Omaishoitajan työttömyyspäiväraha

omaishoitaja

Hei!
Olen osa-aikatöissä ja kehitysvammaisen lapseni omaishoitaja. Saan korkeinta omaishoidontukea ja lapseni on yleensä arkipäivisin koulussa noin 7 tuntia. Mikäli minut lomautetaan osa-aikatyöstäni, onko minun mahdollista ilmoittautua työnhakijaksi ja saada työttömyyspäivärahaa? Tarvitaanko kunnalta esim. jonkinlainen lausunto, että voin ottaa vastaan kokoaikatyötä ja että vammaisen lapsen hoito pystytään järjestämään, mikäli minulle tarjotaan kokoaikatyötä? Miten asia etenee käytännössä?

6

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Voit ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon työnhakijaksi milloin tahansa. Työnhakijaksi kannattaa ilmoittautua viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Työnhakusi käynnistyy, kun ilmoittaudut verkkopalvelussa tai henkilökohtaisesti TE -toimistossa ja sinut rekisteröidään työnhakijaksi. Käytä ilmoittautumiseen mol.fi:n asiointivalikosta löytyvää sähköistä työnhakijalomaketta (Oma työnhaku työ- ja elinkeinotoimistossa):
      https://asiointi.mol.fi/asva/asiointivalikko

      Kerro TE-toimistossa käydessäsi omaishoitajana toimimisesta, jolloin TE-toimisto pyytää sinulta tarkempaa selvitystä asiaan. Tämän selvityksen pohjalta TE-toimisto arvioi työllistymistäsi omaishoitajana ja mahdollisuuttasi ottaa vastaan kokoaikatyötä. Arvioinnissa on merkitystä omaishoidon tuesta laaditun sopimuksen liitteenä olevalla hoito- ja palvelusuunnitelmalla.
      Omaishoidon tuen määrällä ei ole merkitystä arvioitaessa omaishoidon työllistävyyttä. Työttömyysetuutta saadaksesi sinun tulee pystyä vastaanottamaan kokoaikatyötä.

      Esitä lomautuksesta TE-toimistoon työsopimuksesi ja lomautusilmoitus tai –todistus sekä muut todistukset työ- ja opintohistoriasta. TE-toimisto selvittää näiden todistusten perusteella oikeutesi työttömyysetuuteen lomautuksen aikana.

      Ystävällisin terveisin Teppo työkkäristä

    • kela

      Hei,

      ja kiitos kysymyksestäsi. Mikäli TE-toimisto on todennut, että omaishoitajana toimiminen ei ole este työttömyysetuuden maksamiselle ja mikäli et kuulu työttömyyskassaan, voit hakea työttömyysetuuden Kelasta.

      Mikäli sinulla täyttyy työssäoloehto, voit hakea Kelasta peruspäivärahaa. Alla olevasta linkistä ja "kuka saa peruspäivärahaa" -kohdasta voit lukea tarkemmin peruspäivärahasta.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765585

      Omaishoidon tuki ei vaikuta peruspäivärahan määrään.

      Jos työssäoloehtosi ei täyty, voit hakea työmarkkinatukea. Työmarkkinatuessa omaishoidontuki vaikuttaa tarveharkinnan tulona. Seuraavasta linkistä löydät lisätietoja.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608120334ML

      Ystävällisin terveisin,

      Kirsi Kelasta

    • tyottomyyskassat

      Hei

      Kiitoksia kysymyksestäsi myös työttömyyskassan puolesta. Mikäli kuulut työttömyyskassaan, täytät jäsenyys- sekä työssäoloehdon ja TE-toimisto on todennut, ettei omaishoitajana toimiminen ole este työttömyyskorvauksen maksamiselle, voit hakea ansiopäivärahaa omasta työttömyyskassastasi.

      Omaishoidontuki ei vaikuta myöskään ansiopäivärahan määrään.

      Lisätietoa jäsenyys- ja työssäoloehdosta:
      http://www.tyj.fi/default.asp?id=24

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

    • Ylpeä omaishoitaja

      Hei. Minulla on eri näkemys tästä. Menetin omaihoidon takia työttömyysturvani.Sain työttömyysturvaa ennen omaishoidontukea mutta heti kun omaihoidon tukipäätös tuli menetin sen.Katsottiin, vaikka saan vain kakkosluokan tuen, että en voi ottaa vastaan kokopäivätyötä. Minulla oli/on poika jo koulussa oleva ja olin itsekkin osa-aika töissä aikasemmin. Myöhemmin kyllä olen työmarkkina tuen saanut kun olen ollut opiskelijana vuoden ja se on riittänyt työkkärille näyttämään että voin ottaa vastaan kokopäivä työtä,kirjalliset selvitykset eivät riittäneet.

    • hyvän asian puolesta

      Luin tänään sinnemäen tiedotteen työ ,saa tehdä vaikka vapaaehtois työtä kunnalle tai seurakunnille ettei menetä työttömyys korvausta. Hyvä asia . Voiko vaikka hoitaa lapsenlapsi menettämättä kelan työmarkkina tukea!tai muuta hyödyllistä toimintaa.

      • tyokkari

        Hei nimimerkki hyvän asian puolesta!
        Kiitos kysymyksestä.

        Sinulla on oikeus työttömyysetuuteen siltä ajalta, jona palkatta osallistut tavanomaiseen yleishyödylliseen vapaaehtoistyöhön tai palkatta osallistut tavanomaiseen talkootyöhön.

        Tavanomaiselle yleishyödylliselle vapaaehtoistyölle tunnusomaista on, että se tapahtuu yleishyödyllisten päämäärien edistämiseksi tai taloudellista voittoa tavoittelemattoman yhteisön toiminnan tukemiseksi. Sen sijaan taloudellisen voiton tavoittelemiseen liittyvässä toiminnassa tehty palkatonkaan työ ei ole työttömyysetuutta saaden mahdollista.

        Tavanomaisena talkootyönä pidetään toimintaa, jota yleisesti tehdään palkatta, kuten vastikkeeton naapuriapu ja yhteisöissä tehtävä yleishyödyllinen työ.

        Jos palkatta työskentelet yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, sinulla ei ole kuitenkaan oikeutta työttömyysetuuteen. Lastenhoitotyö on yleisesti työsuhteessa tehtävää työtä. Mikäli hoidat lapsenlasta, ilmoita asiasta työ- ja elinkeinotoimistoon.

        Terveisin Teppo työkkäristä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe