Voi+voi,+Alex-parkaa.Täällä+on+sellaisia+"Kommentoi"-linkkejä,+jotka+laittavat+viestin+alkuun+kommentoitavan+viestin+kirjoittajan+nimimerkin+ja+lainauksen++alusta.+Mutta+joskus+sitä+ei+vain+tule.Kun+nopeasti+klikkailee+ja+tekee+muutakin+elämässään+kuin+notkuu+tällä+palstalla,+ei+tuota+aina+kerkiä+tarkistaa.Nimikerkki+KuinkasTeillä+kirjoitti+kovin+ystävällisesti+minulle.+Siitä+minä+kiitin.+Tosin+hän+ei+ole+jaksanut+lukea+juttujani+eikä+tiedä+ollenkaan,+mitä+mistäkin+ajattelen.+Sikäli+tuo+lämminhenkisyys+tuli+kai+osoitetuksi+koko+palstan+porukalle.Pyydän+vilpittömästi+anteeksi+aiheuttamaani+virheellistä+vaikutelmaa,+että+olisin+kiittänyt+sinua.Ja+hyvä+tietää,+että+sinua+ei+passaa+mennä+kiittelemään,+koska+muuten+pahoitat+mielesi.
Kiitos.+8-)
Sinä+et+tiedä+minun+asennettani.+Sinulla+on+vain+minun+kirjoittamani+viestit.Et+varmaankaan+halua,+että+minä+rupean+kertomaan+sinulle+sinun+asenteistasi.Väität,+että+en+halua+vastauksia.+Ja+arvailet,+johtuisiko+se+siitä,+että+yritän+vain+saada+uskovan+kiinni+jostakin,+mitä+voin+kritisoida+ja+osoittaa+typeräksi.Minä+sitten+vastaavasti+väitän,+että+sinä+et+halua+vastata.+Ja+arvailen+sen+johtuvan+siitä,+että+yrität+ylläpitää+vaikutelmaa,+että+olet+minua+viisaampi.+Se+on+1+–+1.+Voisiko+nyt+yrittää+siirtyä+asiaan?Yritän+löytää+viesteistäsi+keskustelua+siitä+aiheesta,+joka+oli+esillä.+Usein+käy+niin,+että+en+löydä.Ehkä+tällä+kertaa+sait+muotoilluksi+edes+vähän+siitä,+mitä+usko+sinulle+on.Se,+että+on+jotain+ihmistä+korkeampaa,+tarkentuu+persoonalliseksi+Jumalaksi,+joka+edustaa+"todellista"+moraalia,+rakkautta+ja+oikeudenmukaisuutta.+Ja+sitten+tähän+kokonaisuuteen+tupsahtaa+jostakin+Raamattu+ja+Jeesus,+joka+on+hankkinut+sinulle+jotakin,+mitä+sanot+"korkeimmaksi+avuksi".Onhan+tämä+enemmän+kuin+ei+mitään.+Aivan+kristallinkirkas+käsitys+tästä+ei+toki+vielä+auennut.Perustuuko+muuten+luottamuksesi+Raamattuun+ja+Jeesuksen+erityismerkitykseen+muuhunkin+kuin+silkkaan+uskoon?Kerron+sitten+vastaavasti+omasta+suhteestani+noihin+asioihin.On+hyvin+luultavaa,+että+on+olemassa+jotakin+ihmistä+korkeampaa+tietoisuutta+ja+toimijuutta.+En+kuitenkaan+tiedä+mitään+perustetta+uskoa,+että+olisi+olemassa+jokin+absoluuttinen+moraali+ja+oikeudenmukaisuus+tai+olento,+joka+edustaisi+niitä.Raamattu+ja+varsinkin+Vanha+testamentti+kuvailee+sellaisen+Jumalan,+että+en+pysty+liittämään+häneen+korkeinta+moraalia+ja+oikeudenmukaisuutta,+vaikka+miten+päin+kääntelisin+asiaa.Sille,+että+Raamattu+olisi+erityinen+Jumalan+ilmoitus+kaikille+ihmisille,+en+tiedä+mitään+perustelua.+Se+näyttäytyy+minulle+täysin+hihasta+ravistetulta+uskomukselta.Tietääkseni+usko+ei+ole+tahdonalainen+asia.+Ihminen+voi+tietysti+valehdella+uskovansa+johonkin,+mihin+ei+usko.+Valehdella+voi+myös+itselleen.+Mutta+uskoa+ei+voi+vain+valita,+vaan+kohteen+pitää+olla+uskottava.Se+on+vähän+samantapainen+asia+kuin+aito+kunnioitus.+Sitä+ei+voi+pakottaa,+vaan+se+on+ansaittava.
Alex,olet+monet+kerrat+kertonut,+että+Bushmannin+kuvaus+uskosta+ei+vastaa+oikeiden+uskovien+uskoa.Sitä+et+ole+ainakaan+kovin+ymmärrettävästi+kertonut,+mitä+se+uskovien+usko+sitten+on+ja+millä+tavalla+se+on+erilaista+kuin+Bushmannin+kuvaus.Mitä+esimerkiksi+sinä+uskot+ja+miksi?+Ja+minkälainen+uskominen+on+se+olennaisen+tärkeä+asia,+jonka+avulla+vanhurskaudutaan+ja+pelastutaan?Tiedän+kysyneeni+tätä+ennenkin.+Ja+tiedän,+että+moni+luulee+tähän+vastanneensa.+Kovin+heikoksi+on+saldo+vain+jäänyt.Sen+olet+jo+kertonut,+että+on+olemassa+rakkautta+ja+oikeudenmukaisuutta.+Siitä+olemme+ihan+samaa+mieltä.+Mutta+miten+se+toimii+perusteluna+sille,+että+totuus+löytyy+Raamatusta+tai+että+on+olemassa+aivan+tietynlainen+Jumala,+siinä+kohdassa+putoan+kärryiltä.