Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Olen+lukenut+tavallisesti+Raamattua+samaan+tapaan+kuin+muitakin+kirjoja:+alusta+loppuun,+hyppimättä+erityisemmin+minkään+yli.Raamattu+on+kuitenkin+oikeastaan+kirjakokoelma+ja+siksi+voi+mainiosti+lukea+vaikkapa+vain+Jobin+kirjan+tai+Markuksen+evankeliumin+ja+seuraavaksi+poimia+esiin+jonkin+muun+kirjan.Pentateukki+eli+niin+sanotut+Mooseksen+kirjat+muodostavat+kokonaisuuden,+vaikka+ne+onkin+koostettu+useammista+lähteistä.+Tälle+toimii+jatko-osana+Joosuan,+Tuomarien+kirjan,+Samuelin+kirjojen+ja+Kuninkaiden+kirjojen+kokonaisuus.Kun+nuo+runkotarinat+on+luettu+ja+tarvittaessa+pikakerrattu+Aikakirjojen,+Danielin,+Esran+ja+Nehemian+avulla,+voikin+syventyä+yksi+kerrallaan+profeettoihin+ja+sijoittaa+ne+ajallisesti+ja+paikallisesti+siinä+määrin+kuin+vihjeitä+on+tarjolla.+Danielilla+on+toki+myös+apokalyptisen+tyylinen+osuutensa,+joka+on+keskenään+riitelevien+selittäjien+herkkupala.Vanhan+testamentin+runollinen+kaunokirjallisuus+on+sitten+ihan+oma+juttunsa+ja+siihen+kuuluvat+Psalmit,+Sananlaskut+ja+Jobin+kirja+sekä+hiukan+irtonaisemmin+Laulujen+laulu,+Valitusvirret,+ja+Saarnaaja.+Ruutin+ja+Esterin+kirjat+ovat+sitten+kaunokirjallisuutta,+joka+on+pyritty+sijoittamaan+suurempaan+narratiiviin.Uuden+testamentin+lukemisessa+voi+olla+hauska+pitää+synoptiset+evankeliumit+vertailun+vuoksi+rinnakkain.+Johanneksen+evankeliumi+on+sitten+jotain+aivan+muuta+niin+tarinan+sisällön+kuin+teologiankin+puolesta.+Apostolien+teot+toimii+siltana+Luukkaan+evankeliumista+Paavalin+kirjeisiin.Muut+kirjeet+ovat+kiintoisia+lähteitä+varhaisen+teologisen+keskustelun+ymmärtämiselle.Ilmestyskirja+on+sitten+aivan+oma+musikaalinsa,+joka+muistuttaa+paljon+meiningiltään+Danielin+kirjan+vertauskuvallisia+“ennustuksia”.+Joskus+on+hauska+irtautua+kaiken+maailman+yrityksistä+selittää+symboliikkaa+suhteessa+historiaan+ja+lukea+koko+juttu+ihan+fantasiaseikkailuna.
  2. «Enpä+usko,+että+on+samanlaista.+Lestadiolaisilla+on+tuomitseminen+ja+uskominen+helvettiin,+mitä+adventisteilla+ei+ole.+Lisäksi+heillä+on+paljon,+paljon+muuta,+riippuen+siitä+miten+ahdas+koti+on+ollut.»Meillä+on+se+pieni+ero,+että+sinä+joko+uskot+tai+et+usko,+mutta+minä+tiedän.+Lehtiartikkelin+kuvaamat+asiat+ovat+hyvin+tuttuja+adventisteista+irti+kasvaneille.«Jatkuisiko+tuo+prosessi+vieläkin,+koska+kirjoittelet+täällä?»Ainakin+siitä+voi+päätellä,+että+olen+luultavasti+hengissä.+Sellainen+prosessi+ainakin+jatkuu.Olen+moneen+kertaan+täällä+kertonut+syyn+kirjoitteluuni+ja+sinullakin+on+varmasti+ollut+tilaisuus+lukea+se.+Jos+irti+kasvamisen+prosessiin+lasketaan+mukaan+pyrkimys+ymmärtää+oman+historian+syitä+ja+seurauksia,+silloin+se+tosiaan+jatkuu+–+osapuilleen+niin+kauan+kuin+hengityskin.Mikä+prosessi+sinulla+on+syynä+siihen,+että+kirjoittelet+täällä?+Erityisesti+ihmetyttää+pakonomainen+“minun+oli+pakko”+tarpeesi+linkata+videoita,+joista+kukaan+lukijoista+ei+ole+kiinnostunut+niin+paljon,+että+viitsisi+niitä+katsoa.+Vai+onko+täällä+muka+joku,+joka+oikeasti+katsoo+nuo+Usko-pojan+suosittelemat+videot?«En+usko,+että+tuollaista+asennetta+on+kovinkaan+adventisteilla.»Aina+silloin+tällöin+täällä+joku+ihmettelee,+miksi+täällä+kirjoittelee+minä+tai+joku+muu,+joka+ei+tunnusta+adventistista+uskoa.+Ja+syyksi+tarjoillaan+katkeruutta,+kapinaa,+irti+päästämisen+vaikeutta,+vihaa,+tai+jopa+halua+tahalliseen+kiusantekoon.Kuvioon+kuuluu+sellainen+näkemys,+että+täällä+saisivat+keskustella+vain+adventistit+ja+muut+samoin+uskovat.Alex-kasi+(rauha+hänen+muistolleen)+kunnostautui+tässä+toistuvasti.+Juuri+kun+hänelle+ehti+selittää+huolellisesti,+mikä+keskusteluun+osallistumiseen+motivoi,+hän+palasi+uumoilemaan+katkeruuksia.
  3. «Miltä+sinusta+tuntuisi+jos+sinusta+V.aari+sanottaisiin,+että+sinua+ei+ole+koskaan+edes+ollut+tai+nimitettäisiin+aivan+toiseksi+persoonaksi?»Riippuu+hyvin+paljon+siitä,+kuka+sanoo.+Jos+kyse+ei+ole+minulle+tärkeästä+henkilöstä,+asia+on+aika+yhdentekevä.Uskotko,+että+Kristuksen+ja+Mikaelin+samastaminen+johtaa+kadotukseen?