Auton vuokraus

Nyt on seuraavat Thaimaan lennot ostettuna Lokakuulle. Oli ensin tarkoitus että lähden yksin taasen Moottoripyörällä kiertämään Pohjois-Thaimaata, samalla tavalla kuin viime syksynä tuli tehtyä (eri reittiä/kohteita suunnittelin luonnollisesti).
Mutta nyt sattui niin, että kun aloin kotona suunnitelmista puhumaan viimeviikolla, niin tulikin ilmi, että nais-ystävälläni on viikon loma samaan aikaan kun suunnittelin lähteväni reissuun. Hän sai sitten Maanantaina varmistettua että saa lisää vapaita käyttöönsä kyseiselle ajankohdalle, niin että nyt sitten päästään yhdessä lähtemään puolentoista viikon reissuun.
Nyt kun yksin lähdön sijasta lähdetään kahdestaan (ja mukana kahden henkilön tavarat), niin kohde (Pohjois-Thaimaa) pysyy samana, mutta ajoneuvo vaihtuu moottoripyörästä autoon.
Vaikka moottoripyörän vuokrauksia olen Thaimaan matkoillani tehnyt lukuisia kertoja (lähes aina täysin ilman ongelmia), niin nyt tosiaan täysin ensimmäinen kerta kun tulee auto vuokrattua.
Alustavasti olen miettinyt vuokrapaikaksi Chiang Main lentokentän isoja kansainvälisiä vuokraamo-ketjuja (olisi lennon jälkeen suunnitteilla jatkaa matkaa Chiang Maista saman tien muualle, joten auton vuokraaminen kentältä vaikuttaisi sen takia järkevimmältä/nopeimmalta vaihtoehdolta).

Onko kenelläkään vinkkejä/neuvoja tuon Autovuokrauksen suhteen, mitä kannattaa ottaa huomioon yms.

Kaksipyöräisiä tosiaan tullut vuokrattua useampiakymmeniä kertoja, mutta nyt ensimmäinen autonvuokraus edessä.

42

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten olis Santtu, käviskö sellainen vanhemman sorttinen S 280 ?
      Ei tarvitsisi tuota passia jättää kaniin.

      Mutta asiaan.
      Lentokentällä maksat eniten.
      Katsoppa muutama yksityinen vuokrafirma ja kysäse hintaa, niin yllätyt.
      Suosittelen pikku maasturia.

      On muuten sitten pikku tottumisen paikka tuo "pelkääjän" puolelta tyyrääminen.

      Mulla ei ole tuota kokemusta jaettavaksi autonvuokrauspuolelta, mutta onhan täällä näitä "konkareita".

      Hyvää juhannusta.

      • Anonyymi

        vuokrailitko senssu autoa silloin isanin aikoihin, silloin kun eukko monoa antoi kun rahat loppui.? ajoitko suomeen vuokra-autolla.?

        ps. paljonko päivystystunteja tänään, savulohen lomassa.?


      • Anonyymi kirjoitti:

        vuokrailitko senssu autoa silloin isanin aikoihin, silloin kun eukko monoa antoi kun rahat loppui.? ajoitko suomeen vuokra-autolla.?

        ps. paljonko päivystystunteja tänään, savulohen lomassa.?

        Santtu on palstan ainoa asianmukaisesti esiintyvä, voisiko ollamahdollista että et trollaa myös hänen aloituksiaan ystävällisesti pyydän.


      • moro Santtu.
        vaikeahan sulle on neuvoja antaa, olet kuitenkin melkoisen kokenut motsikkavuokraaja. yksi asia kuitenkin, vakuutus, vakuutus ja vakuutus. siitä ei kai voi liikaa muistuttaa..
        et kertonut että oletko ennen ajanut noita oikealta ohjattavia.?
        tottuu hyvinkin nopeasti, itse olen kurvaillut oikealta ohjattavia paljonkin thaimaassa oleskellessani. " avokas" pistää minut aina ajamaan..
        jostain syystä suosisin noita isoja kansainvälisiä vuokraamoja.


      • Ei kauheasti ole kokemusta noista "oikealtaohjattavista". Thaimaassa (taikka muussa vasemman puoleisen liikenteen maassa) en ole autolla ajanut metriäkään, suomessa olen vähäisen verran ajanut (Äidilläni oli reilu 10v. sitten autonaan vanha postin käytössä ollut Corolla jolla tuli ajeltua, ja sitten yhdellä kaverilla on Japanin tuonti tehokas urheilu-auto jota on tullut pariin kertaan testailtua),
        Se on varma että ajaminen aluksi on "outoa" siitä ei varmastikkaan mihinkään pääse. Yksi vuokra-auton ehdottomia vaatimuksia on että kyseessä pitää olla automaattivaihteinen auto, en kaiken muun lisäksi vielä ala opettelemaan vaihteiden vaihtamista vasemmalla kädellä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Ei kauheasti ole kokemusta noista "oikealtaohjattavista". Thaimaassa (taikka muussa vasemman puoleisen liikenteen maassa) en ole autolla ajanut metriäkään, suomessa olen vähäisen verran ajanut (Äidilläni oli reilu 10v. sitten autonaan vanha postin käytössä ollut Corolla jolla tuli ajeltua, ja sitten yhdellä kaverilla on Japanin tuonti tehokas urheilu-auto jota on tullut pariin kertaan testailtua),
        Se on varma että ajaminen aluksi on "outoa" siitä ei varmastikkaan mihinkään pääse. Yksi vuokra-auton ehdottomia vaatimuksia on että kyseessä pitää olla automaattivaihteinen auto, en kaiken muun lisäksi vielä ala opettelemaan vaihteiden vaihtamista vasemmalla kädellä.

        väitän että totut ajamaan tuollaista automaattia tunnissa. helpompi tottua , koska siellä myös ajetaan oikealla puolella. paitsi aina kun menet autoon, menet yleensä vasemmalle puolelle ensin.,!


      • asiantravel kirjoitti:

        väitän että totut ajamaan tuollaista automaattia tunnissa. helpompi tottua , koska siellä myös ajetaan oikealla puolella. paitsi aina kun menet autoon, menet yleensä vasemmalle puolelle ensin.,!

        Hyvä Aasi, hienoa.

        Hidashoksotin aina, siis aina ensin yleensä, siis yleensä .......hehheee

        Terkut avokille.


      • "Mutta asiaan.
        Lentokentällä maksat eniten.
        Katsoppa muutama yksityinen vuokrafirma ja kysäse hintaa, niin yllätyt.
        Suosittelen pikku maasturia."

        Olen nyt pari päivää koittanut noita Chiang Main vuokraamoja käydä läpi, mutta aika vähän olen onnistunut löytämään noiden isojen ketjujen ulkopuolisia toimijoita joilla olisi:
        a) Toimivat nettisivut joilta saisi selvyyden tarjolla olevasta kalustosta je sen hinnoista sekä antaisi luotettavan kuvan toimijasta.
        b) Sopivaa kalustoa.
        c) Noita isoja ketjuja edullisemmat hinnat.

        Tällä hetkellä etsinnäissä keskikokoinen SUV-luokan ajoneuvo, taikka keskikokoinen taikka ylemmän keskiluokan henkilöauto hieman tehokkaammalla koneversiolla. Ja automaattivaihteisto olisi ehdoton vaatimus. Sekä viikon vuokrahinnan tulisi olla maksimissaan 10000thb. luokassa (tai hieman yli jos autosta riippuen).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        "Mutta asiaan.
        Lentokentällä maksat eniten.
        Katsoppa muutama yksityinen vuokrafirma ja kysäse hintaa, niin yllätyt.
        Suosittelen pikku maasturia."

        Olen nyt pari päivää koittanut noita Chiang Main vuokraamoja käydä läpi, mutta aika vähän olen onnistunut löytämään noiden isojen ketjujen ulkopuolisia toimijoita joilla olisi:
        a) Toimivat nettisivut joilta saisi selvyyden tarjolla olevasta kalustosta je sen hinnoista sekä antaisi luotettavan kuvan toimijasta.
        b) Sopivaa kalustoa.
        c) Noita isoja ketjuja edullisemmat hinnat.

        Tällä hetkellä etsinnäissä keskikokoinen SUV-luokan ajoneuvo, taikka keskikokoinen taikka ylemmän keskiluokan henkilöauto hieman tehokkaammalla koneversiolla. Ja automaattivaihteisto olisi ehdoton vaatimus. Sekä viikon vuokrahinnan tulisi olla maksimissaan 10000thb. luokassa (tai hieman yli jos autosta riippuen).

        Toki varmaan kaikinpuolin turvallisin tapa ja mahdollisilta tekaistuilta ongelmilta välttyäksesi on vuokrata lentokentältä.
        Voisit jonkun ropon säästää asioiden pienen yksityisen kanssa, joilla kuten sanoit ei ole edes kunnon weppisivuja, mutta harkittuani asiaa suosittelen lentokenttää.
        Maksaisihan sekin jotain kuten huomioit, että jos vuokraat toisaalta, se aiheuttaa jonkun kustannuksen ja varsinkin vaivaa matkoihin lentokentältä ja takaisin taksilla.
        Kiitos vielä tuosta mersu-rata jutusta, se hauska.
        Senssu.


      • Lennämme tällä kertaa Qatarilla (vaihto siis Dohassa) kun heiltä löytyi erittäin edulliset (430€/hlö) lennot kyseisille lentopäiville joten kun olemme Chiang maihin päässeet, niin aikaa kotoa lähdöstämme kulunut luokkaa 24h. ja tarkoituksemme ei ole jäädä Chiang Maihin vaan jatkaa sieltä välittömästi eteenpäin (ja ensimmäiseen yöpymiskohteeseen ajomatkaa varmaankin noin 3h.) joten matkasta väsyneenä ei haluaisi kauheasti käyttää aikaa ja energiaa autonvuokrauksen hoitamiseen, vaan helpoin olisi ottaa kentältä ja lähteä liikkeelle samantien, että pääsisi mieluiten valoisaan aikaan perille ensimmäiseen hotelliin.


      • Siis tuo Qatar:n lento on H:ki-Doha-BKK, tuon päälle tulee sitten vielä omalle lipulle oleva Thaimaan sisäinen lento BKK-Chiang Mai


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tuo Qatar:n lento on H:ki-Doha-BKK, tuon päälle tulee sitten vielä omalle lipulle oleva Thaimaan sisäinen lento BKK-Chiang Mai

        Missäpäin eka hotelli ?

        Muuten BKK:ssa teidän täytyy mennä hakemaan pakaasit, ulos ja taas uudelleen sisään Chiang Main lennolle, sekin vie aikansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missäpäin eka hotelli ?

        Muuten BKK:ssa teidän täytyy mennä hakemaan pakaasit, ulos ja taas uudelleen sisään Chiang Main lennolle, sekin vie aikansa.

        Tiedossa on kyllä nuo Bangkokin kentän kuviot. Useaan otteeseen on tullut jatkettua Thaimaan sisäisellä lennolla Bangkokiin saapumisen jälkeen, kaikki sisäiset olleet aina eri lipulla kuin tuon Helsinki - BKK väli.

        Tuo ensimmäinen pysähdyskohde on vielä hieman keskustelun alla, meillä on kaksi eri reitti vaihtoehtoa tuolle viikon Pohjois-Thaimaan kierrolle. Näillä näkymin ensimmäinen pysähdys on joko Chiang Rai taikka sitten Pai.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tiedossa on kyllä nuo Bangkokin kentän kuviot. Useaan otteeseen on tullut jatkettua Thaimaan sisäisellä lennolla Bangkokiin saapumisen jälkeen, kaikki sisäiset olleet aina eri lipulla kuin tuon Helsinki - BKK väli.

        Tuo ensimmäinen pysähdyskohde on vielä hieman keskustelun alla, meillä on kaksi eri reitti vaihtoehtoa tuolle viikon Pohjois-Thaimaan kierrolle. Näillä näkymin ensimmäinen pysähdys on joko Chiang Rai taikka sitten Pai.

        Pitkä ja väsyttävä on matkasi alkutrippi jos poskesi ja tyyny tapaa kotityynyn jälkeen vasta Paissa tai Raissa.
        Et varmasti ole parhaimmassa vireystilassa ajeleen elämäsi ensimmäisiä metrejä autolla olosuhteissa jotka tiedät yhdeksi riskialttiimmista.
        Ajatteleppa miltä tuntuisi hengähtää Chiang Maissa yksi hotelliyö, illalla vähän käveleskellä vaikka Basaarin alueella näyttäen tyttöystävällesi jo tiedossasi olevaa ja syödä vaikka mukavat murkinat, sitten tutumaan ja aamulla hyvän aamiaisen ja altaan kautta baanalle virkeänä.
        Senssu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä ja väsyttävä on matkasi alkutrippi jos poskesi ja tyyny tapaa kotityynyn jälkeen vasta Paissa tai Raissa.
        Et varmasti ole parhaimmassa vireystilassa ajeleen elämäsi ensimmäisiä metrejä autolla olosuhteissa jotka tiedät yhdeksi riskialttiimmista.
        Ajatteleppa miltä tuntuisi hengähtää Chiang Maissa yksi hotelliyö, illalla vähän käveleskellä vaikka Basaarin alueella näyttäen tyttöystävällesi jo tiedossasi olevaa ja syödä vaikka mukavat murkinat, sitten tutumaan ja aamulla hyvän aamiaisen ja altaan kautta baanalle virkeänä.
        Senssu.

        Tuo oli alkuperäinen ajatus, että olisi ollut ensin 1-2yötä Chiang maissa, mutta kun jatko-ohjelmaa mietimme, niin kun nuo käytössä olevat päivät ovat aika vähissä tuon reissun suhteen, niin paremmin osuisi kuviot jos tuolla Chiang maissa ei joutuisi yöpymään vaan ”reissu” alkaisi heti.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        "Mutta asiaan.
        Lentokentällä maksat eniten.
        Katsoppa muutama yksityinen vuokrafirma ja kysäse hintaa, niin yllätyt.
        Suosittelen pikku maasturia."

        Olen nyt pari päivää koittanut noita Chiang Main vuokraamoja käydä läpi, mutta aika vähän olen onnistunut löytämään noiden isojen ketjujen ulkopuolisia toimijoita joilla olisi:
        a) Toimivat nettisivut joilta saisi selvyyden tarjolla olevasta kalustosta je sen hinnoista sekä antaisi luotettavan kuvan toimijasta.
        b) Sopivaa kalustoa.
        c) Noita isoja ketjuja edullisemmat hinnat.

        Tällä hetkellä etsinnäissä keskikokoinen SUV-luokan ajoneuvo, taikka keskikokoinen taikka ylemmän keskiluokan henkilöauto hieman tehokkaammalla koneversiolla. Ja automaattivaihteisto olisi ehdoton vaatimus. Sekä viikon vuokrahinnan tulisi olla maksimissaan 10000thb. luokassa (tai hieman yli jos autosta riippuen).

        Nyt on auto vuokrattu viikoksi.
        4WD Nissan X-Trail (Koska neliveto, niin konena oletuksellisesti 171Hv. 2.5L Bensa), vuokraajana Europcar.
        Vuokra sisältää täyden vakuutusturvan, niin kolari, ilkivalta kuin varkaustapauksissa 9600Thb. omavastuulla.
        Nouto ja palautus Chiang main lentokenttä

        vuokra 7600Thb. eli tämän hetkisellä kurssilla hieman alle 220€/viikko.
        Uskoisin että ihan hyvä valinta kyseisille teille ja tuskin kauhean halvemmalla olisi muualtakaan saanut (kyttäsin tarjouksia nyt tuon reilun pari viikkoa)


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on auto vuokrattu viikoksi.
        4WD Nissan X-Trail (Koska neliveto, niin konena oletuksellisesti 171Hv. 2.5L Bensa), vuokraajana Europcar.
        Vuokra sisältää täyden vakuutusturvan, niin kolari, ilkivalta kuin varkaustapauksissa 9600Thb. omavastuulla.
        Nouto ja palautus Chiang main lentokenttä

        vuokra 7600Thb. eli tämän hetkisellä kurssilla hieman alle 220€/viikko.
        Uskoisin että ihan hyvä valinta kyseisille teille ja tuskin kauhean halvemmalla olisi muualtakaan saanut (kyttäsin tarjouksia nyt tuon reilun pari viikkoa)

        Eli siis varattu ja maksettu. Itse vuokraaminenhan on sitten vasta Lokakuussa.


      • Kerrotko mitä tekstissäni sitten oli haaveilua?
        Onko sinulle ylipäätänsä todella mahdoton ajatus mieltää se, että aikuinen, Suomalainen pariskunta lähtee viikoksi autolla Pohjois-Thaimaata kiertämään? (tuossa kun matka suunnitelma alkaa olemaan valmis, niin ajomatkaa tulee siirtymistä hieman päälle 1000km. ja sitten varmasti 300-400km. sen päälle muita ajoja "paikallisesti").
        Eikö sellaista voi millään tapahtua (ja netissä olevat eri matkakertomukset kuvineen on vain ihmisten haaveilua ja mielikuvitusta), vai miten perustelut nuo puheesi haaveilusta?


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on auto vuokrattu viikoksi.
        4WD Nissan X-Trail (Koska neliveto, niin konena oletuksellisesti 171Hv. 2.5L Bensa), vuokraajana Europcar.
        Vuokra sisältää täyden vakuutusturvan, niin kolari, ilkivalta kuin varkaustapauksissa 9600Thb. omavastuulla.
        Nouto ja palautus Chiang main lentokenttä

        vuokra 7600Thb. eli tämän hetkisellä kurssilla hieman alle 220€/viikko.
        Uskoisin että ihan hyvä valinta kyseisille teille ja tuskin kauhean halvemmalla olisi muualtakaan saanut (kyttäsin tarjouksia nyt tuon reilun pari viikkoa)

        turvallista ja hauskaa matkaa santulle.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko mitä tekstissäni sitten oli haaveilua?
        Onko sinulle ylipäätänsä todella mahdoton ajatus mieltää se, että aikuinen, Suomalainen pariskunta lähtee viikoksi autolla Pohjois-Thaimaata kiertämään? (tuossa kun matka suunnitelma alkaa olemaan valmis, niin ajomatkaa tulee siirtymistä hieman päälle 1000km. ja sitten varmasti 300-400km. sen päälle muita ajoja "paikallisesti").
        Eikö sellaista voi millään tapahtua (ja netissä olevat eri matkakertomukset kuvineen on vain ihmisten haaveilua ja mielikuvitusta), vai miten perustelut nuo puheesi haaveilusta?

        Nyt on sitten matkaohjelma (ja hotellit) lyötynä lukkoon.
        Chiang Maihin saapumisen jälkeen heti 200km./3h. siirtymä Chiang Raihin jossa yövymme kolme yötä, tutustuen Kaupungiin ja sen lähialueisiin (hyviä vinkkejä otetaan vastaan alueen nähtävyyksistä tunnin/parin automatkan sisällä).
        Tuosta matka jatkuu Pai:hin (eli noin 300km ja 5-6h. joista osa mitä upeimpia vuoristoteitä, joita tuli vuosi sitten moottoripyörällä ajettua) jossa olemme taasen kolme yötä.
        Pai:sta sitten jatkamme Mae Sariang:iin (noin 270km ja 5-6h.) jossa yövymme yhden yön.
        Ja sieltä sitten viimeinen etappi Doi Inthanonin kautta takaisin Chiang main kentälle (260km, 5-6h.).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on sitten matkaohjelma (ja hotellit) lyötynä lukkoon.
        Chiang Maihin saapumisen jälkeen heti 200km./3h. siirtymä Chiang Raihin jossa yövymme kolme yötä, tutustuen Kaupungiin ja sen lähialueisiin (hyviä vinkkejä otetaan vastaan alueen nähtävyyksistä tunnin/parin automatkan sisällä).
        Tuosta matka jatkuu Pai:hin (eli noin 300km ja 5-6h. joista osa mitä upeimpia vuoristoteitä, joita tuli vuosi sitten moottoripyörällä ajettua) jossa olemme taasen kolme yötä.
        Pai:sta sitten jatkamme Mae Sariang:iin (noin 270km ja 5-6h.) jossa yövymme yhden yön.
        Ja sieltä sitten viimeinen etappi Doi Inthanonin kautta takaisin Chiang main kentälle (260km, 5-6h.).

        Varmasti näette ja koette paljon, mutta voinen antaa vinkin aikasuunnitelmiisi, että mainitsemiasi etappeja et noiden tuntien puitteissa tule ajamaan.
        Jos nyt sattuisi niin, että pelti ruttaantuu ekalla etapilla Sinun ajaen ensi kertaa autolla thaimaassa takanasi matkan rasitus ym. jota Pattayan matkaajat kutsuvat jetslaakiksi sen estäen kaiken muun paitsi yömyssyn ja tyynyn, niin muistanet saamasi varoituksen sanasen.
        Mukavaa ja turvallista matkaa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on sitten matkaohjelma (ja hotellit) lyötynä lukkoon.
        Chiang Maihin saapumisen jälkeen heti 200km./3h. siirtymä Chiang Raihin jossa yövymme kolme yötä, tutustuen Kaupungiin ja sen lähialueisiin (hyviä vinkkejä otetaan vastaan alueen nähtävyyksistä tunnin/parin automatkan sisällä).
        Tuosta matka jatkuu Pai:hin (eli noin 300km ja 5-6h. joista osa mitä upeimpia vuoristoteitä, joita tuli vuosi sitten moottoripyörällä ajettua) jossa olemme taasen kolme yötä.
        Pai:sta sitten jatkamme Mae Sariang:iin (noin 270km ja 5-6h.) jossa yövymme yhden yön.
        Ja sieltä sitten viimeinen etappi Doi Inthanonin kautta takaisin Chiang main kentälle (260km, 5-6h.).

        Phu Chi Fa

        Yöpykää siellä yksi yö Chiang Rain sijaan.

        Onko Phu Chi Fa entuudestaan tuttu?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti näette ja koette paljon, mutta voinen antaa vinkin aikasuunnitelmiisi, että mainitsemiasi etappeja et noiden tuntien puitteissa tule ajamaan.
        Jos nyt sattuisi niin, että pelti ruttaantuu ekalla etapilla Sinun ajaen ensi kertaa autolla thaimaassa takanasi matkan rasitus ym. jota Pattayan matkaajat kutsuvat jetslaakiksi sen estäen kaiken muun paitsi yömyssyn ja tyynyn, niin muistanet saamasi varoituksen sanasen.
        Mukavaa ja turvallista matkaa.

        Onneksi itselläni on se tilanne (olettetavasti työstäni, jossa on monasta epäsäännölliset työajat ja teen myös paljon yötyötä) että itseeni Jet lag vaikuttaa suhteellisen vähän (eli aika-ero rasitus kun matkustetaan useiden aikavyöhykkeiden poikki, termillähän ei ole sinänsä muuta tekemistä matkustavuuden muun rasittavuuden kanssa). Mutta kyllä se on täysin totta että matkalle tulee pituutta ja kestoa siitä kun lähdemme kotoa ja istahdamme vuokra-auton kyytiin Chiang Maissa. Pakko kyllä yrittää hieman nukkua lentokoneessa matkalla, vaikka se ei ole minulle kauhean luonnollista.

        Itse olen kyllä ainakin moottoripyörällä Thaimaassa liikkuessani havainnut, että nuo Google maps:n antamat ajo-aika arviot osuvat suhteellisen hyvin kohdallensa. Ne kun muodostetaan muilta saman reitin käyttäjiltä saatuun nopeusdataan. Ja iso osa tuosta reitistä (poislukien tuo Chiang Main ja Chinag Rain välinen osuus) on tuttua viimevuotiselta moottoripyörä matkaltani, eli ajo-olosuhteet ovat suhteellisen hyvin tiedossa.

        Tietysti jos "onnistun" kolarin ajamaan heti ensimmäisenä päivänä, niin varmasti matka-suunnitelmat siitä muuttuvat kerta heitolla, mutta sitä en viitsi etukäteen liikoja murehtia.
        Tuon kolarimahdollisuuden olemassaolon kyllä tiedostan ja sen takia halusinkin vuokrata auton isolta kansainväliseltä toimijalta (nyt kyseessä Europcar) jossa vuokraan kuuluu vakuutusturva myös kolaritilanteissa, (omavastuu 9600Thb.) ja 24h. tiepalvelu yms.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Onneksi itselläni on se tilanne (olettetavasti työstäni, jossa on monasta epäsäännölliset työajat ja teen myös paljon yötyötä) että itseeni Jet lag vaikuttaa suhteellisen vähän (eli aika-ero rasitus kun matkustetaan useiden aikavyöhykkeiden poikki, termillähän ei ole sinänsä muuta tekemistä matkustavuuden muun rasittavuuden kanssa). Mutta kyllä se on täysin totta että matkalle tulee pituutta ja kestoa siitä kun lähdemme kotoa ja istahdamme vuokra-auton kyytiin Chiang Maissa. Pakko kyllä yrittää hieman nukkua lentokoneessa matkalla, vaikka se ei ole minulle kauhean luonnollista.

        Itse olen kyllä ainakin moottoripyörällä Thaimaassa liikkuessani havainnut, että nuo Google maps:n antamat ajo-aika arviot osuvat suhteellisen hyvin kohdallensa. Ne kun muodostetaan muilta saman reitin käyttäjiltä saatuun nopeusdataan. Ja iso osa tuosta reitistä (poislukien tuo Chiang Main ja Chinag Rain välinen osuus) on tuttua viimevuotiselta moottoripyörä matkaltani, eli ajo-olosuhteet ovat suhteellisen hyvin tiedossa.

        Tietysti jos "onnistun" kolarin ajamaan heti ensimmäisenä päivänä, niin varmasti matka-suunnitelmat siitä muuttuvat kerta heitolla, mutta sitä en viitsi etukäteen liikoja murehtia.
        Tuon kolarimahdollisuuden olemassaolon kyllä tiedostan ja sen takia halusinkin vuokrata auton isolta kansainväliseltä toimijalta (nyt kyseessä Europcar) jossa vuokraan kuuluu vakuutusturva myös kolaritilanteissa, (omavastuu 9600Thb.) ja 24h. tiepalvelu yms.

        Oikeastaan se tuossa ensimmäisen päivän siirtymisessä Chiang Mai - Chiang Rai huolettaa eniten, että kaikki (lennot, autovuokraus yms.) menee aikataulun mukaan ja ehtisimme valoisaan aikaan vielä ajamaan tuon ensimmäisen vuoristo/viidakko osuuden (jolla mittaa noin 40km) joka alkaa muutaman kymmenen kilometrin päässä Chiang Main kentältä lähdön jälkeen (tarkoitus olisi ajaa tien 118 kautta).
        Myöhäisemmässä vaiheessa näyttäisi tulevan vielä toinen vuoristo/viidakko osuus, mutta sen pituus on onneksi vain noin 10km. sinne saapuessani on jokatapauksessa pimeys jo laskeutunut, joten oma haasteensa varmasti siinäkin.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Oikeastaan se tuossa ensimmäisen päivän siirtymisessä Chiang Mai - Chiang Rai huolettaa eniten, että kaikki (lennot, autovuokraus yms.) menee aikataulun mukaan ja ehtisimme valoisaan aikaan vielä ajamaan tuon ensimmäisen vuoristo/viidakko osuuden (jolla mittaa noin 40km) joka alkaa muutaman kymmenen kilometrin päässä Chiang Main kentältä lähdön jälkeen (tarkoitus olisi ajaa tien 118 kautta).
        Myöhäisemmässä vaiheessa näyttäisi tulevan vielä toinen vuoristo/viidakko osuus, mutta sen pituus on onneksi vain noin 10km. sinne saapuessani on jokatapauksessa pimeys jo laskeutunut, joten oma haasteensa varmasti siinäkin.

        vaikka matkasi alkuun on vielä aikaa, niin olisi mukava lukea jos laittaisit päivitystä matkasi kulusta. itsekin olen näillä näkymin thaikussa lokakuun aikana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Phu Chi Fa

        Yöpykää siellä yksi yö Chiang Rain sijaan.

        Onko Phu Chi Fa entuudestaan tuttu?

        Ei ole tuttu paikka. Näyttäisi olavan käsittääkseni aivan Laosin rajan vieressä. Tuolta Chiang Raista on kyllä hotelli nyt varattuna(maksettuna) kolmeksi yöksi, mutta eihän se mitään estä jos siltä tuntuu... (Hotellit suhteellisen edullisia, vaikka hyvätasoista hotellia ollaan otettu).
        Tuokin suunta mahtuisi kyllä "päiväreissun" sisään.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei ole tuttu paikka. Näyttäisi olavan käsittääkseni aivan Laosin rajan vieressä. Tuolta Chiang Raista on kyllä hotelli nyt varattuna(maksettuna) kolmeksi yöksi, mutta eihän se mitään estä jos siltä tuntuu... (Hotellit suhteellisen edullisia, vaikka hyvätasoista hotellia ollaan otettu).
        Tuokin suunta mahtuisi kyllä "päiväreissun" sisään.

