avada kedavra??

mie vain

mitä avada kedavra tarkoittaa?
ja mitä kieltä se on?

19

5000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ron.

      Anteeksi antamaton kirous, jonka langettaja joutuu Azkabaniin välittömästi (elinkautinen).

      Avada kedavra on Harry Potterista tuttu tappokirous. Jolla mm. Voldemort tappoi Harryn vanhemmat, Lily ja James Potterin.

      Luultavasti se ei ole mitään kieltä, Rowling on sen keksinyt. Ja Kapari Avada Kedavraksi suomentanut. (?)


      Korjailkaa jos olen väärässä.

      • bungie

        "Luultavasti se ei ole mitään kieltä, Rowling on sen keksinyt. Ja Kapari Avada Kedavraksi suomentanut. (?)"

        Tätä kohtaa en oikein ymmärtänyt tai mitä yrität tällä tarkoitta?
        Että Kapaei on suomentanut loitsun Avada Kedavraksi?

        Avada Kedavra muistaakseni tarkoitti jotain, mutta en muista että mitä.
        Ja se on alkuperäisessä kirjassa Avada Kedavra, mutta ymös suomenkielisessä, koska Kapari ei ole alkanut sitä suomentelemaan.


      • Nuuhku

        Kapari ei ole suomentanut Avada Kedavraa. Se on ns. "sama" sekä englannin kielisissä että suomen kielisissä kirjoissa :)


      • Avada Kedavra on alkuperäinen muoto :)

        Eikä se ihan keksittyä kieltäkään ole, vaan johtuu arameankielestä.


      • MrMario
        Pat_Bateman kirjoitti:

        Avada Kedavra on alkuperäinen muoto :)

        Eikä se ihan keksittyä kieltäkään ole, vaan johtuu arameankielestä.

        ...että Rowling muuntelee loitsut latinasta jotenkin...

        Ja Kapari on Potterin suomentaja!


      • joku.
        MrMario kirjoitti:

        ...että Rowling muuntelee loitsut latinasta jotenkin...

        Ja Kapari on Potterin suomentaja!

        Osa on puhdasta latinaa, osa sianlatinaa ja pienempi osa muita kieliä.

        accio=kutsun
        crucio=kidutan, cruciatus=kidutettu/kidutus
        incendio=joku taivutusmuoto sanasta incendium=tulipalo
        expecto/exspecto patronum=odotan suojelijaa


      • Juu.
        bungie kirjoitti:

        "Luultavasti se ei ole mitään kieltä, Rowling on sen keksinyt. Ja Kapari Avada Kedavraksi suomentanut. (?)"

        Tätä kohtaa en oikein ymmärtänyt tai mitä yrität tällä tarkoitta?
        Että Kapaei on suomentanut loitsun Avada Kedavraksi?

        Avada Kedavra muistaakseni tarkoitti jotain, mutta en muista että mitä.
        Ja se on alkuperäisessä kirjassa Avada Kedavra, mutta ymös suomenkielisessä, koska Kapari ei ole alkanut sitä suomentelemaan.

        En ole lukenut alkuperäisellä, joten virheet ovat mahdollisia.

        Anteeksi vain kaikille, tämä hirveä virhe.


      • Ron.

        Hellou vaan taas..

        Minä nyt selvitän hieman: En ole lukenut Pottereita englanniksi! Olen lukenut suomeksi jokaisen, ja katsonut kyllä leffanakin jokaisen.

        En voi siis tietää onko Avada Kedavra alkuperäisellä kielellä sama, vai onko tämä kaikkien muiden Kaparin hullutuksien omaa kääntelyä.

        Pahoitteluni, ja korjailkaa jatkossakin tälläisiä tumpeloita. x)

        :)


      • Ron.
        Nuuhku kirjoitti:

        Kapari ei ole suomentanut Avada Kedavraa. Se on ns. "sama" sekä englannin kielisissä että suomen kielisissä kirjoissa :)

        Ron. kiittää ja kuittaa.


      • Anonyymi
        joku. kirjoitti:

        Osa on puhdasta latinaa, osa sianlatinaa ja pienempi osa muita kieliä.

        accio=kutsun
        crucio=kidutan, cruciatus=kidutettu/kidutus
        incendio=joku taivutusmuoto sanasta incendium=tulipalo
        expecto/exspecto patronum=odotan suojelijaa

        Incendio kyllä on tuli loitsu


      • Anonyymi
        joku. kirjoitti:

        Osa on puhdasta latinaa, osa sianlatinaa ja pienempi osa muita kieliä.

        accio=kutsun
        crucio=kidutan, cruciatus=kidutettu/kidutus
        incendio=joku taivutusmuoto sanasta incendium=tulipalo
        expecto/exspecto patronum=odotan suojelijaa

        Se on expecto Patronum :)


      • Anonyymi

        Avada kedavraa ei ole suomennettu, vaan se on avada kedavra myös englanniksi.


    • Anonyymi

      Avada kedavra ei oo mitään kieltä ja se on sama englanninkielisissä ja suomenkielisissä Harry Pottereissa ja se keksii ne loitsut englannista ja sitte laittaa ne jotenki erilaisiksi sanoiksi esim. wingardium leviosa on suomenkielisessä siipiirdium lentiusa siinä on niinku siipi ja lentää ja jostaki YouTubevideon kommentista luin että Rowling keksi sen avada kedavran abrakadabrasta.

      • Anonyymi

        Mikä on suomeksi EXPELLIARMUS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on suomeksi EXPELLIARMUS

        Karkotaseet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on suomeksi EXPELLIARMUS

        Karkotaseet


    • Anonyymi

      Se on kuolema kirous

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Avada kedavra on yksi anteeksiantamattomista loitsuista, ja avada sta kuolee

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      53
      2526
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      904
    3. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      11
      875
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      866
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      71
      751
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      741
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      640
    8. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      68
      561
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      83
      556
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      555
    Aihe