Oletko pintaliitäjä vai syvälle sukeltaja?

Anonyymi-ap

Keskitytkö enemmän ulkoisiin asioihin kuin syvällisiin sisältöihin — niin itsessä, muissa ihmisissä kuin elämässä yleensäkin.

Onko ajattelusi, arvostuksesi ja kiinnostuksen kohteesi pintatasolla vai ajatteletko, koetko ja toimitko elämän eri asioissa pintaa syvemmältä. Siten ettet tyydy pelkkiin ulkoisiin vaikutelmiin, vaan haluat ymmärtää miksi asiat ovat niin kuin ovat — sekä itsessä että muissa.

Pinnallisuus ei tarkoita, että ihminen olisi välttämättä ilkeä tai tietoisesti pahantahtoinen. Se ei myöskään tarkoita, että hän ei olisi älykäs. Kiinnostus ulkonäköön tai trendeihin ei ole automaattisesti negatiivista.

Itse olen havainnut, että sekä pintaliitäjät että syväsukeltajat kaihtavat luontaisesti toisiaan. Syynä siihen on se, että pintaliitäjät välttelevät syvällisiä keskusteluja, eivätkä ole kiinnostuneita pohtimaan arvoja, tunteita, merkityksiä tai vaikeita kysymyksiä. He vaihtavat nopeasti puheenaihetta, jos keskustelu menee henkilökohtaiseksi tai haastavaksi.

Syvälliset ihmiset taas tykkäävät keskustella kaikenlaisista asioista. He osaavat olla rehellisiä itselleen ja myöntää virheensä tai oman keskeneräisyytensä. He eivät myöskään tee ihmisistä yksinkertaistavia yleistyksiä tai luokitteluja vaan kuuntelevat aidosti toista, ei vain odottaakseen omaa vuoroaan puhua. Syvällinen ihminen ymmärtää, että elämässä ei ole aina yksinkertaisia vastauksia. He hyväksyvät, että eri näkökulmat voivat olla yhtä aikaa totta. Eivätkä tarvitse varmoja vastauksia tunteakseen itsensä turvalliseksi.

Miten itse näet asian? Oletko kenties kameleontti; seurasta riippuen molempia ihmistyyppejä?

37

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

No mitäs jää niin?

• Anonyymi
        UUSI

"Elä hetki niin kuin huomista ei olisikaan."

Laulaja lauloi oikeastaan se ainoan tavan elää. Kaikki muu on teeskentelyä!

Videolla ajallaan avoautolla, joka on usein vapauden symbolina. Tietä pitkin se avoauto kuitenkin kulkee, joten vapaus on siinä vain illuusio. Lentävällä autolla sen sijaan voisi vapautua painovoimasta.

PS. Minulla on avoauto.

• Sukellan monesti liian syvälle ja sen takia pinnallisempi ihminen saattaa pitää seuraani liian raskaana. Puhun melkein kaikesta muusta paitsi politiikasta ja uskonnosta. Jälkimmäisestä väsyminen on lapsuudenkodin pakkosyötön tulosta.

• Anonyymi

Kyllä mä syvällinen koen olevani. Ja joo, kaihdan kyllä pinnallisen oloisia ihmisiä ja viihdyn ihmisten kanssa, joiden kanssa voi jutella mitä vaan ja asioiden kaikki kulmat, syvällisesti.

Luontevampaa mulle puhua sisällön penkoen, kun pinnalta sivellen.

Jasu

• Anonyymi

Lisään, että koen pinnalliset jutut small talkiksi, eikä niissä ole oikein mitään ydintä mihin pureutua, siksi tylsiä juttuaiheita.

Jasu

• Anonyymi

Ehdottomasti.

• Anonyymi

Leipäkivi lähinnä, lujaa heitettynä napsii kiinni vain aallonharjoihin :)

• Ehdottomasti syvällinen ja saan paljon enemmän keskusteluista missä on syvällisyyttä 😊 Kuuntelen mielelläni myös muiden avautumisia. Visuaalista pinnallisuutta minusta kyllä myös löytyy.🤔

• Anonyymi

Visuaalista pinnallisuutta minustakin löytyy, rotat on kauniita. Ihmisiä nyt niin tiiä liikuttaako... 😄

Tässä kohtaa moni sanoo, hyi hitto.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Visuaalista pinnallisuutta minustakin löytyy, rotat on kauniita. Ihmisiä nyt niin tiiä liikuttaako... 😄

Tässä kohtaa moni sanoo, hyi hitto.

Jasu

Vaikka itsellänikin on ollut muinoin rottia, niin kyllä mä enemmän pidän pupuista.. kanit on luttanoita.. Marsut taas on ihania höpöttäjiä sillein kivasti kurnuttaen😄 mut visuaalisesti ei niin väräytä.

• Anonyymi
        UUSI
        Haaveilija39 kirjoitti:

Vaikka itsellänikin on ollut muinoin rottia, niin kyllä mä enemmän pidän pupuista.. kanit on luttanoita.. Marsut taas on ihania höpöttäjiä sillein kivasti kurnuttaen😄 mut visuaalisesti ei niin väräytä.

Kanit osaa olla kiukkuisiakin. Päälle päin söpöjä, mutta äkäisiä. 😄

Musta eläimet on kaikki täydellisen kauniita just niin kun ovat. Tää kumpuaa mun sisäisestä maailmastani, jossa kukin hyväksytään ittenään kauniiksi. 😄

Jasu

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kanit osaa olla kiukkuisiakin. Päälle päin söpöjä, mutta äkäisiä. 😄

Musta eläimet on kaikki täydellisen kauniita just niin kun ovat. Tää kumpuaa mun sisäisestä maailmastani, jossa kukin hyväksytään ittenään kauniiksi. 😄

Jasu

Se on kyllä totta. Enemmän oon saanut kanilta hammasta kuin esim marsulta. En usko että huviksensa puree.

• Teini-iässä olin syvällinen ja pohdiskeleva.
      Nykyään syvälliset keskustelut eivät tarjoa mitään uutta sisältöä.
      Eikä asiantuntijat telkkarissa tai kirjoissa yllätä.

Jäljelle jää sivistyksen lisääminen, jos sen myötä oivaltaisi jotain uutta.

• Anonyymi

Luulen, että lukeudut enemmän reflektoivaan ihmistyyppiin kuitenkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Luulen, että lukeudut enemmän reflektoivaan ihmistyyppiin kuitenkin.

Eniten yritän ymmärtää itseäni. Siihen se energia sitten meneekin, loputtomiin keskusteluihin itsensä kanssa.

Mutta on siinä hauskojakin hetkiä, jännä huomata miten yritän valehdella itselleni. :)

• Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

Eniten yritän ymmärtää itseäni. Siihen se energia sitten meneekin, loputtomiin keskusteluihin itsensä kanssa.

Mutta on siinä hauskojakin hetkiä, jännä huomata miten yritän valehdella itselleni. :)

Sitä tapahtuu välillä itsellekin. Ehkä sitä mieltää syvällisyyden liian kapea-alaisesti ja pinnallisuudenkin tietynlaiseksi, vaikka ne voivat pitää sisällään paljon asioita. Ja ehkä vielä enemmän mielikuvia. Onhan se eräänlaista tyypittelyä…

• Anonyymi

Syvälliset tarttuivat aiheeseen, koska ovat syvällisiä 😀
      Tietenkin, turha kysymys, mitä oikein ajattelin!

• Anonyymi

Tunnustan, että halusin nähdä, ketkä vastaavat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnustan, että halusin nähdä, ketkä vastaavat.

Tunnustan, että arvasin syyn. 😅

Miksi teit aloituksen siis.

Jasu

• Anonyymi

Toisaalta iän myötä olen huomannut, että tulee tarve jättää asiat pintaan, ei halua upota turhan syvälle. Ilahdun usein näistä ns. hyvän mielen ketjuista, joissa pohdiskellaan jouluvaloja, suklaita jne. sellaista arkista ja mukavaa.

Vaikka syvällinen olenkin - ehdottomasti ja ehtoja ilman.

