Hautajaiset

Hietalan Sanna-

Kylmä ja kolea sana. Mutta haluan tietää, miten jehovantodistajat viettää hautajaiset. Mitä mieltä olette polttohautauksesta? Ei mielestäni raamatullinen. Millaiset ovat j..todistajien häät? Oletteko te alkoholin suhteen absoluutteja? Olen hyvin kiitollinen kaikesta saamastani palautteesta ja neuvoista.Nyt mulla on paljon realistisempi käsitys...monestakin asiasta.Mut tää alkaakin kohta olla jo tässä.Paras tieto tulee jehovantodistajista todistajalta itseltään, arjen mausteilla maustettuna, kiitos sulle: minä vaan! Mä lähden nyt saunaan. Heppa on tallissa, toivottavasti tyytyväisenä, hieno amerikan-ranskalainen ruuna herra; ) ja kissat kehrää tossa sohvalla. Voiko tän enempää toivoa? No joo voi. Saunan ovat lämmittäneet ja ehkä yksi textari omalle kullalle. Hän ei muuten kuulu mihinkään uskontokuntaan mutta on myös kiinnostunut etsimään kanssani, mikä on se oikea ja mikä lähinnä totuutta.Aloitin sanalla hautajaiset, mutta haluan päättää: Ilo irti elämästä, suomessa sanotaan. Mutta älkää hyvät lukijat ottako iloa elämästänne irti, sillä ilo Herrassa on teidän väkevyytenne! Terveisiä erikoisesti: minä vaan:lle!Ehkä on ollut Jumalan johdatusta, et juuri sinä vastasit mulle.Muutti paljon käsityksiäni jt:sta. Kun mulla on "livenä" ollu huonoja kokemuksia "teikäläisistä" mutta sinä et tunnu sellaiselta, kiitos siitä.

30

2193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks Seija vaan....

oot jaksanut olla aktiivinen. Totuus on JEHOVAN TODISTAJAT. Muistahan tämä.

• Markku_Meilo

• todellakin

Totuus on meissä itsesämme myös valhe. Ei se missään lahkossa ole.

• minä vaan

Niinhän se aina on että joka asiassa asianosainen itse tietää sen mikä on totuus. Sama on siinä mikä koskee Jehovan todistajia. Ehkä kuitenkin kun olet lukenut noita toisiakin kirjoitelmia, on siitä ollut varmasti jotain hyötyäkin.

Sinulla on mukava ilta siellä, heppa hoidettu, kissat tyytyväisiä ja sauna lämmin, mikäs sen mukavampaa vois olla.

Ymmärrän että asut maalla kaikessa rauhassa ilman kaupungin hälinöitä. Mukavaa että olet tyytyväinen elämääsi.

Jatka oman kullan kanssa Raamatun totuuden etsimistä, se on tie ikuiseen elämään ja mikäs sen ihanampaa vois olla kun tehdä paratiisiksi maata ja nauttia kättensä tuloksista ikuisesti kenenkään häiritsemättä.

Olen iloinen että olet arvostanut vastauksiani. Me ihmiset olemme kaikki erinlaisia ja joskus kullakin on se "känkkäränkkäpäiväkin ". Toivon että kun tapaat todistajia seuraavan kerran "livenä" käsityksesi heistäkin tulee toisenlaiseksi.

Mutta otetaanpas tähän asiaakin. Otan esille ne hautajaiset tähän ja jatkan myöhemmin häillä, vaikka pitäis vissiin olla toisinpäin. !

Tomua olet ja tomuun palaat sanotaan 1 Mo.3:19

Ihan ensiksi sanon että otamme huomioon sen miten vainaja on pyytänyt saada tulla haudatuksi.

Raamatussa on monia tapoja kerrottu miten kuolleita on käsitelty ja haudattu.

Monissa maissa on puutetta hautapaikoista, siksi monet valitsevat polttohautauksen. (Japanissa on polttohautaus pakollinan maan vähyyden vuoksi)

Ylösnousemuksen kannalta ei ole merkitystä mihin ihminen on haudattu ja millä tavalla hän on palannut "maan tomuun".

Jehova ei tarvitse näkyviä hautoja muistaakseen ihmiset, eikä näin ollen polttohautaus ole esteenä ylösnousemukselle.

Jos joku haluaa sirotella tuhkan johonkin on otettava huomioon maan lait.

Myös tulee harkita omaisten ja muiden tunteita. Jos tuhka sirotellaan oikeista vaikuttimista ja ilman väärän uskonnon seremointia ei se ole Raamatun mukaan sopimatonta.

Olemme kuitenkin tarkkoja ettei Raamatun suoma vapaus tuota häpeää, etenkin maissa joissa polttohautaus on laillista, mutta ei vielä yleisesti hyväksyttävää.

Raamattu puhuu polttohautauksista mm. Kuningas Aasan tapauksessa 2 Aikak.16:14 , sekä saulin ja hänen poikiensaa ruumiit poltettiin, mutta luut haudattiin. 1Sam.31:8-13 Am.6:9

Raamatun kanta on kuitenkin ettei ruumiille osoiteta uskonnollista kunnioitusta eikä sen osoittamista hyväksytty.

Miten hautajaiset menee Jehovan todistajilla käytännössä, varmaan haluat sen tietää.

On erinlaisia tapoja. On mahdollista että pidetään pieni puhe joko hautasmaalla kun arkku on laskettu hautaan. Voimme saada kappelin käyttöömme jossa puhe pidetään. Ja sen jälkeen seuraamme kun arkkua lähdetään hautaamaan.

Molempien muotojen jälkeen, voivat omaiset järjestää muistotilaisuuden, jossa on vaikka kahvitarjoilu.

Jos on valittu polttohautaus, monet haluavat pitää pienen muistotilaisuuden vain Valtakunnan salilla ( ja vaikka ei olisi polttohautaustakaan valittu ) ja sen jälkeen vain lähiomaiset hautaavat, tai sirottelevat tuhkan tai ovat mukana kun arkku lasketaan hautaan. Ketkä ovat mukana siinä, omaiset päättävät. Se voi olla myös tehty jo ennen muistopuheen pitämistä.

Kahvitarjoilu on sit jokaisen asia kuin menettelee.

Nyt taitaa jopa hautaan laittaminen tulla niin kalliiksi monille että yhä useammin valitaan hyvin yksinkertaisesti, ilman tarjoiluja.

Muistopuheessa kerrotaan jotain vainajasta ja hänen elämästään, annetaan lohdutusta jälkeen jääville omaisille, kerrataan miksi kuolema on ja mikä on kuolleiden tila ja mikä on heidän toivonsa.

Mikä tärkeintä tietää että onneksi tulee aika että täyttyy 1 Kor.15:24-28 sanat. Silloin on haudat poissa ja hautakivet.

