Rintauinti sujuu nykyään kohtullisesti, mutta vapaauinti jää muutaman metrin räpiköintiin.
Mitenköhän tässä asiassa pääsisi eteenpäin? Onko parempi vain harjoitella sitkeästi omin avuin lukea ohjeita netistä jne. vai saako esim. joltain uimatekniikakurssilta sellaista tietoa että homma lähtisi ilman suurempaa pään seinään hakkaamista sujumaan?
Miten oppia vapaauinti/krooli?
30
28334
Vastaukset
- Tanna
Tekniikkakurssista voisi olla apua..pari vuotta sitten kävin, ja oli tosi hyvä opetus. Nyt sujuu eri lajit ihan hyvin, vaikkei kyllä minustakaan mitään Phelpsiä tullut.Sinuna uhraisin hieman aikaa ja rahaa kurssiin, loppuu se pään hakkaaminen seinään - säästyy seinät ja pää ;)
- Tätäkin
Lainaa kirjastosta tai osta "uintitekniikat" video,pääsee silläkin jyvälle.
- Esko
Jos hieman mietit, huomaat, että hengityksestä se on kiinni. Sinä et osaa hengittää, siksi väsyt heti. Jos osaat hengittää, voit uida vaikka tuntikausia.
Uimalasit sinulla pitää olla. Kasvot täytyy painaa veden alle. Kun päätä kääntää sivulle näkee veden ja ilman rajan. Puhalla ilmat ulos veden alla vatsalihaksilla ennenkuin nenä nousee vedenpinnan yläpuolelle. Sisäänhengitys on tapahtuu itsestään, kun lakkaa puhaltamasta ulos. Älä vedä ilmaa sisäänpäin, se tulee itsestään. Puhalla ulospäin ainoastaan. Ilmaa ei sisään, jos ei ole puhaltanut ensin ilmaa ulos.
Vapaauinti on helpoin uintitapa, kun ojentaa vain itsensä suoraksi ja veden pinnan suuntaiseksi. Älä huido kiivaasti, vaan siirtele käsiä hitaammin.
Snorkelia voi myös käyttää uimaan opetellessa. Siinä voi hyvin harjoitella myös krooliuinnin liikkeitä. - Boombastic
Pitää kallistaa kroppaa myös toiseen suuntaan lähes yhtä paljon kuin hengityspuolelle. Muuten tulee olkapää kipeäksi - nivel vain ei taivu.
- uinti
Suosittelen uimaseurojen järjestämiä tekniikkakursseja!
- Vapaa
Pyri hyvään liukuun. Silloin kun viet käden eteenpäin toisen tehdessä vielä omaa vetoaan, ojenna eteenpäin viemäsi käsi kunnolla äläkä kiirehdi vedon aloittamista ennen kuin toinen, vetävä käsi on tehnyt oman vetonsa loppuun. Muuten jarrutat liikaa eteenpäin vievää vauhtia. Lisäksi vetoa ei kannata tehdä juuri omaa kainaloa pidemmälle. Sen jälkeen käsi kyynärpää edellä ylös vedestä ojentuen melko suoraksi ennen sormet edellä veteen "puikkaamistaan". Ei siis lyömällä koko käsivarrella vedenpintaa vasten niin kuin näkee joidenkin tekevän. Tietysti tosi kilpauimareiden vauhdissa silloin kun kaikki otetaan irti, "lapiot" läiskivät vauhdikkaastikin veteen. Silloin onkin kyse enemmänkin sekunneista kuin tyylipisteistä.
Iselläni heikkoutena on aina ollut jalkapotkut. En millään tahdo saa niihin eteenpäin vievää voimaa. Uin pelkästään lähes käsilläni. Jos yritänkin tehostaa potkuja, tuntuu kuin ne veisivät pikemminkin taaksepäin kuin eteenpäin.- K-Mikko
Monilla potkut eivät ole kovin tehokkaat kun jalkaterän liikeradat ovat rajoittuneet ja potku ei lähde lantiosta. Sitäkin voi toki treenata mutta potkujen merkitys matkan kasvaessa pienenee. Potkuilla on silloin enemmänkin tasapainottava vaikutus ts. pysyt paremmin liukuvassa asennossa kuin että niillä olisi suuri eteenpäin vievä voima (propulsio).
- Neiti Rausku
K-Mikko kirjoitti:
Monilla potkut eivät ole kovin tehokkaat kun jalkaterän liikeradat ovat rajoittuneet ja potku ei lähde lantiosta. Sitäkin voi toki treenata mutta potkujen merkitys matkan kasvaessa pienenee. Potkuilla on silloin enemmänkin tasapainottava vaikutus ts. pysyt paremmin liukuvassa asennossa kuin että niillä olisi suuri eteenpäin vievä voima (propulsio).
Huomaan että monella on ongelmia potkuissa, se tuntuu jännältä. Mietin pitkään, miksi minulla ei ole mitään ongelmaa tässä kohti, vaan potkut auttavat todella mukavasti kulkua. Joskus harjoittelen huvikseni pelkästään liukumalla ja potkimalla pelkillä jaloilla itseni altaan päästä päähän sekä mahallani että selälläni ja meno on sujuvaa ilman käsiäkin. Katselin sitten erään ystäväni uintia ja luullakseni käsitin mistä ongelmat johtuvat. Harrastan itse jumppaa ja Pilatesta ja muuta venyttelyä, joten olen suorittanut näitä altaaseen sopivia liikkeitä ja potkuja ikään kuin kuivaharjoitteluna vuosien ajan. Pilates on antanut uimiseeni näköjään hyvät pohjat.
Voisiko yksi syy olla se, että jotkut pitävät jalkateriään ja jopa jalkojaan jäykästi koukussa potkuissa, jolloin jalkojen potkuliike itseasiassa vain haittaa menoa? Jalkaterien pitäisi muistuttaa räpylöitä, kropan ollessa sulavasti ojennettuna mahdollisimman hyväryhtisenä ja pitkänä, jalkojen tulee olla samassa asennossa kuin sukeltavalla vesilinnulla eli jalkaterä mahdollisimman suorana takana varpaita ja koko raajaa ojentaen. Sitten potkitaan siten, että liikkeen moottori sijaitsee keskivartalon vatsan alueen voimapisteestä, kuten pilateksessa tehdään, joku muu ehkä mieltää potkun lähtevän lantiosta, minä en. Vatsan alue on hiukkasen jännitettynä koko ajan hieman vatsaa selkärankaa kohti "imaisten" ja kaikki liikkeet ojentuvat tuolloin automaattisesti mahdollisimman pitkiksi - jännittämällä hiukan koko ajan keskivartaloa. Jalat taipuvat potkivaan liikkeeseen vain polven kohdalta ja reidet voisi pitää aluksi hyvin lähellä toisiaan, niin oikea kulma löytyy. Ja potkut ovat tehokkaita, ainakin itselläni.
- kurssille
suosittelen kursseja. itse kävin sellaisen joskus 16 vuotta sitten ja oli elämäni paras kurssi. kiitos porin pyrinnön.
uimaan ei taida oppia kirjekursseilla ja netistä kyselemällä kyllä se perus juttu täytyy hyvältä ohjaajalta saada. ja olisi hyvä jos se ohjaajakin sielä vedessä peuhaisi ainakin alkuun opettaisi sukellusta, kelluntaa, liukuja. ym... koska onhan uintikurssi aikuisille jonkinlainen leikkikoulu hauskaa sen olla pitää.
joten reippaasti uimakouluun siitä alkaa aivan uusi kiva harrastus.opit oikein uimaan ja opit käyttämään oikeita lihaksia ja lantiota eipä tarvi päätä korkealla pidellä ja jalat koukussa potkia.........kivaa - teknikko
http://www.swim.ee/videos/freestyle/free.html
Tosta linkistä pitäis aueta vaparin olemus. Suosittelen ihan omasta kokemuksesta kurssia. Oppimiseen tosin tarvitaan uintia, uintia ja uintia sekä tasaisin väliajoin joku vähän katsomaan missä mennään. Uimavalvojissakin saattaa löytyä sen verran harrastusta, että ehtivät antamaan pikku vinkin silloin tällöin. - EiPhelps
Kurssi olisi varmasti hyvä, mutta ainakin täällä pk-seudulla niille on vaikea päästä ja seuraavat alkavat kai vasta syksyllä, joten täytynee sitä ennen harjoitella omin avuin.
Netistä ja kirjoista löytyy aika paljon materiaalia ja omasta mielestä tiedän, miten homman pitäisi suunnilleen teoriassa mennä. Mutta käytännössä se ei kuitenkaan onnistu :)
Viimeksi eilen kävin hallilla harjoittelemassa. Kaikki sujuu oikeastaan ihan hyvin niin kauan kun ei tarvitse hengittää, mutta siinä vaihessa kun yrittää kääntää päätä niin sivulle ja suuta niin ylös että happea pystyisi imaisemaan, niin homma alkaa takkuamaan.
Sama ongelma oli rintauinnin kanssa, kun aloin sitä opettelemaan nolla-tasolta reilu puoli vuotta sitten. Nyt se sujuu aika mukavasti, mutta opettelu vaati 40-50 uimahalissa käyntiä (kerralla noin 1 tunti).- Esko
>> mutta siinä vaihessa kun yrittää kääntää päätä niin sivulle ja suuta niin ylös että happea pystyisi imaisemaan, niin homma alkaa takkuamaan.
Sinun ei pidä imaista ilmaa sisäänpäin. Riittää kun puhallat keuhkot tyhjksi veden alla vatsaa sisäänpäin vetämällä. Sitä voi harjoitella vaikka heti tietokoneen ääressä istuessasi.
Asia on yksinkertaisesti niin, että täysiin keuhkoihin et saa uutta ilmaa, koska ne ovat
jo täynnä. Puhalla vain ulospäin. Sisäänhengitys on automaattista. - teknikko
Esko kirjoitti:
>> mutta siinä vaihessa kun yrittää kääntää päätä niin sivulle ja suuta niin ylös että happea pystyisi imaisemaan, niin homma alkaa takkuamaan.
Sinun ei pidä imaista ilmaa sisäänpäin. Riittää kun puhallat keuhkot tyhjksi veden alla vatsaa sisäänpäin vetämällä. Sitä voi harjoitella vaikka heti tietokoneen ääressä istuessasi.
Asia on yksinkertaisesti niin, että täysiin keuhkoihin et saa uutta ilmaa, koska ne ovat
jo täynnä. Puhalla vain ulospäin. Sisäänhengitys on automaattista.Tai sitten kyse on siitä, että pelkää vetävänsä vettä henkkeen. Jos tavoite on hengittää toinen linssi vedessä niin kyllä se totuttelemista vaatii. Sitä voi kuikuilla uimahallissa miten moni muuten hyvän tekniikan omaava vain nostaa päätään "reilusti". Sitä tässä itekin jauhaa hitaasti, että oppis. Olen tuota neuvoasi yrittänyt toteuttaa, mutta aina välillä paniikin iskiessä sitä yrittää ottaa "enemmän" happea eikä kyse ole siitä etten olisi veteen ensin tehnyt uloshengitystä.
- EiPhelps
Esko kirjoitti:
jo täynnä. Puhalla vain ulospäin. Sisäänhengitys on automaattista.Kun opettelin rintauintia, niin juuri sinulta opin ohjeen että ensin hengitetään veden alla ulos ja sitten nenän noustessa pinnalle keuhkot täyttyvät automaattisesti. Ja kun sitä on harjoitellut, niin hyvin on toiminut.
Vapaauintia olen kai harjoitellut vasta liian vähän aikaa, kun tuntuu että oikeaa hengitysrytmiä ei meinaa vielä löytyä. Nenään ja suuhun meinaa mennä vettä ja päätä pitää nykiä ylöspäin ja sitten homma hajoaa... - Esko
EiPhelps kirjoitti:
Kun opettelin rintauintia, niin juuri sinulta opin ohjeen että ensin hengitetään veden alla ulos ja sitten nenän noustessa pinnalle keuhkot täyttyvät automaattisesti. Ja kun sitä on harjoitellut, niin hyvin on toiminut.
Vapaauintia olen kai harjoitellut vasta liian vähän aikaa, kun tuntuu että oikeaa hengitysrytmiä ei meinaa vielä löytyä. Nenään ja suuhun meinaa mennä vettä ja päätä pitää nykiä ylöspäin ja sitten homma hajoaa...>> oikeaa hengitysrytmiä ei meinaa vielä löytyä. Nenään ja suuhun meinaa mennä vettä...
Ehkä pidät liian kiirettä. Ui oikein hitaasti, että ehdit tehdä kaiken oikein. Ei sinun pidä nostaa päätä ylöspäin, vaan kallistaa kehoa sille puolelle, mistä otat ilmaa. Jos sattuu kuitenkin saamaan vettä nenään tai suuhun, niin silloin täytyy puhaltaa ilmaa ulospäin. Kun on oppinut tämän hengityksen, voi tehdä mitä liikkeitä tahansa vedessä. Voi vaikka kävellä tai tehdä vesivoimistelua. Olisi ehkä hyvä kokeilla sillä uimalasilla ja hengitysputkella, niin oppii tietämään kuinka vesi kannattaa. - "Räpiköijä"
teknikko kirjoitti:
Tai sitten kyse on siitä, että pelkää vetävänsä vettä henkkeen. Jos tavoite on hengittää toinen linssi vedessä niin kyllä se totuttelemista vaatii. Sitä voi kuikuilla uimahallissa miten moni muuten hyvän tekniikan omaava vain nostaa päätään "reilusti". Sitä tässä itekin jauhaa hitaasti, että oppis. Olen tuota neuvoasi yrittänyt toteuttaa, mutta aina välillä paniikin iskiessä sitä yrittää ottaa "enemmän" happea eikä kyse ole siitä etten olisi veteen ensin tehnyt uloshengitystä.
