voiko omakotitalon muuttaa

as.oy:ksi ja miten käy

Hei, olisko kellään linkkiä tai tietoa asiasta. Jos kaksi perhettä ostaa ison omakotitalon ja haluaisi laittaa sen as.oy:ksi. Miten onnistuu? Tai miten muuten voisi toimia tällaisessa tilanteessa, lämmitys ja muut kulut ei ongelma, mutta tarkoitan lähinnä omistussuhteita? Talo siis jaetaan kahdeksi asunnoksi.

14

3534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdottomasti helpointa on jakaa kiinteistö hallinnanjakosopimuksella.

      Hallinnanjakosopimuksesssa määritellään mitä osia kiinteistösta kumpikin hallitsee.

      Hallinnanjakosopimus kuuluu rekisteröidä ja sillä tulee olla ykkössijaisuus rasitteissa.

      Molemmat omistajat voivat myös vapaasti myydä oman osuutensa kiinteistöstä, sopimuksen oikeuksin ja velvottein.

      • kyseinen asia

        eli meneekö käytännössä niin, että tulevat omistajat ostavat asunnon puoliksi, kauppakirjassa molempien nimet ja tekevät sen jälkeen tämän hallinnanjakosopimuksen (missä määrittelevät alueet ym.) Ja varainsiirtoverot maksetaan omasta osuudesta..


      • yksityiskohtia
        kyseinen asia kirjoitti:

        eli meneekö käytännössä niin, että tulevat omistajat ostavat asunnon puoliksi, kauppakirjassa molempien nimet ja tekevät sen jälkeen tämän hallinnanjakosopimuksen (missä määrittelevät alueet ym.) Ja varainsiirtoverot maksetaan omasta osuudesta..

        en tiedä kun molemmat ostajina.
        Useinhan yksi ostaa tai omistaa ja myy sitten puolet toiselle hallinnajakosopimuksella.

        Ainakin hallinnajakosopimus pitää vaantää valmiiksi ja tehdä se heti kun kauppa on tehty. Muuten voi tulla turhia mutkia matkaan.

        Pitää mm sopia miten mahdollinen käyttämätön rakennusoikeus jaetaan.


      • ile hki

        Hallinnanjakosopimus rekisteröidään mutta se rekisteröidään lainhuutona eikä rasitteena, rasite on mainittu kiinteistörekisterinotteessa.

        Rasite on taas velkakirjakiinnitys tai joku muu vastaava.

        Kannattaa huomioida sanat rasite tai rasitus.

        Sen jälkeen kun hallinnanjakosopimus on rekisteröity, se rekisteröidään murtolukuna kiinteistöön ja siihen voidaan kohdistaa omat panttikirjat eli rasitukset.

        t. ile LKV


      • ile hki kirjoitti:

        Hallinnanjakosopimus rekisteröidään mutta se rekisteröidään lainhuutona eikä rasitteena, rasite on mainittu kiinteistörekisterinotteessa.

        Rasite on taas velkakirjakiinnitys tai joku muu vastaava.

        Kannattaa huomioida sanat rasite tai rasitus.

        Sen jälkeen kun hallinnanjakosopimus on rekisteröity, se rekisteröidään murtolukuna kiinteistöön ja siihen voidaan kohdistaa omat panttikirjat eli rasitukset.

        t. ile LKV

        Eli se kirjataan rasituksena 1. sijalle (ja tämä edellyttää mahdollisten pantinhaltijoiden suostumusta).

        Lainhuutoon sitä ei kirjata...


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli se kirjataan rasituksena 1. sijalle (ja tämä edellyttää mahdollisten pantinhaltijoiden suostumusta).

        Lainhuutoon sitä ei kirjata...

        Rasite on esim. kiinteistöä rasittava tieoikeus, kaivonkäyttö ym. Vastaavasti esim. tieoikeuden omaava kiinteistö voi lukea tämän erityisenä oikeutena. Nämä rasitteet ja oikeiudet näkyvät kiinteistörekisteriotteesta.

        Rasitus on yleensä panttikirja joka voidaan antaa lainan vakuudeksi, mutta hallinnanjakosopimus kuuluu samaan ryhmään.

        Skarppaa ILE :)


      • mikä on mikä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Rasite on esim. kiinteistöä rasittava tieoikeus, kaivonkäyttö ym. Vastaavasti esim. tieoikeuden omaava kiinteistö voi lukea tämän erityisenä oikeutena. Nämä rasitteet ja oikeiudet näkyvät kiinteistörekisteriotteesta.

        Rasitus on yleensä panttikirja joka voidaan antaa lainan vakuudeksi, mutta hallinnanjakosopimus kuuluu samaan ryhmään.

        Skarppaa ILE :)

        mutta jos kaupat tekee pankissa ja saa sieltä lainaa niin pankkineiti ottaa ne paperit haltuunsa ja kaikki hoituu talon puolesta oikein.

        Siellä menee halinnajakosopimuksetkin oikein ja niin että pankki ottaa omansa jos lainaa ei hoideta.

        Varautakaa siis tekemään sellainen sopimus että pankin suorittaman huutokaupan jälkeen teillä on uusi naapuri joka tutkii vain sitä sopimusta. Suulliset sopimukset saa unohtaa.


      • ile hesa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli se kirjataan rasituksena 1. sijalle (ja tämä edellyttää mahdollisten pantinhaltijoiden suostumusta).

        Lainhuutoon sitä ei kirjata...

        Kirjoitin väärin, piti olla siis rasitus eikä rasite mutta hallinnanjakosopimus rekisteröidään lainhuutorekisteriin murtolukuna riippuen siitä miten hallinnanjakosopimuksessa on sovittu.

        t. ile LKV


      • ile hesa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Rasite on esim. kiinteistöä rasittava tieoikeus, kaivonkäyttö ym. Vastaavasti esim. tieoikeuden omaava kiinteistö voi lukea tämän erityisenä oikeutena. Nämä rasitteet ja oikeiudet näkyvät kiinteistörekisteriotteesta.

        Rasitus on yleensä panttikirja joka voidaan antaa lainan vakuudeksi, mutta hallinnanjakosopimus kuuluu samaan ryhmään.

        Skarppaa ILE :)

        Musta tuntuu että et oikein tajua mitä eroa on rasitteella ja rasituksella. Rasite kohdistuu kiinteistöön joka voi siis olla naapurikiinteistön tíeoikeus, vesi- tai viemärijohtojen sijoittaminen, maankäyttöoikeus tms. vastaava joka rasittaa kiinteistöä.

        Rasite on taas yleensä velkakirjakiinnitys eli panttikirja, nautintaoikeus tai hallinnanjakosopimus.

        Hallinanjakosopimus on etusijalla kiinnityksiin nähden, sen jälkeen tulee velkakirjakiinnitykset.

        Hallinnanjakosopimus kirjataan myös lainhuutorekisteriin murtolukuna riippumatta sitä mitä sopimuksessa on sovittu.

        Hallinnanjakosopimusta ei voi kirjata ennenkuin sopimusten osapuolilla on lainhuuto kiinteistöön.

        On toki mahdollista hakea samaan aikaan lainhuutoa ja hallinnanjakosopimuksen kirjaamista kun kiinteistö ostetaan murto-osana yhdessä ostajien kanssa.

        Hallinnanjakosopimuksen kirjaamisen yhteydessä on sovittava mahd. panttikirjojen luovuttamisesta.

        Voidaan sopia että ne kuoletetaan tai luovutetaan jommallekummalle osapuolelle.

        t. ile LKV


    • muuttaa kuten

      tuossa vastattiin ei kuitenkaan kannata nykyään.

      • kiittää ja kysyy

        miksei kannata nykyään? onko tuo hallinnanjakosopimus hankala toteuttaa?


    • ile helsinki

      Ostajat voivat kauppaa tehdessään ostaa kiinteistön perustettavan Asunto Oy lukuun ja perustaa yhtiö tämän jälkeen tai ostaa kiinteistö yhdessä ja tehdä tämän jälkeen hallinnanjakosopimus joka on yksinkertaisempi ja varainsiirtovero on sama kuin ostaessa kiinteistö perustettavan As. Oy lukuun.

      t. ile LKV

      • eikö vaan

        eli varainsiirtoveroa maksettaisiin se 1,9% ?


      • jpwpn
        eikö vaan kirjoitti:

        eli varainsiirtoveroa maksettaisiin se 1,9% ?

        4 %


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe