Carving-käännös

Sladittaja

Olen nelikymppinen äijä ja aloittanut 3 vuotta sitten. Kalustona Atomic Izor R17m.

Pulmana se, että leikkaava käännös onnistuu ainoastaan loivassa rinteessä. Jyrkemmässä oma arvio on se, että vauhdin hillitsemiseksi joutuu tekemään tiukempaa käännöstä kuin mihin suksi pystyy ja käännös menee sladiksi. Eli siis jarrutan vauhtia pois ja siksi menen tiukemmalle säteelle kuin suksella pystyy. Onko analyysi oikein? Mitä voisi asian suhteen tehdä nykysuksilla (muuta kuin uskaltaa vetää lujempaa..)? Vai pitäisikö vaihtaa sukset esim R15 -säteiseen?

25

4069

Vastaukset

  • Voisiko joku vinkata miltä foorumilta tätä kannattaisi kysellä...

    • Seisot kunnolla sillä suksen kantilla ja oikeesti käännät sitä suksea. Ei todellakaan mee noin et ite käännät pienempää ku mihin suksi pystyy. Se se vaatii sitä rohkeutta/taitoo et jyrkällä uskaltaa ja pystyy laskee leikkaavaa käännöstä. Suksihan ite ei tee mitään,vaan kyllä se kyydissä oleva matkustaja/laskija on joka sladittaa tai saa sen leikkaamaan....
      Eli harjoitusta vaan...


    • !! kirjoitti:

      Seisot kunnolla sillä suksen kantilla ja oikeesti käännät sitä suksea. Ei todellakaan mee noin et ite käännät pienempää ku mihin suksi pystyy. Se se vaatii sitä rohkeutta/taitoo et jyrkällä uskaltaa ja pystyy laskee leikkaavaa käännöstä. Suksihan ite ei tee mitään,vaan kyllä se kyydissä oleva matkustaja/laskija on joka sladittaa tai saa sen leikkaamaan....
      Eli harjoitusta vaan...

      Kiitos kommentista. Eli onko vika siis siinä, etten pistä suksea riittävästi kantille, jolloin suksi pääsee liukumaan pohjan varassa sladissa?


    • Alkup. kirjoitti:

      Kiitos kommentista. Eli onko vika siis siinä, etten pistä suksea riittävästi kantille, jolloin suksi pääsee liukumaan pohjan varassa sladissa?

      Pelkkä kantille laitto ei riitä. Pitää käyttää voimaa, että suksen saa pitämään.


    • ei pelkästään kirjoitti:

      Pelkkä kantille laitto ei riitä. Pitää käyttää voimaa, että suksen saa pitämään.

      Paino eteen! Jos istut suksen päällä tukevassa takakenossa, niin suksi sladittaa teet mitä hyvänsä.


    • Alkup. kirjoitti:

      Kiitos kommentista. Eli onko vika siis siinä, etten pistä suksea riittävästi kantille, jolloin suksi pääsee liukumaan pohjan varassa sladissa?

      Jalat monojen etuläppiin kiinni,ei takakenoo,hyökkäävä laskuasento ja kädet edessä niin hyvä tulee. Vauhdin hillitsemiseks käännät jyrkällä suksea enemmän ylärinteesee päin,eli todellakin käännät sitä suksea. Leikkaavaa laskeminen on himpun helpompaa kun uskaltaa ottaa hiukan vauhtia siis sen verran mikä pysyy hanskassa. Niinku aiemmin sanoin treeniä treeniä! Laskemaan oppii vaan laskemalla,toistoja toistoja. Vielä on lunta jäljellä:)


  • :) :llä oli hyvin neuvoja oikeaan tekniikkaan. Lisäisin vielä, että lantiota painetaan mutkassa sisäkaarteeseen ja polvia kans. Ylävartalo pysyy pystysuorassa. Napa osoittaa ulomman suksen kärkeä kohti. Pyri pitämään suksen kärjet samalla tasolla, se helpottaa painon saamista ulommalle sukselle. Tätä helpottaa myös mutkaan lähdössä reilut kevennykset, joissa nojataan vahvasti alarinteeseen päin. Vaatii rohkeutta.

    • Kiitos vinkeistä. Olihan nuo jos aikoinaan kuultu mutta sittemmin unohdettu.....

      NO kokeillaan Rukalla tulevalla viikolla, josko saisi vinkit taipumaan käytäntöön. Kiitos.


    • Alkup. kirjoitti:

      Kiitos vinkeistä. Olihan nuo jos aikoinaan kuultu mutta sittemmin unohdettu.....

      NO kokeillaan Rukalla tulevalla viikolla, josko saisi vinkit taipumaan käytäntöön. Kiitos.

      Hankin sukset 14 m kääntösäteellä (Nordica Dobermann Spitfire) ja homma alkoi pelittämään. Elikä tiukemalla säteellä vauhti pysyy paremmin hanskassa ja suksikin on selvästi halukkaampi kaartamaan leikaten kuin entinen suksi.


    • Alkup. kirjoitti:

      Hankin sukset 14 m kääntösäteellä (Nordica Dobermann Spitfire) ja homma alkoi pelittämään. Elikä tiukemalla säteellä vauhti pysyy paremmin hanskassa ja suksikin on selvästi halukkaampi kaartamaan leikaten kuin entinen suksi.

      Täältä lisää perustekniikkaa (selostus saksaksi):

      http://fi.bergfex.com/video/15/


    • Benford kirjoitti:

      Täältä lisää perustekniikkaa (selostus saksaksi):

      http://fi.bergfex.com/video/15/

      Perusajatus kannattaa katsoa kilpalaskijoista: lantio pitää saada pois suksien päältä ja sukset mahdollisimman kallelleen että kantti pääsee puremaan rinnettä. Ja sitten painetta sille ulkosukselle että se ottaa painon. Nojaaminen vaatii vauhtia jonkin verran, mutta ennenkaikkea uskallusta. Kun katsoo junnuja kilpaharjoittelussa on aika yleistä on "kysettäminen" eli kaatuu kyljelleen kun kantti ei pysy rinteessä kiinni - se on se kaatuaminen jolla asiaa oppii. Muuten täällä olikin sanottu että paino eteen eli nojaat monojen läppiin ja lantiokulma on toinen: eli yläkroppa pysyy pystyssä.

      Rinteen jyrkkyys vie lopulta liki keneltä tahansa karvauksen, sillä vauhti kasvaa liiaksi. Yksi hyvä keino on viedä käännöstä pidemmälle eli laajempia kaarteita niin siinä se vauhtikin hiipuu. Kääntösäde tietenkin vaikuttaa aika paljon siihen mitä skimballa pystyy tekemään: miesten pujottelusuksissa kääntösäde on tuossa 11 m kieppeillä ja niillä hakataan aika tiukkaa risuaitaa radalla, suurpuikkareissa kääntösäde on 27 m ja niillä mennään sitten suorempaan ja pirun paljon kovempaa.


    • skimbaaja2333 kirjoitti:

      Perusajatus kannattaa katsoa kilpalaskijoista: lantio pitää saada pois suksien päältä ja sukset mahdollisimman kallelleen että kantti pääsee puremaan rinnettä. Ja sitten painetta sille ulkosukselle että se ottaa painon. Nojaaminen vaatii vauhtia jonkin verran, mutta ennenkaikkea uskallusta. Kun katsoo junnuja kilpaharjoittelussa on aika yleistä on "kysettäminen" eli kaatuu kyljelleen kun kantti ei pysy rinteessä kiinni - se on se kaatuaminen jolla asiaa oppii. Muuten täällä olikin sanottu että paino eteen eli nojaat monojen läppiin ja lantiokulma on toinen: eli yläkroppa pysyy pystyssä.

      Rinteen jyrkkyys vie lopulta liki keneltä tahansa karvauksen, sillä vauhti kasvaa liiaksi. Yksi hyvä keino on viedä käännöstä pidemmälle eli laajempia kaarteita niin siinä se vauhtikin hiipuu. Kääntösäde tietenkin vaikuttaa aika paljon siihen mitä skimballa pystyy tekemään: miesten pujottelusuksissa kääntösäde on tuossa 11 m kieppeillä ja niillä hakataan aika tiukkaa risuaitaa radalla, suurpuikkareissa kääntösäde on 27 m ja niillä mennään sitten suorempaan ja pirun paljon kovempaa.

      Kohdasta alppihiihdon tekniikka.http://fi.wikipedia.org/wiki/Alppihiihto



    • EX kirjoitti:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Alppihiihto

      Hyvä, että kysyjä itse oivalsi näiden rohkeammin vaan ja lisää harjoittelua besservissereiden lomasta oikean vastauksen.

      Suksen säde ja rinteen leveys lopulta määrittävät sen miten pitkälle käännöksen voi kantillaan viedä. Jos on pakko laskea lähes oikosenaan kun rinteen leveys loppuu kesken niin ihan sama miten hyvä laskija on kyseessä vauhti kiihtyy ja sladittamalla jarruttaminen on pakko. Hyvä laskija toki kestää sen kovemmankin vauhdin, mutta siitähän nimenomaan ei ollut kysymys.

      Jos haluaa karvaamalla kunnolla hidastaa, niin kääntösäteen pitäisi olla alle puolet rinteen (tai siis laskurainan) leveydestä, jotta teoreettinen ylämäkeen hiihtokin olisi mahdollista.


  • PP! LOL...... Toppahousut korkeemmalle kainaloon ja takasin sarviksen kyytiin!!!

  • Miten carving-suksilla tulis oikeasti laskea mustaa, usein jäistä ja suhteellisen kapeaa rinnettä? Itsellä menee väkisin sladitteluksi, muuten vauhti suhteessa taitoihin ja rinteen kuntoon pituuteen tulee ongelmaksi. En usko että olen ongelman kanssa yksin, aika harva kuitenkaan tulee pitkää jyrkkää alas yli 70km/h.

    • Kokeilkaa rohkeasti erilaisia ja eri mittaisia suksia. Siitä apu löytyi kysyjällekin. Jopa viiden sentin ero samassa suksessa voi muuttaa suksen käytöksen täysin. Ei kannata liiaksi tuijottaa pelkkää kääntösädettä. Ja jättäkää ne löysät lerpat hyllyyn jos haluatte kunnolla laskea. Mutta älkää myöskään ostako liian rajua suksea.

      Eli rohkeasti kokeilemaan. Itse en viiteentoista vuoteen ole alppisuksia kokeilematta ostanut.


  • Kysymyksestäsi olet aika pätevä. KAIKKI suomalaiset osaavat lasketella. Valitettavasti ovaat unohtaneet sen. Itse menisin toiseen suuntaan. Ottaisin radius 19 ja siitä ylös. Itse käytän 30m plankut. Usko pois vanha idea toimii.

  • Tänään mäessä uusilla suksilla olleena (12.4R 162cm vaihtui 15.0R 170cm suksiin sama valmistaja ja mallisarja itse 175cm/65kg) hiihtokoulukaan ei ole huonompi vaihtoehto,
    ammatti taitoista porukkaa yleensä, saa jo puolen tunnin aikana paljon enemmän irti suksesta ihan perus asioiden opettelulla.
    Itsellä 25 v. tausta skimbaamisesta.

  • Toisin kuin ennen niin carving suksella tulee melkein koko ajan tehdä työtä painopiste päkiöillä.Laskettelu on selvästi raskaampaa kuin ennen,pohkeet ja reidet on äkkiä jumissa varsinkin pehmeällä kelillä.
    Olen havainnut aika kivaksi suksen jossa on ns.Dualradius (Fischer progressor 900) ,se antaa laajemman mahdollisuuden mennä leikkaavasti. Mutta onhan se selvä että oikein jyrkissä paikoissa mennään sladissakin,eikä siinä mitään.

  • Täydellisesti olet oikeassa. Herra Hirscher näyttää myös luisuttavan jyrkällä...

    "Jyrkkä" on toisaalta suhteellista...

  • Keskeistä on että jyrkällä laskiessa paino on tarpeeksi edessä, suksen kärjen puolella.. Vauhti nousee vääjäämättä, mutta jos reitti on selvä, anna mennä ja hidasta loivemmalla mäkiosuudella vaikka sitten luisutellen..

    Suksen kanttien tulee olla huollettu, että niihin voi luottaa täysin.. Rintamasuunta on suksen kärkeen päin läpi käännöksen, painopiste alhaalla.. kun vauhti kasvaa, asento madaltuu itsestään.. Hyvän laskuasennon motto on, että ajoasennossa suoristetut kädet nyrkistyvät polvien etupuolelle, selkä suorana, notkistus polvista..

    Jos mäessä on tilaa leveys suunnassa, voit tehdä pitkiä käännöksiä, ns puolipalloja oikolinja molemmin puolin, tällöin vauhti hidastuu hyvin.. kun pidät käännöksen leikkaavana pitkään, joudut ajaa käännöstä matalalta joten syke nousee siinä ohessa kivasti vauhtikestävyys alueelle..

  • Radius = sivuleikkauksen säde (sidecut radius)

    Vieläkin näkee että puhutaan kääntösäteestä. Kääntösäde on käännöksen säde jonka laksettelija tekee rinteessä ja tämän laskettelija päättää itse. Suksen radius, eli sivuleikkaus on taas suksen kaarevuuden muodon määritelmä, joka merkitään R (Radius) ja ilmaistaan metreissä.

    "The sidecut radius is the radial measurement of the curve that matches the inner curvature of the ski, snowboard, or skiboard. For instance, with a radial sidecut, a circle with a particular radius will perfectly fit the curvature of the sidecut. This particular radius is the given specification from the manufacturer. However, it is not necessary that the radius be constant. Mathematical functions, such as a parabola or a clothoid, are often used to describe the curvature of a sidecut. Also, multiple radii are stitched together in a piecewise fashion as well."

    Hanki sukset jossa on pienempi radius kuin tuo 17. Sukset joissa radius on yli 16 m, lasketaan jo suurpujottelutyyppisiksi suksiksi. Sellaisilla on tarkoitus mennä jo suhteellisen lujaa. Radius 14 luokaa, niin homma saattaa toimia paremmin. Itselläni vauhtia kestävät sukset joissa R 13,3 ja toimii hyvin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.