Hormonikierukka kokemukseni

Anonyymi-ap

Jaan tässä mun kokemuksia kierukasta ja toivon, että tämä auttaisi sinua ymmärtämään mitä mahdollisesti on tulossa. Olin alle 20v ja synnyttämätön, kun otin hormonikierukan.

Kun mä menin ottamaan sitä, olin aika innoissani, ettei minun tarvitse enää muistaa ottaa minipillereitä. Paikalla lääkäri varmisti monta kertaa, että olenko kierukan otosta täysin varma. En ymmärtänyt miksi hän sitä kysyi, kipujenhan piti vain muistuttaa menkkoja ja kestää vähän. Sitten aloitettiin asentaminen. Hän laittoi sormen suoraan mun emättimeen ja sanoi, että emättimen seinää piti tunnustella. Tuo voi tuntua todella pahalta neitsyeille, koska hän laittoi koko sormen nopeesti syvälle. Mustakin tuntui vähän pahalta. Sen jälkeen hän laittoi levittimen sisälle ja levitti emätintä, se tuntui oudolta, koska sen levittämisen tuntee. Siihen kyllä tottui nopeasti, kun se oli sisällä. Siellä tuolissa pitää olla jalat auki ja rentona, jos jalat ei oo rentoja, lääkäri ei voi tehdä mitään. Levittimen jälkeen hän puudutti sellaisella pumpulitikulla ja antoi vaikuttaa. Sitten hän kysyi haluanko keskeyttää ja sanoin en. Ajattelin, että "joo ei tämä satu". Sitten tuli kova kipu, itkin ja jähmettyin, enkä voinut puhua. Kipu tuntui siltä kuin joku leikkaisi sisuskalujani. Se kesti oikeasti noin 5-10 sekuntia, mutta oli mulle kuin 10 min. Sen jälkeen hän otti laitteet nopeasti pois ja kysyi miltä tuntui. Olin shokissa.
Kun nousin pystyyn ei vielä tuntunut mitään, mutta puudutuslääke valui läpinäkyvänä nesteenä ulos. Sain lääkäriltä paperia pyyhkimiseen. Istuin tuolille hengittämään. Hetken päästä tuli vaaleanpinkkia verta. Silloin ei ollut kipuja. Kiitettiin lääkäriä ja mentiin autoon, siellä tuli jo enemmänkin vertaa, kohtuni oli siis ihan sekaisin ja kramppasi älyttömästi. Kaduin toimenpidettä jo 5 minuuttia lähdön jälkeen, itkin kivusta koko automatkan ja kotona. Muistan sanoneeni kihlatulleni samana päivänä, että pitää mennä päivystykseen poistamaan kierukka.
Mulla on kovat menkkakivut, mutta tämä kipu päihitti ne. Yritin kuitenkin päästä siitä yli nukkumalla ja kauhealla kasalla kipulääkkeitä. Noin 3-5 pv jälkeen kipu jo vähän helpotti, mutta saattoi silti yhtäkkiä tulla vatsan kramppikohtauksia.

5kk myöhemmin sama jatkui pienemmillä kivuilla ja varasin ajan lääkärille poistamaan sitä. Eihän tällainen jatkuva kipu ole elämää! Eka poistoyritys ei onnistunut, koska lääkärin kasvot ja se tilanne muistutti minua niistä kovista kivuista joita asetuksesta tuli, enkä voinut pysyä tuolissa paikallaan. Sovittiin uusi aika. Ennen tapaamista rauhoittelin itseäni ajatuksella, ettei hän enää mene kohdun sisälle niin kuin kierukan laitossa vaan työskentelee vain emättimen alueella. Menin myös aikaisemmin paikan päälle valmistautuakseni henkisesti.
Nyt lääkäri kysyi mitä pelkään eniten ja sanoi, ettei poistossa käytetä teräviä instrumenttejä niin kuin laitossa.
Hän näytti minulle mitä työkaluja käytetään ja miten ne toimii (levitin, puudutuspumpuli). Tämä loi turvallisen tunteen. Olin nyt valmiina aloittamaan. Sovittiin, ettei hän kerro koska vetää kierukan ulos. Toimenpiteen aikana kerroin hänelle ja tukenani olevalle kihlatulleni omasta päivästäni ja yritin olla mahdollisimman rento, koska jalathan ei saanut liikkua yhtään. Yhtäkkiä vähän nipisti. Ajattelin, että se on puudutuspumpuli, mutta lääkäri sanoi, että sai sen ulos. Itkin onnesta ja kiitin. Toimenpide kesti ihan oikeasti vain 3 minuuttia! Mulla oli heti tosi hyvä olo ja ei mitään kipuja ollut poiston aikana eikä jälkeen.
Minun keholleni kierukka ei ollut oikea juttu. On ollut ihanaa palata omaan normaaliin elämään, kun tietää ettei tule kamalia kramppeja ehkäisystä.


Toivottavasti tästä on sinulle apua, kun mietit millaista olisi ottaa tai poistaa kierukka.

7

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olipa karmiva kertomus kierukan asentamisesta ja poistosta! Lienee liioiteltu, ellei kokonaan keksitty. Mitä tarkoittaa kierukan asentaminen neitsyille? Mikä tarkoitus?

      Yleensä kierukan asentaminen ei satu puuduttamattakaan, ei ainakaan paljon. Mitään tukihenkilöitä ei tarvita paikalla. Hyvin paikoillaan kierukka ei tunnu. Vain langat emättimen pohjassa voi tuntea ja pitäisikin tuntea sormilla. Poisto on nopea ja kivuton.

      Tämä on minun kokemukseni kahdesta kierukasta.

      • Kivaa, että tämä sai jonkun nauramaan.


      • Anonyymi

        Ei ole kovin kypsää Anonyyminä vähätellä toisen tarinaa.

        Kierukan asentamisesta neitsyille en tiedä, koska en ollut asetuksen aikana neitsyt.
        Kierukan laitosta aiheutuva kipu on kaikilla erilaista, sen takia käytän sanaa "minä".
        Tukihenkilöistä en ole puhunut, kihlattuni tuli mukaan henkiseksi tueksi.
        Kyllä, hyvin paikoillaan oleva kierukka ei tunnu ja langat tuntuu emättimessä.
        Poiston nopeus ja kipu on kaikilla henkilökohtaista.

        Kiitos, että jaoit kokemuksesi. On tärkeää, että kaikki saavat tietoa erilaisista kokemuksista, jotta he voivat tehdä tietoisia valintoja.

        t. tekstin kirjoittaja <3


    • Anonyymi

      Voi ei eikä sen siitä saa kun niitä kierukkoja käyttää.7 me käytämme kondomia eikä mitään ongelmia :)

    • Anonyymi

      Aloittaja ei siis ollut ikinä käynyt papakokeessa, siinäkin paikat leviteään sillä välineellä. Ja totta kai se tuntuu koska ei normaalista emättimeen työnnetä mitään levitintä. Olet varmasti käynyt tuon jälkeen papakokeessa jossa levitintä myös käytetään.

      • Anonyymi

        Alle 20 v. tuskin käyvät papa-kokeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 20 v. tuskin käyvät papa-kokeessa.

        no ei mutta kyllä aloittajakin käy tulevaisuudessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35753
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      274
      22731
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11374
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      85
      9113
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5291
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2162
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      50
      2104
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1657
    Aihe