Voiko puheenjohtaja erota?

Saana_81

Voiko yhdistyksen puheenjohtaja erota luottamustoimestaan? Jos voi, miten se tehdään ja mitä siitä seuraa?

16

6974

Vastaukset

  • Yleisvastaus: kyllä voi. Tosin yhdistyslaissa ei ole tällaisesta mitään säännöksiä.

    Asia riippuu siitä, onko A) hallituksen puheenjohtajan valinnut yhdistyksen kokous (ns. vuosikokous) vai B) onko hallitukselle annettu oikeus valita keskuudestaan puheenjohtaja JA siitä, onko hallituksessa varapuheenjohtajaa. Nämä seikat selviävät ainakin yhdistyksen säännöistä.

    Jos yhdistyksen kokous on valinnut hallituksen puheenjohtajan, niin mikäli tämä eroaa tehtävästään, hallituksen pitää - jo asian vakavuudenkin takia - kutsua pikaisesti koolle ylimääräinen yhdistyksen kokous valitsemaan uusi puheenjohtaja jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Varapuheenjohtaja ei tässä tapauksessa voi itsestään nousta puheenjohtajaksi.

    Jos taas hallitus on itse keskuudestaan valinnut puheenjohtajan, niin mikäli hallitus muuten pysyy päätösvaltaisena, se voi valita jäsentensä joukosta uuden puheenjohtajan loppukaudeksi. Varapuheenjohtaja ei nytkään nouse automaattisesti puheenjohtajaksi, vaan hänet pitää erikseen valita tehtävään hallituksen kokouksen päätöksellä, ja kenties sitten myös uusi varapuheenjohtaja.

    Hallituksen puheenjohtaja ilmoittaa erostaan yhdistyksen hallitukselle sen kokouksessa, ottaa hattunsa ja kävelee ovesta ulos. Kohteliaasti hän on ilmoittanut asiasta jo etukäteen, jotta hallitus voi samassa kokouksessa ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin ja jotta hallitus pysyy päätösvaltaisena vaikka pöydän päästä lähteekin yksi pelistä pois.

    • Edellä vastattiinkin melko tyhjentävästi.
      Tarkentaisin vain muutamaa pikkuseikkaa:

      Jos yhdistys on kokouksessaan valinnut yhdistyksen (tai myös hallituksen) puheenjohtajan, on tämä koko yhdistyksen puheenjohtaja. Yhdistys voi kokouksessaan valita yhdistykselle (tai myös hallitukselle) varapuheenjohtajan. Silloin tämä voi seurata eroavaa yhdistyksen puheenjohtajaa automaattisesti.
      Laki ei kuitenkaan edellytä tällaisen yhdistyskokouksen valitseman yhdistyksen puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan olemassaoloa.

      Sen sijaan lain mukaan yhdistyksen hallituksella täytyy olla puheenjohtaja. Samoin yksittäisillä yhdistyskokouksilla täytyy lain mukaan olla puheenjohtaja.
      Jos yhdistyksen hallitus on valinnut varapuheenjohtajan, on tämä siis "vain" hallituksen varapuheenjohtaja, eikä näin voi automaattisesti korvata eroavaa yhdistyksen puheenjohtajaa, jos sellainen on erikseen valittu. Sen sijaan yhdistyksen hallituksen keskuudestaan valitsemaa puheenjohtajaa voi hallituksen varapuheenjohtaja seurata automaattisesti. Mikäli siis yhdistyskokouksessa on valittu vain hallitus, mutta ei sille puheenjohtajaa.


    • pj... kirjoitti:

      Edellä vastattiinkin melko tyhjentävästi.
      Tarkentaisin vain muutamaa pikkuseikkaa:

      Jos yhdistys on kokouksessaan valinnut yhdistyksen (tai myös hallituksen) puheenjohtajan, on tämä koko yhdistyksen puheenjohtaja. Yhdistys voi kokouksessaan valita yhdistykselle (tai myös hallitukselle) varapuheenjohtajan. Silloin tämä voi seurata eroavaa yhdistyksen puheenjohtajaa automaattisesti.
      Laki ei kuitenkaan edellytä tällaisen yhdistyskokouksen valitseman yhdistyksen puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan olemassaoloa.

      Sen sijaan lain mukaan yhdistyksen hallituksella täytyy olla puheenjohtaja. Samoin yksittäisillä yhdistyskokouksilla täytyy lain mukaan olla puheenjohtaja.
      Jos yhdistyksen hallitus on valinnut varapuheenjohtajan, on tämä siis "vain" hallituksen varapuheenjohtaja, eikä näin voi automaattisesti korvata eroavaa yhdistyksen puheenjohtajaa, jos sellainen on erikseen valittu. Sen sijaan yhdistyksen hallituksen keskuudestaan valitsemaa puheenjohtajaa voi hallituksen varapuheenjohtaja seurata automaattisesti. Mikäli siis yhdistyskokouksessa on valittu vain hallitus, mutta ei sille puheenjohtajaa.

      Löytyykö nuo yllä olevat jostain "virallisesti"? Siis ohjeena tmv., jos ei ole laissa.


    • PJ kirjoitti:

      Löytyykö nuo yllä olevat jostain "virallisesti"? Siis ohjeena tmv., jos ei ole laissa.

      Eipä taida kovin "virallista" lähdettä tiedoille löytyä. Oma vastaukseni perustuu yhdistyslain tulkintaan ja oikeuskirjallisuudessa esitettyihin kannanottoihin, kun taas nimim. pj...:n tarkennukset ovat enemmän erikoistapauksia, jotka ovat mielestäni hieman kritiikille alttiita.

      Omat lähteeni:
      Yhdistyslaki 23 § ja 35 §
      Halila - Tarasti: Yhdistysoikeus (2006, 3. painos), sivut 332-333, 466-475

      Nuo nimim. pj...:n tarkennukset ovat voimassa lähinnä ainoastaan, mikäli asiasta on määrätty tarkasti yhdistyksen säännöissä. Muuten ei yleisesti voi lausua, että yhdistyksellä voi olla 'yhdistyksen puheenjohtaja' ja samaan aikaan erikseen 'hallituksen puheenjohtaja' tai että kokouksen valitsema yhdistyksen varapuheenjohtaja korvaa puheenjohtajan suoraan tämän erotessa. Sitä paitsi normaalisti tavallisissa yhdistyksissä ei ole tällaista kahden puheenjohtajan (aika sekavaa) järjestelmää.

      Koska laki ei tunne varapuheenjohtajaa lainkaan, riippuu yhdistyksen säännöistä tai yhdistyksen omasta käytännöstä, millainen asema varapuheenjohtajalla loppujen lopuksi on. Se, seuraako hallituksen itse keskuudestaan valitsemaa puheenjohtajaa suoraan hallituksen valitsema varapuheenjohtaja vai valitaanko joku muu, on viime kädessä hallituksen sisäinen asia, mikäli tästä asiasta säännöt vaikenevat.


    • Rahattomuudenhoit. kirjoitti:

      Eipä taida kovin "virallista" lähdettä tiedoille löytyä. Oma vastaukseni perustuu yhdistyslain tulkintaan ja oikeuskirjallisuudessa esitettyihin kannanottoihin, kun taas nimim. pj...:n tarkennukset ovat enemmän erikoistapauksia, jotka ovat mielestäni hieman kritiikille alttiita.

      Omat lähteeni:
      Yhdistyslaki 23 § ja 35 §
      Halila - Tarasti: Yhdistysoikeus (2006, 3. painos), sivut 332-333, 466-475

      Nuo nimim. pj...:n tarkennukset ovat voimassa lähinnä ainoastaan, mikäli asiasta on määrätty tarkasti yhdistyksen säännöissä. Muuten ei yleisesti voi lausua, että yhdistyksellä voi olla 'yhdistyksen puheenjohtaja' ja samaan aikaan erikseen 'hallituksen puheenjohtaja' tai että kokouksen valitsema yhdistyksen varapuheenjohtaja korvaa puheenjohtajan suoraan tämän erotessa. Sitä paitsi normaalisti tavallisissa yhdistyksissä ei ole tällaista kahden puheenjohtajan (aika sekavaa) järjestelmää.

      Koska laki ei tunne varapuheenjohtajaa lainkaan, riippuu yhdistyksen säännöistä tai yhdistyksen omasta käytännöstä, millainen asema varapuheenjohtajalla loppujen lopuksi on. Se, seuraako hallituksen itse keskuudestaan valitsemaa puheenjohtajaa suoraan hallituksen valitsema varapuheenjohtaja vai valitaanko joku muu, on viime kädessä hallituksen sisäinen asia, mikäli tästä asiasta säännöt vaikenevat.

      En tarkoittanut vastauksessani mitään kahden puheenjohtajan järjestelmää, edes teoriassa. En ole törmännyt ainoaankaan tapaukseen, jossa yhdistyksellä olisi erikseen oma puheenjohtajansa ja hallituksella omansa.
      Yhdistyksellä ei lain mukaan tarvitse olla puheenjohtajaa, sen sijaan yhdistyksen hallituksella täytyy sellainen olla.

      Käsittelen nyt tässä kolmea eri tapausta, joihin kaikkiin olen eri vaiheissa käytännössä joutunut tutustumaan:

      1. Yhdistys on valinnut itselleen vain hallituksen, mutta ei puheenjohtajaa.
      Tällöin hallitus valitsee itselleen lain vaatiman puheenjohtajan ja yleensä myös varapuheenjohtajan. Tämä varapuheenjohtaja voi käsittääkseni automaattisesti seurata hallituksen puheenjohtajaa uutena hallituksen puheenjohtajana, jos hallitus ei toisin päätä.

      2. Yhdistys on valinnut sekä yhdistyksen hallituksen, että erikseen yhdistykselle puheenjohtajan. Käytännössä tuo yhdistyksen valitsema puheenjohtaja toimii myös lain edellyttämänä hallituksen puheenjohtajana.
      Jos hallitus nyt valitsee itselleen varapuheenjohtajan, ei tämä katsoakseni voi automaattisesti seurata suoraan yhdistyksen aiemmin valitsemaa puheenjohtajaa uutena yhdistyksen puheenjohtajana.

      3. Yhdistys on valinnut itselleen hallituksen lisäksi sekä puheenjohtajan, että varapuheenjohtajan.
      Tällöin tuo puheenjohtaja on myös hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja on hallituksen varapuheenjohtaja.
      Ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tuo varapuheenjohtaja voi automaattisesti seurata yhdistyksen puheenjohtajaa uutena puheenjohtajana.

      Laki ei tunne varapuheenjohtajaa. On käytännössä myös ihan mahdollista, etteivät yhdistyksen säänöt mainitse mitään varapuheenjohtajasta. Tällöin ainakin itse menettelisin noiden esimerkkien mukaisesti. Yhdistyksen säännöt voivat määrätä varapuheenjohtajan asemasta myös toisin, kuin noissa esimerkeissä. Tällöin toimitaan tietysti niiden mukaisesti.


    • se on valitettavaa


  • Hyvää asiaa. Osaatkos vastata tällaiseen tapaukseen:
    yhdistyksen valitsema puheenjohtaja eroaa omalla ilmoituksellaan. Hallituksen jäsenet ja varajäsenet on valinnut yhdistys. Varapj:n on valinnut hallitus. Jääkö yhdistyksen valitsema puheenjohtaja eroilmoituksensa jälkeen hallituksen varsinaiseksi jäseneksi vai poistuuko hän kokonaan hallitustyöskentelystä??? Kiitos etukäteen

  • mitenhän tilanne jatkuisi jos nyk. phj. heittäisi veivinsä. meidä ry:ssä varapj vetäisi automaattisesti loppuvoden. ei ylimääräisi kokouksia, tai kokouksen päätöksiä.

  • Voiko yhdistyksen Puheenjohtaja erota tehtävästään vuonna 2015, vaikka hänet on valittu jo toimikaudelle 2016

  • Kuinka virallinen eroanomus pitaa olla jos sen tekee.

  • Voiko puheenjohtaja erota jos niin miten se tehdaan

    • Kun puheenjohtaja haluaa erota tehtävästään riittääkö eroilmoitukseksi esim sähköpostiviesti?


  • Voiko yhdistyksen puheenjohtajana olla vaikkei ole yhdistyksen jäsen?

  • Kyllä voi.

    Suomi on vapaa maa.

    Lukekaa yhdistyslakia.

  • Hyvä esimerkki jopa toiminnantarkastuksen hyväksymästä laittomuudesta: Yhdistyksen kokous valitsi hallituksen ja sille puheenjohtajan. Pj:n kausi sääntöjen mukaisesti oli 3 vuotta. Pj ilmoitti hallitukselle syyskokouksen jälkeen eroavansa vuosi ennen kautensa päättymistä ja samalla osa hallitusjäsenistäkin ilmoitti eroavansa. Hallitus ei "halunnut" kutsua ylimääräistä kokousta koolle. Hallitus valitsi keskuudestaan järjestäytymiskokouksessaan varapj:n ja veti koko vuoden yhdistystä ilman puheenjohtajaa ja vajaalukuisena. Hallitus piti kokouksia, kirjasi päätöksiä pöytäkirjaan, erotti yhdistyksestä aktiivijäseniä ja teki poliisille tutkintapyynnön, jota ei edes kevätkokouksessa jäsenistölle kerrottu. Jäsenistö keräsi nimilistaa kesällä ylimääräisen kokouksen saamiseksi - hallitus ilmoitti ettei kiireiden takia onnistu hallitukselta kokoontuminen siitä päättämään. Koko vuosi meni siis vastoin yhdistyslakia ja yhdistyksen sääntöjä sekä ilman yhdistyksen kokouksen hallitukselle valitsemaa puheenjohtajaa. Toiminnantarkastajat kirjoittivat tarkastuslausunnossaan hallituksen toimineen yhdistyslakia ja yhdistyksen sääntöjä noudattaen - eikä kukaan asiaa kyseenalaistanut tai eriävää mielipidettään asiasta uskaltanut esittää.

  • Kylärauhalle:
    Tutkintapyyntö poliisille hallituksen yhdistyslain rikkomisesta riittää. Sitten oikeuteen jos on aihetta.
    Vapapj on tarkoitettu vain pj:n tilapäisiin esteisiin, kuten myös hallituksen varajäsenet.
    Epäilyn voi lain rikkomisesta nostaa jälkeenpäinkin. Kokouksen päätöksellä hyväksytään asia, mutta ei lain rikkomista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.