomasti seurata muutakin mediaa kuin yhdestä tuutista ulostettua, että paremmin ymmärtäisi mitä oikeasti on tapahtunut, nyt tapahtuu ja mitä on tulossa. Tulevat kokemukset kertovat meille sen, kuka oli oikeassa ja mitä kaikkea oli kaiken takana.Luen vähintään 6-7 uutissaittia päivittäin, en kuitenkaan yhtään sinun mainitsemistasi, vielä. Kiitos linkeistä.
- QQQQ
Etelässä ovat arvostaneet suomalaisen turistin rehellisyyttä,
sen ne myös ovat tienneet että suomessa on kylmää,
muuta ne ei oikeestaan ole tienneet mutta kovin ovat olleet uteliaita minkälainen suomi on , - muutaEivät tiedäkkää
Etelässä ulkolaiset arvostavat suomalisten rehellisyytt,
tietävät että suomessa on kylmää,- j.tonttu
Onhan täällä joulupukki, vai tietätkö sen.
- saain kuulla
yohuuhkaja kirjoitti:
Japanissa nyt ainakin...
Japanissa tunnetaan ainakin Muumipeikko...
saain kuulla kirjoitti:
Japanissa tunnetaan ainakin Muumipeikko...
Ja Joulupukki saa eniten postia Japanista, kuten myös Joulumaa ulkomaisia turisteja...
- näin sooon,,
ei ne tiedä joulupukista mitään, luulevat sen asustavan ruotsissa,
Rapakon takana ne luulee että joulupukki asuu Pohjoisnavalla. Eikä ne usko vaikka kuinka niitä valistaisi.
- löylyä lissää
Paloma.se.co kirjoitti:
Rapakon takana ne luulee että joulupukki asuu Pohjoisnavalla. Eikä ne usko vaikka kuinka niitä valistaisi.
No sauna ainakin mielletään suomalaiseksi.
- Hikifinni
löylyä lissää kirjoitti:
No sauna ainakin mielletään suomalaiseksi.
No ei helskutissa. Hamman on roomalaisen kylpylän kera se taatusti yleisin hikitila.
Suomalainen sauna tullee kolmanneksi kun puhutaan kylpykulttuurista... - HiFi
Hikifinni kirjoitti:
No ei helskutissa. Hamman on roomalaisen kylpylän kera se taatusti yleisin hikitila.
Suomalainen sauna tullee kolmanneksi kun puhutaan kylpykulttuurista...Siis hamman ja turkkilainen kylpypaikka ovat varmasti tavallisempia saunoja kuin suomalainen versio.
Mutta kyllä saunakin tunnetaan laajalti. - empä usko
Hikifinni kirjoitti:
Suomalainen sauna tullee kolmanneksi kun puhutaan kylpykulttuurista...Hakataanko siellä vastalla 120 asteen löylyssä, sen jälkeen järveen tai lumihankeen.
Hikifinni kirjoitti:
Suomalainen sauna tullee kolmanneksi kun puhutaan kylpykulttuurista...No ainaskin jenkeissä on turkkilainen ja suomalainen sauna ne yleisimmät ja suomalainen sauna tunnetaan nimenomaan suomalaisena. Ruotsalaisten bastu on vain heidän omassa tiedossaan, syystäkin. Mutta olen käynyt suomalaisessa saunassa yli tuhannen metrin korkeudella, Andien rinteillä, puulauteet oli ja sähkökiuas mutta koivuvihdoista ei tietoakaan. Olis kai pitänyt lätkiä itseään banaaninlehvillä, jotka olivat maisemana ikkunasta, punamultavuorenrinne ja banaanipuita. Omistajalle suuri kunnia kutsua ensimmäinen tuntemansa suomalainen hänen suomalaiseen saunaansa.
- Finpower
Paloma.se.co kirjoitti:
No ainaskin jenkeissä on turkkilainen ja suomalainen sauna ne yleisimmät ja suomalainen sauna tunnetaan nimenomaan suomalaisena. Ruotsalaisten bastu on vain heidän omassa tiedossaan, syystäkin. Mutta olen käynyt suomalaisessa saunassa yli tuhannen metrin korkeudella, Andien rinteillä, puulauteet oli ja sähkökiuas mutta koivuvihdoista ei tietoakaan. Olis kai pitänyt lätkiä itseään banaaninlehvillä, jotka olivat maisemana ikkunasta, punamultavuorenrinne ja banaanipuita. Omistajalle suuri kunnia kutsua ensimmäinen tuntemansa suomalainen hänen suomalaiseen saunaansa.
Jep. Itsekin suomalaisena, kauan poissaolleena, tunnistan tuon saunakulttuurin tärkeänä osana identiteettiäni.
Jonkinlainen alaston tasa-arvon primitiivinen kehto sen täytyy olla.
Miten muuten meistä olisi tullut niin eteviä kuin olemme? - HiFi
empä usko kirjoitti:
Hakataanko siellä vastalla 120 asteen löylyssä, sen jälkeen järveen tai lumihankeen.
Se mikä sopii suomalaiselle, ei välttämättä sovi muille. ;)
- L - L
Alppien eteläpuolella tietämisen taso on yleensä alhainen ja luuleminenkin vähäistä.
Esimerkkinä eräs keskustelu englantilaisen opettajan kanssa espanjalaisessa pizzeriassa. Noin 4-kymppinen mamma kehui mitten hyvin meillä menee.
Meillä on Pohjanmeren öljy, paljon vesivoimaa ja turvallinen naapurimaa!
Englantilainen liiketuttavani tiukkasi ensimmäisellä käynnillään näkemiensä rakennusten omistuspohjaa. Onko lainkaan yksityisiä vai ovatko kaikki valtion?
Ihmetteli kun ei ollut paikkakunnallemme tullessaan, 35km:n aikana nähnyt yhtään venäläistä sotilasta.
Hämmästyi kun kerroin meillä olevan oma valuutta ( ennen euroa ), oma puolustuslaitos ja jopa oma edustaja YK:ssa.
Muualla ei senkään vertaa.
Kap Verdellä kalastamassa yritin selittää miten vesi voi olla jäässä eikä ole vain suomalainen ilmiö.
Yleensä ei tiedetä maamma olevan olemassakaan.
Suomalaisten turistipaikat ovat luku erikseen.
Suomessa matkailleilla on melko objektiivinen kuva.
YK-joukoissa palvelleet jotka ovat olleet tekemisissä suomalaisten solttujen kanssa, tiesivät myös jotain.
Tapaamistani jenkeistä ainoastaan suomalaistaustaiset olivat tippaakaan kiinnostuneita.
Muut täydellisen itseriittoisia ja sisään lämpiäviä.
On varmaan poikkeuksiakin mutta eipä ole kohdalleni osunut!Mulle joku ihmetteli miten puut voi kasvaa noin korkeiksi kun on maakin jäässä :)
Anoppini oli kuolemaansa saakka vakuuttunut että Suomessa kävelee karhuja kadulla.
Tosiaankin, kannattaa kysyä mielipedettä ulkomaalaisilta jotka ovat käyneet joskus Suomessa.
Mäkin olen "melkein" ulkomaalainen :)
- H i l j a i s u u s
Ulkolaiset tulevat tänne nyt, mutta varsinkin tulevaisuudessa, sitä varten, että meillä on vielä metsää, erämaata ja hiljaisuutta.
- suo siellä vetelä tääll
Luulisi että kun ruuhka euroopasta tulla tuhansien järvien maahan voi liikkua vapasti luonnossa on outo kokemus ja pääsee kokemaan yksinäisyyden rauhaa, mikäli haluaa.
Meikäläinen kun on tottunut tähän, niin voisi pitemmän päälle olla vaikea asua tiheään asutuilla paikoissa. En ole niinkään varma. Luulen että me suomalaiset arvostamme tätä erämaan hiljaisuutta ja rauhaa kaikkein eniten. Muunmaalaiset voisivat ehkä tykätä enemmän äkshönistä.
- Elämys eläjän mukaan
Paloma.se.co kirjoitti:
En ole niinkään varma. Luulen että me suomalaiset arvostamme tätä erämaan hiljaisuutta ja rauhaa kaikkein eniten. Muunmaalaiset voisivat ehkä tykätä enemmän äkshönistä.
Toiminnasta tykkäävät eivät kaiketi hakeudu metsään ja erämaahan, eivät suomalaiset eivätkä ulkolaisetkaan. Toisaalta; erämaan koskista lasketaan jo nyt ja kaikenlaista muutakin hurjaa temppua ja "äkshöniä" tapahtuu myös muualla kuin kuumassa cityhuumassa.
- L - L
Hiljaisuus ahdistaa. Näin kertoi englantilainen, keski-ikäinen naisihminen käytyäni näyttämässä eksoottista rajavyöhykettä liikennöimättömällä alueella.
Ihmisten aikaansaamien äänien puuttuminen ja kesäisen metsän meteli, puiden havina ja lintujen rähinä, ahdistivat.
Pariskunta asuu itse pienessä Matlock nimisessä, hiljaisessa kylässä Keski-Englannissa.
Saksalaiset arvostavat jokamiehen oikeuksiamme tulkiten niitä joskus melko laveasti.
- ...
Nykyisin joku voi tietää Angry Birdsin, se eri asia, kuka sitä sitten arvostaa.
Sama asia monessa muussakin, joku voi tietää jonkin formulakuskin tai Nokia merkkisen kännykän, taas eri asia, arvostaako niitä kukaan. Suomesta nyt yleensäkään kukaan tiedä oikein mitään, hankala kerätä arvostuspojoja.
Muistui mieleen kertomus jostain eurooppalisista turisteista. Ne oli maahan tullessaan osanneet vähän suomea. "Laanilan pesula". Ilmeisimmin törmänneet maailmalla johonkin Oululaiseen. Mutta ne oli ehdottomasti kuulemma halunneet nähdä sen hikisen pesulan ja kai siksi matkustaneet Ouluunkin, luullen sitä suomen hienoimmaksi asiaksi. Lienevätkö edes olleet pahemmin väärässäkään.
=DW=- Finnisuksi
Ei nykyisin mitään brändejä liitetä mihinkään valtioon... Ne ovat olemassa ja tunnettuja vain Nimellään ja laadullaan.
Urheilijat lie ainuita joita mielletään johonkin tiettyyn maahan?
Ulkomaa ja siellä asuvat ulkomaalaiset ovat kaikki sitä mieltä, että on se niin hienoa, kun Suomessa on oikeita taloja, missä ihmiset asuvat. Useampi kuin kaksi ulkomaalaista tietää, että täällä lapset käyvät koulua. Moni arvostaa, kun kuulee, että Suomessa ihmiset voivat syödä päivittäin itsensä kylläisiksi.
Joidenkin mielestä täällä on kauniita naisia ja joku on kuullut, että naiset voivat käydä töissä kodin ulkopuolella.
90 prosenttia ulkomaan asukkaista ei ole koskaan kuullutkaan Suomesta, eikä tiedä siitä yhtään mitään. Joku arvelee, että on pelottavaa, kun jääkarhut kävelevät kaupungilla vapaasti. Ulkomaan asukkaat tietävät, että monien suomalaisten mielestä ulkomailla kaikki on paremmin. Joku kysyy, miksi.- onko näin
Niin voi tulla mörköjä vastaan, tai menninkäisiä.
Joskus muinoin nuoruudessani kuulin sellaistakin että suomalaiset naiset olivat maamme tärkein vientiartikkeli :) Paljon meitä avioitui ulkomaille.
- Uuno pankolta
Paloma.se.co kirjoitti:
Joskus muinoin nuoruudessani kuulin sellaistakin että suomalaiset naiset olivat maamme tärkein vientiartikkeli :) Paljon meitä avioitui ulkomaille.
Siksipä meille ei jäänytkään. Jotkut jopa ostivat naisensa Thaimaasta, Venäjältä tai muualta. Vaihtelevin kokemuksin.
Aivan samoin kuin ulkomaalaiset meltä. - missä hinnoissa...?
Paloma.se.co kirjoitti:
Paljonko Kolumbian poika maksoi?
- !__!
missä hinnoissa...? kirjoitti:
Paljonko Kolumbian poika maksoi?
Suurin vientivara oli naisilla valkojen välissä.
Uuno pankolta kirjoitti:
Siksipä meille ei jäänytkään. Jotkut jopa ostivat naisensa Thaimaasta, Venäjältä tai muualta. Vaihtelevin kokemuksin.
Aivan samoin kuin ulkomaalaiset meltä.Olisi kantsinut laittaa toi "vientiartikkeli" sitaatteihin. Mutta, asiahan on niin että kun ollaan nuoria ja siloposkisia niin mennään yhteen rakkaudesta. Kansalaisuus ja kieli ovat toisarvoisia tekijöitä.
Jos suomalaiset vanhat sedät käyvät ostamassa morsiammia thaikuista tai russkilasta niin kysymys onkin jo aivan muusta.- yksinkö
Paloma.se.co kirjoitti:
Olisi kantsinut laittaa toi "vientiartikkeli" sitaatteihin. Mutta, asiahan on niin että kun ollaan nuoria ja siloposkisia niin mennään yhteen rakkaudesta. Kansalaisuus ja kieli ovat toisarvoisia tekijöitä.
Jos suomalaiset vanhat sedät käyvät ostamassa morsiammia thaikuista tai russkilasta niin kysymys onkin jo aivan muusta.Miehen ja naisen välisestä suhteesta loppujen lopuksi on kysymys, olkoon ikä tai tilanne mikä hyvänsä.
- vanha vitsi? Vitsikö
yksinkö kirjoitti:
Miehen ja naisen välisestä suhteesta loppujen lopuksi on kysymys, olkoon ikä tai tilanne mikä hyvänsä.
- Mitä tekee suomalainen nainen nähdessään ulkomaalaisen miehen?
- ???
- Lentää hämmästyksestä selälleen ja ottaa jaon kahteen...
Huvittavinta on ruotsalaisten asenne suomenkieleen ja miten he katsovat ruotsin olevan melkein kuin maailmankieli suomeen verrattuna. Tanskan salmista kun päästään yli aivan samantekevää puhutko suomea tai ruotsia kukaan ei sinua ymmärrä kuitenkaan.
Mä olen yrittänyt miettiä mitä kaikkea olen kuullut ja sanosin että Ruotsissa kyllä arvostetaan Suomea ja suomalaisia, siis vähän pilkataan mutta kyllä arvostustakin löytyy. Suomalainen design, tietotekniikka,puhdas luonto ja viime aikoina paljon tapeetilla ollut suomalainen koululaitos ja suomalaisten oppilaiden hyvä menestys kansainvälisissä tutkimuksissa.
Siis, mitä lähempänä Suomea ollaan ja mitä paremmin Suomea tunnetaan sitä enemmän löytyy arvostusta.- hakkaa päälle.
On viha ja rakkaussuhde, ei haittaa vaikkaa hävitään muille, mutta pääasia että ruotsi voitetaan, urheilussa.
- k/k
Eipä oo paljoa kokemusta hienoista turistipaikoista ja en oo keskustellut kahvilan pöytien äärellä meistä suomalaisista ,eli ei havaintoja.
On mulla muistissa yks joulu tuol Tokon erustalla vietetystä joulusta.
Pikimusta rekkakuski kaverinsa kans oli mun pöytäkaverina kun jouluu vietettiin,ei heillä ollu mitään hajuakaan meiän juhlista ja syistä jotka oli juhlan syynä..
Oli mielikuvitus kovilla kun yritin kolmen sanan sanavarastolla selittää jeesusta ja hyväntahron juhlaa.
Valkeeta leipää kaverit pisteli menemään ja pikkasen lihaakin katellen ihmetellen sitä meiän mässäilyy.
Se armojuttu ja hyväntekeväisyys johti lopulta siihen et joulupäivänä mä juottelin heiän keräämiään öljylyhtyjä ehjiksi,veivät kotikyläänsä monenlaist metallikamaa tuliaisiksi.
Sen verran meiän mailmankuvat läheni et oltiin myöhemminkin tekemisis ja heilt saamani soittimet riippuu tuol seinällä.
Joskus ohimennen ku näppäilee kieliä niin niis soinnuis soi afrikka ja nuoruus.- O - O
Kiitos inhimillisestä ja lämminhenkisestä tarinasta k/k.
- oon tunnettu näillämain
O - O kirjoitti:
Kiitos inhimillisestä ja lämminhenkisestä tarinasta k/k.
Vieläkö meillä on ketään henkilöä joka on tunnettu ulkomailla, Kekkonen oli aikoinaan.?
- Ajat muuttavat tavat
oon tunnettu näillämain kirjoitti:
Vieläkö meillä on ketään henkilöä joka on tunnettu ulkomailla, Kekkonen oli aikoinaan.?
Onhan meitä monia. Julkisuuskuvat vain ovat toisenlaisia nykymedian nopean ja eri tavoin valikoivan viestinnän vuoksi. Ahtisaari, Stubb, Elisabet ja Olli Rehn, tiedemiehiä ja -naisia, jääkiekkoilija- ja formula-miljonäärejä, poliitikkoja, mediapellejä...
Ketään tuskin kiinnostaisi enää jonkun kaljupään palmuun kiipeämiskuvat.
Nobel-palkittu tai jo kansainvälisten palkintojen ehdokkuus nostavat ihmisiä kansainväliseen julkisuuteen. Paikalliset tai muut populistit saavat äänensä kuuluviin - hetkellisesti. Sairaat julkistyrkytkin saavat kotimaiselta medialta enemmän huomiota kuin UKK aikoinaan. - senkin tonttu
Ajat muuttavat tavat kirjoitti:
Onhan meitä monia. Julkisuuskuvat vain ovat toisenlaisia nykymedian nopean ja eri tavoin valikoivan viestinnän vuoksi. Ahtisaari, Stubb, Elisabet ja Olli Rehn, tiedemiehiä ja -naisia, jääkiekkoilija- ja formula-miljonäärejä, poliitikkoja, mediapellejä...
Ketään tuskin kiinnostaisi enää jonkun kaljupään palmuun kiipeämiskuvat.
Nobel-palkittu tai jo kansainvälisten palkintojen ehdokkuus nostavat ihmisiä kansainväliseen julkisuuteen. Paikalliset tai muut populistit saavat äänensä kuuluviin - hetkellisesti. Sairaat julkistyrkytkin saavat kotimaiselta medialta enemmän huomiota kuin UKK aikoinaan.Kuuluisin suomalainen on joupukki, jos et usko niin kysy lapsilta.
- +++++
Onhan meillä Lordi ja Lauri Ylönen paljon muita maailmankuuluja.
Silloin kun Ahtisaari oli vielä presidenttinä olin työmatkalla Irlannissa. Kun pääsin hotelliinja sain tavarat huoneeseen niin menin baariin juomaan oluen. Baarin toinen asiakas kysyi,mistä olen kotoisin. Kuultuaan ,että olen suomalainen niin hän sai, että ,presidenttimme on todella "great man". Heillä oli hänen mielestään tarve Ahtisaaren rauhan neuvottelu taidoille jo 20 vuotta aiemmin. Ahtisaari oli siellä ennen kuin Holkeri meni jatkamaan neuvotteluja. Ahtisaari oli presidentti kautensa aikana myös Jordaniassa pari viikkoa ennenkuin Clinton meni sinne. En tiedä oko hän tunnetumpi kuin Kekkonen mutta Ahtisaari on todella arvostettu ja tunnettu etenkin Afrikassa.
- Lordista oon kuullu
+++++ kirjoitti:
Onhan meillä Lordi ja Lauri Ylönen paljon muita maailmankuuluja.
Kuka on Lauri Ylönen?
- Liian paljon nimiä
Lordista oon kuullu kirjoitti:
Kuka on Lauri Ylönen?
Oli pakko googeltaa, kun naama oli päässä, mutta yhtyeen nimi hukassa: The Rasmus -yhtyeen solisti ja keulakuva on hän.
- joulupukki vanha ukk
senkin tonttu kirjoitti:
Kuuluisin suomalainen on joupukki, jos et usko niin kysy lapsilta.
Sehän asuu pohjoisnavalla ja lentää sieltä porojen kanssa.
- .....,
En paljon ulkomaalaisia tunne, mutta ne jotka ovat Suomessa käyneet ovat kehuneet sekä luontoa että erityisesti saunaa. Siskon mies on ruotsalainen ja hän rakensi sinne Ruotsiin tontilleen saunan, kun innostui suomalaisesta saunasta täällä vuosikymmeniä sitten ensi kertaa käydessään.
- @.fi
Luulisin ulkolaisten katsovan meidän puhdasta luontoa ja väljyyttä, verrattuna tiheään asuttuja alueita esim, keski-euroopassa ei luonnossa liikkuminen käy näin vapaasti kuin meillä ja luonnon rikkautta ei voi rahalla mitata.
- puhtaus puoli ruokaa
Mitä olen kuullut ruotsalaisten Suomessa vierailleitten puheita, niin heille on ollut silminpistävää suomalainen siisteys. Puhtaat joukkoliikennevälineet, ostoskeskukset, vessat, roskattomat kadut ja tienvieret...
- ₩~~
Venäläiset ne vasta ihmettelevä, no kyllä sen huomaa kun olen käynyt itä naapurissa.
- L - L
Missähän ne svedut ovat käyneet?
Kun menin sinne 1964 niin juuri Ruotsin siisteys ja jäerjestys pistivät silmääni.
Toinen hämmentävä asia oli työnteon kiinteys. Olin kuvitellut itseni karskiksi, ahkeraksi, suomalaiseksi työmieheksi.
Painettuani 9:n tunnin työpäivää puolen tunnin ruokatunnilla ja kahdella 10min tauolla karisivat turhat kuvitelmani.
Sätkää kärytin työn ohessa silloin kun pystyin.
Syyläritehtaalla oli oma ahneus kannustimena. Autotehtaalla päälle vyöryvät menopelit. - @.fi
L - L kirjoitti:
Kun menin sinne 1964 niin juuri Ruotsin siisteys ja jäerjestys pistivät silmääni.
Toinen hämmentävä asia oli työnteon kiinteys. Olin kuvitellut itseni karskiksi, ahkeraksi, suomalaiseksi työmieheksi.
Painettuani 9:n tunnin työpäivää puolen tunnin ruokatunnilla ja kahdella 10min tauolla karisivat turhat kuvitelmani.
Syyläritehtaalla oli oma ahneus kannustimena. Autotehtaalla päälle vyöryvät menopelit.Se oli 50 v. Sitten,
- se oli silloin...
L - L kirjoitti:
Syyläritehtaalla oli oma ahneus kannustimena. Autotehtaalla päälle vyöryvät menopelit.Tukholma ainakin on hukkumassa räkään, kuseen, tupakanfimppeihin ja muuhun roskaan. Heti kun menet Slussenille, niin kusi haisee niin että silmiä kirvelee. Samoin paikallisjunissa saat etsiä paikkaa, mikä ei haisisi kuselle, missä ei olisi kengänpohjien jäljet penkeillä, puolityhjiä purkkeja rullaa pitkin lattiaa ja saat liikkua vikkelään, ettet juutu jaloistasi kiinni tahmeaan lattiaan...
Muistan kun Suomessa oli junissa aikoinaan kyltit; "Älä sylje lattialle. Spotta ej på golvet". Me pentuna naurettiin, että kuka nyt lattialle sylkisi vaikka ei kieltotauluja olisikaan. Kyllä vaan räkä lentää Tukholmassa, eikä mitään pieniä sylkyjä. Vihreitä räkäklumppela lattioilla, saa tarkoin katsella jalkoihinsa kuin jotain etsien, ettei liukastu...
Sinun muistosi Ruotsista lienee siltä ajalta, kun Tukholma ei vielä ollut niin kansainvälistynyt. Nythän täällä ei paljon ruotsin kieltä kuule yleisissä kulkuneuvoissa, no ehkä ulkomaalaisittain murtaen... - Ѿ Ѿ
₩~~ kirjoitti:
Venäläiset ne vasta ihmettelevä, no kyllä sen huomaa kun olen käynyt itä naapurissa.
Mikä siisteys? Roskaa on tienvarren levähdyspaikat kirjavanaan, bussipysäkeillä tupakannatsoja sadoittain, koiranpaskaa kaikkialla. En inä tätä maata enää siistiksi sanoisi enkä puhtaaksi.
- Arvostavat ainakin
sitä, että on näin tyhmä kansa, joka verovaroin lainavaroin yhä useampaa ulkolaista kouluttaa ilmaiseksi täällä työttömäksi.
Tänäkin vuonna heitä on 20 000
ja tavoite on kuulemma vuonna 2020, kouluttaa heitä 60 000 vuosittain? - Korppis*
Iittalan lasitaidetta sekä niiden kuuluisia suunnittelijoita. Marimekkoa, Alvar Aaltoa ja hänen kättensä töitä. Suomalaista sisua talvi- ja jatkosodissa.
Kahdeksankymmenluvun alussa Skotlantilaisten tietämys siitä missä maa nimeltä Suomi sijaitsee oli hyvin heikoissa kantimissa.
Hollantilaiset tietävät hyvinkin paljon maastamme ja arvostavat mm. koulutusjärjestelmäämme. - Hyvvee päevee
Kuopion toria ja kalakukkoa
- Maria Mekkoon
Marimekon SUOMALAISUUTTA arvostetaan varsin laajasti .
- urts
Ulkomaalaiset arvostavat hyvää sosiaaliturvaa ja hyväuskoisia lakeja.
- sugga
Revontulia. ;))
Japanilaiset tykkää kuulemma tehdä häämatkoja Lappiin ja saada lapsia alulle lasikattoisissa igluissa revontulien räiskyessä taivaalla. On kuulemma hyvä enne ja tuoottaa onnea ja menestystä.
- Maan rikas luonto
Suomalaista ruokaa,
kukkaniittyja ja luonnonyrttejä
- eikös mämtysuopakin ole vientituote?
Tappaa niin viruksia kuin bakteereitakin.- kieli.
Ehkä tiedostavat erillaisuutemme kielellisesti,
- Ihmeellistä
kieli. kirjoitti:
Ehkä tiedostavat erillaisuutemme kielellisesti,
Ihmettelevät, kun kaikki puhuvat vieraita kieliä. Pikkulapsetkin osaavat englantia.
- entinen suomalainen
Suomalaista ruokaa ja palvelua ainakin haukutaan.
Valitettavasti, usein aiheesta.
Suomalainen ruoka maistuu parhaiten...suomalaiselle :) Kansainvälistä mainetta sillä ei ole paljoa niitetty. Kyllä Suomesta hyvää ruokaa löytyy, mutta sanotaanko esim autoileva turisti pienellä budjetilla joka syö noutopöydästä tienvieriravintoloissa, usein huoltoasemien yhteydessä ei kyllä kovin positiivista kuvaa saa suomalaisesta ruuasta.
Palvelua...sekä että. Olen saanut hyvääkin palvelua Suomessa. Mutta enimmäkseen eioota.
- 3-11
hyvää suomalaista pillua, ihan hiljaa..
- yötä myöten
Joko ne rupes taas henkselit kiristämään?
- ....................
Venäläiset arvostavat jos saavat palan maata ja hiekkarannan Suomesta.
Venäläiseksi Suomi muuttuu.- kiinteistövero +38 %
Ei tuollaiseen ylellisyyteen suomalaisella varaa olekaan. Eikä siitä maksettaviin veroihin ja muihin maksuihin...
Ja venäläinen ei niitä maksa. Jos tulee kinaa, niin Putinin porukka tulee neljä panssaria rinnan ajaen pelastamaan kansalaisensa sortajalta. Siitä on oikein laki siellä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?741380Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,13937Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79872Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.89789Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51684- 53654
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv45595Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46594Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot134588Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.45547