• No juu, tiedätte kyllä että en oo pinnallinen ja varmaan ootte ihan väsyksiin asti lukenu noita mun tekstejä työstä ja koulutuksesta. Mutta tosi tosiaan mitä tohon toiseen ketjuun missä parisuhteista puhuttiin, niin sanoin ettei oo mitään pinnallisia vastaan, mutta en heihin silleen yhteyttä koe. Enkä tietenkään mitään täydellistä suoritusta mahdolliselta kumppanilta tai kaverilta vaadi, mutta mun mielestä yritys on tärkee. Enhän mäkään oo vielä tota työn ja koulutuksen probleemaa ratkaissu ja kulutustottumuksissakin on yhä parantamisen varaa.

• Anonyymi

"Itse olen havainnut, että sekä pintaliitäjät että syväsukeltajat kaihtavat luontaisesti toisiaan."

En voi ymmärtää tätä. Ymmärrän siis sen, että tuota kaihtamista tapahtuu, mutta en ymmärrä sen syitä. Minulla menevät aivot solmuun jo siinä kohtaa, kun joku edes ehdottaa, että pinta ja sisus olisivat jotenkin "vastakkaisia". 😵

Mutta vastauksena kysymykseen: mielenkiintoa molempia tasoja kohtaan löytyy, ja miksi ei löytyisi?

Pintaprosessoijat kysyvät: Mitä? Ja he tekevät sen paremmin kuin syväprosessoijat.

Syväprosessoijat kysyvät: Miksi? Ja he tekevät sen paremmin kuin pintaprosessoijat.

Molempia tarvitaan, ja on vain hyvä, jos yhdessä ihmisessä on molemmat puolet. ☺️

🦄

• Anonyymi
        UUSI

Olet siis tutustunut myös pimeimpään puoleesi? Et ehkä ole ainoa tämän aistinut..

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olet siis tutustunut myös pimeimpään puoleesi? Et ehkä ole ainoa tämän aistinut..

Oletan että tämä ei ole aloittajan kommentti. Tämä on vihjaileva ja mikroaggressiivinen kommentti.

🦄

• Anonyymi

Pääasiani on syvällisyys. Mutta sitten onnistun söheltämään nauru puolelle.
      En ihan tummiin vesiin halua. Asia edellä.
      Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Hyvin kaukana pintaliitäjästä.

• Anonyymi
      UUSI

Olen varmaankin sitten tuo kameleontti, eli riippuu ihan seurasta ja aiheesta missä määrin kiinnostaa. Hyvin pinnallisista aiheistakin tosin voi käydä syväluotaavaa keskustelua.

• Anonyymi
      UUSI

Olen pohjakauhoja. Ei riitä sukellukset, vaan pitää päästä asioiden perimmäisiin syihin ja seurauksiin.

Ja pääseehän niihin lukemalla filosofiaa ja pohtimalla syviä.

• UUSI

Ja jos filosofia tuntuu etäiseltä, niin suosittelen aloitetaan kasvatusfilosofiasta ja sitten työn filosofiaan.

Ainakin omalta osalta, oon sen avulla pysynyt työn syrjässä kiinni, vaikka usein tuntuu, ettei se johda mihinkään, vaikka oon onnistunu löytään tarkoituksellisen työn.

Ilman syvällisempää pohdintaa, varmaan lopettais työn. Lähtis säästöillä kiertää maailmaa. Ja sitten kun säästöt loppuu, niin tulis takas. Lopettas syömisen ja pikkuhiljaa nääntys. Eli eläisi vähän lyhemmin, mutta täysillä.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Ja jos filosofia tuntuu etäiseltä, niin suosittelen aloitetaan kasvatusfilosofiasta ja sitten työn filosofiaan.

Ainakin omalta osalta, oon sen avulla pysynyt työn syrjässä kiinni, vaikka usein tuntuu, ettei se johda mihinkään, vaikka oon onnistunu löytään tarkoituksellisen työn.

Ilman syvällisempää pohdintaa, varmaan lopettais työn. Lähtis säästöillä kiertää maailmaa. Ja sitten kun säästöt loppuu, niin tulis takas. Lopettas syömisen ja pikkuhiljaa nääntys. Eli eläisi vähän lyhemmin, mutta täysillä.

Syvällinen filosofinen pohdinta johti siihen, että lopetin työn tekemisen. Rahaa on jo kyllin, joten keskityn muihin asioihin.

Kiertolaiselämässä ei ole mitään järkeä. On parempaakin tekemistä.

Eksistentialismiin kannattaa jokaisen tutustua.

• Anonyymi
      UUSI

Omassa elämässä mietin asian kaikilta kanteilta, liikaakin vatvon ja kaivan. Samoin käsittelen syvällisesti sisaren tai lähiystävän kanssa, heitä on harvassa.
      Mutta muuten olen ehdottomasti pintaliitäjä. En ala vatvomaan tuttavien kanssa syvällisiä juttuja. Jos joku haluaan avautua, kuuntelen ja sanon jotain jos osaan. Muuta muuten jos ei nyt ihan pelkästään säästä niin muista ajankohtaisista asioista.

• Anonyymi
      UUSI

Sen ainakin huomaa heti jossei henkilö pääse pintaa syvemmälle.

• Anonyymi
      UUSI

Liidän korkealla ja lujaa

• Anonyymi
      UUSI

Voisiko aloittaja ystävällisesti kommentoida vastauksiamme sitten kun ehtii. ☺️

🦄

• UUSI

Osaan kyllä keskustella monipuolisesti ja syvällisesti monista aiheista, myös politiikasta ja historiasta. Tälläkin palstalla löytyy kuitenkin sen verran paljon kiihkoilijoita, että viimeinen politiikka-aiheinen kirjoitukseni näemmä poistettiin, vaikka oli siellä myös paljon asiallisia kommentteja. Psykologiaa luin myös lukiossa pitkän oppimäärän, mutta totesin että se ei ole kiinnostava ala. Esim. biokemia, fysiikka, ja tietotekniikka ovat kaikki kiinnostavia aloja, joita olen opiskellut paljon. Mietin myös paljon miten asioita voisi parantaa, esim. terveydenhuoltoa, ja poliittista järjestelmää, koska me tarvitsemme paljon radikaaleja uudistuksia, Suomea on johdettu huonosti jo kauan.

• UUSI

Olen pintaliitäväinen syväsukeltaja. :)
      En ole kumpaakaan ja olen molempia samanaikaisesti.
      Ei kiinnosta ulkoiset asiat, ei myöskään kiinnosta miksi jokin tapahtuu.
      Mulle on aivan se ja sama, pystyn molempiin vaikka en halua kumpaakaan. Olen ennemminkin ontto ja kipinä saa aikaan tyhjiön täyttävän räjähdyksen.. ja juu tiedän, ettei oikeassa tyhjiössä voi tapahtua räjähdystä hapen puutteen takia.

Otan ihmisen kuin ihmisen vastaan sellaisenaan. Annan itsestäni sellaisenaan ja asiat menevät kuten menevät. En jaksa ääripinnallisia ihmisiä sen enempää kuin syvänmeren sukeltajiakaan. Väistän luontaisesti heidän seuraansa.
      Mutta siinäkin pätee sääntö, elä ja anna toistenkin elää.

Oikeastaan ihmiset kiinnostavat minua aika vähän ja mieluusti olen ihan itsekseni. Pidän ihmisiä jopa rasitteena joskus.

Arvostan erilaisuutta ja siksipä en haluaisi tehdä jakoa pintaliitäjiin ja syväsukeltajiin ihmisissä. Minä liputan yksilöllisyyden lippu salossa. Haluaisin uskoa, että kohtaan jokaisen ihmisen yksilönä, ainutlaatuisena ja monitahoisena persoonana joka on aina arvokas sellaisena kuin on. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Mutta kuten sanottu .. haluaisin uskoa.. minähän vain huijaan itseäni. Luonnollisesti on inhimillistä se, että minullakin on omat preferenssit ihmisten suhteen. Tyhmiä ennakkoasenteita ja epäpäteviä mielipiteitä. Ja muuta shaissea. Sillä olenhan vain ihminen ja se seikka jo itsessään todistaa vajavaisuuteni.

Mut juu.. syvälle sukeltava pintaliitäjä. Se olen, tai niin itseäni kuvailisin. Ja jos seurani pitää valita, niin se, haluanko kevyttä vai vakavaa seuraa, riippunee täysin sen päivän fiiliksistä. Molempi parempi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45359
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2239
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1639
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe