Onko jokin tietty aikaraja, jona ostaja voi purkaa kiinteistön kaupan ?
Kaupan purkaminen
5
1347
Vastaukset
- mitään rajaa
koska kauppa on sitova ja mitään purkuoikeutta ei ole. Lainhuuto pannaan heti vireille ja omistussuhde alkaa heti.
On kokonaan toinen asia että vakavissa piilovikatapauksissa halutaan purkaa kauppa. Se on usein parin vuoden oikeustappelu ja huomaa että kun oikeus purkaa kaupan niin omistus palaa myyjälle mutta tyhjätaskulta et saa takaisin.
Ja niin on että kun myyn vanhan rintamamiestalon eteenpäin niin takaisin en sitä ota. Tai otan mutta rahat on laitettu toisiin kohteisiin ja itse asun vuokralla.- ile hki
Jos kauppa on tehty ja ja talosta löytyy jotain vikaa mistä myyjä ei ollut kertonut tai ei ollut itsekään tiennyt mutta virhe on semmoinen jonka edellinen omistaja on toimillaan aiheuttanut niin ostajalla on oikeus purkaa kauppa jos vahinko on olennainen. Ostajalla on myös oikeus kauppahinnan alennukseen. Aina ensiksi pitää myyjää reklamoida virheestä ja antaa myyjän mahdollisuus korjata virhe.
Automaattisesti ostajalla ei ole oikeutta purkaa jo tehtyä kiinteistökauppaa.
Mikäli asiasta ei päästä osapuolten kanssa yhteisymmärrykseen niin ainoa vaihtoehto on käräjäoikeus.
t. ile LKV - ILE HELSINKI
Lainhuutoa ei ole pakko laittaa heti vireille, 6 kk kaupantekopäivästä on ostajalla aikaa hoitaa lainhuuto riippumatta siitä onko siirretty omistusoikeus tai ei. Yleensä ostajan pankki hoitaa kyllä asian jos otetaan lainaa.
t. ile LKV - purkaa kauppa
ile hki kirjoitti:
Jos kauppa on tehty ja ja talosta löytyy jotain vikaa mistä myyjä ei ollut kertonut tai ei ollut itsekään tiennyt mutta virhe on semmoinen jonka edellinen omistaja on toimillaan aiheuttanut niin ostajalla on oikeus purkaa kauppa jos vahinko on olennainen. Ostajalla on myös oikeus kauppahinnan alennukseen. Aina ensiksi pitää myyjää reklamoida virheestä ja antaa myyjän mahdollisuus korjata virhe.
Automaattisesti ostajalla ei ole oikeutta purkaa jo tehtyä kiinteistökauppaa.
Mikäli asiasta ei päästä osapuolten kanssa yhteisymmärrykseen niin ainoa vaihtoehto on käräjäoikeus.
t. ile LKVonko olemassa? Eikös se tapahdu uudella kaupalla jos se tehdään vapaaehtoisesti?
purkaa kauppa kirjoitti:
onko olemassa? Eikös se tapahdu uudella kaupalla jos se tehdään vapaaehtoisesti?
Mikäli kauppakirjassa ei ole purkavaa ehtoa, niin kaupan purkaminen katsotaan uudeksi saannoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa että ostaja menettää maksamansa varainsiirtoveron, ja vastaavasti myyjä joutuu omasta puolestaan maksamaan varainsiirtoveron.
Mikäli piileviä virheitä läytyy niin ensisijainen seuraamus on vahingonkorvaus/hinnanalennus. Kaupanpurku on viimeinen vaihtoehto eikä sitä yleensä oikeudessa käytetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351422
- 1101173
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634