Ei kiinnosta suomenruotsi Koillismaalla ei !!!

kuusamoonkuusamoon

Olen aikeissa muuttaa Kuusamoon ja katselin kielikurssitarjontaa kansalaisopistolla, huomioni kiinnittyi vain yhteen suomenruotsinkurssiin ja sinnekin yritetään epätoivoisesti saada osallistujia ja huudetaan porukkaa mukaan että saataisiin aloitettua kurssi.
Kuusamossa ja Koillismaalla tarvitaan yhä enemmän venäjää ja kansalaisopisto tarjoaakin peräti KAHDEKSAN eritasoista kurssia venäjänkielessä!
Itse ajattelin jatkaa espanjanopintojani myös Kuusamossa ja otan ehkä myös venäjänkielen alkeiskurssin jos vain enää mahtuu mukaan, taitaa olla kummiskin niin, että kaikki venäjän kielen kurssit ovat jo täynnä. Venäjästä olisi minulle varmaankin hyötyä, sillä kun Kuusamossa vierailen useinkin Joulun ja Uuden vuoden aikaan, niin melkein joka toinen auto on Venäjän rekisterissä, ja kaupoissakin kuulee paljon venäjää, sekä myös saksaa, ranskaa ja tietenkin englantia, sillä ulkomaisia asiakkaita palvellaan englanniksi ja suurinta osaa venäläisistä venäjäksi, Kuusamon kaupoissa on jo paljon Kuusamossa asuvia ja suomea oppineita venäläisiä työntekijöitä.

RKP:n pakkoruotsitus on jo säälittävää, sillä todellisuus Suomessa on se että suomenkielen lisäksi tärkein kieli on englanti sitten tulee venäjä ja venäjän jälkeen muut suuret maailmankielet kuten saksa, ranska, espanja, kiina, arabia, portugali jne.

Herätkää jo todellisuuteen kaikki RKP:n kannattajat! On UUsi Vuosi ja muunkielisiä on jo 265 000 ja heidän määränsä kasvaa taas tänä vuonna 15-20 tuhatta eli he ajavat määrääs jo ohi ns. ruotsinkielisten jo runsaassa vuodessa!

13

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • westcoastinen

      Muuta sinne vaan sitten ryssien kanssa, heippa sitten !!

      • kuusamoonkuusamoon

        Niin teenkin, äärettömän kauniiden ja tyylikkäiden venäläisnaisten sekaan vaan, on ne vaan niin ilo silmälle!


      • ettästiedät

        Sähän oot östkustinen, etkä mikään westcoastinen.


      • westcoastinen
        ettästiedät kirjoitti:

        Sähän oot östkustinen, etkä mikään westcoastinen.

        No sitten aurinko laskee täällä päin itään ??


      • 292
        kuusamoonkuusamoon kirjoitti:

        Niin teenkin, äärettömän kauniiden ja tyylikkäiden venäläisnaisten sekaan vaan, on ne vaan niin ilo silmälle!

        Venälaisnaiset ovat kieltämättä ilo silmälle.


      • westcoastinen kirjoitti:

        No sitten aurinko laskee täällä päin itään ??

        Tämän maan piisanerot! ;)


      • österpotteni
        westcoastinen kirjoitti:

        No sitten aurinko laskee täällä päin itään ??

        Svekolle itämaan ranta on östkustia, emämaan ranta vestkustia.


    • Jep!

      Svekopäättäjät tehtailevat kaiken maailman lakeja, säädöksiä ja strategioita.

      Elävä todellisuus keretoo kuitenkin muuta. Kansa äänestää jaloillaan pakkoruotsitusta vastaan.

      • Det har vi inget alls emot att ni flyttar till helt finskspråkiga trakter om ni inte kan leva på orter där svenska och finska fungerar jämsides. Det är enklare för er och enklare för oss.


    • hmm....

      RKP elää haavemaailmoissaan joka kohta romahtaa, mitä enemmän täysin tarpeetonta pakkoruotsia tuputetaan sitä isompi on vastustus... :))

    • kielten harrastaja

      Ruotsin taito on tärkeä pohjoismaisen yhteistyön kannalta. Nykyisin ruotsin taito vahvistaa yhteyksiämme muualle kuin itään.

      Virkamiehiltä vaaditaan ruotsin jonkintasoinen hallinta.Ruotsin kielen taitoa kannattaa vahvistaa, jotta saadaan riittävä edustus itä- ja pohjoissuomalaisia virkamiehiä.

      Kielitaito on myös avain vientiin ja matkailuelinkeinojen harjoittamiseen, tällä tavalla maakunnille saadaan kaivattuja tuloja. On kuitenkin varottava, että kielitaito ei merkitse itäiseen vaikutuspiiriin joutumista ja sen vuoksi minusta olisi tavallaan parempi, että noille venäjän kursseille ei niin innokkaasti ilmoittauduttaisi.

      Tärkeintä on kuitenkin, että maata ei myydä ulkomaalaisille. Siihen voi jokainen maanomistaja itse vaikuttaa.

      • 3tr6t3wrfwesiyfews

        Olen itse asunut Ruotsissa ja siellä kyllä nauretaan suomenruotsille ja ruotsinsuomalaiset häpeävät suomenruotsia, on se vaan niin erilaista kuin riikinruotsi. Ruotsissa ihmetelläänkin että miksi Suomessa pakotetaan koko kansa opiskelemaan pientä ja vielä kaiken lisäksi suomenmurteellista suomenruotsia kaikille suomalaisille!
        Ruotsissa on kouluyissa vain yksi pakollinen vieras kieli ja se on englanti, ja sen lisäksi saa vapaasti valita mitä kieltä tahansa ja moni valitseekin toiseksi vieraaksi kielleksi venäjän, miksiköhän?
        Ruotsin takia Suomessa ei tarvita osata suomenruotsia vaan englannilla pärjää paljon paremmin Ruotsissa kuin huonolla, murteellisella ja vanhahtavalla suomenruotsilla! Englanti on toinen kotimainen kieli Ruotsissa kuten myös Suomessakin suomen kielen jäljeen!


    • kuusamookuusamoon

      Olisikohan Thomas Zilliacus lukenut tämän minun aloitukseni, kun mainitsi omassa kirjoituksessaan Kuusamon? Tai joku muu on hänelle sen toimittanut? Näyttää siltä että kaikki Rkp-palstalla olevat kirjoitukset luetaan tarkkaan sekä Magmassa, Rkp:n puoluetoimistossa, Folktingetissä, Kulturfondetissa, jne. jne

      Kielitodellisuus on aivan toinen Suomessa vuonna 2013, kuin jossain 1700-1800 luvulla elävät jo todellisuudentajun menettäneet pakkoruotsittajat kuvittelevat. Nämä pakkosuomenruotsittajat luulevat että joskus vielä palataan Ruotsin kuningaskuntaan ja silloin aletaan Suomessakin puhua ruotsia ja suomen kieli samalla pikkihiljaa aletaan ajaa alas! Ja monet em. todellakin ajattelevat näin! Eikö olekin järkyttävää, missä keinotekoisessa todellisuudessa vielä Suomessa jotkut elävät!?

      Ps. T. Zilliacukselta hyvä kirjoitus, voi avata padot, ja muutkin rohkeat ja omalla järjellä ajattelevat surut uskaltavat tulla esiin, ja tunnustavat että pakkoruotsi ei ole enää tätä päivää, vaan jäänne joltain 1700-luvulta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe