Postinjakelu 2016?

Mika66__

Kovasti tuntuu postinjakelu tökkivän Turussa ihan kaupunkialueellakin. Kuluvalla viikolla maanantain posti jaettiin tiistai-iltana ja tiistain posti varhain aamulla torstaina. Loppuviikosta ei ole torstain tai perjantain postia kuulunut. Laatikkoon tulisi oman perheen postin lisäksi parin yrityksen lähetykset, ja postia on normaalisti tullut kymmenkunta lähetystä per arkipäivä vielä viime vuoden lopulla.

Itellasta tiesivät kertoa, että jaettavaa on niin paljon ettei ehditä normaalin työajan puitteissa hoitaa. Kun pilli soi, kusti polkee kotiin ja jättää loput jakamatta. Epäselväksi jäi, missä vaiheessa kierrosta jatketaan vai voiko seuraavinakin päivinä jäädä taas kesken - kuten todennäköistä on.

Onko vastaavia kokemuksia viime viikoina? Eiköhän kaikki yritetä helpottaa Postin työtaakkaa, jotta raukat kerkivät jakamaan vähenevän postin. Jos firmaan jotain tilaamme, toimitus Matkahuollon kautta. Samoin lähetykset omille asiakkaille. Tulevat ja menevät laskut sähköisesti, se on ympäristöystävällisempääkin. Kunhan vielä tottuisi lukemaan lehdet tabletilla tai tietokoneella, voisi luopua printtimediasta.

19

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiaa_seurannut

Kannattaa kirjoittaa viestintävirastoon, ja informoida jakelun puutteista. Se ei ole jakajan vika, jos työnantaja iskee liian paljon hommia, eikä ole valmis hankkimaan sairaslomalaislle sijaisia tms. Siellä on aika monet tehneet jatkuvia ylitöitä jo useamman vuoden, loputtomiin ei siinäkään ole järkeä - ymmärrät kai?

Ongelma on nähdäkseni johdon tasolla.

• Mika66__

Ymmärrän toki, että Itellan johdon vika tuo on. Eikä jakajan, joka raukka yrittää vuosi vuodelta suurempaa lenkkiä kiertää.

Henkilöstöä leikattu liian paljon suhteessa jaettavaan postiin. Ei ole Itellassa hyvin toimittu, kun postinjakelua tuollaisilla päätöksillä vaikeutetaan, laatikoita poistetaan yms. Negatiivinen kierre saatu aikaiseksi. Eikä myöskään verkkopakettien jakelureittinä pärjätä esimerkiksi Matkahuollolle, jolla on paljon enemmän asiamiehiä (ja verkkokaupan paketit voi tilata mihin itselle sopii, postipaketti tulee aina tiettyyn konttoriin postinumeron mukaan).

Yksi Turussa työskentelevä jakaja on itse asiassa vanha luokkakaveri, ja häneltä olen kyllä kuullut missä mennään.

• Asiaa_seurannut

Okei, sinä vaikutat olevan kartalla tilanteesta. Ongelmahan on se, ettei tilanteesta ole julkisesti selkoa. Työntekijät ei uskalla julkisesti kertoa tilanteesta - joku luottamusmies lakon aikaan sai kai varoituksenkin. Lafkalla on surkeat pomot, jotka hassasivat Venäjälle isot rahat. Ihan kuten Finaviassa ym., epäkelvot tyypit pääsee valtion rahoilla leikkimään suuriakin moguleita.

• mikäpahinta
        Mika66__ kirjoitti:

Ymmärrän toki, että Itellan johdon vika tuo on. Eikä jakajan, joka raukka yrittää vuosi vuodelta suurempaa lenkkiä kiertää.

Henkilöstöä leikattu liian paljon suhteessa jaettavaan postiin. Ei ole Itellassa hyvin toimittu, kun postinjakelua tuollaisilla päätöksillä vaikeutetaan, laatikoita poistetaan yms. Negatiivinen kierre saatu aikaiseksi. Eikä myöskään verkkopakettien jakelureittinä pärjätä esimerkiksi Matkahuollolle, jolla on paljon enemmän asiamiehiä (ja verkkokaupan paketit voi tilata mihin itselle sopii, postipaketti tulee aina tiettyyn konttoriin postinumeron mukaan).

