Kun yhdistyksen puheenjohtajalla on nimenkirjoitusoikeus ja hän näin edustaa yhdistystään. Kuitenkaan häntä ei päästetä äänestämään kokouksessa jossa hänen edustamansa yhdistys on jäsenenä.
Puheenjohtaja voi allekirjoittaa yhdistyksensä puolesta valtakirjan ja antaa sen jollekkin toiselle, tämä kelpaa kokouksessa. Miksei tämä sama puheenjohtaja kelpaa äänestämään vaikka hänen allekirjoituksensa riittää antamaan saman äänioikeuden kelle tahansa muulle.
Meidän säännöissämme ei mainita erikseen että syyskokouksessa valittaisiin kokousedustajia.
Voidaanko puheenjohtajaltamme vaatia valtakirjaa, vai riittääkö kun hän todistaa olevansa kyseisen yhdistyksen puheenjohtaja tässä kokouksessa?
Puheenjohtajan kokousvaltakirja
3
894
Vastaukset
- siltikin
valita kokouksessanne edustajat ,jotka edustavat yhdistystänne, vaikka ei säännöissänne sitä mainita.
Tehkää siitä pykälä pöytäkirjaanne, ja siitä ote mukaan, kun lähtee eteenpäin edustamaan.
Kaikkein selkeintä on, kun on mustaa valkoisella. - pee-jii
Se, että on nimekirjoitusoikeus yhdistyksen puolesta ei tarkoita, että se olisi kaikissa paikoissa automaattisesti.
Kokousedustajalta voidaan esim. edellyttää valtakirjaa aina ja kaikissa tapauksissa ja niin yleensä kaikissa vähäkin isommissa yhdistyksissa/liitoissa menetellään.
Tämä siksi, että yhdistyksellä on mahdollisuus valtuuttaa kuka tahansa käyttämään yhdistyksen ääntä. Se ei ole sidottu puheenjohtajuuteen. Vrt. Yhdistyksen puheenjohtaja nimenkirjoitusoikeuden perusteella ilmoittaa olevansa yhdistyksen edustaja kokouksessa ja samaten joku jäsenistä lyö valtakirjan pöytään. Kumpi silloin käyttää äänioikeutta??? - Rahattomuudenhoit.
Tässä asiassa voi auttaa asioiden jopa lapsellinen konkretisointi: nimenkirjoitusoikeus tarkoittaa leimasinta, jossa on yhdistyksen nimi ja joka annetaan tarvittaessa eri luottamushenkilöille. Tällä leimasimella vahvistetut asiakirjat ovat yhdistystä sitovia. Edustusoikeus taasen on purppuraviitta, joka annetaan sellaiselle henkilölle, jolla on oikeus puhua yhdistyksen suulla ja tehdä päätöksiä yhdistyksen puolesta. Kyseessä ovat kaksi hieman eri asiaa.
Yhdistyslain ja useimmiten sääntöjenkin mukaan yhdistyksen (siis hallituksen) puheenjohtajalla on nimenkirjoitusoikeus (leimasin) suoraan, mutta lakisääteinen edustusoikeus kuuluu koko hallitukselle yhdessä. Se, kenelle yksittäiselle henkilölle "purppuraviitta" annetaan lainaksi, pitää päättää muodollisesti joko yhdistyksen kokouksessa tai hallituksen kokouksessa, ja tästä päätöksestä annetaan todistus (valtakirja) vahvistettuna "leimasimella".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit856020KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3195117Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei482599Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1091497
seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191402Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393