Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Kannattaa muistaa, että Egypti ja Jordania ovat tehneet rauhan Israelin kanssa ja ovat ottaneet sen tosissaan. Niinpä niissä maissa onkin ollut suhteellisen, siis suhteellisen, rauhallista. Ainakin rauhallisempaa kuin monissa muissa arabimaissa.

Palestiinan itsehallintoalueen perustulaissa on säädetty Jerusalem pääkaupungiksi, islam uskonnoksi ja arabia viralliseksi kieleksi...
  2. "yxkysymys", kiitos kun kerroit seittäneesi kysymyksen minulle.

Kysymyksesi on mielenkiintoinen ja osoittaa, ettet osaa asettua homoseksuaalin asemaan - miten voisitkaan, kun varmaan olet hetero itse. Niinpä sallinet, että taustoistan asiaa hiukan.

Tiedän teistä näyttävän hassulle, kun nuo kummallisesti pukeutuneet, eri-ikäiset ihmiset kokoontuvat toukokuussa pride-marssilleen. Kummastelette, miksi varsinkin nuorten homojen tunteista ja ajatuksista puhutaan, miksi kaapista tuleminen on niin iso juttu ja miksi homoseksuaalien oikeuksista puhuminen joskus pöysityttää tai ainakin kuvottaa teitä.

Et ehkä ymmärrä, millaista on elää heteronormatiivisessa maailmassa. Ja jos ympäristösi on vielä uskonnollinen, olet kaksinkertaisissa ketjuissa: ympäröivä 'normaali'maailma pitää sinua kummajaisena, koulukaverit osoittelevat ja haukkuvat, omaiset sietävät mutta oudoksuvat, sukulaiset vievät pikkulapset toiseen huoneeseen jne. Ja sitten lisäksi kuviteltu Jumala tuomitsee helvettiin sinut sellaisessa maailmassa ja ympäristössä, jossa sinulla hyvin pienet mahdollisuudet toimia 'oikein'.

Homoseksuaali kohtaa oletusarvoisen heteronormatiivisuuden joka puolella, ja hän joutuu usein taistelemaan elintilastaan ja tasa-arvoisesta kohtelusta koko elämänsä. Kun erään keskisuomalaisen kaupungin kauppakeskuksen käytävällä vajaat kymmenen vuotta sitten kävelin poikaystäväni kanssa käsikkäin, jouduimme hyökkäyksen kohteeksi. Selvisimme siitä kuitenkin vähin vaurioin, koska molemmat olemme harrastaneet itsepuolustuslajeja.

Useimmat homot toivoisivat, että heidän ei tarvitsisi mainita koko asiaa; tasa-arvon tässä asiassa tulisi olla niin itsestään selvä, että mitään pride-marsseja ja kaapistatuloja ja puolustautumisia ei enää tarvittaisi. Uskon, että kun tämä toteutuu, homoseksuaalien taistelu ja itsensä nostaminen mm. pride-kulkueilla loppuu itsestään.

Kun ihmiset tajuavat, että olemme ihan samoja ihmisiä ennen kaapistatuloamme ja sen jälkeen, kun he ymmärtävät, että homoseksuaalisuutta ei voi tartuttaa, kun he huomaavat, että homoseksuaalit ovat ihan samanlaisia työ- ja koulutovereita kuin kuka tahanasa, kun he tajuavat, että kahden aikuisen ihmisen tasa-arvoinen rakkaussuhde on yhtä kaunis, oli sen osapuolina eri tai samaa sukupuolta olevat -

silloin voit lakata paheksumasta tätä sukupuolisen suuntautumisen esille nostamista. Mutta niin kauan kuin ympäröivä maailma tuomitsee meidät asiasta johon emme ole voineet vaikutta, niin kauan kuin maailmassa ihmisiä vainotaan ja teloitetaan homoseksuaaleja, niin kauan kuin heidän tasa-arvonsa koulussa, työelämässä ja valtiollisissa instituutioissa ei toteudu - niin kauan joudutte sietämään tästä asiasta puhumista ja sen näkymistä.

Muuten - luepa Saku Henrikssonin kirjoittama tarina "Risti ja sateenkaari" (löytyy pdf-kirjana). Se kertoo todella vahvasti siitä, mitä uskovan homoseksuaalin nuori ajattelee ja kokee.

Kiitos kysymyksestäsi! Se oli todella tärkeä.
  3. "sillä nämä ihmiset eivät haluakaan keskustella uskonnosta, vaan lähtevät rivakasti pois"

Juu, heillä on sanalle "keskustelu" ihan toinen sisältö kuin mitä sillä yleiskielessä on. Kyllähän tuossa aikanaan paloi melkoisesti energiaa, mutta tuli myös ajateltua asiat kohtalisen hyvin läpi niin, että kuka tahansa raamattuopiston käynyt ei pääse enää yllättämään. Ihan perustason argumentointivirheet alkavat olla jo listalla.

Illuminatuksen mielipiteen yllä käsitän niin, että hän pitää tällaista mielipiteidenvaihtoa ajanhukkana. No, kukin tyylillään. Minä luotan siihen, että saan edes jonkun epävarman ajattelemaan omilla aivoillaan ainakin hiukkasen enemmän kuin aiemmin. Yllättävän moni näitä kuitenkin lukee. Jospa voisin itse antaa edes osan siitä mitä mm. Illun puheenvuoroista olen vuosien mittaan saanut!
  4. Kiitos linkistä. Avasin sen uteliaana näkemään, onko siinä vanhoihin väitteisiin verrattuna mitään uutta. Ei ollut. Tässä mutama kommentti:

"Tämänkaltainen ajattelumalli johtuu siitä, että ihmiset ovat saaneet niin vääränlaisen kuvan Jumalasta."

Kuva muodostuu kahdestaeri lähteestä: 1)suoraan raamastusta, sekä 2) niistä ihmisistä, jotka sanovat selittävänsä raamattua. Raamattu osoittaa jumalan olevan ratvittaessa massamurhaaja joka ei armahda edes pikkulapsia, sekä vainoharhainen, pikkumainen tuomari. Lisäksi hän on epäoikeudenmukainen: luo ihmisen, josta ehän ETUKÄTEEN (kaikkivaltias kun on) tietää epäonnistuneensa. Silti hän vierittää syyn luomansa heikon ihmisen jiskoille.

Toinen asia on sitten nämä raamatunselittäjät. Miksi minun pitäisi uskoa juuri sinua ja sinun selityksiäsi, kun niitä on tuhansia ja taas tuhansia tarjolla? Täällä Jerusalemissa, jossa nytkin asun, niitä on pilvin pimein. Ja sin'ä sitten olet oikeassa?

"Uskonnossa luomme jatkuvasti itsellemme omia sääntöjä ja yritämme itse määritellä sen, kuinka ja miten meidän tulisi elää. "

Ja raamattu mielestäsi ei sitten sisällä ohjeita eikä määräyksi? Juu, ei todella.

"Haluan sinun tietävän, että Jumala hyväksyy sinut täysin."

"Sinä et ole vääränlainen."

No mitä tässäsitten yritellään? Olen uskollinen puolisolleni, emme tee pahaa ihmisille emmekä eläimille (no, syömme niitä kyllä), teemme työmme ja opiskelumme huolella, emme varasta emmekä edes oikeastaan aja ylinopeutta. No, olemme molemmat miehiä, tai oikeastaan poikia vielä, mutta onko se nyt maailmankaikkeuden herralle niin iso asia?

"Ainoa mitä Hän sinulta kaipaa, on saada sinun huomiosi ja hyväksyntäsi, sinun luottamuksesi ja uskalluksesi turvata Häneen, ei sitä, että yrittäisit olla suorittamalla parempi ihminen."

Ahaa, minä kun luulin ihan päinvastoin. Rukoilin vuosikaudet että olisin saanut edes pikkuisen huomiota häneltä. No, kuten olen kertonut, rippileirillä löysin tulevan puolisoni. Ehkä jumala kuitenkin siunasi.

"Jumala lähetti poikansa Jeesuksen, joka kärsi niin suunnattomasti vuoksemme, ja ainoastaan siksi, että me saisimme tulla osalliseksi siitä rakkaudesta, joka Hänellä oli Isässä. "

Ja kaikkivaltias jumala, joka voi milloin tahansa määrätä uudet säännöt kja peruuttaa kaikki, joka pitelee kaikkia naruja käsissään - hänen piti järjestää kummalliset verilettukestit, jotta ihminen vapautuisi viasta jonka hän itse on aiheuttanut? Ja näiden kekkereiden jälkeenkin pelastuu vain pieni osa? Kuules jumala, olen aika pettynyt sinuun.

"Hän luopui kaikesta joka Hänelle olisi kuulunut, jotta me voisimme saada sen, mikä Hänelle olisi kuulunut."

Valekuoli, nousi yöäs, ja on taas seremoniamestarina. Kyllä on suurempaa rakkautta, ja kuule, vaikka minun puolisoni voi kertoa sinulle siitä.

"Hän tietää en, mitä tunnet sisimmässäsi, Hän on nähnyt joka ikisen tilanteen ja kamppailun elämässäsi, jota olet käynyt läpi. Hänellä on vain suunnatonta myötätuntoa sinua kohtaan ja halua päästä lohduttamaan, sillä Hän on tuntenut tuskan sisälläsi"

Joku ihan pieni tosituksen poikanen voisi olla paikallaan.

"Hän kuitenkin antoi sinulle vapauden valita. Hän loi sinulle vapaan tahdon ja kunnioittaa sitä. Hän ei halua tehdä asioita väkisin, koska rakastaa sinua."

Vapauden, josta hän tiesi ettei ihminen pysty täyttämään sitä. Ja syynä tähän on hänen ITSENSÄ aiheuttama valuvika. Mitä perverssiä leikkiä tämä on? Ja sitä paitsi, jos taustalla on helvetin uhka, mikä vapaa tahto se oikein on? Jos seuraus olisi sama, silloin kyseessä olisi vapaa tahto. Olet siis sitä mieltä, että helvetin peko ja palkinnon toivo eivät millään tavalla ohjaa valintoja?

"Ja Isä haluaa olla yhteydesä sinuun!"

En ole missään vaiheessa kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä minuun. Minä yritin vuosia, mutta aina vaan tuuttasi varattua. Aina.

"Hinta anteeksiannostasi on siis maksettu! Se tuo sinulle täydellisen vapauden. Se poistaa sinulta sen pelon, arkuuden, häpeän ja syyllisyyden jota tunnet, kun ajattelet, että et ole vielä saanut anteeksi."

Mikä ihmeen hinta? Hänen omatekemänsä pelin voitto tai tappio. Syyllisyytenbi poistui kyllä ihan muilla konsteilla.