        Phu Chi Fa on kohde, missä on parasta olla aamulla.

        Thaimaassa on olemassa monia sanontoja. Yksi näistä kuuluusuurinpiirtein näin: "Et ole käynyt Chiang Raissa jos et ole nähnyt auringon nousua Phu Chi Fa:ssa".

        Kannattaa huomioida se, että vuoden aika ja sää vaikuttaa paljon siihen, miten aurinko näyttäytyy noustessaan.

        Majoituksen varaaminen voi olla haasteellista, vaikka puhuisit itse auttavasti thaita. Olen itse auttanut takavuosina sekä thaimaalaisia että suomalaisia tässäkin asiassa, mutta sittemmin en ole hk. päässyt paikan päällä vierailemaan, joten tässä ja muissa käytännön asioissa, tulen toistaiseksi pidättäytymään jo vain kirjoittamassani.

        Odottavan aika on pitkä, sanotaan, ja aina aurinko nousee jossain, mutta koetan muistaa seurailla, miten aurinko sinulle ja ystävällesi Phu Chi Fa:ssa näyttäytyi.


      • Ja minä koita hieman antaa päivitystä reissun kulusta, sitten kun sen aika tulee , tosian vielä on se kymmenisen viikkoa aikaa reissuun lähtöön. Tosin tuo väli (Syyskuun loppupuolelle asti) on erittäin kiireistä aikaa itselläni tuolla töiden puolella, että aika menee hyvin nopeasti (ja pieni loma tulee siinä vaiheessa taas hyvinkin tarpeeseen).


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Ja minä koita hieman antaa päivitystä reissun kulusta, sitten kun sen aika tulee , tosian vielä on se kymmenisen viikkoa aikaa reissuun lähtöön. Tosin tuo väli (Syyskuun loppupuolelle asti) on erittäin kiireistä aikaa itselläni tuolla töiden puolella, että aika menee hyvin nopeasti (ja pieni loma tulee siinä vaiheessa taas hyvinkin tarpeeseen).

        Nyt on reissu sitten alkanut ja lopulta kesti noin 28h. siitä kun kotoa lähdettiin, siihen kun Chiang rain hotellille saavuttiin tuossa noin tunti sitten.
        Auton vuokrauksessa meinasi aluksi olla ongelmia, kun sähköposti-ohjeessa kerrottiin että autovuokraamon edustaja tulee kentällä vastaan sovittuun aikaan sovittuun paikkaan ja siitä sitten tehdään auton luovutuskuviot, mutta edustajaa ei paikalla näkynyt, vaan vaati useamman puhelinsoiton että auton nouto sitten onnistyui.
        Kyseisellä vuokraamolla kun ei ole kiinteää pistettä kentällä, vaan tuovat vuokratut autot jostain muutaman kilometrin päässä olevalta toimipisteeltään, auton kyllä heti löysin parkkipaikalta, mutta en ketään sitä luovuttamaan...
        Lopulta luvatun auton (Nissan X-Trail, 4WD) sain ja kaikki oli sovitunmukaisesti, mutta tunti aikataulusta myöhässä päästiin vasta Chiang maista lähtemään Chinag Raihin.
        Kaupunkien välillä (tie 118) olikin sitten pitkät pätkät (huonosti merkittyä) tietöitä, jotka niitä tuntemattomalle kuskille olivat hyvin haastavia ajaa, (etenkin kun tosiaan ensimmäistä kertaa ikinä autolla Thaimaassa liikkeellä).
        Yhdellä pysähdyksellä väli kestikin sitten yli reilusti yli 3,5h.

        Hotellilla odotti sitten miellyttävä yllätys, kun varaamaamme huonetyyppi olikin loppunut (hotellissa joku isompi Korealainen seurue joille luovutettu kaikki kyseisen huonetyypin huoneet jotka olivat vierekkäin) ja meidät sitten siirrettiin toiseen osaan hotellia parempaan ja isompaan huoneeseen.

        Nyt varmaan olisi nukkumaan meno, aamusta sitten aamiaiselle ja varmaankin aamupäivästä auton keula kohti tuonne Thaimaan, Myanmarin ja Laosin kolmen maan yhteistä rajakohtaa ihmettelemään.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on reissu sitten alkanut ja lopulta kesti noin 28h. siitä kun kotoa lähdettiin, siihen kun Chiang rain hotellille saavuttiin tuossa noin tunti sitten.
        Auton vuokrauksessa meinasi aluksi olla ongelmia, kun sähköposti-ohjeessa kerrottiin että autovuokraamon edustaja tulee kentällä vastaan sovittuun aikaan sovittuun paikkaan ja siitä sitten tehdään auton luovutuskuviot, mutta edustajaa ei paikalla näkynyt, vaan vaati useamman puhelinsoiton että auton nouto sitten onnistyui.
        Kyseisellä vuokraamolla kun ei ole kiinteää pistettä kentällä, vaan tuovat vuokratut autot jostain muutaman kilometrin päässä olevalta toimipisteeltään, auton kyllä heti löysin parkkipaikalta, mutta en ketään sitä luovuttamaan...
        Lopulta luvatun auton (Nissan X-Trail, 4WD) sain ja kaikki oli sovitunmukaisesti, mutta tunti aikataulusta myöhässä päästiin vasta Chiang maista lähtemään Chinag Raihin.
        Kaupunkien välillä (tie 118) olikin sitten pitkät pätkät (huonosti merkittyä) tietöitä, jotka niitä tuntemattomalle kuskille olivat hyvin haastavia ajaa, (etenkin kun tosiaan ensimmäistä kertaa ikinä autolla Thaimaassa liikkeellä).
        Yhdellä pysähdyksellä väli kestikin sitten yli reilusti yli 3,5h.

        Hotellilla odotti sitten miellyttävä yllätys, kun varaamaamme huonetyyppi olikin loppunut (hotellissa joku isompi Korealainen seurue joille luovutettu kaikki kyseisen huonetyypin huoneet jotka olivat vierekkäin) ja meidät sitten siirrettiin toiseen osaan hotellia parempaan ja isompaan huoneeseen.

        Nyt varmaan olisi nukkumaan meno, aamusta sitten aamiaiselle ja varmaankin aamupäivästä auton keula kohti tuonne Thaimaan, Myanmarin ja Laosin kolmen maan yhteistä rajakohtaa ihmettelemään.

        Kiitos kuulumisista.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on reissu sitten alkanut ja lopulta kesti noin 28h. siitä kun kotoa lähdettiin, siihen kun Chiang rain hotellille saavuttiin tuossa noin tunti sitten.
        Auton vuokrauksessa meinasi aluksi olla ongelmia, kun sähköposti-ohjeessa kerrottiin että autovuokraamon edustaja tulee kentällä vastaan sovittuun aikaan sovittuun paikkaan ja siitä sitten tehdään auton luovutuskuviot, mutta edustajaa ei paikalla näkynyt, vaan vaati useamman puhelinsoiton että auton nouto sitten onnistyui.
        Kyseisellä vuokraamolla kun ei ole kiinteää pistettä kentällä, vaan tuovat vuokratut autot jostain muutaman kilometrin päässä olevalta toimipisteeltään, auton kyllä heti löysin parkkipaikalta, mutta en ketään sitä luovuttamaan...
        Lopulta luvatun auton (Nissan X-Trail, 4WD) sain ja kaikki oli sovitunmukaisesti, mutta tunti aikataulusta myöhässä päästiin vasta Chiang maista lähtemään Chinag Raihin.
        Kaupunkien välillä (tie 118) olikin sitten pitkät pätkät (huonosti merkittyä) tietöitä, jotka niitä tuntemattomalle kuskille olivat hyvin haastavia ajaa, (etenkin kun tosiaan ensimmäistä kertaa ikinä autolla Thaimaassa liikkeellä).
        Yhdellä pysähdyksellä väli kestikin sitten yli reilusti yli 3,5h.

        Hotellilla odotti sitten miellyttävä yllätys, kun varaamaamme huonetyyppi olikin loppunut (hotellissa joku isompi Korealainen seurue joille luovutettu kaikki kyseisen huonetyypin huoneet jotka olivat vierekkäin) ja meidät sitten siirrettiin toiseen osaan hotellia parempaan ja isompaan huoneeseen.

        Nyt varmaan olisi nukkumaan meno, aamusta sitten aamiaiselle ja varmaankin aamupäivästä auton keula kohti tuonne Thaimaan, Myanmarin ja Laosin kolmen maan yhteistä rajakohtaa ihmettelemään.

        Tänäin sitten käyty tuolla "kultaisella kolmiolla" (Thaimaan, Laosin ja Myanmarin yhteinen raja-alue) pyörimässä, ihan komealta (ja mutaiselta) Mekong joki näytti.
        Noin 200km. tuli sitten taas auton mittariin lisää ja pikkuhiljaa auton oikea paikka kaistoilla alkaa löytymään.
        Ainoa asia mitä en tunnu oppivan, on vilkku- ja pyyhinviiksien paikat. Kääntyessä on tullut tuulilasia pyyhittyä varmaan joka toinen kerta...


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tänäin sitten käyty tuolla "kultaisella kolmiolla" (Thaimaan, Laosin ja Myanmarin yhteinen raja-alue) pyörimässä, ihan komealta (ja mutaiselta) Mekong joki näytti.
        Noin 200km. tuli sitten taas auton mittariin lisää ja pikkuhiljaa auton oikea paikka kaistoilla alkaa löytymään.
        Ainoa asia mitä en tunnu oppivan, on vilkku- ja pyyhinviiksien paikat. Kääntyessä on tullut tuulilasia pyyhittyä varmaan joka toinen kerta...

        Pari päivää sitten vaihdettiin Chiang Rai:sta Pai:n. Matkahan on noin 300km. (Maanteitse), mutta noin puolet matkasta on mutkaista taikka erittäin mutkaista vuoristotie osuutta joilla nopeus laskee todella alhaiseksi, välillä jopa 30km/h tasolle joten matkaan meni parilla pysähdyksellä noin 6.5h ja perille päästyään tuntui että oli tehnyt ”täyden työpäivän” auton ratissa. Liikenne sinänsä oli suhteellisen vähäistä ja rauhallista, mutta ajoympäristö sitten muuten haastavaa.

        Pai:ssa olemme nyt viihtyneet pari päivää erinomaisesti (ja yksi vielä jäljellä ennen kuin jatketaan reissua eteenpäin) ja uskallan suositella Pai:a hieman erilaista Thaimaan turistikohdetta hakevalle.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Pari päivää sitten vaihdettiin Chiang Rai:sta Pai:n. Matkahan on noin 300km. (Maanteitse), mutta noin puolet matkasta on mutkaista taikka erittäin mutkaista vuoristotie osuutta joilla nopeus laskee todella alhaiseksi, välillä jopa 30km/h tasolle joten matkaan meni parilla pysähdyksellä noin 6.5h ja perille päästyään tuntui että oli tehnyt ”täyden työpäivän” auton ratissa. Liikenne sinänsä oli suhteellisen vähäistä ja rauhallista, mutta ajoympäristö sitten muuten haastavaa.

        Pai:ssa olemme nyt viihtyneet pari päivää erinomaisesti (ja yksi vielä jäljellä ennen kuin jatketaan reissua eteenpäin) ja uskallan suositella Pai:a hieman erilaista Thaimaan turistikohdetta hakevalle.

        Mukavaa että vaivaudut muutaman sanasen kirjoittamaan.

        Myös olet nyt kouliintunut autokuski, siihen ei joka heppu kykene.

        Arvostan suuresti matkasuunnitelmaasi, joka perustuu oikeaan Thaimaahan, varmasti olette nähneet ja kokeneet koko rahan edestä, hienoa.

        Mukavaa ja turvallista matkanjatkoa meidän perheeltä näillä sanoin.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Pari päivää sitten vaihdettiin Chiang Rai:sta Pai:n. Matkahan on noin 300km. (Maanteitse), mutta noin puolet matkasta on mutkaista taikka erittäin mutkaista vuoristotie osuutta joilla nopeus laskee todella alhaiseksi, välillä jopa 30km/h tasolle joten matkaan meni parilla pysähdyksellä noin 6.5h ja perille päästyään tuntui että oli tehnyt ”täyden työpäivän” auton ratissa. Liikenne sinänsä oli suhteellisen vähäistä ja rauhallista, mutta ajoympäristö sitten muuten haastavaa.

        Pai:ssa olemme nyt viihtyneet pari päivää erinomaisesti (ja yksi vielä jäljellä ennen kuin jatketaan reissua eteenpäin) ja uskallan suositella Pai:a hieman erilaista Thaimaan turistikohdetta hakevalle.

        Tänäin oli sitten Pai:sta pois lähtö, ajomatka Mae Hong Son kautta Doi Inthanonin lähettyvillä sijaitsevaan majataloon (huomenna sitten aamupäivästä Doi inthanonille ja illalla lento Bangkokiin). Matkaa tuli reilut 250km. Mutta yhdellä syöntitauolla ja yhdellä vessatauolla aikaa meni taas liki 6.5h. Viimeinen 65km. vei yli reilusti 2h. aikaa, kun tien kunto oli ”ei niin hyvä”, ja vettä tuli ison osan tuosta loppumatkasta.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tänäin oli sitten Pai:sta pois lähtö, ajomatka Mae Hong Son kautta Doi Inthanonin lähettyvillä sijaitsevaan majataloon (huomenna sitten aamupäivästä Doi inthanonille ja illalla lento Bangkokiin). Matkaa tuli reilut 250km. Mutta yhdellä syöntitauolla ja yhdellä vessatauolla aikaa meni taas liki 6.5h. Viimeinen 65km. vei yli reilusti 2h. aikaa, kun tien kunto oli ”ei niin hyvä”, ja vettä tuli ison osan tuosta loppumatkasta.

        Eilennä loppui sitten tuo Pohjois-Thaimaan autoreissu ja palattiin pariksi päiväksi Bangkokiin, jos huomenna takaisin kotiin.
        Eilinen Doi osuus meni sitten pilalle hyvin voimallisen sateen takia joka alkoi jo aamusta jatkuen koko päivän. Doi Inthanonin huipulla oli näkyvyyttä vain luokkaa 50-100m ja kaikki komeat näkyvyyden jäi tällä kertaa kokematta. Myös lämpötila oli huipulla ”suomen kesälämpötila”, eli 12’C.
        Tuota Doi Inthanonin pettymystä lukuunottamatta reissu oli erittäin onnistunut, auton mittarissa oli palautettaessa Chiang Main kentälle, hieman vajaat 1150km. ja mitään isompia liikenteellisiä ongelmia ei matkan aikana meille sattunut. Polttoaineeseen meni matkan-aikana 2800Thb. (Eli vähän yli 100litraa, jota pidän pienenä määränä kun huomioi, että isohko osa reitistä kulki vuoristossa, jossa runsaasti korkeuseroja reitillä).

        Sen verran positiivinen kokemus jäi tuosta ensimmäisestä autovuokrauksestani Thaimaassa, että uskoisin jatkoa seuraavan tulevaisuudessakin.


    • siis tarkoitan että "oikealla puolella" ohjaukseen nähden.. ompa vaikeaa.,!!!

      • Anonyymi

        No mikäs sulle ei olis vaikeaa ..,,..!!!..,,::..,,"""...,,,???


    • Anonyymi

      Itse olin äskettäin pohjoisThaimaassa automatkalla. Naisystäväni pikkusiskon autolla, joka toimi myös kuskina. Hänellä on sellanen madallettu mazda. Aika usein etupuskuri kolahti milloin mihinkin töyssyyn, vaikka varovaisesti yrittikin ajella.

      Pari naarmua tuli kun hotellin korotetulta parikkapaikalta laskeuduimme tielle.

      • Anonyymi

        Ei oo ihme, että parikkapaikalla kolisee, jos on Mazda kuskina!


    • Anonyymi

      Thaimaassa ei lain mukaan käu suomalainen ajokortti. Autoja ja muita kyllä vuokrataan ilman thai- tai kansainvälistä korttia. Poliisin pysäyttäessä maksetaan esim. 500 bahtia. Jos joudut onnettomuuteen olet laittomasti liikenteessä ja seuraukset ovat kovat riippuen siitä mitä on tapahtunut. Kuolemantapauksessa ikuisuus "valtion hotellissa".

      • Tuo on totta, Thaimaassa vaaditaan (mikäli ei ole Thai ajokorttia) vuoden 1949 tieliikennesopimuksen mukainen kansainvälinen ajokortti.
        Suomessa sen myöntää autoliitto, se maksaa 29€ ja on voimassa yhden vuoden myöntämispäivästä.
        Kyseinen kansainvälinen ajokortti on ”vain” pahvinen vihko, missä on selostettu isolla määrällä eri kieliä (mm. Thaiksi) mihin ajoneuvoluokkiin henkilön ajokortti oikeuttaa. Kyseinen kansainvälinen ajokortti tulee aina esittää yhdessä alkuperäisen varsinaisen ajokortin kanssa.
        Itselläni kyseinen kortti on aina voimassaolevana (laitan uuden hakemuksen sisään vähän ennen vanhan umpeutumista, vaikkei sillä hetkellä olisi matkaa tiedossa).


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe