Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tycks ju va det ni har i huvudet
02.01.2013 16:36
Jag får kommentera på finsak eller svenska. Det är reglerna för Suomi 24. Och i dag orkar jag inte kommentera på finska. Det blir bara fel. Det är du som är en clown som inte fattar att vi har yttrandefrihet också fastän vi talar svenska
02.01.2013 16:36
Tiedän käymistämme keskusteluista että olemme eri mieltä tässä asiassa.
Mitä sinä tarkoitat yhdistämisellä?
Minä en tarkoita että koko alueesta tehtäisiin yksi maa, jonka keskus olisi Tukholma.
Minä tarkoitan että olisimme tiiviimmässä yhteistyössä monissa asioissa että ulospäin voisimme toimia kuin yhteisenä maana. Tosiasiahan on jo että vierailijat meidän maihimme eivät edes välillä ymmärrä että ovat tulleet toiseen maahan kun ovat ajaneet rajan toiselle puolelle. Tiiviimpää yhteistyöhön haluavat myös norjalaiset mutta ei hekään haluaisi vanhanaikaiseen unioniinkaan. Yhtä vähän kuin yhteenliittyminen Suomen taholta onnistuisi.
Sen sijaan elinkeinoelämämme on jo monella taholla yhteinen, kielet eivät nykyäänkään kysy rajoja vaan asumme, liikumme ja teemme työtä muissa pohjoismaissa yhä enemmän. Sen syystäkin olisi hyvä että olemme vahvemmassa yhteistyössä. Esim. nyt voi suomalaiselta kansalaselta mennä pitkään ennekuin saa Ruotsissa ensimmäisen palkansa koska ei ole niini yksinkertaista avata pankkitiliä kun pohjoismaista sotua ei tunnisteta yli rajojen. Samma meilläkin.
Huomaamme viime vuosien taloudellisissa myllärryksissäkin että yhteispohjoismainen ajattelutapa on meitä lähempänä kuin välimerenmaiden. Kuulumme nettomaksajiin mutta pieninä meillä ei kuitenkaan ole sama sananvaltaa kun jos pystyisimme toimimaan yhteisäänen.
On eroja millä tavalla mennään tähän:
yhdistyminen: --- poissuljettu
liittovaltio: --- epäilen että sellainenkaan toimisi
valtioliitto: --- olisi mahdolliinen niillä alueilla missä näemme että meillä olisi sellasesta hyötyä, ja sitten sen ulkopuolella taas voisi jättää ne joista ei olisi yhteshyötyä.
02.01.2013 16:33
Det har vi inget alls emot att ni flyttar till helt finskspråkiga trakter om ni inte kan leva på orter där svenska och finska fungerar jämsides. Det är enklare för er och enklare för oss.
02.01.2013 15:49
Tämän maan piisanerot! ;)
02.01.2013 15:48
"Nyt niitä lakkautetaan, koska ei ole oppilaita." Motsvarande nerskärning sker på finskt håll därför att antalet ungdomar minskar. Det är precis som du säger fel att upprätthålla studieplatser som inte behövs. Dessutom ligger det i samhällets intresse att hålla balans i de olika inriktningarna så att vi har folk på alla olika poster i samhället.
02.01.2013 15:44
"Eihän ruotsalaisperheitä edes vieraile Suomessa" - vi bor ju här varje dag
"Miettikäähän miten jos Suomessa osattaisiin enemmän venäjää, miten paljon Suomi ja suomalaiset hyötyisivät" Ja men tänk inte bara. Lär er ryska, vet jag. Det är fritt fram.
02.01.2013 15:37
Vad har vi med era media att göra? Inte det minsta. Försök nu fatta det. Jag köper på sin höjd 1-2 IS eller IL per år. I våra svenspråkiga tidningshus i Finland fungerar det så att om det är något som vi vill läsa om så tar vi kontakt och säger det. Om något inte intresserar oss så hör vi av oss dit inte på nån spalt på nätet.
Om jag vill läsa något om Sveriges kungahus så läser jag det i rikssvenska media inte i media i Finland varken på svenska eller finska. Dessutom intresserar det svenska kungahuset mej ganska litet för det är ju inte vår kung. Det vet varenda finlandssvensk men en del är mera intresserade av kungliga och andra mindre (och är man intresserad så gäller det lika mycket Norge, Danmark, England).
Dom finska tidningshusen har nog märkt att det ökar deras upplaga de dagar det står nåt om det svenska kungahuset. Det är krass ekonomi. Och ökningen beror nog inte på att det är vi som de dagarna skulle köpa flera tidningar. Det tycks ännu vara jättesvårt för er att förstå att vi har enkel tillgång till två länders media.
02.01.2013 15:34
Ahaa. Nu förstår jag! Det är alltså viktigt att vi inte får en språkstrategi i landet, en strategi som gäller båda nationalspråken, för att man inte skall börja uppleva att man mår bra på finskt håll?
konstig inställning du har
02.01.2013 15:22
Och vad har detta att göra med inledningen?
02.01.2013 14:38
Vilka argument? Och vilken förlust?
Visst talar jag finska, engelska, tyska, litet franska, kan teckenspråk, kan också flera av de klassiska språken. Ändå så vill jag använda mitt eget språk när jag skall ha med myndigheter och sjukvård att göra därför att jag vill veta att jag kan förklara exakt vad jag menar.
Varför ropar du själv på att det skall ges finsk service i Sverige om du har den inställningen att bara man kan språket så skall man inte behöva få service på sitt eget språk.
Jag är för att det byggs upp service på finska i Sverige därför att det finns människor som behöver få den på sitt språk också om de kan svenska.
02.01.2013 14:37
"Ruotsalaistetaan" - det är inte att göra ett land svenskt om man kan språk. Det är bara en fördel att kunna många språk.
02.01.2013 14:30
Naturligtvis har de inte det. för en på finskspråkig linje utbildad vårdare behöver aldrig lära sig att språket är en viktig del av vården eftersom det ju bara är att pressa in mediciner i folk och säga till dem på skarpen "Nyt puhut suomea tai pakotamme sinuun vielä enemmän lääkkeitä."
02.01.2013 14:28
Det undrar jag också ibland. Mest irriterar det mej att vi skall betala skatt för att sköta samhällsfunktioner jämbördigt. Men om vi skall få det samma på svenska så blir våra stiftelser och fonder tvungna att gå in för att grundläggande saker skall fungera. Sånt som finnarna får automatiskt via skattemedel.
02.01.2013 14:25
"suomenkielisten oppimaa pakkoruotsia tarvitaan palveluammatteihin, kun taas ruotsinkielisen nuorison tulee tähdätä "kulttuuria kantaviin" ammatteihin" Piru lukee raamattua taas - kuten joka päivä.
Tossahan sanotaan pelkästään ettei jokaisessa ammatissa tarvitse korkeatasoista virheetöntä kielitaitoa. Eikä että suomenkieliset tulisi olla palveluammateissa jotta ruotsinkieliset eivät tarvitsisi niissä olla. Sinä siihen luet paljon enemmän kuin mitä tossa sanotaan.
02.01.2013 14:22
Inte undra på att finska vetenskapliga undersökningar inte har något värde om man gör dem så som du förutsätter.
""teen tässä tutkimusta siitä, ovatko ruotsinkieliset terveempiä omasta mielestään kuin suomenkieliset. Mitä mieltä olet, oletko terveempi ruotsinkielisenä kuin ne finnarit" -- oj oj oj nog är ni inbillningssjuka. Om någon frågar dej hur du mår säger du då hur du mår i jämförelse med grannen? tydligen.
"lisäksi otos oli liian, pieni" - det är en konstaterande man i vetenskapliga sammanhang ofta måste konstatera när man analyserat resultaten. Det ger orsak till ny forskning. Det är ju så hela vetenskapsvärlden är uppbyggd.
02.01.2013 14:18
Inte behöver den fisas nånstans. Det är precis samma problem att få finskspråkiga ungdomar att söka sig till de där viktiga yrkena.
Vem är det som betalar alla dom finskspråkiga ungdomarna att bli jurister, ekonomer och konstnärer? De lär nog välja det själva.
Den behov som finns för svenskspråkiga skulle mycket bättre kunna tillgodoses om de svenskspråkiga/kan svenska som finns skulle få rikta in sig på att jobba med dem som behöver vård på svenska. Men det får de inte för de skall ge vård åt finskspråkiga på finska och så en svenskspråkig patient få sin vård på finska
02.01.2013 14:12
Naturligtvis är självvärderingen subjektiv. Det var ju just det som var meningen med undersökningen, att ta reda på om/hur olika man uppfattar sin egen situation. Det man själv upplever påverkar mycket starkt hur man själv mår, så därför är det viktigt att också förstå den delen.
Jag förstår fortfarande inte att om man säger att man upplever att man mår bra överhuvudtaget säger något om någon annan varken finsk- eller svenskspråkig. Man säger ju bara hur man själv upplever det. Om man upplever att man är nöjd med sin situation så betyder inte det att man är nöjd bara för att nån annan har det sämre. Skulle det vara på det sättet så skulle man aldrig vara nöjd för det finns alltid människor som har det så mycket bättre.
Här verkar det på något konstigt sätt som om vi faktiskt är olika. Som finlandssvenskar kan vi säga att vi är nöjda, vi är till freds med livet, utan att vi skulle jämföra oss med de finskspråkiga överhuvudtaget. Men nog får man den bilden av inläggen här att det i den finska mentaliteten ligger att man inte kan vara nöjd, man kan inte säga att det är bra utan att man samtidigt måste ta nån annan som jämförelse.
Vem har sagt att vi inte är sjuka, varför läser ni in så otroligt mycket mera än vad som sägs
02.01.2013 13:56
Men det är ju precis så som man gör med forskning.
1) man garderar sig alltid mot kritik för att urvalet varit litet genom att säga det. det gör finska forskare också
2) i regel leder alltid detta till att man gör ett större urval och ser om resultatet är det samma
Sedan förstår jag inte att att det handlar om "Olemme parempia kuin suomenkieliset". Så kan jag inte se det. Men det är ett intressant fenomen att en minoritet upplever sin egen situation vara bättre än vad majoriteten upplever den vara för egen del. När vi lever i samma samhälle och med samma socioekonomiska grupper så finns det mycket man kan dra nytta av att se och lära sig. Det kan finnas sånt i det finlandssvenska sättet att leva, uppleva saker, kultur m.m. som omplanterat på finska kunde göra att man mår bättre, lever längre och är nöjdare. Precis på samma tycker jag att det är viktigt att se på varför situationen kan vara omvänd på något annat område mellan språkgrupperna, utan att för den skulle behöva tycka att de finskspråkiga låtsas vara bättre. Vi är ju samma folk, bor i samma land, har samma ekonomiska förutsättningar så då kan vi se och lära oss av den andra.
SFP äger inte Åbo Akademi lika litet som något annat parti heller
02.01.2013 13:45
Visst vet jag det. Men om dom kan hålla på med sina osanningar så kan vi hålla på med våra sanningar.
02.01.2013 13:35
85 / 88