Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. Minä en sen sijaan ole koskaan yrittänyt käyttää tietokonetta WC-paperina... Näköjään teiltä voi odotaa mitä vaan
  2. Kuule. En voikaan ymmärtää että korostan ylivertaisuuttani jos kerron että olen tehnyt todella kovasti työtä että oppisin suomea mutta että se on ollut verrattuna muhin oppimiini kieliin liian vaikea minulle. Ei se ole ylivertaisuutta että myöntää ettei osa, ettei hallitse.
    Mutta myönnän että minulla on todella vaikeuksia ymmärtää tätä sortoajatusta. Miksi? Koska mekin suruina olemme eläneet täysin samoissa olosuhteissa kuten tekin. Esim. Pohjanmaan ruotsinkieliset talonpojat nousivat ennen nuijasotaa kapinaan veroja vastaan mutta heitäkin ankarasti rankaistiin. Meilläkin oli vaikeat olosuhteet. Harva ruotsinkielisellä oli edes haaveissaan päästä koulutukseen. Kieli oli ennen 1800-luvun kansallisuusvaltioita hyvin "läysä" väline. Porvarit puhuivat saksaa ja puolaa, sepät usemmiten valonia, Pietarin ja Tukholman hoveissa puhuttiin ranskaa ja Venäjän aateliskodeissa puhuttiin saksaa eikä venäjää. Sotilaita kirjoitettiin yhtä monta pohjois Ruotsissa kuin Suomessa ja vähemmän Ruotsin alueilla missä oli paremmat viljelysmaat.
    Ero on että me katsomme että näin oli laita koko Ruotsin valtakkunnassa kun te taas että tämä oli pelkästään Suomen kohtalo.