kiinteistö kauppa ja verotus

masa-18

moro!

Kysymys johon kaipaan kipeästi vastausta.

Olen ostamassa tuttavaltani kiinteistöä halvalla suhteessa markkina hintaan. Asunnon ostohinta on noin 200,000 kun taas oikea markkina hinta vastaavalle asunnolle on noin 230,000-270,000.

miten verottaja toimii tälläsessä tilanteessa jossa kiinteistö myydään selvästi alle markkina hinnan??

5

988

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veroa tai ei

Verottaja ei toimi mitenkään, eikä puutu kauppahintaan. Maksat 4% kiinteistöveron ja asia on sillä sipuli, paitsi jos olet alle 40-vuotias ensiasunnon ostaja ja omistusosuutesi kiinteistöstä on vähintään puolet, niin veroa ei tarvitse maksaa.

• on iso

ja sijaitsee kaavoituksen kannalta sopivalla paikalla, voi kunta käyttää etuosto-oikeuttaan kyseisellä hinnalla, mutta verottaja ei kauppaasi sekaannu.

• on iso kirjoitti:

ja sijaitsee kaavoituksen kannalta sopivalla paikalla, voi kunta käyttää etuosto-oikeuttaan kyseisellä hinnalla, mutta verottaja ei kauppaasi sekaannu.

Ylemmän viestin kirjoittaneelle: kiinteistöveroa maksetaan vuosittain, tarkoitit varainsiirtoveroa.

Ja kunnan lunastusoikeus koskee pääsääntöisesti 5000 m2 ylittäviä kiinteistöjä, pk-seudulla yli 3000 m2 kiinteistöjä.

• ...

Mikäli ostohinta on alle 3/4 käyvästä arvosta, määrää verottaja käyvän hinnan ja ostohinnan erotuksesta lahjaveron. Eli 200.000 euron ostohinnalla voi käypä arvo olla korkeintaan 267.000 euroa, joten tuossa sinun tapauksessa ei taida tulla lahjaveroseuraamuksia.

• arvo?

on kovin tulkinnanvarainen ja jos ei samasta kiiteistöstä ole tehty kauppoja viime aikoina eri hintaan, menee 200K€ ja halvempikin summa läpi ilman lahjaveroja.
        Verot astuvat kuvaan vasta sitten, mikäli myyt kohta ostamasi kiinteistön markkinahintaan etkä ole ehtinyt asua siinä vielä 2 täyttä vuotta ennen myyntitapahtumaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      136
      1917
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      887
    3. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      178
      883
    4. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      60
      820
    5. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      37
      798
    6. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      47
      742
    7. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      73
      691
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      278
      690
    9. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      46
      683
    10. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      34
      622
    Aihe