Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vastuskena aloitukseen: Esimerkiksi ...Opetushallituksen uudessa vartailussa lapset ruotisnkielisissä koulussa on paremmat taidot kaikissa vieraissa kielissä kuin lapset suomenkielisissä kouluissa.
17.09.2014 09:39
Suomi sai aikoinaan Ahvenanmaan vastoin ahvenanmaalaisten omaa tahtoa sillä edellytyksellä että valtiovalta ja Suomen virkamiehet kommunikoi Ahvenanmaan kanssa ruotsinkielellä. Muualla maailmassa alueille annetaan nykyään mahdollisuus itse märätä mihin maahan kuuluvat. Suomi ei vaan uskalla antaa Ahvenanmaalle täälaisen valitamahdollisuuden. Ja sitten haukutaan muita maita jotka eivät anna ih isille oikeiden itse päätää. Kaksinaamaista.
Ahvenanmaalle paulautetaan siellä keräättyä veroa. Me muut eme elätä heitä. Ahvenanmaalaiset itse ovat kauan itse haluneet kantaa veronsa ja vapauttaa Suomen hallintoa tästä, Ja sillä eläisivät. Mutta eduskunta ei ole sitä hyväksynyt.
Jos joku alue tässä maassa elää muiden kunstannuksilla niin se on Itä-suomi ja pohjoissuomi. Vaikka tiedän että paljon minun verorahoistani meneekin sinne en moiti koska katson että ihmisten on oikeus elää sielläkin.
17.09.2014 09:36
Kaikki ruotisnkieliset lapset Uudellamaalla, Turunmaalla sekä Pohjanmaalla lukevat suomi pakkona kouluissa, haluaivatko he tai heidån vanhempansa sitä tai ei
17.09.2014 09:28
pakkoruotsi ylipäänsä aikoinaan lanseerattiin peruskouun"
- pakolliset kielet tulivat peruskouluun sen takia että vanhassa järjestelmässä keksikoululaiset ja lukiolaiset lukivat kieliä kun taas kansakoulussa niitä ei luettu. Tämä antoi oppilaille eri lähtökohdan työelämässä. Siksi määrättiin kieltenopiskelut pakollisiski.
"Se, mitä kieliä suomenkieliset koululaiset opiskelevat, ei minusta ole lainkaan asia, johon suomenruotsalaisten olisi peruskoulun syntyvaiheissakaan kannattanut sekaantua. " Niin kauan kun meillä on sama koulusysteemi suomen- että ruotsinkielisellä puolella, niin perusvaatimuksetkin tulee olla samansuuntaiset molemilla puolilla. Ellei ole niin omassa yhteisessä maassamme arvosanat voivat heittää riipuen minkä kieliryhmän koulua on käynyt. Siksi kieliohjelma on pääpiirtein samansuuntainen. Ei voi määrätä toisen kansalliskieliryhmän lukemaan tiettyä kieltä ellei molemmilla on tämä velvollisuus. Tämä rikoo maan perustuslakia. Jos ruotsinkieli poistuu suomenkielisistä kouluista niin suomenkieli poistuu tietenkin ruotsinkielisistä.
Ruotsinkielisissä kouluissa on jo poikettu tästä sillä että "vapaaehtoisesti" (vanhemmilta ei edes kysytä) on suomenkielen opiskelut alotettu paljon aikasemmin. Näitä tunteja on sitten otettu muilta aineilta. Jos tässä tällainen kuntien menettely menisi juriidiseen tutkintaan se ei luultavasti kestäisi.
13.09.2014 23:22
No olitpa vitiskäs ha ha ha.
Jos olet niin poissa että uskot että kirjoitan Ruotsin asioista niin en sille mahda mitään.
Soc.demin palsta löytyy tämän sivun vasemmalta puolelta löytyvän navigointiruudusta puolueena 14. Jos klikaat sitä linkkiä niin pääset heidän alueelleen. Mutta luultavasti tämä meni sinulle liian vaikeaksi
13.09.2014 22:52
Anmäl till polisen på samma gång som ni anmäler till moderatorn. Efter ni anmält till moderatorn kommer en ruta där man kan anmäla till polisen. Lär nog få fart på dem här att hålla ordning då de vet att polisen håller öga på att de håller sig inom lagens ramar.
13.09.2014 22:31
tietääkseni hån on SD eikä RKP niin siirrä asiasi SD palstoille
13.09.2014 22:27
Varför skulle vi inte tillåta det?
Peter har sin fulla rätt att säga det! Och vi tycker precis lika mycket om honom för det. Han måste inte ha samma åsikter som oss som har vuxit upp i det här landet på svenska. Han kan inte ha det heller för han har ett annat språk med sig från sin uppväxt. Men han är precis lika mycket finlandssvensk i alla fall
13.09.2014 22:24
"Virastoissa on aina ollut omat henkilönsä hoitamassa ruotsinkielisten asioita, yleensä äidikieleltään ruotsalainen.""
- ruotsinkielisenä minä haluaisin tietää missä nämä ihmiset ovat jotka hoitavat pelkästään ruotsinkielisten asioita. Sen sijaan ruotsinkielisistäa virkailijoista palvelevat enemmän suomenkielisiä kuin edes suhteessa ruotsinkielisiä.
""Tutkielman tulosten mukaan ruotsin kieltä käytetään sisäasiainministeriössä yleisesti ottaen
harvoin, sillä keskimäärin kieltä
tarvitaan työtehtävissä muutaman kerran vuodessa."
- tutkielmassa on siis todettu että sisäasiainministeriö ei itse kykene antamaan kaksikielisille kunnille tai ruotsinkielisille laissa säädettyä palveluja kahdella kielellä.
13.09.2014 22:03
Suora lainaus SUOMI24:n ohjeista:
"Viralliset kielet
Suomi24:n viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Lisäksi kansainvälisillä keskustelupalstoilla (International forums) ja chat-huoneissa (International chats) on sallittua keskustella palsta- tai huonekuvauksessa erikseen määritellyllä kielellä."
Kannattaisi aina ensin lukea missä rrammeissa liikutaan ...
13.09.2014 21:49
Nu tycker jag du är orättvis. Det är den gruppen män som började vara med vid födslarna och ofta har en närmare kontakt till sina barn än tidigare generationer.
De pappor som har fått vara med vid ett barns födelse inser minsann att det är ordentligt fysiskt tungt att föda. Vi vet också att det är en stor risk att föda längs landsvägen eller i hissen upp till avdelningen.
Varför skylla på "gubbarna" ? Alla bestämmelser om hur många förlossningar det skall finnas kommer från ministeriet och där har det länge suttit kvinnor som ministrar. Om de skulle ha velat så hade de kunnat stoppa det här vansinnet. Men de vet tydligen inte hur det är för de har inte själva tvingats åka långa vägar när de har fött utan fått göra det i grannkvarteret
13.09.2014 20:45
Hyvään hoitoon sisältyy että potilas tuntee olonsa turvalliseksi ja voi luottaa siihen että henkilökunta ymmärtää mitä hän sanoo.
Perheessä on kokemuksia synntyksistä sekä Espoossa että muualla Suomessa. Espoossa henkilökunta ei ollenkaan edes yritänyt ymmärtää. Kun kuulivat että keskenämme puhuimme ruotsia käänsivät selkänsä ivätkä kertoneet yhtään mitään mitä oli meneillä. Kun yhden synnytyksen jälkeen syntyi kompikaatioita, lääkkeet heitettiin naamaan selittämättä miksi, miten tai edes milloin niitä tuli käyttää. Niiten kokemuskien perusteella tiedämme miten se sinun kehuamasi "hyvä" hoito toimii meille ruotisnkielisille.
Oli kun olisi tullut ihan toiseen maailmaan kun muuton takia saimme kokea miten on synnyttää omalla kielelään. Ehkä sen synytysosaston valmiudet eivät olleetkaan paperilla niin hyvät, mutta turvallinen, lämmin ja ihmiskeskeinen. Henkiläkunta puhui ruotsia meille, vaikka osa oli suomenkielisiä. Eikä siellä käännetty selkää kielemme takia. Siellä saimme hyvää hoitoa ja siellä misät olisi kaikkien laskelmien mukaan pitänyt hyvää hoitoa saad sitä ei löytynyt etsimälläkään.
13.09.2014 20:37
Mitä pelkällä englanninkielellä tekee? Itse puhun 4 kieltä vaivatta sekä osaan 3 muuta + alkeelliset taidot yhdessä. Enkä olisi tullut ajateellekiskään että yksi olisi turha. Turhin niisät on sitten suomenkieli koska sitä voi käyttää pelkästään yhdessä maassa maailmassa, eikä edes kaikkialla siellä
07.09.2014 20:18
"Pääkaupunkiseudulla he kuitenkin myivät peltonsa gryndereille uudisasutusta varten." ja elleivät olisi myyneet maat olisi pakkolunastettu huonommalla hinnalla. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta terve ihminen kuitenkin valitsee paremman vaihtoehdon.
Sipoohan pakkoliitettiin Helsinkiin sen takia että Sipoossa haluttiin edetä hallitummin ettei syntyisi samoja ongelma suuren muuttotulvan juurettomuudesta.
17.08.2014 15:00
Om man söker på Posten Sverige så kommer man in på en hemsida där det inte ens finns en rubrik utan bara en logga med ett posthorn och en krona. Det räcker hur bra som helst i Sverige och alla vet på alla språk vad det gäller. Men här skall man försöka sig på något fånigt blandspråk...
17.08.2014 14:52
Miltä tuntuu levittää valheita toisista?
- suurin osa meistä tulee täysin ruotsinkielisistä suvuista.
- siirtoja kieliryhmästä toiseen on tapahtunut molempiin suuntiin siinä määrin että ei olekaan mahdollista sanoa mitä joku on "alunperin" ollut, paitsi ehkä idässä ja Lapissa. Toisaalta itään sijoitettiin paljon Ruotsin puolelta tulleita sotilaita että jopa sielläkin voi olla vaikea sanoa mitään.
- tietenkin olemme "svensk" - kieliperheemme takia. Mitä siinä on niin vaikea ymmärtää? Täysin samalla kun sinä olet "finne" kielesi takia asuisitpa vaikka Kiinassa.
Mutta toisaalta on sinulla tietenkin vaikea ymmärtää millä tavalla tällainen kieliperheellisyys toimii kun sinulla on niin pieni kieli jota puhutaan pelkästään yhdessä pienessä maassa
17.08.2014 14:38
"twerigin selittelyt ovat sitä Rkp:n yleisölle syöttämää peitetarinaa, jolla sumuverhotetaan Rkp:n vuosikymmenien toimet suomalaisessa yhteiskunnassa, sen hallinnossa ja taloudessa."
- kyllä niistä pienistä summista kertyy aikonaan paljon kun hoidetaan saadut vastuullisestikin. Näin se vaan on. Kun minä tulin nykyiseen toimeen huomasin miten pariskunta joskus 50 v sitten oli lahjoittanut tälle taholle ihan ensimmäiset osakkeet tiettyyn ihmistärkeiseen tehtävään. Sillä summalla ei tehty mitään. Niin vähän se oli. Mutta tämä pariskunta jatkoi vuosi vuodelta ja lisäsivät esim. syntymäppäivinään osakepottiin pari osakkeita. Ja heidän lapsensa ovat jatkaneet. Nyt tästä pienestä määrästä on kasvanut verteenotettavan paikallisen rahaston. Näin meillä, mutta täysin samalla tavalla muuallakin meillä.
- En minä ole minkään puolueen jäsen enkä koskaan tule olemaankaan. Sinulle ei kuulu kysyä eikä tietää ketä äänestän vaaleissa koska eläämme demokratiassa missä minä saan ilmaista kantani äänestämällä vapaasti.
- Siksi en myöskään ole laatimassa RKPlle tai muullekaan puolueelle testamenttejä. Mutta jos olisin - sekin olisi täysin laillinen puuha niin kauan kun ei pakota tai painosta ihmistä mihinkään.
Mutta on kyllä kumma että kun kerrotaan miten todellisuudessa toimii meidän parisamme niin luulet heti että levitämme propagandaa.
On tietenkin väärin kysyä ihmiseltä "oletko laittanut tämän tahon nyt testamentissäsi" mutta on sitten täysin eri asia jos informoi että voi antaa lahjan tai testamentin myös tällaiselle järjestölle, yhdistykselle tai säätiölle. Ja jos henkilö sitten kysyisi miten sen tekee niin kai se sitten ko taholle kuuluu auttaa että ihminen kokee ettei häntä huijata ja että itse saa tehdä päätöksensä.
Itse en muista että olisin kuin pari kertaa mainut että lahjoituksia saa tehdä jos haluaa. Mutta kuitenkin ne ovat vaan tulleet tälle taholle.
Sorry vaan - mutta näin se vaan toimii.
17.08.2014 14:20
Kyllä ne mummot ja ukot todella ovat olemassa. Se on aika yleista meillä että eri vaiheissa annetaan pieniä summia johonkin tarkoitukseen ja että myös ei niin varakkaat voivat kirjoittaa testamentin johon tiettyyn tarkoitukseen, lahjottavat ehkä 2000 euroa. Lapseton pariskunta voi testamentoida kotinsa esim. hautausmaan ylläpitoon, johonkin koulun/vanhainkodin hyväksi. Ei ehkä talosta saa kun 30000 mutta sekin on hyvä summa.
Itse toimin sellaisella alalla että olen itse ollut vastaanottamassa kahta testamenttiä täysin tavallisilta ihmisiltä. Ja näitten ansiosta koko paikallinen yhteiskunta on hyötynyt heidän suuresta sydämestään. Tämän lisäksi melkein vuosittain on tullut pienempiä lahjoituksia vastaaviin tarkoituksiin esim. sukujuhlan/syntymäpäivän yhteydessä.
16.08.2014 22:28
sinä ehkä
16.08.2014 22:01
"rahoitus sen kuin jatkuu monikertaisena" -- kumma iinäs tapauksessa että kok ajan ruotisnkielisellä puolella tehdään laikkauksia koska määrärahat vähenevät samassa suhteessa kuin suomenkielisellä puolella.
YLE veroon ruvettiin koska niin monet jättivät lupauksen maksamatta mutta kyllä käyttivät YLEn ohjelmatarjontaa radiossa, TVssä sekä nettisivuja.
16.08.2014 18:28
60 / 88