Naisia+lienee+helpompi+syyllistää?Kun+maa+on+vapaa+ja+järjestäytyminen+ja+uskonnonharjoittaminen+ovat+valinnaisia+ja+vapaaehtoisia,+niin+miksi++STI+ilmaisee+huolensa+noin+aataminaikaisella+tavalla?+Onko+kirkko+jotenkin+erityisen+houkutteleva?+Pakkohan+siellä+ei+nykyään+ole+käydä,+toisin+kuin+puhdasoppisuuden+kaudella.
Isossa+katekismuksessa+tiivistyy+luterilainen+kanta+perusteluineen:"Huomaat+siis,+etteivät+noiden+lahkohenkien+vastaväitteet+ole+minkään+arvoisia.+Vaikka+näet+lapset,+kuten+on+väitetty,+eivät+uskoisikaan,+mikä+väite+äsken+osoitettiin+paikkansapitämättömäksi,+olisi+kaste+silti+oikea.+Kukaan+ei+saa+kastaa+heitä+uudelleen.+Eihän+ehtoollisestakaan+murene+mitään+pois,+vaikka+joku+menee+vastaanottamaan+sen+kelvottomin+aikein.+Missään+tapauksessa+ei+häntä+saa+päästää+tuon+tähden+heti+toistamiseen+ehtoolliselle,+ikään+kuin+hän+äsken+väärin+menetellessään+ei+oliskaan+todella+saanut+sakramenttia.+Sellainenhan+merkitsisi+pahimmanlaatuista+sakramentin+pilkkaamista+ja+häpäisemistä.+Kuinka+voisimme+edes+ajatella,+että+Jumalan+sana+ja+asetus+tulisivat+meidän+väärinkäytöstemme+tähden+vääriksi+ja+tyhjän+arvoisiksi?+Tämän+vuoksi+kehotan+sinua,+ellet+aiemmin+ole+uskonut,+uskomaan+kuitenkin+nyt+ja+sanomaan+näin:+"Kasteeni+on+kyllä+varmasti+ollut+oikea,+mutta+ikävä+kyllä+en+ole+ottanut+sitä+vastaan+oikealla+tavalla."+Onhan+näet+minun+itsenikin+ja+kaikkien+niiden,+jotka+antavat+kastaa+itsensä,+puhuteltava+Jumalaa+tällä+tavalla:+"Tässä+tulen.+Minä+uskon+itse,+ja+myös+toisten+usko+ympäröi+minut.+En+silti+voi+rakentaa+uskoni+varaan+enkä+siihen,+että+monet+rukoilevat+puolestani.+Vain+sen+varaan+rakennan,+että+sinä+olet+näin+sanonut+ja+käskenyt."+Tämä+siis+luterilaisiin+tunnustuskirjoihin+kuuluvassa+Isossa+katekismuksessa.http://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html