Näin tällä kertaa. Hyvää illan jatkoa sinulle !

• Voimantorni

>>Niinhän se aina on että joka asiassa asianosainen itse tietää sen mikä on totuus>>

Joo, niinhän tuo aina menee. Esimerkiksi verkostomarkkinointifirman myyntimies osaa varmasti selittää toiminnastaan kiinnostuneelle henkilölle asiat paljon "paremmin" kuin tuon firman entinen asiakas... Tai ainakin kosiskelevammasta näkökulmasta. - Entinen asiakas kun taas saattaa kertoa myös tuon firman ikävämmistäkin puolista, joita tuo myyntitykki ei "muistanut" mainita.

Mutta koska selvästi kummallakin osapuolella - sekä myyntimiehellä, että entisellä asiakkaalla - on omalla tavallaan näkökulmallinen mielipide asiaan, tulisi asiasta kiinnostuneen varmaankin tukeutua tarjolla oleviin FAKTOIHIN saadakseen oikeaa tietoa kyseisestä liikkeestä. Tästä syystä asioiden perusteleminen ja todeksi osoittaminen nousee aivan keskeiseksi vaatimukseksi jokaiselle keskusteluun osallistuvalle. Mielipiteitähän on toki meillä kaikilla, mutta missä määrin ne perustuvat todellisuuteen, onkin sitten eri asia. Juuri siksi tulisi asiat kyetä perustelemaan tosiasioilla.

Eräs merkillinen (ja paljon puhuva) ilmiö on sekin, että Jehovan todistajien järjestö kannustaa tietämätöntä henkilöä hankkimaan "tietoa" ainoastaan heidän edustajiltaan ja heidän omista julkaisuistaan. Kriittistä tietoa ei missään tapauksessa suositella (se leimataan Jumalan vastustajan työksi) , varsinkaan entisten jäsenten kertomana. Toisaalta taas entinen Jehovan todistaja kannustaa asiasta kiinnostunutta henkilöä hankkimaan tietoja MOLEMMILTA PUOLILTA, jolloin asiasta saa kattavamman kokonaiskuvan.

Se, että entinen Jehovan todistaja kirjoittelee julkisissa foorumeissa kriittisesti entisestä uskonnostaan, johtuu lähtökohtaisesti siitä, että 1) hän tietää noiden asioiden pitävän paikkansa, että 2) hän pystyy todistamaan nuo asiat myös muille, ja oleellisesti siitä, että 3) hän tietää järjestön aktiivisesti salailevan näitä asioita jäseniltään sekä myös valehtelevan heille näistä asioista.

• vhkfh

Sanna. Mikset kysy näitä asioita Jehovan todistajilta? Tämä ei ole todistajien palsta vaan luopioitten

• totuus esille

No miksi JT:t sitten kirjoittelevat täällä? Mielipiteitä heillä riittää, perusteet vain puuttuvat.

• edes sellaista

..todistajien palstaa missä voisi kysellä? Kertokaa minullekin. Pitää joko odottaa kotona jos joku tulisi käymään ja silloinkin on sattumasta kiinni, sopiiko se kellon aika itselle. Tehty niin vaikeaksi. Nykyään kaikenlaisia asioita voi toimittaa nopeasti sähköisesti, informaatiota kulkee mutta jos pariin kysymykseen ei saisi vastausta kuin oveltaovelle sattumaa odottaessa niin harvalle sellainen sopii. Tai onko todistajilla sposti osoite josta kysellä?

• minä vaan
        edes sellaista kirjoitti:

..todistajien palstaa missä voisi kysellä? Kertokaa minullekin. Pitää joko odottaa kotona jos joku tulisi käymään ja silloinkin on sattumasta kiinni, sopiiko se kellon aika itselle. Tehty niin vaikeaksi. Nykyään kaikenlaisia asioita voi toimittaa nopeasti sähköisesti, informaatiota kulkee mutta jos pariin kysymykseen ei saisi vastausta kuin oveltaovelle sattumaa odottaessa niin harvalle sellainen sopii. Tai onko todistajilla sposti osoite josta kysellä?

Jehovan todistajilla ei ole omaa keskustelupalstaa, eikä muutakaan S-postia josta voisit kysellä asioita.

Jehovan todistajilla on kuitenkin omat viralliset sivut joista saa aika paljon tietoa asioista.

www.watchtower.org. ja jw-media.org

Jos ei kuitenkaan näistä löydy, voit katsella puhelin luetteloa ja soittaa. Jos luetelossa on vain Valtakunnan salin numero ei todistajat luonnollisesti ole siellä aina. Parhaiten heidät sieltä tapaa, joko tiistaisin tai torstaisin, illalla. Myös sunnuntaisin tai vaihtoehtoisesti lauantaisin, riippuen kuinka monta seurakuntaa salia käyttää.

Jos haluat voit myös pyytää todistajaa tulemaan kotiisi, silloin kuin itse haluat, eikä näin tarvitse odotella heitä kysymyksineen.

• Markku_Meilo
        totuus esille kirjoitti:

No miksi JT:t sitten kirjoittelevat täällä? Mielipiteitä heillä riittää, perusteet vain puuttuvat.

>>...perusteet vain puuttuvat.

Tämä ei ole samaa kuin totuttu kenttäovi, jonka avaaja kuuntelee tyynesti mitä tahansa puppua.

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

Jehovan todistajilla ei ole omaa keskustelupalstaa, eikä muutakaan S-postia josta voisit kysellä asioita.

Jehovan todistajilla on kuitenkin omat viralliset sivut joista saa aika paljon tietoa asioista.

www.watchtower.org. ja jw-media.org

Jos ei kuitenkaan näistä löydy, voit katsella puhelin luetteloa ja soittaa. Jos luetelossa on vain Valtakunnan salin numero ei todistajat luonnollisesti ole siellä aina. Parhaiten heidät sieltä tapaa, joko tiistaisin tai torstaisin, illalla. Myös sunnuntaisin tai vaihtoehtoisesti lauantaisin, riippuen kuinka monta seurakuntaa salia käyttää.

Jos haluat voit myös pyytää todistajaa tulemaan kotiisi, silloin kuin itse haluat, eikä näin tarvitse odotella heitä kysymyksineen.

>>Jos haluat voit myös pyytää todistajaa tulemaan kotiisi, silloin kuin itse haluat, eikä näin tarvitse odotella heitä kysymyksineen.

Miten saisin kotiini jehovantodistajan (vaikka hänen määräämänä aikana)? Minulla olisi esimerkiksi kysymyksiä, joita sinä ja muut täällä kartatte.

• salille ja
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Jos haluat voit myös pyytää todistajaa tulemaan kotiisi, silloin kuin itse haluat, eikä näin tarvitse odotella heitä kysymyksineen.

Miten saisin kotiini jehovantodistajan (vaikka hänen määräämänä aikana)? Minulla olisi esimerkiksi kysymyksiä, joita sinä ja muut täällä kartatte.

pyytää käymään.

Selvä puutehan sposti osoitteen puuttuminen on. Kai sitä oikeatkin todistajatkin haluavat joskus jotain asiaa kysellä, vai odotetaanko aina viralliseen kokoukseen ellei sitten tosiaan soita ja pyydä jotain käymään. Tietysti se on vaihtoehto, tosin jos olisi vain joku pieni vähäpätöinen asia niin tuntuisi kotia kutsuminen aika hankalalta. Vie todistajilta kallista aikaa pikku jutun vuoksi, ei varmaan aina jouda tulemaankaan.

Varmaan sposti osoitetta tai palautelomaketta voisi edes ehdottaa, mutta mihin sitä ehdottaa kun on tehty näin hankalaksi tämä info? Kirjattu kirje?

• Markku_Meilo
        salille ja kirjoitti:

pyytää käymään.

Selvä puutehan sposti osoitteen puuttuminen on. Kai sitä oikeatkin todistajatkin haluavat joskus jotain asiaa kysellä, vai odotetaanko aina viralliseen kokoukseen ellei sitten tosiaan soita ja pyydä jotain käymään. Tietysti se on vaihtoehto, tosin jos olisi vain joku pieni vähäpätöinen asia niin tuntuisi kotia kutsuminen aika hankalalta. Vie todistajilta kallista aikaa pikku jutun vuoksi, ei varmaan aina jouda tulemaankaan.

Varmaan sposti osoitetta tai palautelomaketta voisi edes ehdottaa, mutta mihin sitä ehdottaa kun on tehty näin hankalaksi tämä info? Kirjattu kirje?

Olen jo yli vuosi sitten laittanut lähisalille kirjeen ja ihan vanhimmalle, jonka kanssa olimme hieman nuorempana (n. 40 vuotta sitten) kavereita. Ei joulukiireet kestä Saatanankaan halluitsemassa maailmassa koko kalenterivuotta, joten jotain henkilökohtaista tässä olen haistavinani.

Lisäksi olen antanut tällä forumilla yhteystietoni useamman kerran ja luvannut noutaa Siilitien metroasemalta tänne Helsingin poronhoitoalueelle, niin ja palauttaa myös. Raportoitavaa aikaa tulisi runsaasti kun matka-ajaksikin (n. 2x20 min) riittäisi aivan varmasti raamatullista keskusteltavaa.

Samoin olen rajannut keskustelukäyttöön tulevan materiaalinkin lähtökohtaisesti Vt-seuran materiaaliin ja mikäli jostain syystä on tarvetta, niin voimme Raamattuakin käyttää. Siis lähtökohtaisesti sellainen meno, johon Vt-seura näissä otteissa kehottaa:

”William Sargant, joka tutkii tunteiden vaikutusta mieleen, sanoo olevan aiheellista ”suhtautua varauksellisesti sellaisiin uskomuksiin, jotka on hankittu tunnekuohun vallassa, jolloin aivomme voivat pettää meitä”. Sargantin mukaan yksi esimerkki tästä on herätyssaarnojen ja helvetintulella pelottelun tekemä vaikutus. Kukapa ei haluaisi syntyä uudelleen mennäkseen taivaaseen, jos toinen vaihtoehto on ikuisen piinan kärsiminen. Sargant sanoo, että tällaisen tunneperäisen paineen alaisena ”järki syrjäytetään, tavallinen aivotietokone suljetaan väliaikaisesti ja uudet ajatukset ja uskomukset omaksutaan kritiikittömästi” (The Mind Possessed).
        Mistä sitten voidaan tietää, onko sellainen ajatus, että on uudestisyntynyt, omaksuttu ”kritiikittömästi”? Kaiken sen, mitä Jumalan pyhä henki sai Raamatun kirjoittajat merkitsemään muistiin, tulee ohjata tosi viisautta. Kristittyjä kannustetaan palvomaan Jumalaa ”järjenkykyineen”, ja heidän tulee varmistautua siitä, että se, mitä he uskovat, on totta (Roomalaisille 12:1, 2; 1. Tessalonikalaisille 5:21).” (Vartiotorni 15.marraskuuta 1992 sivu 3)

"The best method of proof is to put a prophecy to the test of time and circumstances. The Bible invites such a test." {W65 March 1 p. 151}

“Järkevät ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että ainoa oikeudenmukainen menetelmä on tutkia todisteita molemmilta puolilta, sekä kiistellyn teorian puolesta että sitä vastaan. Sillä tavalla päästään selville totuudesta.” (Herätkää! 8. huhtikuuta 1974 sivu 5)

“Can there be false religion? It is not a form of religious persecution for anyone to say and to show that another religion is false. It is not religious persecution for an informed person to expose publicly a certain religion as being false, thus allowing persons to see the difference between false religion and true religion.” (Watchtower, Nov. 15, 1963, page 688)

"On totta, että arvostelu, joka paljastaa jonkun uskonnon opetusten tai menettelyjen viat, saattaa ensin vaikuttaa ankaralta. Miten hänen tulisi kuitenkin suhtautua siihen? Ei niiden tavoin, jotka raivostuivat ja tulivat väkivaltaisiksi Stefanuksen arvostelun tähden. Pane sen sijaan merkille joidenkuiden ateenalaisten erinomainen suhtautuminen heidän kuultuaan Paavalin lausunnot. He hyväksyivät Raamatun totuuden ja tulivat uskoviksi omaksi ikuiseksi hyödykseen. " (Herätkää 8. toukokuuta 1975 sivu 22)

• on jonotusnumero.
        Markku_Meilo kirjoitti:

Olen jo yli vuosi sitten laittanut lähisalille kirjeen ja ihan vanhimmalle, jonka kanssa olimme hieman nuorempana (n. 40 vuotta sitten) kavereita. Ei joulukiireet kestä Saatanankaan halluitsemassa maailmassa koko kalenterivuotta, joten jotain henkilökohtaista tässä olen haistavinani.

Lisäksi olen antanut tällä forumilla yhteystietoni useamman kerran ja luvannut noutaa Siilitien metroasemalta tänne Helsingin poronhoitoalueelle, niin ja palauttaa myös. Raportoitavaa aikaa tulisi runsaasti kun matka-ajaksikin (n. 2x20 min) riittäisi aivan varmasti raamatullista keskusteltavaa.

Samoin olen rajannut keskustelukäyttöön tulevan materiaalinkin lähtökohtaisesti Vt-seuran materiaaliin ja mikäli jostain syystä on tarvetta, niin voimme Raamattuakin käyttää. Siis lähtökohtaisesti sellainen meno, johon Vt-seura näissä otteissa kehottaa:

”William Sargant, joka tutkii tunteiden vaikutusta mieleen, sanoo olevan aiheellista ”suhtautua varauksellisesti sellaisiin uskomuksiin, jotka on hankittu tunnekuohun vallassa, jolloin aivomme voivat pettää meitä”. Sargantin mukaan yksi esimerkki tästä on herätyssaarnojen ja helvetintulella pelottelun tekemä vaikutus. Kukapa ei haluaisi syntyä uudelleen mennäkseen taivaaseen, jos toinen vaihtoehto on ikuisen piinan kärsiminen. Sargant sanoo, että tällaisen tunneperäisen paineen alaisena ”järki syrjäytetään, tavallinen aivotietokone suljetaan väliaikaisesti ja uudet ajatukset ja uskomukset omaksutaan kritiikittömästi” (The Mind Possessed).
        Mistä sitten voidaan tietää, onko sellainen ajatus, että on uudestisyntynyt, omaksuttu ”kritiikittömästi”? Kaiken sen, mitä Jumalan pyhä henki sai Raamatun kirjoittajat merkitsemään muistiin, tulee ohjata tosi viisautta. Kristittyjä kannustetaan palvomaan Jumalaa ”järjenkykyineen”, ja heidän tulee varmistautua siitä, että se, mitä he uskovat, on totta (Roomalaisille 12:1, 2; 1. Tessalonikalaisille 5:21).” (Vartiotorni 15.marraskuuta 1992 sivu 3)

"The best method of proof is to put a prophecy to the test of time and circumstances. The Bible invites such a test." {W65 March 1 p. 151}

“Järkevät ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että ainoa oikeudenmukainen menetelmä on tutkia todisteita molemmilta puolilta, sekä kiistellyn teorian puolesta että sitä vastaan. Sillä tavalla päästään selville totuudesta.” (Herätkää! 8. huhtikuuta 1974 sivu 5)

“Can there be false religion? It is not a form of religious persecution for anyone to say and to show that another religion is false. It is not religious persecution for an informed person to expose publicly a certain religion as being false, thus allowing persons to see the difference between false religion and true religion.” (Watchtower, Nov. 15, 1963, page 688)

"On totta, että arvostelu, joka paljastaa jonkun uskonnon opetusten tai menettelyjen viat, saattaa ensin vaikuttaa ankaralta. Miten hänen tulisi kuitenkin suhtautua siihen? Ei niiden tavoin, jotka raivostuivat ja tulivat väkivaltaisiksi Stefanuksen arvostelun tähden. Pane sen sijaan merkille joidenkuiden ateenalaisten erinomainen suhtautuminen heidän kuultuaan Paavalin lausunnot. He hyväksyivät Raamatun totuuden ja tulivat uskoviksi omaksi ikuiseksi hyödykseen. " (Herätkää 8. toukokuuta 1975 sivu 22)

Heh, kiva että oikein noin matkatkin suunnitelu käyttää hyväksi. Eikä vaan kukaan tule. No itsekin joskus tarvitsisin sitä sähköposti osoitetta mutta odotellaan sitten vaan.

• Markku_Meilo
        on jonotusnumero. kirjoitti:

Heh, kiva että oikein noin matkatkin suunnitelu käyttää hyväksi. Eikä vaan kukaan tule. No itsekin joskus tarvitsisin sitä sähköposti osoitetta mutta odotellaan sitten vaan.

>>Heh, kiva että oikein noin matkatkin suunnitelu käyttää hyväksi.

Vaikka tämä on nykyään Helsinkiä, niin tämä on edelleen nk. tarvealuetta, joten raporttikelpoisen matka-ajan lisäksi olen luvannut tarjota kahvia ja paakkelsia sekä haluttaessa konjakkia kahvin kanssa. Sen verran annan epätoivolle valtaa, että muutkaan erikoistoiveet eivät ole lähtökohtaisesti poissuljettuja.

Viimeksikuluneen 14 vuoden kuluessa tänne on osunut jehovantodistajia kolme kertaa, joka lienee oikea havainnointi, koska teen töitä kotona. Kyseisellä kolmannella kerralla pyydettyä ja puoleltani toivottua UK-paluuta ei ole ehditty vuosiin suorittaa. Olisi piristävää havaita, ettei UK-pyyntö ollutkaan kunniallinen poistymisyritys, vaan olen jonossa.

• minä vaan
        salille ja kirjoitti:

pyytää käymään.

Ei meidän tietty tartvitse odottaa kokouksiin asti jos jotain kysymyksiä on, voimme aina soittaa seurakunnanvanhimmille tai muille ystäville jotka ehkä tietävät enempi kuin itse.

He ehkä neuvovat mistä voimme hakea tiedot sitten itse.

Ei mikää ole pikku asia joita haluaa kysellä, rohkaise vaan mielesi ja kysy.

Varmasti myös tulevat jos pyydät.

Sähköpostin pitäminen minun mielestä sitä aikaa vievää puuhaa on...sillä uskon että tulisi kysymyksiä ja ihmettelujä vähän samaan tapaan kun tännekkin palstalle. Siihen se aika sit meniskin joidenkin osalta kun istuis ja naputtelis vastauksia.

Toisaalta ne jotka ottavat itse yhteyttä soittamalla, osoittavat todella halunsa tietää vastauksen asiaansa.

Onko asiasi sellainen että et voi sitä tässä esittää ? Voisin olla avuksi vastaukseni kanssa, koska itse olen pitkänlinjan todistaja, vaikka en asukkaan Suomessa.

Jonkin aikaa olen vielä täällä, mutta vähennän kirjoittamista, kunnes häippäsen täältä taas pois !

• minä vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

Sinä annat väärän kuvan kertomalla ettei luoksesi tulla vaikka pyydät.

Tottahan se on, mutta kerro samalla syy, miksi ei todistajat tule luoksesi !

Myönnän että sinulla voisi olla kysymyksiä paljonkin, mutta mistä vaikutteista niistä haluat keskustella ? Onko halusi vain osoittaa että Jehovan todistajat ovat väärässä ja sinä yksin oikeassa ?

No sehän ei ole syy tietenkään että ei tulla luoksesi, vaan syy on siinä että, olet entinen Jehovan todistaja joka josatain syystä on erotettu.

Jos haluaisit esimerkiksi kirjeellä ilmoittaa että haluat palata takaisin järjestöön, epäiletkö että veli vanhin ei ottaisi yhteyttä Sinuun ? Varmasti soittaisi ja sopisi ajan koska tavataan.

Mutta mikäli olen ymmärtänyt ei Sinulla ole aikomustakaan palata takaisin. Et usko Raamattuun, et usko edes Jumalan olemassaoloon. Mitä silloin on hyötyä kiistellä joistain asioista joista olet erimieltä.

Näin ajattelen, mutta en milllän pahalla, haluan vain muistuttaa Sinua siitä että miksi ei tulla vaikka ilmoittaisit miten ja hakisit vaikka Kiinasta asti omilla kustannuksillasi jonkun todistajan luoksesi.

• Heidi Hänninen

Hei
        Olen pyörinyt täällä eri palstoilla, joiden olen olettanut olevan jehovan todistajien palstoja, useassa kuitenkin, joku ilmoittaa, että kysymys on luopioista.

Minusta monet vastaukset, joita joskus olen saanut ovat selkeästi raamattuun perustuvia. Luen vanhaa kirkkokäännöstä, sekä uudempaa, minulla on myös uuden maailman käännös, jota myös luen.

Minusta luopiosyytös on aika kova. Entisenä helluntaisena näen ja ymmärrän luopion henkilönä, joka on tehnyt Pyhän Hengen pilkan, joka on ainoa anteeksiantamaton synti.
        Ja toisaalta: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.", "Sillä mitalla millä mittaatte teillekin mitataan."

• Heidi Hänninen
        edes sellaista kirjoitti:

Hei
        Olen kysellyt useilla palstoilla, luonani käyvät myös todistajat.
        Kaikkiin kysymyksiin ei vastata, ei ainakaan näillä palstoilla. Mm. uutta tietoa naisten pään peittämisestä! Sitten joku Varoitus-palsta, jossa useaan otteeseen olen kysynyt kysymystä, johon ei tule vastausta. Varoitus koskee, juuri näitä palstoja, joissa kirjoittajan mukaan luopiot(?) vrt ed. viesti käyttävät rekisteröintitietoja johonkin hämäräperäiseen tarkoitukseen.....

Veljesseuran-palsta on mielenkiintoinen, jos haluaa tutkia itse, siellä on tosi hyviö kirjoituksia. Itse en sinne enää pääse, koska en läpäise roskapostitarkastusta. Värisokeuteni estää näkemästä pyydettyjä kirjaimia ja numeroita.
        Ikävää.

• Heidi Hänninen
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Heh, kiva että oikein noin matkatkin suunnitelu käyttää hyväksi.

Vaikka tämä on nykyään Helsinkiä, niin tämä on edelleen nk. tarvealuetta, joten raporttikelpoisen matka-ajan lisäksi olen luvannut tarjota kahvia ja paakkelsia sekä haluttaessa konjakkia kahvin kanssa. Sen verran annan epätoivolle valtaa, että muutkaan erikoistoiveet eivät ole lähtökohtaisesti poissuljettuja.

Viimeksikuluneen 14 vuoden kuluessa tänne on osunut jehovantodistajia kolme kertaa, joka lienee oikea havainnointi, koska teen töitä kotona. Kyseisellä kolmannella kerralla pyydettyä ja puoleltani toivottua UK-paluuta ei ole ehditty vuosiin suorittaa. Olisi piristävää havaita, ettei UK-pyyntö ollutkaan kunniallinen poistymisyritys, vaan olen jonossa.

Mikä UK?
        JT:t ottivat heti yhteyttä, kun olin kännipäissäini soittanut Valtakunnansalille ja ihmetellyt, ettei lehtiä tule, eikä todistajia ovelle, olin asunut kaksi vuotta. Samantien otin yhteyttä Islam-srk:ntaa, josta myöskin otettiin yhteyttä ja tultiin käymään. Että hakua on, mistä sen oikean löytäisi.

Hyvää uutta Vuotta 2010, ketkä nyt tämmöistä juhlaa juhlitte!

• Markku_Meilo
        Heidi Hänninen kirjoitti:

Mikä UK?
        JT:t ottivat heti yhteyttä, kun olin kännipäissäini soittanut Valtakunnansalille ja ihmetellyt, ettei lehtiä tule, eikä todistajia ovelle, olin asunut kaksi vuotta. Samantien otin yhteyttä Islam-srk:ntaa, josta myöskin otettiin yhteyttä ja tultiin käymään. Että hakua on, mistä sen oikean löytäisi.

Hyvää uutta Vuotta 2010, ketkä nyt tämmöistä juhlaa juhlitte!

Mun tarttee kirjoittaa kännissä uusi kirje jos se tehoaisi.

Uuutta vuotta sullekin, en sitä kummoisestikaan juhlinut, emon kanssa tuhosimme kauan varastossa olleen kuohuviinin ja kuuntelimme 60-luvun rokkia.

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

Sinä annat väärän kuvan kertomalla ettei luoksesi tulla vaikka pyydät.

Tottahan se on, mutta kerro samalla syy, miksi ei todistajat tule luoksesi !

Myönnän että sinulla voisi olla kysymyksiä paljonkin, mutta mistä vaikutteista niistä haluat keskustella ? Onko halusi vain osoittaa että Jehovan todistajat ovat väärässä ja sinä yksin oikeassa ?

No sehän ei ole syy tietenkään että ei tulla luoksesi, vaan syy on siinä että, olet entinen Jehovan todistaja joka josatain syystä on erotettu.

Jos haluaisit esimerkiksi kirjeellä ilmoittaa että haluat palata takaisin järjestöön, epäiletkö että veli vanhin ei ottaisi yhteyttä Sinuun ? Varmasti soittaisi ja sopisi ajan koska tavataan.

Mutta mikäli olen ymmärtänyt ei Sinulla ole aikomustakaan palata takaisin. Et usko Raamattuun, et usko edes Jumalan olemassaoloon. Mitä silloin on hyötyä kiistellä joistain asioista joista olet erimieltä.

Näin ajattelen, mutta en milllän pahalla, haluan vain muistuttaa Sinua siitä että miksi ei tulla vaikka ilmoittaisit miten ja hakisit vaikka Kiinasta asti omilla kustannuksillasi jonkun todistajan luoksesi.

Ensin:

>>Sinä annat väärän kuvan...

Sitten

>>Tottahan se on...

Kerrankos sitä sattuu uskonnollisissa piireissä, että väärä kuva on totta, vai mitä tarkoitat?

>>...mutta kerro samalla syy, miksi ei todistajat tule luoksesi !

Minä en ole vastuussa todistajien käytännöistä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan jos joku todistaja haluaa keskustella kanssani - sellaisiakin kun on.

>>Myönnän että sinulla voisi olla kysymyksiä paljonkin, mutta mistä vaikutteista niistä haluat keskustella ?

Metkaa, että esität uskovasi jumalaan, mutta samalla olet retostelemassa sellaisen henkilön vaikutteista, jota et tunne? Eikös se homma pitäisi jättää jumalalle? Minun on mahdotonta välttyä ajatukselta, että kaikki nämä maininnat esimerkiksi puuttuvasta hengestä ja vääristä vaikuttimista ovat pelkästään sitä, ettei näkemyksiään kyetä enää pitemmälle puolustamaan ja kaikotaan takavasemmalle muka kunniakkaalla perääntymisellä.

kerran olen kysynyt esimerkkiä raamatunjakeesta, jota henkeä vailla tai vääristä vaikuttimista sen lukeva ei käsitä. Voit hioljaa tykönäsi kuinka monta jaetta löytyi.

>>Onko halusi vain osoittaa että Jehovan todistajat ovat väärässä ja sinä yksin oikeassa ?

Onko ajattelusi noin rajoittunutta? Missä olet viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt minun kenellekään tarjonneen jotain uskonnollista näkemystä uskottavaksi? Minulle riittää Vt-seuran oppien ristiriitaisuuksien ja valheellisuuksien esilletuonti. Sinulla ja kenellä tahansa on oiva mahdollisuus osoittaa väitteeni vääräksi - miksi sellainen ei kiinnostaisi henkilöä, joka esittää edustavansa totuutta ja rehellisyyttä.

>>No sehän ei ole syy tietenkään että ei tulla luoksesi, vaan syy on siinä että, olet entinen Jehovan todistaja joka josatain syystä on erotettu.

Minulla ei ole mitään rajoitteita, eikä tulisi olla sellaisellakaan, joka esittää elävänsä Raamatun ohjeiden mukaisesti.

>>Jos haluaisit esimerkiksi kirjeellä ilmoittaa että haluat palata takaisin järjestöön, epäiletkö että veli vanhin ei ottaisi yhteyttä Sinuun ? Varmasti soittaisi ja sopisi ajan koska tavataan.

Olet huvittavan sokea näkemyksissäsi. Kuka täysissä järjissään oleva laittaisi kirjeen ja anoisi takaisin ennen kuin kysymyksiin annetaan vastaukset? Kerro ihmeessä miksi yleensä kehtaat tuollaista kirjoittaa sen jälkeen kun itse olet käytökselläsi osoittanut, että minulla on kysymyksiä, joihin et halua kajota? Mikä voima saa sinut aliarvioimaan toista henkilöä ja esittämään, että uskomaasi totuutta EI SAA KRITISOIDA?

>>Mutta mikäli olen ymmärtänyt ei Sinulla ole aikomustakaan palata takaisin. Et usko Raamattuun, et usko edes Jumalan olemassaoloon.

Käsittääkseni se ei ole minkäänlainen (raamatullinenkaan) este Vt-seuran materiaaliin liittyvien asioiden käsittelyyn?

>> Mitä silloin on hyötyä kiistellä joistain asioista joista olet erimieltä.

Lopeta tuo mielipiteisiin viittaaminen, kyse ei ole makuasisoista, vaan faktisesti paperille painetuista Vt-väitteistä, niistä kirjoitetuista teksteistä joita käsittelen voi olla ainoastaan yhtä mieltä. Kiistaa ei voi syntyä, sinä ja muut tekstini lukeneet jehovantodistajat ette edes kykene kiistelemään teksteistäni, miksi oletat vanhinten olevan sen pätevämpiä? Minä olen keskustellut näistä erään ikäluokkaani oleva entisen vanhimman kanssa, joka oli nuoruudessa samassa seurakunnassa kanssani. Hän esitti mielipiteenään, että vanhimmilla ei yleisesti ottaen ole edes valmiuksia Vt-seuran menneisyydestä keskusuun, vanhiontenkurssilla menneisyys käsiteltiin kovin pintapuolisesti.

Olen aikaa sitten esittänyt tällä forumilla tuon Luukkaan 21:24 futuuritempuksen nimimerkille, jonka tiesin olevan vanhin, hän ei tuntunut käsittävän koko kysymystä, tai sitten leikki tyhmää ja venkoili suomenkielisen tekstin parissa ja jätti käsittämättä sen, että lähdetekstin kreikankieli menee UT:n kohdalla suomenkielisen käännöstekstin ohi.

>>Näin ajattelen, mutta en milllän pahalla, haluan vain muistuttaa Sinua siitä että miksi ei tulla vaikka ilmoittaisit miten ja hakisit vaikka Kiinasta asti omilla kustannuksillasi jonkun todistajan luoksesi.

Minulla ei ole mitään rajoitteita, joten ole huoleti ja muistukkeeksi vielä kerran, tuollainen asenne johon viittaat, ei ole Raamatulla perusteltavissa, joten jo siinä on ristiriitaa riittävästi.

• minä vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

Ensin:

>>Sinä annat väärän kuvan...

Sitten

>>Tottahan se on...

Kerrankos sitä sattuu uskonnollisissa piireissä, että väärä kuva on totta, vai mitä tarkoitat?

>>...mutta kerro samalla syy, miksi ei todistajat tule luoksesi !

Minä en ole vastuussa todistajien käytännöistä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan jos joku todistaja haluaa keskustella kanssani - sellaisiakin kun on.

>>Myönnän että sinulla voisi olla kysymyksiä paljonkin, mutta mistä vaikutteista niistä haluat keskustella ?

Metkaa, että esität uskovasi jumalaan, mutta samalla olet retostelemassa sellaisen henkilön vaikutteista, jota et tunne? Eikös se homma pitäisi jättää jumalalle? Minun on mahdotonta välttyä ajatukselta, että kaikki nämä maininnat esimerkiksi puuttuvasta hengestä ja vääristä vaikuttimista ovat pelkästään sitä, ettei näkemyksiään kyetä enää pitemmälle puolustamaan ja kaikotaan takavasemmalle muka kunniakkaalla perääntymisellä.

kerran olen kysynyt esimerkkiä raamatunjakeesta, jota henkeä vailla tai vääristä vaikuttimista sen lukeva ei käsitä. Voit hioljaa tykönäsi kuinka monta jaetta löytyi.

>>Onko halusi vain osoittaa että Jehovan todistajat ovat väärässä ja sinä yksin oikeassa ?

Onko ajattelusi noin rajoittunutta? Missä olet viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt minun kenellekään tarjonneen jotain uskonnollista näkemystä uskottavaksi? Minulle riittää Vt-seuran oppien ristiriitaisuuksien ja valheellisuuksien esilletuonti. Sinulla ja kenellä tahansa on oiva mahdollisuus osoittaa väitteeni vääräksi - miksi sellainen ei kiinnostaisi henkilöä, joka esittää edustavansa totuutta ja rehellisyyttä.

>>No sehän ei ole syy tietenkään että ei tulla luoksesi, vaan syy on siinä että, olet entinen Jehovan todistaja joka josatain syystä on erotettu.

Minulla ei ole mitään rajoitteita, eikä tulisi olla sellaisellakaan, joka esittää elävänsä Raamatun ohjeiden mukaisesti.

>>Jos haluaisit esimerkiksi kirjeellä ilmoittaa että haluat palata takaisin järjestöön, epäiletkö että veli vanhin ei ottaisi yhteyttä Sinuun ? Varmasti soittaisi ja sopisi ajan koska tavataan.

Olet huvittavan sokea näkemyksissäsi. Kuka täysissä järjissään oleva laittaisi kirjeen ja anoisi takaisin ennen kuin kysymyksiin annetaan vastaukset? Kerro ihmeessä miksi yleensä kehtaat tuollaista kirjoittaa sen jälkeen kun itse olet käytökselläsi osoittanut, että minulla on kysymyksiä, joihin et halua kajota? Mikä voima saa sinut aliarvioimaan toista henkilöä ja esittämään, että uskomaasi totuutta EI SAA KRITISOIDA?

>>Mutta mikäli olen ymmärtänyt ei Sinulla ole aikomustakaan palata takaisin. Et usko Raamattuun, et usko edes Jumalan olemassaoloon.

Käsittääkseni se ei ole minkäänlainen (raamatullinenkaan) este Vt-seuran materiaaliin liittyvien asioiden käsittelyyn?

>> Mitä silloin on hyötyä kiistellä joistain asioista joista olet erimieltä.

Lopeta tuo mielipiteisiin viittaaminen, kyse ei ole makuasisoista, vaan faktisesti paperille painetuista Vt-väitteistä, niistä kirjoitetuista teksteistä joita käsittelen voi olla ainoastaan yhtä mieltä. Kiistaa ei voi syntyä, sinä ja muut tekstini lukeneet jehovantodistajat ette edes kykene kiistelemään teksteistäni, miksi oletat vanhinten olevan sen pätevämpiä? Minä olen keskustellut näistä erään ikäluokkaani oleva entisen vanhimman kanssa, joka oli nuoruudessa samassa seurakunnassa kanssani. Hän esitti mielipiteenään, että vanhimmilla ei yleisesti ottaen ole edes valmiuksia Vt-seuran menneisyydestä keskusuun, vanhiontenkurssilla menneisyys käsiteltiin kovin pintapuolisesti.

Olen aikaa sitten esittänyt tällä forumilla tuon Luukkaan 21:24 futuuritempuksen nimimerkille, jonka tiesin olevan vanhin, hän ei tuntunut käsittävän koko kysymystä, tai sitten leikki tyhmää ja venkoili suomenkielisen tekstin parissa ja jätti käsittämättä sen, että lähdetekstin kreikankieli menee UT:n kohdalla suomenkielisen käännöstekstin ohi.

>>Näin ajattelen, mutta en milllän pahalla, haluan vain muistuttaa Sinua siitä että miksi ei tulla vaikka ilmoittaisit miten ja hakisit vaikka Kiinasta asti omilla kustannuksillasi jonkun todistajan luoksesi.

Minulla ei ole mitään rajoitteita, joten ole huoleti ja muistukkeeksi vielä kerran, tuollainen asenne johon viittaat, ei ole Raamatulla perusteltavissa, joten jo siinä on ristiriitaa riittävästi.

Siis tarkoitukseni oli sanoa että se on totta ettei luoksesi tulla ...

Eikä minulla mitään sitä vastaan ole jos joku kanssasi keskustelee, olenhan minäkin täällä palstalla "keskustellut" kanssasi. Vaikkakin Raamattu esittää rajoitteita erotettujen kanssa seurustelemisesta.

Näistä Raamatun rajoitteista sit kuitenkin suurin osa todistajista pitää kiinni.

Sä otat kaikki niin pilkulleen etkä ajattele mitä voisin tarkoittaa, tai sit mä pidän asioita itsestään selvinä, sillä en suinkaan ajatellut että sinä ilmoittaisit kirjeella haluavasi takaisin ja sit keskustella asioista kun olet mukana. Kyllä siihen liittyy paljon muutakin, mutta kun ei sitä käyntiä tehdä kuitenkaan luoksesi jos nähdään ettei sinulla ole aikomustakaan hakeutua takas. Ja mistä sen näkee, no siitä et ens näkyy mies salilla. useammin kuin kerrran.

Sana on vapaa, enkä ole koskaan sanonut ettei uskomaani asiaa saa kritisoida. Näethän että sitä tehdään täällä jatkuvasti ja sinäkin teet niin.

Muistut vielä ettei sinulla ole rajoitteita todistajia kohtaan, niin se on , mutta minä muistutan että todistajilla on rajoitteita sinua kohtaan.

Tässä vaiheessa ihan oikeesti, vain vanhimpien kuuluis silloin tällöin käydä kurkkaamassa sinua ja kuunnella se mitä on sydämelläsi.

Saas nähdä tuliko taas jokin pilkku vika paikkaan josta nousee savua ?

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

Siis tarkoitukseni oli sanoa että se on totta ettei luoksesi tulla ...

Eikä minulla mitään sitä vastaan ole jos joku kanssasi keskustelee, olenhan minäkin täällä palstalla "keskustellut" kanssasi. Vaikkakin Raamattu esittää rajoitteita erotettujen kanssa seurustelemisesta.

Näistä Raamatun rajoitteista sit kuitenkin suurin osa todistajista pitää kiinni.

Sä otat kaikki niin pilkulleen etkä ajattele mitä voisin tarkoittaa, tai sit mä pidän asioita itsestään selvinä, sillä en suinkaan ajatellut että sinä ilmoittaisit kirjeella haluavasi takaisin ja sit keskustella asioista kun olet mukana. Kyllä siihen liittyy paljon muutakin, mutta kun ei sitä käyntiä tehdä kuitenkaan luoksesi jos nähdään ettei sinulla ole aikomustakaan hakeutua takas. Ja mistä sen näkee, no siitä et ens näkyy mies salilla. useammin kuin kerrran.

Sana on vapaa, enkä ole koskaan sanonut ettei uskomaani asiaa saa kritisoida. Näethän että sitä tehdään täällä jatkuvasti ja sinäkin teet niin.

Muistut vielä ettei sinulla ole rajoitteita todistajia kohtaan, niin se on , mutta minä muistutan että todistajilla on rajoitteita sinua kohtaan.

Tässä vaiheessa ihan oikeesti, vain vanhimpien kuuluis silloin tällöin käydä kurkkaamassa sinua ja kuunnella se mitä on sydämelläsi.

Saas nähdä tuliko taas jokin pilkku vika paikkaan josta nousee savua ?

>> Vaikkakin Raamattu esittää rajoitteita erotettujen kanssa seurustelemisesta.

Voisitko ystävällisesti perustella tuon väitteesi Raamatulla?

>>Näistä Raamatun rajoitteista sit kuitenkin suurin osa todistajista pitää kiinni.

Minä olen toistaiseksi vakuuttunut siitä, että kyseessä on Vt-seuran keksimät rajoitteet, jolla halutaan suojella jäsenistön uskoa Vt-seuraan.

>>Sä otat kaikki niin pilkulleen etkä ajattele mitä voisin tarkoittaa,

Totta, en kykene tavallasi esimerkiksi arvioimaan kirjoittajien ajatuksia tai syvimpiä motiive taikka pyhän hengen vaikutuksen oletettua määrää, siksi yritän muodostaa ajatuksen kirjoitetusta tekstistä.

>>Muistut vielä ettei sinulla ole rajoitteita todistajia kohtaan, niin se on , mutta minä muistutan että todistajilla on rajoitteita sinua kohtaan.

Kyllä, Vt-seuran sajoitteita, ei Raamatun, kuten erheellisesti väitetään.

>>Tässä vaiheessa ihan oikeesti, vain vanhimpien kuuluis silloin tällöin käydä kurkkaamassa sinua ja kuunnella se mitä on sydämelläsi.

Muutama vuosi sitten eräs nuoruudentuttu, ammattiveli ja nykyinen vanhin soitti ja puhelimme varmaan tunnin ajan. Hänellä ei ollut ensimmäistkään vastausta esittämiini kriittisiin väitteisiin. Jos jollain toisella on, niin on kovin tervetullut, en nimittäin ole kiinnostunut keskustelemaan säästä.

• minä vaan

Tulee viesti kerrallaan ja nyt kerron sinulle miten Jehovan todistajat suhtautuvat alkoholin käyttöön.

Raamattu ei tosiaankaan kiellä alkoholin käyttöä. Joten sen käyttö tai käyttämättä jättäminen jää henkilökohtaiseksi valinnaksi.

Raamattu kuitenkin kieltää alkoholin liikakäytön, myös juopumisen. Jes.5:11,22 ja 1 Kor.6:10

Alkoholi mainitaan Raamatussa Jumalalta tulevista siunauksien joukossa. 5 Mo.11:14

Abrahamin, Isakin ja Jeesuksen kerrotaan juoneen viiniä. Jeesus muutti häissä jopa veden viiniksi, kun viini pääsi kesken loppumaan. Häntä myös syytettiin juomisesta. (aiheetta)

Psa.104:15 kertoo että kohtuullisesti käytettynä se ilahduttaa ihmisen mielen.

Paavali neuvoi Timoteusta kohtuullisuuteen viinin käytössä ja neuvoi sitä Timoteukselle lääkkeeksi vatsavaivoihin. 1 Tim.5:23.

Näistä muutamista lainatuista (joita olis enemminkin) tulee siis esille ettei Raamatussa ole kieltoa alkoholin käytölle. Joten se on henkilökohtaisesti ihmisen päätettävä.

Kristitty ottaa kuitenkin huomioon tässä asiassa myös toisen omantunnon, sen miten hänen alkoholin käyttäminen vaikuttaa muihin. 1 Tim.3:2,3,8 ja Tit.2:2,3

Voi olla että jollakulla on korkea sietokyky alkoholijuomiin, silti hän varoo olemasta kohtuuton juomisessa jottei vaikuttaisi haitallisesti johonkuhun toiseen, eikä pakottaisi jotakuta juomaan alkoholia joka ei sitä halua. Room.14:21

Raamattu kuitenkin tuomitsee juoppouden Ef.5:18

Juopottelu kuuluu lihan tekoihin Gal.5:19-23 mukaan. Katso myös San.23:20 ja Ef.5:18

Emme myöskään nauti alkoholia silloin kun osallistumme palvontaan, ei siis vähääkään. Vaikka emme olekkkaan enää Mooseksen lain alla, niin silloin kiellettiin pappeja juomasta väkijuomia virallisessa palveluksessa.

Ja mille se tuntuis jos menisimme ihmisten oville puhumaan Raamatusta ja henki haisisi viinalle ?!

Tai miltä tuntuisi jos kokouksissamme, yks sun toinen haisisi viinille ?!

Siitähän tulisi lisää uusia syytöksi Jehovan todistajille ja Jumalan nimelle häpeää.

Alkoholin käytössä on hyvä muistaa neuvo joka on 1 Kor.10:31

Siis: selvänä pysyminen tuo kunniaa Jumalalla, juovuksissa oleminen häpeää. Alkoholia voi käyttää sopivasti, mutta ei niin paljoa että siitä tulisi juovuksiin.

Mitähän muuten tänä iltanakin alkoholin käyttö saa aikaan monissa perheissä ?

No tämä tästä, seuraavan kerran kirjoitan Sinulle millaiset ovat Jehovan todistajien häät ja vihkiminen.

• 1 Tim.5:23

>> Paavali neuvoi Timoteusta kohtuullisuuteen viinin käytössä ja neuvoi sitä Timoteukselle lääkkeeksi vatsavaivoihin. 1 Tim.5:23.

Miksi? Koska kyseessä oli Paavalin pullo ;)

Vanha vitsi, mutta pieni kevennys ei haitanne.

• minä vaan
        1 Tim.5:23 kirjoitti:

>> Paavali neuvoi Timoteusta kohtuullisuuteen viinin käytössä ja neuvoi sitä Timoteukselle lääkkeeksi vatsavaivoihin. 1 Tim.5:23.

Miksi? Koska kyseessä oli Paavalin pullo ;)

Vanha vitsi, mutta pieni kevennys ei haitanne.

paikallaan !

Täytyy tunnustaa että sama ajatus tuli mielleeni kun kirjoitin Paavalin neuvosta !

Niin tosikoita emme kuitenkaan ole etemme vitsiä ymmärtäisi.

• minä vaan kirjoitti:

paikallaan !

Täytyy tunnustaa että sama ajatus tuli mielleeni kun kirjoitin Paavalin neuvosta !

Niin tosikoita emme kuitenkaan ole etemme vitsiä ymmärtäisi.

tulee Saarnaajan kirjasta. 12.12.
        POIKANI OTA VAROITUSESTA VAARI;
        PALJOLLA KIRJAINTEKEMISELLÄ EI OLE LOPPUA, JA PALJO TUTKISKELU VÄSYTTÄÄ RUUMIIN.

• Seinäjoenlikka

KAIKKI MITÄ KIRJOITATTE NÄILLE PALSTOILLE,ON MIELETÖNTÄ TARINAA EN VIITSI LUKEA ENKÄ OTTAA ASIOIHIN KANTAA.KIRJOITUKSENNE EI KANNA HEDELMÄÄ,PUUTTUU ASIATIETO JA SIUNAUS,MUTTA RUKOILEN PUOLESTANNE!♡♡♡☆☆☆....

• sekopääkultti

Jehovan todistajat heittävät vainajan tuhkat vessanpöntöstä alas.
        No, antaa kuolleiden haudatata kuolleensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      87
      2275
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      438
      2178
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1452
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1430
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1323
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1075
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1042
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      258
      1036
    9. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      16
      1029
    10. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      269
      1017
    Aihe