Yksi Turussa työskentelevä jakaja on itse asiassa vanha luokkakaveri, ja häneltä olen kyllä kuullut missä mennään.

Uudet paketin toimituspaikat r-kioskeja missä ei ole edes parkkipaikkoja. Pakettiautomaatteja ei näytä käyttävän mikään yritys, ilmoitin mihin haluavan tulevan, mutta yhtään ei ole sinne mennyt, enkä ole nähnyt kenenkään muunkaan käyttävän. Kuinkahan paljon niihinkin on rahaa mennyt aivan hukkaan.

• Kantajallatyörauha

MInulle on tullut paketit automaatteihin, kun olen tilannut ja postinohjauksen olen tehnyt automaattiin ja sinne tulevat nekin paketit joihin en ole huomannut erikseen mainita.
        Olen valinnut sellaisen automaatin jonka lähettyvillä asioin muutenkin, en suinkaan lähinnä kotiani olevaa, Hyvin on pelannut kun ilmoitus tulee sitten kännykkään, kuten koodinumerotkin.
        Niihin voi tilata vaikka postiennakolla ja maksaa siinä samalla. minusta käteviä käytössä.
        Minäkin olen jutellut postinkantajan kanssa heidän mahdottomista työvuoroistaan.
        Muillakin työpaikoilla lopetetaan työt kun työaika loppuu, miksei kantaja saisi niin tehdä.
        Valitukset sinne ylempiin portaisiin, ei ne täältä niitä lue, puhumattakaan että tekisivät jotain näiden perusteella.

• KalleKustaaKorkkiM
        mikäpahinta kirjoitti:

Uudet paketin toimituspaikat r-kioskeja missä ei ole edes parkkipaikkoja. Pakettiautomaatteja ei näytä käyttävän mikään yritys, ilmoitin mihin haluavan tulevan, mutta yhtään ei ole sinne mennyt, enkä ole nähnyt kenenkään muunkaan käyttävän. Kuinkahan paljon niihinkin on rahaa mennyt aivan hukkaan.

Halvempaa lähettää paketteija matkahuollon kautta kuin postin ja saa parempaa åalvelua.

• pekka.turusta

posti palatkoon sille alunperin tarkoitettuun hommaansa siis lehtien ja kirjeidenyms jakeluun koko maassa.turhat johtajat ja aluepikkunilkit pois.postinjakajan ammatti sille kuuluvaan arvoonsa jaihmisille työpaikkoja kautta maan riittävällä palkalla ja kunnioituksella.posti on valtion virasto ja budjetista vuosittain määräraht homman pyörittämiseen.suurien voittojen tavoittelu ei ole postin ainoa tavoite vaan tietyt palvelut tasapuolisina kaikille asukoon sitten missä päin maata tahansa on kansalaisoikeus.apuna posti voisi käyttää nykyajan tietotekniikkaa.HÄVETKÖÖN NYKYSET POSTIN JOHTAJAT JA LASKEKOON PALKKOJAAN ;OVAT SIELLÄ VAANHIENOT JA KALLIIT PUVUT JA TIETOTEKNIIKAN VEMPAIMET KÄYTÖSSÄÄN ;MEIDÄN KAIKKIEN VERORAHOILLA;PERSEESTÄ JA SYVÄLTÄ

• niinpää

Valtion laitos pistää porukkaa ulos oikeasta työstä ja sitten työllistetään johonkin turhaan hommaan tai maksetaan työttömyyskorvauksia, tuskin tulee säästöä yhtään. Ei tuollaiselta laitokselta pitäisi vaatia edes voiton tuottamista, eikä ainakaan johtoa kuulu palkita potkujen antamisesta ja palvelujen heikentämisestä, alentaa niiden palkkoja pitäisi.

• Persposti

Sitten ne lähettävät sellaista lehteä kuin Postinen jolla ei ole mitään virkaa. Se menee suoraan roskiin ja sillä ei voi edes takamustaan pyyhkiä.

• piankorjaantuu

Posti vähentää 860 henkilöä että eiköhän se kohta korjaannu. Johtajissa ainakin olisi varaa vähentää, tekevät pelkkiä huonoja päätöksiä.

• SOL_hommiin

Jos postinjakelu siirtyy sanotaan nyt vaikkapa SOL:n väelle, miten mahtaa homma toimia silloin? Näytti olevan mol.fi:ssä Saloon SOL hakemassa postinjakajaa.

Aivan taatusti tulevat menemään lähetykset vääriin postilaatikoihin ja luukkuihin, kun SOL astuu kehiin.

Vaikka sattuu sitä Postinkin jakajille. Tässä meillä oli ainakin yksi tyyppi muutama kuukausi sitten, joka aivan tavan takaa jakoi minun postini (ja yleensä se oli jotain kirjekuoressa olevaa virallista postia, sekä jokin Postin saapumisilmoitus) naapuriasukkaan luukkuun. Joka asukas oli sentään sen verran fiksu, että pisti minun postini sitten minun luukkuuni, tätähän eivät monet nykyajan ihmiset osaa.

Ja kun sitä kerran sattui toistuvasti senkin jälkeen kun asiasta oli Postiin ilmoitettu, annettu palautetta, niin teko oli tahallinen! Joku idiootti, joka ei ymmärrä, että ihmisten postit ovat heidän yksityisasioitaan.

• Ex-postipate

Olen ollut töissä Postissa ja kaikki ei ole kohdallaan nykyään. Se kuka tekee työnsä hyvin, on yleinen kahvikeskustelujen naurunaihe. Työntekijät kärsivät työnantajan ja ay-väen taistelun ristitulessa. Lopulta näistä lieveilmiöistä kärsivät postinsaajatkin. Monesti töihinkin otetaan sukulaisia ja ystäviä joille suodaan ansaitsemattomia erivapauksia, ja ikeen perivät ne työntekijät jotka eivät ole sukulaisia ja ystäviä. Ja heitä silti moititaankin ensimmäisenä.

• tku10

90-luvulla Turku 10 jakeluun otettiin tyypillisesti postilaisten sukulaisia, ja osin siitä oli ikäviä seurauksia. Jouduin paikkaamaan eräänkin ''sukulaisen'' jälkikasvun tekemisiä, lähes ilman palkkaa: kolmen päivän postit kantamatta ja minun piti vielä viedä ''anteeksipyyntökirje'' firmoihin. Osa työntekijöistä oli esimiehen suosiossa olevia lusmuja, jotka sai valita oman työnkuvan - helpon jakelureitin, eikä heiltä ollut mitään apua saatavissa esim. yllättävissä sairaustapauksissa. Postiliiton Turun osasto vielä tuki näitä työnjohdon suosikkeja. Eräs esimiesten suosikki selvisi kokopäivätyöstä neljässä tunnissa, lähtien töistä jo klo 10.00 jälkeen toiseen työpaikkaan, kun useimmat pääsivät töistä pois vasta puolen päivän jälkeen.

• Kankkonen

Joo, laittakaa vaan SOLin porukkaa Postiin töihin (lajitteluun/jakeluun). Saa kyllä lopullisesti sanoa hei postille.

• kaikenähnyt

Huonot johtajat ja huono johtaminen on nyt vienyt Postin yrityksen nakkikioski-tasolle, pian myös liikevaihdon osalta. Kaikki laajentumiset ja ulkomaan seikkailut on mennyt perseelleen ja kotimaan jakelusta yritetään repiä rahaa, nyt jo lakejakin kiertämällä. Työntekijöille pamautetaan mahdoton määrä töitä. Ei mikään ihme että porukka ei jaksa. Ennen silloin hyvinä aikoina jengi teki 6 tunnissa enemmän töitä kuin nyt 12 tunnissa.

• joskerranviikossa

Nykyään on tärkeämpää leikata nurmikoita, tehdä lumitöitä ja ulkoiluttaa mummoja.

• kysynpähän

Montaako kansallisuutta on postin palveluksessa ja kuinka montaa kieltä puhutaan.
        Osaako kaikki lukea ja kirjoittaa?
        Pidetäänkö Pasilan postikeskuksessa rukousmatot ja rukoushetket.

• jaettava_aamupäivällä

Nummi 9.12. posti jaettiin hieman ennen kello neljää iltapäivällä.

Aivan sama, jos posti tulee tuohon aikaan, jos jää kokonaan ko. päivältä jakamatta. Mitään ei enää ole tehtävissä ennen maanantaita.

• Kustieienääpolje

Olin töissä postinjakajana vuonna 2011. Perehdytys työtön kesti viikon. Sen jälkeen olin omillani. Työ oli helppoa, mutta ongelmana minulla oli hitaus. Minä, vasta kyseisessä työssä aloittanut jakaja, olin aluksi hitaampi mitä muut. Hitaampi lähinnä sen vuoksi, koska oman reitin postin lajitteleminen ennen sen jakamista kesti minulla pidempään, mitä muilla. Työpäivä alkoi kello kuusi aamulla, ja sen oli määrä päättyä kahdelta iltapäivällä. Minulla kesti kuitenkin aina kello seitsemään asti illalla, ennenkuin olin valmis. Tämä oli kuulemma ihan normaalia, sanoivat toiset työntekijät. He kertovatkin omia kokemuksia siitä, miten kauan heillä oli mennyt silloin, kun he itse olivat aloittaneet kyseisessä työssä. Yksi kertoi, miten hänellä oli aluksi mennyt töissä ilta yhdeksään asti, vaikka työaika oli päättynyt kahdelta. Yksi kertoi (hieman kehuskellen), miten hänellä oli mennyt "vain" ilta kuuteen asti! Okei...Oli siis ihan normaalia, että "keltanokilla" työssä aluksi kestää pitkään, mutta kun siihen pääsee "jyvälle", niin työtahti nopenee siitä sitten kyllä. Huomasinkin jo yhdessä viikossa, miten olin päivä toisensa jälkeen aina vain nopeampi, ja nopeampi. Lopulta työtahti oli nopeutunut siinä määrin, että pääsin jo lähtemään kotiin kello kolmelta, eli jouduin tekemään vain tunnin ylitöitä. Homma siis alkoi jo sujua. Tuolloin olin ollut postissa töissä yhden kuukauden ja kolme päivää. Tuolloin kollegat kehuivat edistymistäni. Sanoivat että yleensä uusilla työntekijöillä kestää pidempään, että työtahti nopeutuu. Totesivat myös sen, että kyseisellä jakoreitillä oli postia hieman tavallista enemmän! Minun esimieheni oli saanut tuolloin kuitenkin omalta pomoltaan moitteita siitä, miten hänen yksiköissään on kokoajan joku, joka tekee jatkuvasti töitä yli sovitun työajan. Esimies tuli silloin sanomaan minulle, ettei koko hommasta tule mitään. Sain siis potkut. Syynä hitaus, jatkuva työajan ylitys. Se oli yhdestä tunnista kiinni. Ei otettu ollenkaan huomioon sitä, miten huikea kehitys minussa oli tapahtunut! Vielä viikko tai pari lisää, niin olisin ehtinyt jo olla valmis kello kahteen mennessä, mitä muutkin! Mutta ei...Potkut tuli, että pätkähti! Noh...Eipä väkisellä sitten. Ei sitten olla postinjakajana! Minulla on kaikki sympatiat postin jakajien puolella. Ymmärrän hyvin, miltä tuntuu tehdä hirveä määrä ylitöitä ja yrittää olla niin nopea, kuin ikinä vain pystyy, verenmaku suussa, pienellä palkalla,potkujen pelossa. Nyt siellä sitten kaikki, pitkäänkin kyseisessä työssä olleet jakajat tekevät ylitöitä, kun henkilökuntaa on liian vähän postin määrään nähden. Voin sieluni silmin kuvitella, miten esimiehen pomo on näistä ylitöistä sitten ihan raivona. Siinäpähän antakoot sitten potkut kaikille, ja menköön itse jakelemaan postia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      87
      4684
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3872
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      191
      3723
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      72
      2121
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1182
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      155
      1147
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      51
      1044
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      924
    Aihe