Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

1692

1. Olen syntyperältäni suomalainen, kun olen syntynyt Suomessa suomalaisille vanhemmille. Äitini sukua olen tutkinut 1750-luvulle saakka Kuopion Nilsiään. Isäni puolen tutkimus ei ole paljoa edennyt. Hän on syntynyt Pohjois-Karjalassa Venäjän rajan tuntumassa.
  2. Kyllä, hadiithit kertovat Muhammadin elämästä ja hadiitheista sahiiheiksi luokitellut ovat kaikista luotettavimpia. Kuten sanoin, myös sahiih-kokoelmissa on tarkastettava yksittäisen hadiithin kertojan/kertojien luotettavuus, mikä johtaa lopulta siihen lopputulokseen epäilyksesi osalta, että hadiithit eivät tue Muhammadin väkivaltaisuutta. Islam sallii vain puolustautumisen ja puuttumisen tilanteisiin, jossa ihmistä tai kansaa sorretaan - joka tapauksessa rauhanneuvottelut ovat aina etusijalla ja puolustussodassa pyritään suojelemaan vastapuolen siviilejä sekä selviämään mahdollisimman vähin uhrein. Viattomia ihmisiä ei saa tappaa missään tapauksessa.

Islamin mukaan uskontoon ei voi pakottaa ketään, sillä uskominen vaatii vilpittömyyttä. Kidutustilanteissahan ihminen antaa helposti periksi, jotta selviäisi vähemmällä, ja tämä periksi antaminen voi tarkoittaa valehtelua oman etunsa puolesta. Jos kuvitellaan, että joku yrittää väkisin käännyttää uskontoon väkivallan keinoin, eikö vastapuolen olisi vain helpompi sanoa uskovansa ja näyttää siltä, että uskoo? Tällöin "uskomisesta" ei ole kummalekaan osapuolelle mitään hyötyä.

Islamista pois kääntymistä täytyy tarkastella syvällisemmin kuin se taso, jolle tarkastelu jää yleisissä keskusteluissa. Ulkopuolisten on ehkä vaikea ymmärtää uskon syvyyttä sen kaikilla osa-alueilla ja täten on helppo ajatella, että juuri islam on ihmisten kehittämä uskonto. Islam kuitenkin tarjoaa loogiset selitykset paljolle (yllätys) ja ihminen, joka luopuu hyvistä teoista, itsensä ja muiden arvostamisesta yms. on menettänyt lopulta kaiken, jos hylkää islamin. Kyllä, muutkin kuin muslimit voivat olla hyviä ihmisiä, mutta islam vie kaiken korkeammalle tasolle, koska Jumalan antama motivaatio voittaa kaiken maalliseen elämään sidotun. On varmasti "muslimeja", joita on peloteltu tai jotka on syyttä tapettu uskon hylkäämisen vuoksi. Tämä osoittaa kuitenkin ns. teloittajien kypsymättömyyttä ajatella islamilaisittain.

Minä olen palannut islamiin ja matkallani ennen islamia ja myös sen jälkeen olen joutunut jatkuvasti kyseenalaistamaan Koraania ja Muhammadin sunnaa ymmärtääkseni. Alkuun oli vaikea erottaa mikä on totta ja mikä ei, mutta lopulta jäljelle on jäänyt vahva ajatus siitä, että Jumala ei halua pahaa ihmisille, joten kaikki mm. väkivaltaiset väitteet ovat täyttä hölynpölyä, mutta silti yritän löytää tarpeen vaatiessa selityksen. Kuinka kukaan voisi koskaan edes ajatella mitään islamista, jos ei voisi kyseenalaistaa Muhammadin oppeja?