Mennään kaikki maalle

On ilman muuta selvää, ettei ainakaan pääkaupunkiseudulla kannata asua.

Maaseutukeskuksista saisimme puoli-ilmaisia asuntoja ja palvelut olisivat riittäviä.

Muuttomme voisi jopa piristää paikkakunnan oloja.

Palstalaisista on Hintriikka ainoa tietämäni muuttaja.

20

1274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanna

      Taidatpa provosoida meitä pääkaupunkiseudulla asuvia osallistumaan keskusteluun! :)
      Hyviä huomenia vain, joskin sateisia!

      Kyllä. Toki maaseutukeskuksissa on edullisempia asuntoja. Palvelujen riittävyys sensijaan arveluttaa näin niihin tottunutta, jolla ikä jo ihan hiukan painaa.

      Jos me täältä palstalta kaikki sitten maalle muutettaisiin... toki se voisi olla veikeää... paitsi mitä nyt vähän voisi tulla omia sukulaisiaan kenties ikävä... :)

      Paikkakunnan oloille muuttomme olisi suotuisaa. Ja kaikenkaikkiaan suositeltavaa heille, joilla siellä on lähiomaisia.

    • Hintriika*

      Kylläpä vain, mutta ei täällä puoli-ilmaisia asuntoja ole, ellei mene tuonne "periferiaan", josta taas on aivan onnettomat liikenneyhteydet. Ei ole metroa eikä kunnallista liikennelaitosta yleensäkään. Eikä kovin hääppöisesti niitä palvelujakaan.

      Helsingissä asuin metroradan varressa, joten välimatka keskustaan oli kymmenkunta minuuttia. Nyt asun keskustassa ja kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Mutta täällä maksan asunnosta kovempaa vuokraa kuin Helsingissä, vaikka neliömäärässä ei juuri ole eroa.

      Myös omistusasuntojen hinnat ovat nousseet täällä aika huimasti varsinkin keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä. Yhtä paksua lompsaa meillä tarvitaan kuin pääkaupunkiseudullakin hyvien liikenneyhteyksien päässä sijaitsevaan asuntoon.

      Mutta omalta osaltani en ole päivääkään katunut muuttoa. En ole Hesassa käynyt lähtöni jälkeen, eikä ole ikävä ollut. En mene vannomaan, ettenkö siellä vielä kävisi, mutta mitään varsinaista tarvetta siihen en tunne.

      Toisaalta minunlaiseni köyhä eläkeläinen ei ainakaan taloudellisesti piristä mitään paikkakuntaa, mutta paikkakunta kyllä piristää minua. Ja ennen kaikkea nämä ihmiset, joitten joukkoon tunnen kuuluvani kuin nenä päähän! Toivottavasti tunne on molemminpuolinen.

      Ehkä jonku vauraan kunnan kirkonkylän keskusta olisi se "halpa paratiisi", jos nyt yleensä Suomessa voi olla halpoja asuntoja hyvällä paikalla. Tai edes oleellisesti halvempia kuin pääkaupunkiseudulla.

      Laulussa sanotaan, että maalla on mukavaa. Pikkukaupungissakin on mukavaa. Hesalaisten mielestä se tarkoittaa samaa kuin maaseutu.

      • ylen

        Kun jouduin eläkkeelle viisitoista vuotta sitten, kävin tunnustelemassa syntymäkuntani tilannetta. Kesällä se olisi menetellyt, mutta syksy ja talvi tuntuivat ankealta. Toriaukiokin pysyi tyhjänä.
        Entä ihmiset? Silloin jo olin ollut poissa paikkakunnalta neljäkymmentä vuotta. Muuttovoittoisessa pitäjässä ei juuri ole tuttuja. Sitäpaitsi, niinkin pitkä pätkä poissaoloa jo muuttaa ihmistäkin. Se "oikea kielikin" ei suju kunnolla. Pitäisikö puhua "kulttuurieroista", luontevalta ei tutustuminen tuntunut.
        Niinpä huolellisen harkinnan jälkeen tein päätöksen; ei syytä muuttoon. Täällä on sentään tutut, palvelut lähellä, oluetkin voi käydä nappaamassa melkein naapurissa.
        Sen verran ehti töissäkin rehkiä, että asunto-ongelmaa ei ole, sen takia ei ole tarvis hakea halvempaa.


      • havainto ylen.
        ylen kirjoitti:

        Kun jouduin eläkkeelle viisitoista vuotta sitten, kävin tunnustelemassa syntymäkuntani tilannetta. Kesällä se olisi menetellyt, mutta syksy ja talvi tuntuivat ankealta. Toriaukiokin pysyi tyhjänä.
        Entä ihmiset? Silloin jo olin ollut poissa paikkakunnalta neljäkymmentä vuotta. Muuttovoittoisessa pitäjässä ei juuri ole tuttuja. Sitäpaitsi, niinkin pitkä pätkä poissaoloa jo muuttaa ihmistäkin. Se "oikea kielikin" ei suju kunnolla. Pitäisikö puhua "kulttuurieroista", luontevalta ei tutustuminen tuntunut.
        Niinpä huolellisen harkinnan jälkeen tein päätöksen; ei syytä muuttoon. Täällä on sentään tutut, palvelut lähellä, oluetkin voi käydä nappaamassa melkein naapurissa.
        Sen verran ehti töissäkin rehkiä, että asunto-ongelmaa ei ole, sen takia ei ole tarvis hakea halvempaa.

        Lueskelin tuolta -paluumuuttajat- palstalta, kunka mahdoton on muuttaa takaisin Suomeen, jos on ollut kaksi-kolmekymmentä vuotta ulkomalla.
        Ei enää hyväksytä Suomalaiseksi. Sama, jos muuttaa kaupungista maalle. Osa ihmisistä on vilpittömiä rasisteja. Riittää, että puhut eri murretta. Lukekaa -paluumuuttajat- palstaa, niin hämmästytte.


      • Hintriika*
        havainto ylen. kirjoitti:

        Lueskelin tuolta -paluumuuttajat- palstalta, kunka mahdoton on muuttaa takaisin Suomeen, jos on ollut kaksi-kolmekymmentä vuotta ulkomalla.
        Ei enää hyväksytä Suomalaiseksi. Sama, jos muuttaa kaupungista maalle. Osa ihmisistä on vilpittömiä rasisteja. Riittää, että puhut eri murretta. Lukekaa -paluumuuttajat- palstaa, niin hämmästytte.

        Siinä se yksi juju lieneekin, että minä en unohtanut kotimurretta, vaikka ehdin olla reilusti yli puolet elämästäni hukkateillä etelässä.

        Mieheni oppi helsinkiläiseksi 3 kk:ssa (puheen suhteen), minä en lähes 40 vuodessa. Tietenkin virallisissa tilanteissa puhuin yleiskieltä niin kuin kirjoitankin.

        Vapaalla ollessa olen puhunut koko ikäni omaa murretta. Ja olen ollut siitä myös ylpeä. Siksi oli ihanaa tulla omalle murrealueelle takaisin.


      • Atolfia
        Hintriika* kirjoitti:

        Siinä se yksi juju lieneekin, että minä en unohtanut kotimurretta, vaikka ehdin olla reilusti yli puolet elämästäni hukkateillä etelässä.

        Mieheni oppi helsinkiläiseksi 3 kk:ssa (puheen suhteen), minä en lähes 40 vuodessa. Tietenkin virallisissa tilanteissa puhuin yleiskieltä niin kuin kirjoitankin.

        Vapaalla ollessa olen puhunut koko ikäni omaa murretta. Ja olen ollut siitä myös ylpeä. Siksi oli ihanaa tulla omalle murrealueelle takaisin.

        mihinkään häviä.

        Olen asunut pääkaupunkiseudulla 50 vuotta, mutta kun puhun sisareni kanssa puhelimessa, niin savonmurre tulee päälle oitis. Se tulee luonnostaan kuin Manulle illallinen.(Tarkoittaakohan tuo sanonta Koiviston Manua?)

        Samoin, kun menen synnyinseudulleni käymään, kyllä se tuo murre tulee keskusteluun mukaan. Ehkä se ei ole enää niin puhdasta murretta kuin ennen, mutta on se jotenkin säilynyt.

        Muuttoa takaisin synnyinsijoilleni en voisi ajatella. Lapset perheineen ovat täällä ja oma koti on täällä. Mihin sitä kotoansa lähtisi?
        Eikä siellä Savossa enää ole tuttujakaan enemmälti.


      • Atolfia kirjoitti:

        mihinkään häviä.

        Olen asunut pääkaupunkiseudulla 50 vuotta, mutta kun puhun sisareni kanssa puhelimessa, niin savonmurre tulee päälle oitis. Se tulee luonnostaan kuin Manulle illallinen.(Tarkoittaakohan tuo sanonta Koiviston Manua?)

        Samoin, kun menen synnyinseudulleni käymään, kyllä se tuo murre tulee keskusteluun mukaan. Ehkä se ei ole enää niin puhdasta murretta kuin ennen, mutta on se jotenkin säilynyt.

        Muuttoa takaisin synnyinsijoilleni en voisi ajatella. Lapset perheineen ovat täällä ja oma koti on täällä. Mihin sitä kotoansa lähtisi?
        Eikä siellä Savossa enää ole tuttujakaan enemmälti.

        vaikka tänne savon sydämeen.

        Asuntojen hinnoista en suuriakaan tiedä, mutta kyllä kalliita on täälläkin.
        Esimerkki, siisti huoneisto 73 neliötä 81,000 euroa, yhtiövastike alle kahden sadan euron, näin tavasin äskettäin lehdestä.

        Muuten en haluaisi mistään hinnasta muutta sinne etelän suuntaan, en liioin muuallekaan.

        Täällä on ihanat maisemat, vettä ja vihreää, löytyy mökkipaikatkin alle kahdenkymmenen kilometrin päästä, omani 21 kilometriä.
        Asukasluku sopivan pieni, silloin tällöin tulee tuttujakin kadulla vastaan, ja kumminkin rauhassakin saa olla.
        Helsingissä ihmisiä vilistää ohi, mutta harvoin moikataan tuttuja,,,,tulkaa vaan tänne kaikki.

        Entäs murre, voi että kiireet loppuu, kun savolaisia kuuntelee;))


      • Siteet nykyiseen
        ylen kirjoitti:

        Kun jouduin eläkkeelle viisitoista vuotta sitten, kävin tunnustelemassa syntymäkuntani tilannetta. Kesällä se olisi menetellyt, mutta syksy ja talvi tuntuivat ankealta. Toriaukiokin pysyi tyhjänä.
        Entä ihmiset? Silloin jo olin ollut poissa paikkakunnalta neljäkymmentä vuotta. Muuttovoittoisessa pitäjässä ei juuri ole tuttuja. Sitäpaitsi, niinkin pitkä pätkä poissaoloa jo muuttaa ihmistäkin. Se "oikea kielikin" ei suju kunnolla. Pitäisikö puhua "kulttuurieroista", luontevalta ei tutustuminen tuntunut.
        Niinpä huolellisen harkinnan jälkeen tein päätöksen; ei syytä muuttoon. Täällä on sentään tutut, palvelut lähellä, oluetkin voi käydä nappaamassa melkein naapurissa.
        Sen verran ehti töissäkin rehkiä, että asunto-ongelmaa ei ole, sen takia ei ole tarvis hakea halvempaa.

        Siteet nykyisiin ystäviin, paikkakuntaan ja kulttuuri- ja terveyspalveluihin ja lukemattomiin asioihin estävät tehokkaasti lähtemisen. Tällä keskustan alueella yli 40 vuotta oltuaan haluaa elää totuttuun tapaan loppuun saakka.
        Kotiseudulla oleva maakappaleeni ei mitään ratkaise. Serkut ja tutut melkein viimeistä myöten, ovat joko muuttaneet tai kuolleet.
        Jos olisin 50 ja jos veljeni olisi minulle myynyt sen rakkaan ,jämäkän syntymäpytingin järven rannalta, kuka ties olisi hieman harkittu, etsiäkö sieltä leipäpuu.
        Haihattelua olisi ollut. Nyt kylän keskellä sudet ja ilvekset juoksentelevat. Sellaiseksi meni Suomen maaseutu.


    • Mallamargareetta

      Terve, itsestään huolehtimaan kykenevä eläkeläinen kelpaisi kyllä moneen pieneen kuntaan veroja maksamaan ja ostovoimaksi, mutta kun alkaa olla avun tarvetta ja laitoshoito häämöttää, ei ole kovin haluttu kuntalainen. Joskus lapset haluaisivat iäkkään, laitoshoitoa tarvitsevan vanhemman muuttavan asumaan samalle paikkakunnalle, mutta tietääkseni siihen voi olla rajoitukisa.

      Olen sitä mieltä, että ei kannata muuttaa iäkkäänä paikkakuntaa, uuden ystäväpiirin luominen ei ole niin itsestäänselvää vanhemmalla iällä. Kaupungin palveluihin, harrastusmahdollisuuksiin ja mukavuuksiin tottuneelle ei puhdas luonto ole ihan riittävä vastine.Ainakin minä haluan asua lähellä lapsiani ja lapsenlapsiani, autamme toinen toisiamme. Nythän saa myös myydä vähitellen pankille asuntonsa ja saada käyttörahaa, asumisoikeus kuitenkin säilyy.

      Kaupungeissa on rattoisia tanssimahdollisuuksiakin eläkeläisille!

      • Jos muuttaisimme samalle paikkakunnalle,niin olisi tuttuja. Ei mennä semmoiseen,missä on vaikea murre..en nimittäin osaa mitään.
        Stadin slangikin on jo unohtunut, kun ei sitä
        aikuisena viitsinyt enää puhua. Mennään ,vaikka keski-Suomeen. Tuo Jyväskylän seutu olisi aika kiva paikka..Hmm...Sitten pitäisi olla niitä
        euroja,että mökin saisi irti..Voi sitä haaveilla,
        on ihan ilmaista..En mä oikein sitä vettä jaksaisi kantaa mistään kaivosta..Huh..taitaa
        maalle meno jäädä meikäläiseltä..Siellä on hyttysiäkin kesällä?Veronmaksajiksi kelpaamme,sehän on selvä.. Moikka ..Voimia ja iloa.. toivottelee Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Jos muuttaisimme samalle paikkakunnalle,niin olisi tuttuja. Ei mennä semmoiseen,missä on vaikea murre..en nimittäin osaa mitään.
        Stadin slangikin on jo unohtunut, kun ei sitä
        aikuisena viitsinyt enää puhua. Mennään ,vaikka keski-Suomeen. Tuo Jyväskylän seutu olisi aika kiva paikka..Hmm...Sitten pitäisi olla niitä
        euroja,että mökin saisi irti..Voi sitä haaveilla,
        on ihan ilmaista..En mä oikein sitä vettä jaksaisi kantaa mistään kaivosta..Huh..taitaa
        maalle meno jäädä meikäläiseltä..Siellä on hyttysiäkin kesällä?Veronmaksajiksi kelpaamme,sehän on selvä.. Moikka ..Voimia ja iloa.. toivottelee Irkku

        Et taida maalaisoloista mitään tietää. Mummon mökkiinkin saa vesijohdon ja wessan.

        Olen joskus uteliaisuuttani tutkinut kiinteistöyhtiöiden sivuilta asuntojen hintoja. Alle 100km Turusta maaseudulle päin ja asunnon saa murto-osa hintaan.

        Hintriikka taitaa asua Lemmenjoella, kultasuonen päällä, jos vuokrat ovat Helsinkiä korkeammat.


      • Hintriika*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Et taida maalaisoloista mitään tietää. Mummon mökkiinkin saa vesijohdon ja wessan.

        Olen joskus uteliaisuuttani tutkinut kiinteistöyhtiöiden sivuilta asuntojen hintoja. Alle 100km Turusta maaseudulle päin ja asunnon saa murto-osa hintaan.

        Hintriikka taitaa asua Lemmenjoella, kultasuonen päällä, jos vuokrat ovat Helsinkiä korkeammat.

        Vertasin hesalaisessa lähiössä (hyvien liikenneyhteyksien päässä) ja pohjoissuomalaisen kaupungin ydinkeskustassa olevia vuokria. Tosin tämä talokin on huomattavasti uudempi kuin se entinen.

        Helsingin keskustassa asunnoilla on ihan toinen hintataso.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Et taida maalaisoloista mitään tietää. Mummon mökkiinkin saa vesijohdon ja wessan.

        Olen joskus uteliaisuuttani tutkinut kiinteistöyhtiöiden sivuilta asuntojen hintoja. Alle 100km Turusta maaseudulle päin ja asunnon saa murto-osa hintaan.

        Hintriikka taitaa asua Lemmenjoella, kultasuonen päällä, jos vuokrat ovat Helsinkiä korkeammat.

        Olen joskus nuorenalikkana ollut, muutamina kesinä, kesälomaa viettämässä, landella..Hikipäässä tein heinätöitä ja hakkasin puita..Olin ihan loppu,kun kesäloma oli ohi,olisin
        tarvinnut toipumisloman ..hehhee,.siinä kokemukseni landella olosta..On kait ne olot muuttuneet nykyaikana..Jossain lähteellä olin pyykilläkin..Olin sukulaisperheessä,jossa oli paljon lapsia..Ainakaan eivät voineet sanoa,että kaupunkilaislikka on laiska,niin paljon tein töitä.Kivaa siellä oli silti..Aika vielä kultaa
        muistot. Moi moi..terv.Irkku


    • 1943

      maalle 50 km:n päähän 1970. Sitten minusta tuli kaupunkilainen kuntaliitoksen takia. Asuin ihanteellisessa paikassa lähellä pääkaupunkia, mutta maalaiskylässä. Kun pääsin eläkkeelle, muutin mieheni kotikuntaan Helsingin ja Turun puoliväliin. Asuntojen hinnat ovat toistaiseksi halvat. Bussilla pääsee Helsinkiin ja Turkuun kerran tunnissa miltei vuorokauden ympäri. Terveyskeskus on 50 m:n päässä, kaupat ja pankki 1 km:n, kesämökki 2 km:n. Eläkeläiset ovat aktiivisia. Ystävät ja sukulaiset ovat ympäri maailmaa, lapset samoin. Kyllä täällä on mukava asua, tervetuloa muutkin.

      • Fanni

        Sinne olisi hyvä asettua. Ajatella: omat omenat, luumut, kirsikat ja marjapensaat kotitarpeiksi, lapsuuden- ja nuoruudenkavereita mainitsemissasi kulttuurikaupungeissa, tosin kaksi koulukaveria jo dementoituneina. Muuttamiseen mutta, mutta: suku ja muut tutut olisivat 200-300 km etäällä.
        Ei nuorena työhön hakeutuessa tullut ajateltua kasvuvyöhykkeitä eikä paljon muutakaan kuten oman eläkeiän sosiaalisen verkon pysyvyyttä.
        Eläkeikäinen siis pysyköön paikallaan.
        Haaveilla voin, se ei maksa mitään, mutta on kuitenkin mukavaa.


      • 1943
        Fanni kirjoitti:

        Sinne olisi hyvä asettua. Ajatella: omat omenat, luumut, kirsikat ja marjapensaat kotitarpeiksi, lapsuuden- ja nuoruudenkavereita mainitsemissasi kulttuurikaupungeissa, tosin kaksi koulukaveria jo dementoituneina. Muuttamiseen mutta, mutta: suku ja muut tutut olisivat 200-300 km etäällä.
        Ei nuorena työhön hakeutuessa tullut ajateltua kasvuvyöhykkeitä eikä paljon muutakaan kuten oman eläkeiän sosiaalisen verkon pysyvyyttä.
        Eläkeikäinen siis pysyköön paikallaan.
        Haaveilla voin, se ei maksa mitään, mutta on kuitenkin mukavaa.

        on, mutta viime syksynä tuli muutama luumu. Omenat kukkivat hyvin, mutta ne harvat omenat, jotka kypsyivät, olivat pihlajanmarjakoin turmelemia. Parhaina vuosina on paljon Åkeröä ja luumuja saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Tuo sadonkorjuuaika on niitä parhaimpia.


      • Fanni kirjoitti:

        Sinne olisi hyvä asettua. Ajatella: omat omenat, luumut, kirsikat ja marjapensaat kotitarpeiksi, lapsuuden- ja nuoruudenkavereita mainitsemissasi kulttuurikaupungeissa, tosin kaksi koulukaveria jo dementoituneina. Muuttamiseen mutta, mutta: suku ja muut tutut olisivat 200-300 km etäällä.
        Ei nuorena työhön hakeutuessa tullut ajateltua kasvuvyöhykkeitä eikä paljon muutakaan kuten oman eläkeiän sosiaalisen verkon pysyvyyttä.
        Eläkeikäinen siis pysyköön paikallaan.
        Haaveilla voin, se ei maksa mitään, mutta on kuitenkin mukavaa.

        varmaan paljon meidän palstallamme.
        Ja avioliittokin tuli sitten usein solmittua
        sillä uudella paikkakunnalla.

        Vaikka kaikki on mennyt hyvin,
        koti-ikävää on häivähdys mielessä vieläkin.

        Omenapuut keväisin ja syksyisin, marjasato
        puutarha kokonaisuudessaan,
        siellä joskus vieläkin unessani kuljen.


      • Emmi*
        Fanni kirjoitti:

        Sinne olisi hyvä asettua. Ajatella: omat omenat, luumut, kirsikat ja marjapensaat kotitarpeiksi, lapsuuden- ja nuoruudenkavereita mainitsemissasi kulttuurikaupungeissa, tosin kaksi koulukaveria jo dementoituneina. Muuttamiseen mutta, mutta: suku ja muut tutut olisivat 200-300 km etäällä.
        Ei nuorena työhön hakeutuessa tullut ajateltua kasvuvyöhykkeitä eikä paljon muutakaan kuten oman eläkeiän sosiaalisen verkon pysyvyyttä.
        Eläkeikäinen siis pysyköön paikallaan.
        Haaveilla voin, se ei maksa mitään, mutta on kuitenkin mukavaa.

        Ihana siemenluettelo lukemattomine kuvineen saapui juuri eilen, kun satoi ja oli pimeää.

        Se toi kesän, suorastaan "helle"-aallon eli -luettelon mukanaan.
        Vaikkei kylväisikään, on mukava lukea, katsella, kerrata. Ehkä tilatakin joitain siemeniä, lähinnä koristekasveja.
        Suuri huvini ovat siemenluettelot ja kymmenen isoa puutarhakirjaa. Heti kun on toivoa kevään tulosta, alan hulluuteni selata niitä ja unelmoida muhevasta mullasta.


      • Emmi* kirjoitti:

        Ihana siemenluettelo lukemattomine kuvineen saapui juuri eilen, kun satoi ja oli pimeää.

        Se toi kesän, suorastaan "helle"-aallon eli -luettelon mukanaan.
        Vaikkei kylväisikään, on mukava lukea, katsella, kerrata. Ehkä tilatakin joitain siemeniä, lähinnä koristekasveja.
        Suuri huvini ovat siemenluettelot ja kymmenen isoa puutarhakirjaa. Heti kun on toivoa kevään tulosta, alan hulluuteni selata niitä ja unelmoida muhevasta mullasta.

        Mikä se sellainen on? Kiinnostavaa..Pitääkö itse tilata jostain,vai onko ilmaisjakeluna..Ei ainakaan täälläpäin Suomea! Oli kouluaikana,
        Kumpulassa,semmoinen koululaisille tarkoitettu
        kasvimaa..Monia pieniä plänttejä..Kovaa maata ,ja
        kamala kasteleminen,,Muistan että inhosin sitä sydämeni pohjasta..Siinä kokemukseni puutarhan-
        hoidosta.Ei siinä oikein viihtynyt mikään muu ,
        kuin sipulit..Sinne sitten laahustin ,joka kesäpäivä kastelemaan,olin varmaan 10v..Pakkotyöltä tuntui..Kaikkea tulee mieleen,siemenluettelosta..Hehheee.... Moikka!


      • Emmi*
        irkku-37 kirjoitti:

        Mikä se sellainen on? Kiinnostavaa..Pitääkö itse tilata jostain,vai onko ilmaisjakeluna..Ei ainakaan täälläpäin Suomea! Oli kouluaikana,
        Kumpulassa,semmoinen koululaisille tarkoitettu
        kasvimaa..Monia pieniä plänttejä..Kovaa maata ,ja
        kamala kasteleminen,,Muistan että inhosin sitä sydämeni pohjasta..Siinä kokemukseni puutarhan-
        hoidosta.Ei siinä oikein viihtynyt mikään muu ,
        kuin sipulit..Sinne sitten laahustin ,joka kesäpäivä kastelemaan,olin varmaan 10v..Pakkotyöltä tuntui..Kaikkea tulee mieleen,siemenluettelosta..Hehheee.... Moikka!

        Googleta 'siemenluettelo', saat heti 10 sivua. Toinen konsti katsoa puutarhalehden mainossivulta eri siemenliikkeiden luetteloiden osoitteita. Sitten tilaat luettelon netin välityksellä. Saattavat lähettää seuraavanakin vuonna. Hyvää lukukautta !
        Voi, että olisi se Kumpulan palsta. Ei tuntuisi enää pakkotyöltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1885
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1710
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      121
      1557
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1551
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      121
      1306
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      311
      1116
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1063
    8. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      166
      1028
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1014
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      995
    Aihe