Muuan 1992 toteutunut profetia

Kyseessä on tarkoituksellisesti väärillä raamatunkäännösperiaatteilla suoritettu vuoden 1992 suomalainen raamatunkäännös, josta lähemmin seuraavassa:

Mitä tulee 1933/1938 raamatunkäännöksen tarkkuuteen, on siitä arvioinnin antanut edesmennyt Kaarlo O. Syväntö, jonka suorastaan profeetallisesta lausunnostaan otan suoran lainauksen hänen kirjasestaan nimeltä:

Vanhan Testamentin käännösvirheistä / Ari-paino, Saarijärvi 1977

Sivulta 5

"Me olemme saaneet Raamattumme juutalaisilta ja sen alkukieli on heprea. Nykyään uskotaan yhä yleisemmin, että myös Uuden testamentin alkukieli on ollut heprea. Näin väittää mm. tri J.L.Lindsay, ja Jerusalemin yliopiston Uuden testamentin professori David Flusser on samaa mieltä.

Jos vertaa esim. englantilaisen King James Version - Raamatuntekstiä suomalaiseen (1933/1938), huomaa käännöksissä suuria eroja. Tuo ns. 'Jaakon käännös' on erinomaisen hyvä ja tarkka. Se on säilyttänyt valta-asemansa englannin kieltä puhuvien maailmassa jo yli 350 vuotta.
- Suomalainen koko Raamattu ilmestyi ensi kerran v. 1642. Sen jälkeen siitä on otettu monia käännöksiä, jotka ovat olleet tarpeen kielenkin kehittymisen takia. Mutta eräs merkillinen tosiasia jää: Mitä vanhempi käännös, sitä uskollisempi se on ollut alkutekstille. Lestadiolaiset ovat ihan oikeassa siinä, että he eivät luota uusiin käännöksiin.
- Nyt (1977) Suomessa on taas asetettu komitea tekemään uutta käännöstä. Mutta työ kestää kuulemma 10-15 vuotta (1977 15=1992!) ja maksaa huikeasti. Eikä ole mitään takeita siitä, että tuosta uudesta käännöksestä tulee parempi ja alkutekstille uskollisempi. PÄINVASTOIN ON SYYTÄ PELÄTÄ, ETTÄ SE TULEE YHÄ ENEMMÄN POIKKEAMAAN ALKUKIELEN TEKSTISTÄ JA PYRKII MUKAUTUMAAN YHÄ ENEMMÄN AJAN HENGEN JA VALLASSA OLEVAN TAI VALTAAN PYRKIVÄN POLIITTISEN SUUNNAN MUKAISEKSI."

Tuon viimeisen lainatun virkkeen olen kirjoittanut itse suurin kirjaimin, koska se on kirjaimellisesti toteutunut profetia vuoden 1992 käännöksen suhteen!

Voit lukea asiasta lisää linkistä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000030420061

3

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nnhh...

Hörrhhöhh...

• ...

...

• Yaramia

Viestin linkki on vanhentunut, mutta itse viesti on yhä täyttä totta. Hörhöttäjä mitä lie tarkoittanut.
      Tämä uusin Raamattumme v.1992 on selitysteos. Se olisi voinut olla hyvä, jos kääntäjät olisivat pysyneet uskollisina alkutekstille mutta heidän piti ylimielisinä alkaa selittämään ja parantelemaan. Kai sen takia että tyhmä kansa ymmärtäisi paremmin?
      Ja niin meni homma pilalle. Jokunen vanha käännösvirhe on kyllä korjattu, mutta mitä hyötyä siitä on kun yhteys Testamenttien välillä on nyt katkottu. Ja alaviitteet ja selitykset on toisinaan ihan karmeita floppeja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5027
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3466
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3204
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2307
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1917
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1838
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161