Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kapinoivan+kerubin+tarinan+yksityiskohdat+ovat+Raamatun+ulkopuolista+tarinaperinnettä,+joka+on+kehitelty+katolisessa+kirkossa.+Muun+muassa+Ellen+White+on+nielaissut+nämä+jutut+nahkoineen+karvoineen+ja+keksinyt+niihin+vielä+lisää+elävöittäviä+yksityiskohtia.
Nimi+Lucifer+on+kotoisin+Jesajan+kirjassa+olevan+Babylonin+kuningasta+vastaan+tehdyn+pilkkalaulun+varsin+vapaamielisestä+väärintulkinnasta.+Lucifer+on+oikeasti+"valon+tuoja".+Babylonin+kuningas+samasti+itsensä+tuohon+jumaluuteen,+joka+heillä+oli+nimeltään+Helel.+Taivaalla+tuota+jumaluutta+edusti+planeetta+Venus,+ollessaan+aamutähtivaiheessa.+Ennen+ei+tiedetty,+että+aamutähti+ja+iltatähti+olivat+yksi+ja+sama.
Protestanttisilla+uskontokunnilla+on+tapana+korostaa+sitä,+että+kaiken+opin+ainoa+ja+riittävä+lähde+on+Raamattu.+Käytäntö+on+kuitenkin+usein+aivan+erilainen.
17.08.2016 14:52
Kiitos+ja+samoin.+Iloitaan+tästä+virkistävästä+sateesta+–+tai+mikä+säätila+sitten+sinun+luonasi+onkin.+Pääkaupunkiseudulla+tuulee+ja+vihmoo+sadetta.
16.08.2016 13:34
Meidän+suhtautumistavoissamme+on+tuossa+kohdassa+selvä+ero.
Minä+en+pidä+ketään+ihmistä+itsessään+etovana,+humpuukina+tai+arvottomana.
Saatan+olla+paljonkin+eri+mieltä+monenlaisista+asioista,+mutta+se+on+eri+asia.
Saatan+tuomita+jonkun+ihmisen+teot+jyrkästi,+mutta+sekin+on+eri+asia.
Tietääkseni+adventtikirkon+opetus+ei+ole+koskaan+neuvonut+halveksimaan+tai+inhoamaan+ihmisiä+itseään.+Onko+tässä+suhteessa+tapahtunut+jokin+muutos,+vai+onko+nimimerkki+pyhpyhjapyh+eri+linjoilla+kuin+edustamansa+uskontokunta?
16.08.2016 13:32
Minä+tunnen+monia+adventisteja,+jotka+käyttäytyvät+tosi+kauniisti+eivätkä+koskaan+ainakaan+minulle+tuputa+uskoaan,+puhumattakaan+mistään+painostuksesta.
Siitä+huolimatta+pidän+heidän+uskonsa+sisältöä+suurimmalta+osaltaan+humpuukina.
Toisaalta+tiedän+myös+adventisteja,+joilla+on+jatkuva+tarve+kääntää+mikä+tahansa+keskustelu+käännyttämiseksi.+Ja+jotkut+tuntemani+adventistit+käyttäytyvät+tosi+ilkeästi+ja+rakkaudettomasti.
Myös+muista+uskontokunnista+ja+ateisteista+löytyy+käytöstä+äärestä+laitaan.
Se,+miten+käyttäytyy+toisia+kohtaan+ja+se,+missä+määrin+on+oikeassa+maailmankuvansa+perusteissa,+ovat+kaksi+eri+asiaa.+Ne+eivät+minun+havaintoni+mukaan+korreloi+keskenään+ollenkaan.
16.08.2016 11:19
Voihan+olla,+että+nämä+evankeliumien+silminnäkijätaustaa+puoltavat+"tieteellisten+tutkimusten"+tekijät+ovat+kokeneet+syvän+ja+voimakkaan+sisäisen+vakuuttumisen+rukoiltuaan+Jumalaltaan+selkeyttä+ja+varmuutta+tuohon+asiaan.
Se+on+joillekin+ihmisille+aukoton+todiste+yli+kaiken+muun.
16.08.2016 11:12
Eikö+valhe+kuitenkin+ole+määritelmällisesti+tietoista+väärän+tiedon+tarjoamista?
Minä+uskon+vanhemmistani,+että+he+uskoivat+tarjoavansa+totuutta+ja+kaikkea+parasta.+Olen+jo+kauan+sitten+luopunut+kokonaan+syyttelystä+ja+katkeruudesta+heitä+kohtaan.+Eikä+heille+enää+voi+oikein+palautetta+antaakaan,+sattuneesta+syystä.
Sen+huomaan,+että+taipumus+kritiikittömyyteen+ja+hurmahenkiseen+hurahtamiseen+on+periytynyt+minullekin.+Siksi+tarvitsen+hyvät+taidot+avoimuudessa+ja+kriittisyydessä.
16.08.2016 11:08
Minusta+tutkija+on+lähtökohtaisesti+luotettavampi,+jos+hän+ei+tunnusta+mitään+uskontoa+eikä+kuulu+mihinkään+uskontokuntaan.
Uskovilla+on+hyvin+usein+valtava+tarve+todistella+virallisia+totuuksiaan+ja+siinä+saa+puolueeton+tiedon+hankkiminen+väistyä.
16.08.2016 10:18
Mistä+sitä+tarkoittamaasi+oikeaa+tutkimusta+löytyy?
16.08.2016 10:16
Ihmisen+muisti+on+epäluotettava.+Muilta+kuullut+jutut+ja+itse+väärin+muistaen+tai+hiukan+toivottuun+suuntaan+värittäen+kerrotut+jutut+tallentuvat+aivoihin+tavalla,+jota+on+usein+mahdotonta+erottaa+oikeista+alkuperäisistä+muistikuvista.
Luottamus+silminnäkijälausuntoihin+on+oikeudenkäynneissä+vähentynyt+sitä+myöten,+kun+tutkimus+on+valottanut+ihmisen+muistin+heikkoutta.
16.08.2016 09:49
aloittajahakoteillä+kirjoitti:+«Varhainen+kirkollinen+todistusaineisto+osoittaa,+että+Matteuksen+ja+Johanneksen+evankeliumit+olivat+silminnäkijöiden+kirjoittamia.+Luukas+haastatteli+silminnäkijöitä+ja+Markus+kirjoitti+Pietarin+muistelmat.+Näitä+on+turha+yrittää+kiistää.»
Missähän+tuollaiseen+todistusaineistoon+olisi+mahdollisuus+tutustua?
Minun+tietämieni+lähteiden+mukaan+Markuksen+evankeliumi+on+vanhin+ja+Johanneksen+evankeliumi+viimeksi+kirjoitettu+noin+vuoden+100+tienoilla.
Perimätieto+liittää+kyllä+Markuksen+evankeliumin+Pietariin+ja+Roomaan.+Ehkä+kyse+on+tosiaan+Pietarin+muistelmista,+mutta+kovin+vahvaa+näyttöä+tästäkään+ei+ole.
Mutta+tuo+juttu+silminnäkijöistä+vaikuttaa+kovasti+aivan+hatusta+ravistetulta.
16.08.2016 09:45
Voi+taivas+tätä+rakkinetta.+Tää+on+vaikea.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Päivämääräraja
16.08.2016 09:19
Muuten+oikein,+mutta+tipahti+loppu+pois.+Siis+näin.
16.08.2016 09:18
Ai+niin.+Unohdin+tämä+alustan+sekopäisen+tavan+käsitellä+URL-linkkejä,+joissa+on+äätä+ja+öötä.+Yritetään+uudestaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Päivämäärä
16.08.2016 09:17
Taitaa+olla+niin,+että+mitään+jumalallista+ilmoitusta+päivämäärärajan+tarkasta+sijainnista+ei+ole.+Ihmisten+sopimusten+perusteella+se+on+vedetty.
Yksi+hauska+yksityiskohta+on+Kiribatin+tasavallan+itäinen+osa+"Line+islands".+Sinne+muutettiin+vuonna+1995+aikavyöhyke+UTC+14,+jotta+koko+valtakunnassa+olisi+sama+päiväys+ja+viikonpäivä.+Se+on+sinänsä+ymmärrettävää.
Kun+katsoo+päivämäärärajan+karttapiirrosta,+huomaa+monta+lystikästä+mutkaa,+joiden+vuoksi+päiväys+pomppii+myös+siirryttäessä+pohjois-eteläsuunnassa+eikä+vain+itä-länsisuunnassa.+Itäisen+Kiribatin+tapauksessa+käy+jopa+niin,+että+päivä+vaihtuu+sunnuntailta+lauantaille+poikkeuksellisesti+siirryttäessä+länteen+päin+Jarvis-saarelle+tai+Cookin+saarille.
Oikeastihan+Maa+on+pallo+eikä+mitään+luonnon+tai+Jumalan+osoittamaa+saumaa+ole,+jossa+päiväyksen+pitäisi+vaihtua.+Johonkin+se+kuitenkin+on+laitettava,+jos+ylipäänsä+aikavyöhykkeitä+käytetään.
Yksi+mahdollisuus+olisi+tietenkin+määritellä+kellonajat+kaikkialla+samoiksi.+Jos+kaikki+noudattaisivat+vaikkapa+monille+kristityille+läheistä+Israelin+(eli+Suomen)+aikaa,+mitään+päivämäärärajaa+tai+muuta+sähläystä+ei+olisi.+Tosin+silloin+jossakin+olisi+keskiyö,+kun+kello+on+vaikkapa+13.+Mutta+se+vaatisi+vain+numeroihin+totuttelua+ja+sehän+käy+nopeasti.
Adventistinen+tulkinta+Raamatun+määrittelemästä+sapatista+on+auringonlaskusta+auringonlaskuun,+jolloin+oikeastaan+noudatetaan+kunkin+paikan+aurinkoaikaa.+Siitä+väistämättä+seuraa+päivämäärärajan+tarve.+Ja+esimerkiksi+Tongalla+tosiaan+asuu+jonkin+verran+adventisteja,+noin+pari+tuhatta+eli+noin+kaksi+prosenttia+porukasta.
16.08.2016 09:13
Kas,+otsikko+oli+yhden+kirjaimen+verran+pidempi+kuin+täällä+sallitaan.
15.08.2016 21:27
Ovatko+tällä+palstalla+kirjoittavat+adventistit+majoittaneet+ja+hoitaneet+orpoja?
Mikä+se+ero+palstan+ateisteihin+oikeastaan+on?
13.08.2016 09:23
Jos+ei+sitten+saakaan+sitä,+mitä+oli+pyytänyt,+aina+voi+selittää+asian+sillä,+että+pyyntö+oli+jotenkin+väärin+tehty.
Tämä+on+tietenkin+aukoton+kokonaisuus.+Kaikille+vaihtoehdoille+on+selitys+valmiina.
12.08.2016 15:04
Exap,
katteeton+itsevarmuutesi+on+tosi+tragikoomista.
Et+todistanut+mitään+muuta+kuin+kyvyttömyytesi+keksiä+osuvia+rinnastuksia.
12.08.2016 12:19
Epätoivoisuus+liittyi+Exapin+tekemään+rinnastukseen,+jolla+hän+todisteli,+ettei+Bushmannin+pomoa+ole+olemassa.+Se+oli+todella+kömpelö+yritelmä.
Luin+kyllä+koko+tuon+evankeliumiluvun+ja+se+oli+entuudestaankin+tuttu.
Miksi+et+kerro,+mitä+tuo+teksti+tarkoittaa,+vaan+vain+vähän+siitä,+mitä+siinä+mielestäsi+ei+ole?
Kuinka+paljon+tekstin+ympäristöä+tarvitaan+"kontekstiin"?+Yritetään.
"Totisesti:+kaikki,+minkä+te+sidotte+maan+päällä,+on+sidottu+taivaassa,+ja+kaikki,+minkä+te+vapautatte+maan+päällä,+on+myös+taivaassa+vapautettu."
"Minä+sanon+teille:+mitä+tahansa+asiaa+kaksi+teistä+yhdessä+sopien+maan+päällä+rukoilee,+sen+he+saavat+minun+Isältäni,+joka+on+taivaissa.+Sillä+missä+kaksi+tai+kolme+on+koolla+minun+nimessäni,+siellä+minä+olen+heidän+keskellään."
Kontekstia+on+varmaankin+se,+että+tässä+Jeesus+puhuu+oppilailleen.+Koskeeko+tuo+lupaus+siis+vain+heitä?
Oliko+sitten+apostoleilla+mahdollisuus+saada+mitä+tahansa+tuolla+keinolla?
12.08.2016 12:16
Tuo+vaikuttaa+nyt+aika+epätoivoiselta.
Onko+jossakin+luvattu,+että+Bushmannin+pomo+antaa+kaiken,+mitä+häneltä+pyydetään?
Luulltakseni+sellaista+pomoa+hänellä+ei+ole+eikä+sitä+ole+tarpeen+todistella.
Mutta+Jeesus+lupasi+Matt+18:19+mukaan+näin:+"Minä+sanon+teille:+mitä+tahansa+asiaa+kaksi+teistä+yhdessä+sopien+maan+päällä+rukoilee,+sen+he+saavat+minun+Isältäni,+joka+on+taivaissa."
Onko+tuo+jae+jotenkin+virheellinen?
12.08.2016 11:35
146 / 267