Aloitin itse 4 vuotta sitten täysin nollasta
uinnin.(25 m rintauintia kesti n.45 sek)
Hävetti mutta päätin näyttää ja tietysti laseja
käyttää ne on aivan ehdottomat.Kaksi vuotta uin
rintaa ja päätin opetella kroolin,aluksi tuntui
että ei tästä tule mitään.Pitkä työ palkittiin
ja nyt pystyn uimaan vaikka 3 km aika hyvällä
vauhdilla(noin 12 min 500m ja käännöstä en osaa
tehdä) Eli älä anna periksi...kuuntele muita
lue kirjoja ja tee paljon pelkkiä potkuja laudalla
sekä ui myös bulliksilla...maltti on valttia - Neiti Rausku
EiPhelps kirjoitti:
Kun opettelin rintauintia, niin juuri sinulta opin ohjeen että ensin hengitetään veden alla ulos ja sitten nenän noustessa pinnalle keuhkot täyttyvät automaattisesti. Ja kun sitä on harjoitellut, niin hyvin on toiminut.
Vapaauintia olen kai harjoitellut vasta liian vähän aikaa, kun tuntuu että oikeaa hengitysrytmiä ei meinaa vielä löytyä. Nenään ja suuhun meinaa mennä vettä ja päätä pitää nykiä ylöspäin ja sitten homma hajoaa...Olet varmaan jo oppinut tekniikan, luulen? Mietin tätä vapaauintiasiaa jälleen kerran nyt kun uintikesä on taas lähtenyt käyntiin. =)))
Olen kirjoittanut aiemminkin tästä asiasta myös muihin vastaaviin ketjuihin siksi, koska olen kiinnostunut muiden itseoppineiden oivalluksista ja metodeista ja haluan jakaa omani, jos siitä on jollekulle hyötyä. Uimaanhan oppii vedessä, eikös juu? Olen itsekin oppinut itse uimaan kuin luonnostaan, ja olen tarkistanut omaa tyyliäni juuri näillä uintivideoilla ja yritän parhaani mukaan kehittää tekniikkaa ihan omaksi ilokseni vain, en lähde kilpavarusteluun tai -uintiin kenenkään kanssa. Varustelusta nyt kuitenkin sen verran, että uv-suojatut lasit on kyllä näin kirkkaalla ilmalla ulkona ehdottomat. Nimittäin ne olivat ensimmäinen suurempi oivallus omalla "uintiurallani". Kun näkee selvästi pinnan alle, sujuu mielestäni hengittäminen kuin itsestään, mikä tuntuu näin kirjoitettuna aika irrationaaliselta. Itselleni kuitenkin kävi näin. Uskalsin hengittää rauhallisesti, kun koin oloni mukavaksi pinnan alla = näin riittävästi joka suuntaan ja saatoin pitää silmät reilusti auki. Vesi ei menee silmiin, eikä kirvele. Hengitys rauhoittui ja tasoittui.
Itse panin merkille omassa itsenäisessä uintiopettelussani sen, että koska tosiaan hengitys - kuten kaikki täällä ovat tähdentäneetkin - on tärkein juttu, kannattaisi vapaauintia harjoittelevan alkaa ehkä siitä. Unohda ensin tykkänään koko uinti ja nopea eteneminen itsessään. Eli ensin uppeluksiin pinnan alle reilusti ja hengityksen pidättämisen opettelu siinä paikallaan. Samalla voit ihmetellä pinnanalaista elämää. Sitten muutaman kerran vaikka viisi sekuntia tms. kerrallaan pinnan yllä ja alla puhaltaen ilmat ulos pinnan alla, siinä tulee automaattisesti sisäänveto pinnan yllä. Siinä kehittyy jo jonkinnäköinen hengitystekniikka, joka itse asiassa ei ole mitään mystistä, vaan on vain rauhallista ja pitkää sisään ja ulos hengittämistä. Kaikki on oikeastaan niin yksinkertaista!
Kun olet upotellut päätäsi riittävästi pinnan alle, että olet tottunut siihen miltä veden alla oleminen on, voisit vaihtaa asentoa eli asetu makaamaan veteen naamalleen, mahdollisimman lähellä pintaa ja kädet eteen päin ojennettuna, liukuasentoon. Tässä asennossa voi harjoitella tätä samaa puhallusta ilman että liikut minnekään, jos ei mieli ole rauhallinen. Rauhallisuus on hengittämisen ohella aivan ykkösjuttu! Huomaat, että ihminen pysyy pinnalla ilman sen suurempia kommervenkkejä, kunhan pysyy rauhallisena eikä ala huitomaan. Ole hylje tai krokotiili! Nosta päätä eteen päin kun haukkaat ilmaa, kuten rintauinnissa. Sitten kun tuntuu mukavalta niin voit potkaista itsesi liikkeelle liukuun, ja potki perämoottorina jonkin matkaa, niiin kauan kun tuntuu hyvältä. Nyt pääset jo eteen päin naama vedessä, kädet ojennettuna vielä suoraan vettä halkomassa edessä!
Kun naama on totutettu siihen, että se on enimmän aikaa veden pinnan alla, voit pidentää liukumatkaa oman tunteen mukaan. Ja sitten... itselläni kävi niin, että liu'uin potkimalla jaloilla ja aloinkin liukasennosta tehdä kroolausta muistuttavia liikkeitä sen mukaan, mikä tuntui vievän vedessä eteen päin. Tein tämän ilman että kävin hengittämässä välillä, pidätin henkeä kunnes sain muutaman vedon tehtyä. Ilman haukkaaminen tulee mukaan seuraavassa vaiheessa, kun itse ainakin huomasin, että haluaa vetää pidemmän matkan, ja sitä varten on ilmaa saatava keuhkoihin. Ja mitäs muuta kautta sitä saisi kuin siinä vaiheessa kun kallistelee puolelta toiselle kauhoessaan vettä: päätä täytyy kallistaa sen verran jommalle kummalle puolelle että suu käväisee riittävän usein pinnalla, aluksi noin joka neljännellä vedolla itselläni. Et Voilà, minä _uin_ ! Kroolausliikkeitä voi kehitellä sitten oman fiiliksen mukaan, millä itse pääsee tehokkaasti eteen päin. Yläkroppaa kannattaa painaa alas eteen "alamäkeen", eikä käsivarsia saisi nostaa kyynärpäästä turhan korkealle. Näin etenee tehokkaasti ja käsivarsissa on voimaa veden työntämiseen veden alla taakse päin. Sulava ja hydrodynaaminen liike vie eteen päin. Liiallisen oikeaoppisuuden jatkuva pohtiminen sekoittaa mielestäni koko touhun ja vie uimisen ilon. Kilpurit ovat erikseen...
Itse olen tottunut ottamaan ilmaa vain oikealta puolelta. Ei ole tullut hartia- tai niskakipuja tästä, kuten joku on saanut. Täytyy tehdä niin kuin itsestä tuntuu luontevimmalta. Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa kroppa ja siinä omat rajoituksensa. Vetäisen henkeä joka toisella vedolla, joskus kokeilen pidempääkin matkaa, mutta liian pitkästä pidättämisestä hengästyy ja rauhallinen rytmi menee sekaisin. Pääasia, että pääsee etenemään omalla tyylillä ja mahdollisimman taloudellisesti, siitä se uinnin ilo tulee!
Hyvää uintikesää kaikille uimareille! - Suun kautta
Neiti Rausku kirjoitti:
Olet varmaan jo oppinut tekniikan, luulen? Mietin tätä vapaauintiasiaa jälleen kerran nyt kun uintikesä on taas lähtenyt käyntiin. =)))
Olen kirjoittanut aiemminkin tästä asiasta myös muihin vastaaviin ketjuihin siksi, koska olen kiinnostunut muiden itseoppineiden oivalluksista ja metodeista ja haluan jakaa omani, jos siitä on jollekulle hyötyä. Uimaanhan oppii vedessä, eikös juu? Olen itsekin oppinut itse uimaan kuin luonnostaan, ja olen tarkistanut omaa tyyliäni juuri näillä uintivideoilla ja yritän parhaani mukaan kehittää tekniikkaa ihan omaksi ilokseni vain, en lähde kilpavarusteluun tai -uintiin kenenkään kanssa. Varustelusta nyt kuitenkin sen verran, että uv-suojatut lasit on kyllä näin kirkkaalla ilmalla ulkona ehdottomat. Nimittäin ne olivat ensimmäinen suurempi oivallus omalla "uintiurallani". Kun näkee selvästi pinnan alle, sujuu mielestäni hengittäminen kuin itsestään, mikä tuntuu näin kirjoitettuna aika irrationaaliselta. Itselleni kuitenkin kävi näin. Uskalsin hengittää rauhallisesti, kun koin oloni mukavaksi pinnan alla = näin riittävästi joka suuntaan ja saatoin pitää silmät reilusti auki. Vesi ei menee silmiin, eikä kirvele. Hengitys rauhoittui ja tasoittui.
Itse panin merkille omassa itsenäisessä uintiopettelussani sen, että koska tosiaan hengitys - kuten kaikki täällä ovat tähdentäneetkin - on tärkein juttu, kannattaisi vapaauintia harjoittelevan alkaa ehkä siitä. Unohda ensin tykkänään koko uinti ja nopea eteneminen itsessään. Eli ensin uppeluksiin pinnan alle reilusti ja hengityksen pidättämisen opettelu siinä paikallaan. Samalla voit ihmetellä pinnanalaista elämää. Sitten muutaman kerran vaikka viisi sekuntia tms. kerrallaan pinnan yllä ja alla puhaltaen ilmat ulos pinnan alla, siinä tulee automaattisesti sisäänveto pinnan yllä. Siinä kehittyy jo jonkinnäköinen hengitystekniikka, joka itse asiassa ei ole mitään mystistä, vaan on vain rauhallista ja pitkää sisään ja ulos hengittämistä. Kaikki on oikeastaan niin yksinkertaista!
Kun olet upotellut päätäsi riittävästi pinnan alle, että olet tottunut siihen miltä veden alla oleminen on, voisit vaihtaa asentoa eli asetu makaamaan veteen naamalleen, mahdollisimman lähellä pintaa ja kädet eteen päin ojennettuna, liukuasentoon. Tässä asennossa voi harjoitella tätä samaa puhallusta ilman että liikut minnekään, jos ei mieli ole rauhallinen. Rauhallisuus on hengittämisen ohella aivan ykkösjuttu! Huomaat, että ihminen pysyy pinnalla ilman sen suurempia kommervenkkejä, kunhan pysyy rauhallisena eikä ala huitomaan. Ole hylje tai krokotiili! Nosta päätä eteen päin kun haukkaat ilmaa, kuten rintauinnissa. Sitten kun tuntuu mukavalta niin voit potkaista itsesi liikkeelle liukuun, ja potki perämoottorina jonkin matkaa, niiin kauan kun tuntuu hyvältä. Nyt pääset jo eteen päin naama vedessä, kädet ojennettuna vielä suoraan vettä halkomassa edessä!
Kun naama on totutettu siihen, että se on enimmän aikaa veden pinnan alla, voit pidentää liukumatkaa oman tunteen mukaan. Ja sitten... itselläni kävi niin, että liu'uin potkimalla jaloilla ja aloinkin liukasennosta tehdä kroolausta muistuttavia liikkeitä sen mukaan, mikä tuntui vievän vedessä eteen päin. Tein tämän ilman että kävin hengittämässä välillä, pidätin henkeä kunnes sain muutaman vedon tehtyä. Ilman haukkaaminen tulee mukaan seuraavassa vaiheessa, kun itse ainakin huomasin, että haluaa vetää pidemmän matkan, ja sitä varten on ilmaa saatava keuhkoihin. Ja mitäs muuta kautta sitä saisi kuin siinä vaiheessa kun kallistelee puolelta toiselle kauhoessaan vettä: päätä täytyy kallistaa sen verran jommalle kummalle puolelle että suu käväisee riittävän usein pinnalla, aluksi noin joka neljännellä vedolla itselläni. Et Voilà, minä _uin_ ! Kroolausliikkeitä voi kehitellä sitten oman fiiliksen mukaan, millä itse pääsee tehokkaasti eteen päin. Yläkroppaa kannattaa painaa alas eteen "alamäkeen", eikä käsivarsia saisi nostaa kyynärpäästä turhan korkealle. Näin etenee tehokkaasti ja käsivarsissa on voimaa veden työntämiseen veden alla taakse päin. Sulava ja hydrodynaaminen liike vie eteen päin. Liiallisen oikeaoppisuuden jatkuva pohtiminen sekoittaa mielestäni koko touhun ja vie uimisen ilon. Kilpurit ovat erikseen...
Itse olen tottunut ottamaan ilmaa vain oikealta puolelta. Ei ole tullut hartia- tai niskakipuja tästä, kuten joku on saanut. Täytyy tehdä niin kuin itsestä tuntuu luontevimmalta. Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa kroppa ja siinä omat rajoituksensa. Vetäisen henkeä joka toisella vedolla, joskus kokeilen pidempääkin matkaa, mutta liian pitkästä pidättämisestä hengästyy ja rauhallinen rytmi menee sekaisin. Pääasia, että pääsee etenemään omalla tyylillä ja mahdollisimman taloudellisesti, siitä se uinnin ilo tulee!
Hyvää uintikesää kaikille uimareille!Hengityksestä sen verran, että muistattehan aina vedessä ollessanne hengittää sisään vain suun kautta ja ulos vain nenän kautta. Kun oivalsin tämän, ei nenään enää mennyt vettä ja kroolikin alkoi sujumaan - ruuhkasta ja aallokosta huolimatta. Treenasin hengitystä kotona suihkussa. Pää sivulle, hengitys sisään suun kautta, pää suoraan, hengitys ulos nenän kautta samalla kääntäen päätä sivulle ja taas hengitys sisään suun kautta. Kun hengittää sisään vain suun kautta, ei haittaa vaikka hörppäsi vähän vettä - vettä ei mene nenään eikä väärään henkeen eikä se tunnu pahalta.
- uiskari
kun uit vapaatyylillä vaikka vain altaan päästä päähän. Takaisin tulet samakkoa. ja sama uudelleen. Vuoden pääästä voit uida jo edestakaisin kroolia. Elä kiirehdi. Hengityksen oppiminen on se pullonkaula..
- //know how to swim.
Kannattaa mielummin kysyä neuvoa esimerkiksi joltain uimavalvojalta.
He vastaavat mielläänsä kysymyksiin.
Vapaauinnin käsi lähtee kyynerpää edellä ja suoristuu edessä.Katso että käsi ei mene nenän toiselle puolelle.Tietysti voit myös lukea.
Kirjastosta saa hyvää tietoa!
Onnea vapariin!!
//Nuori uimari..xD - Uimari itsekkin
Fit.fi sivulla Jani Sievinen opettaa vaparia videolla mielestäni aika hyvin. Ja uintia eikä mitään muutakaan voi oppi muuten kuin kovalla treenillä :) Jos haluat oppi oikean tekniikan niin suosittelen jotain "uimakoulua". Onnea harjoitteluun! :)
- eilöysäeiläski
Rintauinnissa olen onneton kuin mikä, eikä se vaan muutu räpiköimistä kummemmaksi. Olen jo tullut johtopäätökseen että fysiikkani ei sovellu rintauintiin. Hyvähän lautaselkäisten on rintaa uida, kun pää nousee kevyesti korkealle pinnan yläpuolelle. Mutta yritäpä tällaisena vähän kurvikkaampana ja kumarampana samaa. Joutuu jännittämään ettei vedä vettä keuhkoihin, kun pää ui sen verran syvemmällä. Jotkut pystyy uimaan rauhallista rintauintia leuka täysin veden yläpuolella. Itse joudun kurottelemaan, että nenä olis veden päällä. Suulla ei oikein voi hengittää, varsinkaan jos on muita uimareita aaltoja tekemässä. Sillon joutuu kuluttamaan energiaa että nousee ylemmäks ja keskittymään ettei vedä vettä sisään.
Kovavauhtisessa kroolissa ongelma ei ole niin paha, koska siinä nousee liukumaan pintaa pitkin ja hengitetään sivusta. Ongelma on kuitenkin, että kroolia ei jaksa uida kuin jonkun 30-50m kerrallaan. Pitäis jotenkin uida hitaammin, mutta ei sitä oikein pysty. Se on rankka liike kun käsillä vetää ympyrää. Jalkojen työskentelyssä ehkä vois olla parannettavaa. Tuolta lukiessani tajusin tekevän aika pikkuliikettä.
Onko olemassa mitään virallista kylkiuintitekniikkaa? Olen huomannut olevani aika hyvä uimaan kylkeä. Nopeempaa kuin rintauintia. Siinä voi keskivartalolla antaa vauhtia kiemurtelemalla kuin ankerias, ja käsillä kauhoo sivulta vauhtia.
Hävettää vähän mennä halliin kun kunto on kova, mutta altaassa löysät läskit menee ohi.- -
Rintauinnissa ongelmasi on selvästi se ettet vie päätä vedenpinnan alle?
Ei Vapaauinti ole mitenkään erityisen nopea uintiliike. Sitä voi uida erinopeuksilla. jos ei muuten pysty uimaan kuin tosi kovaa uimalla, on tekniikassa jotain pahasti vialla, ja silloin hyytyykin nopeesti.
Kokeile lähteä uimaan vapaauintia ihan niin että menet ekaksi kellumaan veteen paikalleen ja siitä lähdet hitaasti vetämään pitkiä käsivetoja ja potkien jaloilla kevyesti. - eilöysäeiläski
- kirjoitti:
Rintauinnissa ongelmasi on selvästi se ettet vie päätä vedenpinnan alle?
Ei Vapaauinti ole mitenkään erityisen nopea uintiliike. Sitä voi uida erinopeuksilla. jos ei muuten pysty uimaan kuin tosi kovaa uimalla, on tekniikassa jotain pahasti vialla, ja silloin hyytyykin nopeesti.
Kokeile lähteä uimaan vapaauintia ihan niin että menet ekaksi kellumaan veteen paikalleen ja siitä lähdet hitaasti vetämään pitkiä käsivetoja ja potkien jaloilla kevyesti.Kirjoitin ehkä vähän sekavasti. Yleensä uin rintauintia pää veden päällä, mutta olen mielestäni siinäkin kuntoon nähden liian hidas samalla lailla uijiin verrattuna. Joskus uin niinkin että pää menee kunnolla veden alta, mutta se ei tunnu turvalliselta ruuhkaisessa altaassa, kun aallokossa ei voi luottaa siihen että pää nousee riittävän ylös. Ja kun hengitys vaikeutuu, rytmi ja tekniikka sotkeutuu ja joutuu uimaan pää veden pinnalla. Ei tekniikkani mitään huippua varmasti ole, mutta ongelma on ettei oikein ole edellytyksiäkään parantaa tekniikkaa.
Vapaauintia kellumalla vedessä paikallaan? Milläs hengität sitten? Pitäis varmaan hankkia snorkkeli. - eilöysäeiläski
eilöysäeiläski kirjoitti:
Kirjoitin ehkä vähän sekavasti. Yleensä uin rintauintia pää veden päällä, mutta olen mielestäni siinäkin kuntoon nähden liian hidas samalla lailla uijiin verrattuna. Joskus uin niinkin että pää menee kunnolla veden alta, mutta se ei tunnu turvalliselta ruuhkaisessa altaassa, kun aallokossa ei voi luottaa siihen että pää nousee riittävän ylös. Ja kun hengitys vaikeutuu, rytmi ja tekniikka sotkeutuu ja joutuu uimaan pää veden pinnalla. Ei tekniikkani mitään huippua varmasti ole, mutta ongelma on ettei oikein ole edellytyksiäkään parantaa tekniikkaa.
Vapaauintia kellumalla vedessä paikallaan? Milläs hengität sitten? Pitäis varmaan hankkia snorkkeli.Pitäis varmaan keskittyä selkäuintiin. Sitä pystyy uimaan millä teholla tahansa. Tai sitten vaan sitkeästi harjoitella tuota vapaauintia, että jaksaisi pidempiä matkoja. Rintauinti on nähty.
- Rozzy
Opettele ensin laudan kanssa näpäkät vapaauinnin potkut. Siiten lähde opettelemaan käsivetoja. Hiljaa hyvä tulee.. :) Tsemppiä! :)
- Kroolari--
helppo oppia..., siinä kun on tyyli vapaa,niin ei ole väliä miten vedessä etenet. kunhan jotenkin vaan räpiköit ja polskit ni sekin on vapaauintia. Krooliuinti on sitä kun kauhotaan käsillä ja polskitaan jaloilla..
- Juho Ratava
Potkut:
- Aloita suorin jaloin, myös suorin nilkoin
- Laudan kanssa on hyvä kuunnella potkuja: Jos kuulet tasaisen läiskinnän, potkit veden pintaa etkä vettä (jalat alemmas - kun laitat pääsi veteen, jalat kuitenkin kohoavat hieman ja tulevat takaisin pintaan)
- Ui potkuja sekaisin selällään ja vatsallaan. Haluat pitää jalkasi pinnan tuntumassa vartalon takana molemmissa tyyleissä. Selässä polvet pitäisi pysyä vedessä, varpaat saavat käydä veden pinnalla. Tämä asento käännettynä toisin päin on oikean levyinen kroolin potku, jalat eivät saa roikkua.
- Vastaavasti pohkeessa ei pitäisi tuntua voimakasta paineen tuntua potkiessa sukelluksissa tai selällään. Jos näin on, jalka on polvesta taittunut selän taakse ja jarruttaa etenemistä.
- Vetoja kannattaa alkaa opetella koirauinnin/myyräuinnin tyylillä. Tärkeänä kyynärpäätä eteenpäin vedon aluksi. Mielikuvaharjoitteluna voi käyttää apuna Tarzania - mutta ei Weissmüllerin uintityyliä, vaan liaaneja: Otat otteen edestäsi, heilautat itsesi toisin päin, ja siirryt seuraavaan otteeseen.
- Rullaus: Jotta voit hyödyntää vartaloasi, et vain käsiäsi, käänny aina sille kyljelle, jonka käsi on edessä. Paina veto taakse rinta- ja kylkilihaksilla. Jos et hengitä, pidä katse pohjassa. (Jos olet yksin radalla, seuraa pohjassa olevaa viivaa. Jos et ole, valitse jokin kaakelirivi omalla kaistallasi.) Myös jalat rullaavat, tätä voi opetella potkimalla kyljellään ja vaihtamalla silloin tällöin kylkeä tekemällä kroolin veto.
- Helpoin palautus: Olet kääntynyt alkavan vedon kyljelle. Työnnä palautuvaa vetoa "sivulle" (eli suuntaan, joka on nyt ylös, mutta hermostosi mielestä "sivulle") ja nosta käsi ylös eteen. Ikään kuin kurottaisin jotakin esinettä kylkesi vieressä olevalla korkealla hyllyllä. Ei pienintäkään tarvetta vetää kyynerpäätä ylös selän takaa. - Sami102
Tossa on aika kova artikkeli vapaauinnista:
http://uimakoulut.fi/uintitekniikka/vapaauinnin-tekniikka/ - LUTIN1
JOS TODELLA HALUAT OPPIA KUNNON KROOLITEKNIIKAN NIIN MUISTA ETTÄ ROOMAAKAAN EI RAKENNETTU PÄIVÄSSÄ VAAN SIIHE KULUI KENTIES MUUTAMA VUOSI MUTTA KATSELE MITEN HIENO KAUPUNKI SE ON KUN JOTAKIN ON TEHTY AJAN KANSSA. SAMA PÄTEE OIKEAAN UINTITEKNIIKKAAN..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852257Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111618- 1031445
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921386Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1521235Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561027- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884