Olin+Timo+Paavilaisen+potilaana+kerran+tilanteessa,+jossa+neljä+eri+lääkäriä+oli+yrittänyt+selvittää+erästä+nivelvaivaa.+Paavilainen+teki+oikean+diagnoosin+ja+määräsi+tepsivän+hoidon.+Sen+jälkeen+polvi+on+ollut+kunnossa+jo+varsin+pitkään.Tuon+kokemuksen+ja+muun+näkemisen+perusteella+sain+vaikutelman,+että+Paavilainen+oli+älykäs,+vastuullinen,+sosiaalisesti+taitava+ja+ilmeisesti+tyytyväinen+oloihinsa.Minusta+vaikuttaa+selvältä,+että+jokin+huomattava+muutos,+jokin+äkillinen+tai+hitaampi,+on+tuon+kuolemaan+johtaneen+oudon+käyttäytymisen+takana.Sen+tarkempaan+spekulaatioon+en+pysty+enkä+haluakaan+sellaiseen+ruveta,+varsinkaan+julkisesti.
Niinpä+niin.+Katsotaan+tarkemmin.Kirjoitit+näin:+«Se+joka+uskoo+valhetta+ei+pääse+taivaaseen.»Jos+joku+uskoo+valhetta,+silloin+on+joku+toinen,+joka+valehtelee.+Aika+usein+me+joudumme+luottamaan+toisten+sanomisiin,+koska+ihminen+on+sosiaalinen+olento+ja+ihmisten+yhteisö+perustuu+työnjakoon.+Valheeseen+uskominen+tapahtuu+sillä,+että+luottaa+toiseen+ihmiseen+hyväuskoisesti.+Siltä+voi+varmuudella+välttyä+vain+niin,+että+ei+koskaan+usko+mihinkään,+mitä+joku+toinen+sanoo+tai+kirjoittaa.+Vaikea+on+näemmä+päästä+taivaaseen.Eiköhän+se+ole+niin,+että+valheeseen+uskova+on+lähinnä+valheen+uhri.Valhetta+ei+ole+se,+että+joku+sanoo+sellaista,+minkä+uskoo+itse+olevan+totta,+vaikka+se+ei+oikeasti+olisikaan+totta.+Se+voi+olla+erehtymistä,+väärin+muistamista+tai+vilpilliseen+lähteeseen+luottamista,+mutta+valhetta+se+ei+ole.+Vasta+sitten,+kun+vastoin+parempaa+tietoaan+levittää+väärää+käsitystä,+syyllistyy+valehteluun.Ilmestyskirjasta+kaivoit+ilmaisut+"valheen+orjat"+ja+"ne,+jotka+valhetta+rakastavat+ja+tekevät".+On+todella+outo+tulkinta,+että+tässä+tarkoitettaisiin+ihmisiä,+joka+uskoo+jotain+valhetta.Eiköhän+se+ole+pikemminkin+sitä,+että+pitää+tapanaan+valehdella+ja+käyttää+valhetta+vallan+välineenä.On+täysi+syy+uskoa,+että+tuo+viittaamasi+teksti+on+sekä+Haipolan+että+Coxin+mielestä+ihan+kohdallaan+ja+totta.+Ainakaan+minä+en+usko,+että+kumpikaan+olisi+tahallaan+valehtelemassa.En+pidä+valheena+sitäkään,+että+levitetään+sellaista+kummallista+käsitystä+Ilmestyskirjasta+ja+ylipäänsä+Raamatusta,+että+sieltä+löytyy+totuus+yli+ja+ohi+sen,+mitä+voimme+itse+kokea+ja+havaita.+Se+on+vain+rajallisella+järjellä+varustettujen+reppanoiden+hupsu+uskomus.+Jotkut+kyllä+levittävät+tätä+juttua+hyvin+tietäen+sen+perättömäksi.+He+valehtelevat,+ihan+oikeasti.
62 / 267