Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Koet+siis+jotkin+kysymykseni+samalla+tavoin+mahdottomiksi+vastata+kuin+tuo+klassinen++"Oletko+jo+lopettanut+pahoinpitelemästä+vaimoasi?"
Tässä+ketjussa+tuolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14498249/saako-olla-eri-mielta#comment-86638120
kysyin,+pidätkö+5.+Mooseksen+kirjassa+olevaa+pitkää+Mooseksen+puhetta+kansalle+Jumalan+antamana+viestinä,+vai+puhuiko+Mooses+siinä+omiaan.
Kuuluuko+tuo+kysymys+sinusta+esittämääsi+mahdottomien+kysymysten+kategoriaan?
Kyllä+siihen+voi+helposti+vastata+niinkin,+että+osa+oli+omaa+ja+osa+Jumalalta.+Ja+erityisesti+voi+sanoa,+että+kehotus+Kanaanilaisten+kansojen+lahtaamiseen+tuli+versus+ei+tullut+Jumalalta.
Ja+sellainenkin+vastaus+käy+mainiosti,+että+en+tiedä.+Pitäisin+sitä+oikeastaan+aika+hyvänä+vastauksena.
01.10.2016 12:52
Alex,
kun+torjut+Bushmannin+kuvauksen+uskovaisen+uskosta+virheellisenä,+teet+sen+joka+kerta+kovin+epämääräisesti+ja+yleisellä+tasolla.
Olisi+kiinnostavampaa,+jos+kumoaisit+yksittäisiä+selvästi+rajattuja+virheitä.
Nyt+syntyy+sellainen+vaikutelma,+että+muuten+vain+purat+harmiasi.
01.10.2016 10:54
Voi+voi,+Alex-parkaa.
Täällä+on+sellaisia+"Kommentoi"-linkkejä,+jotka+laittavat+viestin+alkuun+kommentoitavan+viestin+kirjoittajan+nimimerkin+ja+lainauksen++alusta.+Mutta+joskus+sitä+ei+vain+tule.
Kun+nopeasti+klikkailee+ja+tekee+muutakin+elämässään+kuin+notkuu+tällä+palstalla,+ei+tuota+aina+kerkiä+tarkistaa.
Nimikerkki+KuinkasTeillä+kirjoitti+kovin+ystävällisesti+minulle.+Siitä+minä+kiitin.+Tosin+hän+ei+ole+jaksanut+lukea+juttujani+eikä+tiedä+ollenkaan,+mitä+mistäkin+ajattelen.+Sikäli+tuo+lämminhenkisyys+tuli+kai+osoitetuksi+koko+palstan+porukalle.
Pyydän+vilpittömästi+anteeksi+aiheuttamaani+virheellistä+vaikutelmaa,+että+olisin+kiittänyt+sinua.
Ja+hyvä+tietää,+että+sinua+ei+passaa+mennä+kiittelemään,+koska+muuten+pahoitat+mielesi.
01.10.2016 10:49
Kai+kirjoitti:+«Todennäköisesti+on+niin,+että+uskova+on+vähemmän+altis+ottamaan+näitä+temppuja+vakavasti,+koska+pelkää+niissä+mahdollisesti+olevaa+mustaa+magiaa,+kun+kriittiseen+ajatteluun+koulutetut+maallistuneet+tavikset+menevät+mukaan+monttu+auki.+Ehkä.»
Kummallinen+logiikka+tässä.+Eikö+tuo+mustan+magian+osallisuuteen+uskominen+ole+nimenomaan+vakavasti+ottamista.
Taikurin+yleisö,+joka+tulee+viihtymään,+valtaosaltaan+tietää+temput+huijaukseksi.+Viihdyttävyys+perustuu+juuri+siihen,+että+niitä+ei+tajuta.
Olen+itsekin+joskus+selvittänyt+jonkun+taikatempun,+miten+se+tehdään.+Koko+temppu+muuttuu+silloin+todella+tylsäksi.+Huomattavaa+sorminäppäryyttä+vaativat+temput+tosin+ihastuttavat+silloinkin,+kun+tietää+homman+jujun.
01.10.2016 10:20
Viinin+suhteen+olet+osittain+oikeassa.+Viiniä+käytettiin+paljon+vedellä+laimennettuna+ja+tapa+on+jatkunut+Välimeren+maissa+nykyaikaankin.+Ja+kyllä+talossa+piti+olla+suhteellisen+tuoretta+vettä+joka+tapauksessa+käytännön+tarpeisiin.
Minusta+kysymys+siitä,+mikä+oli+Jeesuksen+suhde+viiniin,+on+suunnilleen+yhtä+kiinnostava+kuin+se,+mitä+pöytämausteita+Sherlock+Holmes+käytti+jouluaterian+ankkapaistin+kanssa.
Raamatunjakeet+tunnistit+ihan+hyvin.+Tässä+mediassa+ei+näy+mitenkään+se,+kuinka+kauan+vastaaminen+on+kestänyt+ja+onko+siihen+käytetty+hakukoneita.+Mutta+uskon+sinun+vastanneen+sen+kummemmin+surffailematta.
01.10.2016 10:01
Kiitos.+8-)
01.10.2016 09:43
On+se+katkeraa+joutua+maistamaan+omaa+lääkettään+–+eikä+edes+tunnista+sitä+ennen+kuin+on+moittinut+sen+kelvottomaksi.
Luulisi,+että+käärmeöljybisnes+kuihtuisi+tuollaisesta.+Mutta+ei+pidä+koskaan+aliarvioida+ihmisten+typeryyttä.
30.09.2016 09:27
Sinähän+lainaat+Raamattua+kuin+ammattipappi…
Matt+25:35+Jeesus+sanoo:+"Minun+oli+jano+ja+te+annoitte+minulle+juoda".
Kreikan+sana+alkutekstissä+on+ποτίζω+(potizo)+ja+se+viittaa+veden+tai+ylipäänsä+juotavan+antamiseen.+Viinistä+siinä+ei+sanota+mitään.
Mutta+niinhän+se+on,+että+tavallinen+kansa+uskoo+melkein+mitä+tahansa,+kun+väittää,+että+Raamatussa+sanotaan+näin.
Kokeillaan+hiukan.+Mikä+näistä+ei+ole+Raamatussa?
"Älkää+heittäkö+helmiänne+sikojen+eteen"
"Ei+työ+tehden+lopu+eikä+uni+maaten"
"Kultarengas+sian+kärsässä+on+kaunis+nainen,+älyä+vailla"
8-D
30.09.2016 09:22
Et+ollenkaan+pahoittanut+minun+mieltäni.+En+ota+näitä+juttuja+niin+vakavasti.+Kerroin+vain+selvyyden+vuoksi,+että+vastasit+vahingossa+väärälle+henkilölle.
Tästä+oli+kysymys:
«Sinun+tapasi+vastata+minulle+oli+oikein+ukovaisten+miesten+tapa:+
-"näin+se+on+kuin+minä+sanon+ja+nainen+vaietkoon+häpeissään!"
Huvitti,+miten+eri+tavalla+vastasit+miehelle,+joka
oli+pettynyt+adventistiin.»
Tuo+on+joka+suhteessa+mahdollisimman+kaukana+minun+mielipiteistäni+ja+asenteistani.
Aivan+selvästi+tarkoitit+jotakuta+keskustelijoista.+Ehkä+voisit+tarkentaa,+kenelle+tuo+oli+oikeasti+osoitettu.
30.09.2016 09:01
Kaikki+eivät+ymmärrä.+Tälläkin+palstalla+on+monta+keskustelijaa,+jotka+ottavat+tuon+tuhat+vuotta+kirjaimellisesti.
Ilmestyskirjan+petoja+ja+sarvia+he+kuitenkin+pitävät+vertauskuvallisina.
Aikamoinen+armolahja+tarvitaan+erottamaan+vertauskuvallinen+kirjaimellisesti+otettavasta.
Sitten+vielä+olisi+tarpeen+sellainen+armolahja,+että+ymmärtäisi+Ilmestyskirjan+ihmisen+omin+avuin+tekemäksi+kaunokirjalliseksi+teokseksi.
30.09.2016 08:37
Olet+oikeassa+ja+Alex+luki+huolimattomasti+tai+ennakkoasenteellisesti.
Siinä+olen+eri+mieltä,+että+isoa+ja+vahvaakin+miestä+voidaan+uhkailla+ja+säikytellä.+En+kuitenkaan+ole+aikeissa+tehdä+sellaista.
30.09.2016 08:30
Ovatko+Raamatun+kansanmurhakertomukset+siis+vain+realismia+ja+ihmisen+pahuuden+seurauksia?
Otetaan+esimerkki.
Viidennessä+Mooseksen+kirjassa+kerrotaan,+miten+Mooses+puhui+kansalle+ainakin+oman+sanomansa+mukaan+"Herran+sanaa".+Välittikö+hän+mielestäsi+oikeasti+Jumalan+viestin+vai+lateliko+omiaan?
Tuohon+puheeseen+sisältyy+käsky+hävittää+kokonaisia+kansoja+eli+siis+kyse+on+kehotuksesta+kansanmurhaan.+Noiden+kansojen+on+1.+Mooseksen+kirjassa+selitetty+polveutuvan+Haamin+pojasta+Kanaanista,+joka+sai+Nooan+kirouksen+päälleen.
Kanaanin+rikos+oli+se,+että+hänen+isänsä+sattui+osumaan+paikalle,+kun+isoisä+Nooa+oli+alasti+ja+sammuneena+alkoholista.+Tämä+on+varmaankin+joskus+muinoin+ollut+jonkun+mielestä+oikeudenmukaista+ja+loogista,+mutta+nykyistä+meidän+kulttuurimme+kasvattia+tuo+juttu+puistattaa.
Niin.+Käskikö+Jumala+tappaa+kokonaisia+kansoja+vai+esiintyivätkö+sellaisia+kehotuksia+kansalle+tuovat+patriarkat+ja+profeetat+valheellisesti+Jumalan+viestintuojina?
En+toki+odota+vastausta+tähän.+Kunhan+kysyin.
29.09.2016 14:55
Sinä+et+tiedä+minun+asennettani.+Sinulla+on+vain+minun+kirjoittamani+viestit.
Et+varmaankaan+halua,+että+minä+rupean+kertomaan+sinulle+sinun+asenteistasi.
Väität,+että+en+halua+vastauksia.+Ja+arvailet,+johtuisiko+se+siitä,+että+yritän+vain+saada+uskovan+kiinni+jostakin,+mitä+voin+kritisoida+ja+osoittaa+typeräksi.
Minä+sitten+vastaavasti+väitän,+että+sinä+et+halua+vastata.+Ja+arvailen+sen+johtuvan+siitä,+että+yrität+ylläpitää+vaikutelmaa,+että+olet+minua+viisaampi.+Se+on+1+–+1.+Voisiko+nyt+yrittää+siirtyä+asiaan?
Yritän+löytää+viesteistäsi+keskustelua+siitä+aiheesta,+joka+oli+esillä.+Usein+käy+niin,+että+en+löydä.
Ehkä+tällä+kertaa+sait+muotoilluksi+edes+vähän+siitä,+mitä+usko+sinulle+on.
Se,+että+on+jotain+ihmistä+korkeampaa,+tarkentuu+persoonalliseksi+Jumalaksi,+joka+edustaa+"todellista"+moraalia,+rakkautta+ja+oikeudenmukaisuutta.+Ja+sitten+tähän+kokonaisuuteen+tupsahtaa+jostakin+Raamattu+ja+Jeesus,+joka+on+hankkinut+sinulle+jotakin,+mitä+sanot+"korkeimmaksi+avuksi".
Onhan+tämä+enemmän+kuin+ei+mitään.+Aivan+kristallinkirkas+käsitys+tästä+ei+toki+vielä+auennut.
Perustuuko+muuten+luottamuksesi+Raamattuun+ja+Jeesuksen+erityismerkitykseen+muuhunkin+kuin+silkkaan+uskoon?
Kerron+sitten+vastaavasti+omasta+suhteestani+noihin+asioihin.
On+hyvin+luultavaa,+että+on+olemassa+jotakin+ihmistä+korkeampaa+tietoisuutta+ja+toimijuutta.+En+kuitenkaan+tiedä+mitään+perustetta+uskoa,+että+olisi+olemassa+jokin+absoluuttinen+moraali+ja+oikeudenmukaisuus+tai+olento,+joka+edustaisi+niitä.
Raamattu+ja+varsinkin+Vanha+testamentti+kuvailee+sellaisen+Jumalan,+että+en+pysty+liittämään+häneen+korkeinta+moraalia+ja+oikeudenmukaisuutta,+vaikka+miten+päin+kääntelisin+asiaa.
Sille,+että+Raamattu+olisi+erityinen+Jumalan+ilmoitus+kaikille+ihmisille,+en+tiedä+mitään+perustelua.+Se+näyttäytyy+minulle+täysin+hihasta+ravistetulta+uskomukselta.
Tietääkseni+usko+ei+ole+tahdonalainen+asia.+Ihminen+voi+tietysti+valehdella+uskovansa+johonkin,+mihin+ei+usko.+Valehdella+voi+myös+itselleen.+Mutta+uskoa+ei+voi+vain+valita,+vaan+kohteen+pitää+olla+uskottava.
Se+on+vähän+samantapainen+asia+kuin+aito+kunnioitus.+Sitä+ei+voi+pakottaa,+vaan+se+on+ansaittava.
29.09.2016 12:34
Jos+600+000+ihmistä+sirotellaan+tasaisesti+Siinain+niemimaalle,+jokaiselle+tuleva+pinta-ala+olisi+sen+verran+kuin+316+metriä+kanttiinsa+oleva+neliö.+Tai+sitten+voisi+sanoa,+että+väestötiheys+on+10+henkilöä+per+neliökilometri.
Se+ei+ole+sinänsä+kovin+merkillinen+väestötiheys,+mutta+nyt+on+huomioitava+pari+muutakin+seikkaa,+kun+arvioidaan+tarinan+todenperäisyyttä.
Alue+on+ja+on+ollut+jo+Vanhan+testamentin+aikana+varsin+karu+ja+vuoristoinen.+Maanviljelykseen+kelpaavaa+aluetta+on+hyvin+niukasti.+Vuoristossa+ei+onnistu+karjanhoitokaan.
Jos+pääasiallinen+elinkeino+on+siis+karjanhoito,+ihmisille+jäävä+tila+supistuu+epäuskottavan+pieneksi.
Toisekseen,+kuten+bushmanni+jo+totesikin,+tuollaisesta+useamman+kymmenen+vuoden+asutuksesta+pitäisi+ehdottomasti+olla+jälkiä.+Niitä+vain+ei+ole+löytynyt.
Ja+kolmanneksi,+tuolta+ajalta+ja+seudulta+on+kyllä+olemassa+dokumentaatiota.+Israelin+kansan+vaellus+Siinailla+mainitaan+kuitenkin+pelkästään+Raamatun+kirjoissa.
On+kaiken+näytön+perusteella+ehdottomasti+todennäköisintä,+että+kyse+on+fiktiivisestä+tarinasta.+Juutalaiset+ovat+tunnettuja+rikkaasta+tarinaperinteestään+ja+tämä+sopisi+joukkoon+oikein+hyvin.
29.09.2016 11:23
Alex+kirjoitti:+«Toinen+esimerkki+siitä+miksi+ateistin+on+vaikea+ymmärtää+mitä+uskovat+tarkoittavat+Jumalaan+uskollaan+voisi+olla+se+että+ateisti+puhuu+enemmän+uskovista+kuin+uskosta+…»
Oletko+sitä+mieltä,+että+tuo+koskee+myös+minua?+Jos+olet,+yritäpä+löytää+jotakin+tukea+käsityksellesi+siitä,+mitä+minä+olen+täällä+kirjoittanut.
Minusta+tuo+näyttää+aivan+freudilaiselta+projektiolta.+Näet+muissa+sen,+mitä+haluat+salata+itseltäsi,+itsessäsi.
29.09.2016 09:50
Yrität+tyrkyttää+minulle+ylimielisen+ja+itseään+muita+viisaampana+pitävän+viittaa.+En+osta,+vaikka+vähän+joustaisit+hinnastakin.
Kysymys+on+oikeasti+siitä,+että+en+ole+ymmärtänyt+vastauksiasi+siinä+suhteessa,+miten+ne+vastaavat+minun+kysymyksiini.+Minusta+ne+näyttävät+kiertelyltä+ja+väistelyltä.+Ja+sitten+kun+lopulta+saan+tarkennetuksi+kysymyksen+ilman+mitään+epäselvyyttä+kohdalleen,+vaikenet+kokonaan.
Tämä+on+toistunut+monta+kertaa.+Lukijat+arvioikoot.
Minä+en+ole+ajatellut,+että+tarkoitat+oikeudenmukaisuudella+vain+laillisuutta.+Olen+kertonut+sinulle,+että+oikeudenmukaisuus+on+subjektiivista.+Tietysti+voi+aina+kuitata+tapahtumat+niin,+että+oikeus+toteutui,+vaikka+me+vajavaiset+ihmiset+emme+sitä+ymmärräkään.+Mutta+silloin+kaikki+on+oikeudenmukaista+ja+tarvomme+taas+suossa.
Sanot,+että+ateistit+puhuvat+enemmän+uskovista+kuin+uskosta.+Sepä+harmillista.+Voisitko+sinä+sitten+ryhdistäytyä+ja+näyttää+esimerkkiä.+Kirjoittaisit+kerrankin+siitä+uskosta+etkä+ateisteista.+Väistit+sen+aiheen+jälleen+kerran+aivan+täysin.
29.09.2016 09:41
Taisit+erehtyä+henkilöstä+tässä+kohdassa.
Minä+en+ole+tuollaista+vastannut.
29.09.2016 09:32
Alex,
olet+monet+kerrat+kertonut,+että+Bushmannin+kuvaus+uskosta+ei+vastaa+oikeiden+uskovien+uskoa.
Sitä+et+ole+ainakaan+kovin+ymmärrettävästi+kertonut,+mitä+se+uskovien+usko+sitten+on+ja+millä+tavalla+se+on+erilaista+kuin+Bushmannin+kuvaus.
Mitä+esimerkiksi+sinä+uskot+ja+miksi?+Ja+minkälainen+uskominen+on+se+olennaisen+tärkeä+asia,+jonka+avulla+vanhurskaudutaan+ja+pelastutaan?
Tiedän+kysyneeni+tätä+ennenkin.+Ja+tiedän,+että+moni+luulee+tähän+vastanneensa.+Kovin+heikoksi+on+saldo+vain+jäänyt.
Sen+olet+jo+kertonut,+että+on+olemassa+rakkautta+ja+oikeudenmukaisuutta.+Siitä+olemme+ihan+samaa+mieltä.+Mutta+miten+se+toimii+perusteluna+sille,+että+totuus+löytyy+Raamatusta+tai+että+on+olemassa+aivan+tietynlainen+Jumala,+siinä+kohdassa+putoan+kärryiltä.
28.09.2016 15:27
Viimeinen+yritys
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14496175/jumala-syytteeseen-ja-heti%!#comment-86606815
27.09.2016 15:20
Huokaus.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14496175/jumala-syytteeseen-ja-heti%21%%23comment-86606815
27.09.2016 15:19
138 / 267