Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. *Ja kuten tiikerit kantavat pentujaankin hyvinhän sinne torahampaiden väliin saisi mahdutettua hedelmän jos toisenkin.

Mitä tulee kynsiin, niin ne nyt vain sattuvat sopimaan tuohon raadolliseen hommaan, vaikka ne on lähinnä tarkoitettu puissa kiipeilyä ym. akrobaattista touhuilua varten, jota kissat olisivat paratiisimaisessa maailmassa siis harrastaneet ja jonka avulla myös olisivat voineet hankkia ravintonsa.*

Tämähän käy viihteestä. Käykö tuo poikasten kantelu- ja hedelmiensyöntitarkoitus myös valkohain hampaisiin?

Entäpä syvänmeren krotin hampaisiin?

Millaista salaattia nauttivat pöllöt, haukat ja kotkat, jotka ovat tunnettuja raatelukynsistään ja -nokastaan?

Mitäpä mutusteli hauki, jonka leuat ja koko ruumiinrakenne ovat hyökkäyssaalistamiseen ja kokonaisena nielemiseen mitä parhaimmat? Barracuda? Piraija? Kissakala (joka murskaa leuoillaan merisiilin kuoret)?
  2. *Te rakennatte ydinvoimaa, te lisäätte teollisuutta vaikka mikään niistä ei tule ihmiskunnan hyväksi.'

Niputat ihmiset ydinvoiman kannattajiksi millä perusteella? Oletko sinä se sama jumittaja, jolle jo kerroin etten kannata ydinvoimaa?

Sitäpaitsi, nyt lopetat kertaheitolla kaikkien teknisten laitteiden ja tuotteiden käytön jotka sinulla on hallussa. Ne on valmistettu tehtaissa. Ei vaatteita, ei tilliaä, ei perkele lautoja seinissä, ei mitään. Ei kertakaikkiaan mitään. Ei kirvestä millä kaataa puita hirsimökkiin, kun ne kirveetkin on valmistettu tehtaassa. Taot itse. Veistä veneesi itse. Tee kynttiläsi itse, tulitikut. Tervemenoa keskiajalle.

Luuletko sinä hyväkäs että minä olen biologina hyvilläni teollisuuden aiheuttamasta kuormituksesta luonnolle? Ja luuletko sinä hyväkäs etten kannata sitä että tuota kuormitusta pyritään minimoimaan tai peräti poistamaan?

Taas kerran, haukut vainoharhoissasi aivan väärää puuta.

Tlität minulle asioita joihin minulla ei ole osaa arpaa. Yritän toki oppilaille kertoa kestävästä kehityksestä ja siitä mitä seuraa jos lisäännymme ja tuhlaamme luonnonvaroja tätä vauhtia. Siinä ne vaikutusmahdollisuuteni ovat. Ja tietysti toimia itse niin, ettei ahnehdi ylimääräistä. Ja pyrkiä vastustamaan varstuuttomia päätöksiä. Mitä sinä vielä vaadit?

Että palautan ne menetetyt palvelut sinne keskelle-ei-mitään?

*Kirkot kumisevat tyhjyyttään! Mitä sitten? Minäkin olen eronnut kirkosta.Ja mitä sitten jos siellä istuisin kuuntelemassa evoluutioteoriaan uskovaa kirkkokherraanne? Come on? Etkö osaa parempaa?*

Mitä tekemistä tuolla on sen kanssa, että pidän luonnon toiminnan ymmärtämistä tärkeämpänä kuin kuvitteellisen yksinvaltiaan palvelemista? Etkö sinä poloinen ymmärrä, että luontoa voidaan suojella parhaiten kun sen toiminnasta ymmärretään joitain?

Oikeasti, kummasta on enemmän hyötyä ihmiskunnalle? Mistä sitä luulet lääkkeiden tulleen? Hyvällä tsägällä ja tai Jeesuksen kuiskaamilla resepteillä?

Mistä luulet tulleen tiedon siitä ettei ravinteiden päästäminen vesistöihin olekaan välttämättä niin kuningasajatus kuin vielä 1960-luvulla Suomessakin luultiin?

Mitkä ravinteet, kysyy uskovainen?

*Jehovan todistajia ei lueta kristittyihin kuten ei muslimejakaan.
    Esimerkkisi ovat triviaaleja.*

Tietääkseni kristinuskon dogmeista tärkeimpiä, ellei tärkein on LÄHETYSKÄSKY. Sen mukaan Jeesuksesta pitää saarnattavan kaikille, ja kun työ on tehty niin Jesse tulee paikalla ja pistää koko planeetan tuhannen päreiksi. Korjaa toki jos olen väärässä.

Jos olen oikeassa, kuinka tervejärkisenä sinä pidät tuota maailmanloppua edistävää saarnaamista?

*Kun te luettelette kristittyjen tekemiä kauheuksia, paavi muiden mukana!
    Kun te todistelette evoluutioteoriaanne uskovia; taas on paavi niiden mukana!
    Voi pyhä yksinkertaisuus.Sinäkö oikea opettajaksi!
    Jätän sanomatta etten joutuisi käräjille.*

Milloin minä olen luetellut kristinuskon kauheuksia, tai puhunut mitään paavista?

Ja kun kerta en ole, miten h e l v e t i s s ä sinä silti arvioit minun pätevyyttäni opettajana sellaisten asioiden perusteella, mitä en ole tehnyt?

Lopeta tuo säälittävä, vainoharhainen valehteleminen.
  3. *Tähtitieteeseen hurahtaneet eivät huomioi sitä, että tähtitiede ei tutki reaalimailmaa tai tulevaisuuta, vaikka alan markkinoijat niin toitottavat saadakseen kerättyä rahoitusta itselleen.*

Kummallinen väite. Eikö reaalimaailman menneisyyden tutkiminen ole mielestäsi reaalimaailman tutkimista? Vaikka sinä et asiaa ymmärrä, aika moni muu ymmärtää: Historiaa tutkimalla voi oppia, ja kyllä, myös ennustaa tiettyjä asioita.

*Tarkoitus oli herättää ihmiset ajattelemaan. Sen ajattelun voi aloittaa kun seuraavan kerran lukee "tiedeuutista" lehdistä tai internetistä. Siellä on kauniita kuvia, utopistisia tekstejä, ennustuksia ja kaikki paketoitu visuaalisesti myyvään pakettiin. Toki hömppään saa uskoa, mutta ei pakottaa muita uskomaan hömppään, vaikka se olisi puettu tieteen kaapuun.

Annetaan kaikille vapaus uskoa mihin haluaa uskoa. Uskonvapaus ihmisten perusoikeus.*

Aivan. Jos tähtitieteilijät varoittavat lähestyvästä asteroidista, luotan mieluummin heidän ammattitaitoonsa kuin Jeesusta tai muuta mielikuvituskaveria apuun huutavaan poppamieheen. Raamatusta, Koraanista tai muistakaan legendoista on täydellisen turha etsiä vastausta siihen milloin ja mihin asteroidi maapallolla iskee.

Sinäkin olet asteroidin tulilinjalla. Siinä kun sinä jumitat paikallasi ja huudat mielikuvituskavereitasi apuun, minä kuuntelen tähtitieteilijöitä minne päin maapalloa kannattaa lähteä evakkoon jotta säilyisi hengissä. Tai rahoitan heitä, kun he pyrkivät muuttamaan asteroidin rataa tai tuhoamaan sen ennen kuin se tuhoaa meidät.

Nykytekniikalla suurimmat asteroidit voidaan havaita vuosia tai vuosikymmeniä, vaarallisimmat jopa vuosisatoja aikaisemmin. Ja nimenomaan arvioida ENNAKOLTA, milloin ja millä todennäköisyydellä ne osuvat maapalloon. Tehdään niin kuin sinä ja pidetään nokka kiinni Raamatussa, eikä tiedetä asteroidin tulosta mitään ennen kuin on myöhäistä.

Ovatko muuten aurinkokuntamme taivaankappaleista saadut tiedot mielestäsi realistisia vai utopistisia? Onko marsissa liikkuva mönkijä utopiaa vai realismia? Onko lähivuosikymmeninä Marsin pintaa kulkeva ihminen utopiaa, vai realistinen tavoite?

*Oikeat tieteilijät ja valtaosa ihmisistä ovat häviäjiä*

Ketkä "oikeat" tieteilijät, ja mikä valtaosa ihmisistä? Jeesuspörinäisiäkö tarkoitat?

Et kai sinä luule että sinne avaruuteen päästiin jeesuspörinäitä kuuntelemalla? Tiedätkä miksi jumalhuuruisimmat arabivaltiot eivät ole avaruuden kohteita valloittamassa tai tutkimassa, vaikka rahaakin olisi kuin rosvopäälliköillä?
  4. *Eli jos sinulla on kuva norsusta Goalla otettuna huhtikuun 4. päivä vuonna 2012, niin kertoisitko, että mitä syvällisiä päätelmiä sinä voit itsellesi siitä tehdä tänään?*

Voin eläintieteilijänä vastata tuohon. Turistikuva intiannorsusta ei tuo tieteelle lisäarvoa, mitä nyt kertoo vuosien jälkeenkin turistulle itselleen ja muille kuvankatsojille että Intiassa eli tai elää sellaisia eläimiä mitä meillä Suomessa ei esiinny luonnonvaraisena.

Mitkä ovat sitten tieteelle arvokkaita kuvia?

Esim. sellaiset, joihin saadaan napattua äärimmäisen uhanalainen eläin, jopa sellainen jonka on luultu kuolleen sukupuuttoon tietyltä alueelta tai koko maapallolta.

Tuossa esimerkkejä ympäri maailman.

http://www.businessinsider.com/recently-spotted-rare-animals-2013-1?op=1

Liikkeestä aktivoituvat riistakamerat ovat nykyään näppäriä arkojen eläinten kuvaamiseen. Ihmisen ei tarvitse olla paikalla, vaan eläin tulee napatuksi filmille (kuvana tai videona) niin ettei itse välttämättä huomaa mitään.

Mitä tutkijat voivat kuvista päätellä?

Esimerkiksi sen että laji ei olekaan vielä kuollut sukupuuttoon. Jos alueella on jäljellä useampikin yksilö, eliön sukupuutto voidaan yrittää estää suojelukeinoin.

Tai sitten eliöstä on jäljellä vain kuvia, ja ehkä jotain muita jäänteitä todistamassa sen olleen joskus olemassa. Australian pussihukka esimerkkinä (kuoli sukupuuttoon 1930-luvulla):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pussihukka

Toisaalta kuvat voivat todistaa täysin uuden lajin löytymisestä:

http://www.livescience.com/39331-new-walking-shark-species.html

Tai lajien leviämisestä uusille alueille:

Uusi katkarapulaji Suomessa: http://www.itameriportaali.fi/fi/tietoa/uhat/vieraslajit/fi_FI/uusi_katkarapulaji /

Uusi kalalaji Suomessa:
    http://www.vieraslajit.fi/content/suomelle-uusi-kalalaji-valkoevätörö-löytyi-saimaan-kanavalta

Yms. yms. Kuvat eivät tietenkään ole ainoa keino tutkia eliöitä, mutta kyllä ne hyvänä apuna toimivat. Joskus ihan tavalliset ihmiset saattavat napata sattumalta kuvan lajista, joka onkin äärimmäisen harvinainen tai tieteelle ennestään tuntematon. Tai kuten tuossa viimeisessä linkissä mainitussa valkoevätörön tapauksessa, harvinainen laji saattaa napata syöttiin vaikka kesken onkikilpailun.
  5. *Olikin kyse perimästä.*

Tottakai, jos evoluutiosta ja ympäristöön sopeutumisesta puhutaan.

*Eihän perimä muutu evoluutioteoriankaan mukaan tarpeesta vaan sattumalta mutaatioituen..*

Riippuu siitä onko kyse suvullisesti vai suvuttomasti lisääntyvästä eliöstä. Suvullisessa muuntelua on jonkin verran ilman mutaatiotakin, suvuttomassa mutaatioiden avulla. Mutaatiot tapahtuvat sattumalta, mutta on kaikkea muuta kuin sattumaa jatkaako mutaatio peritymistä ja leviämistä populaatiossa. Elinympäristön olosuhteiden muutos luo tarpeen uusille ominaisuuksille, jos olosuhdemuutokset ovat sellaisia ettei vanhoilla ominaisuuksilla enää pärjää. Silloin eliöillä on vaihtoehtona joko sopeutua (rekombinaatio-muuntelun ja hyödyllisten mutaatioiden kautta), muuttaa pois tai kuolla sukupuuttoon.

*Joten samana pysyminen todistaa että se ei ole kokenut evoluutiota. Mikä oli liian vaikeaa?
    Vai olisitko kaivannut jonkun menneen väärin?
    Toisaalta te vänkäätte että mikään ei ole sukupolvesta seuraavaan ennallaan.*

Toistan, jospa tällä kertaa lukisit ja ymmärtäisit:

Jos eliön ympäristöolosuhteet eivät merkittävästi muuttu, ei eliön ominaisuuksienkaan ole tarvetta muuttua tuossa elinympäristössä pärjätäkseen.

Rautalankaa: Eliöiden elinympäristö laittaa kaikkien eliöiden ominaisuudet elinikäiseen testiin. Jos olosuhteet ovat stabiilit, muuntelusta ei ole välttämättä hyötyä jos ominaisuudet ovat jo optimaaliset vallitseviin olosuhteisiin. Silloin mutaatioista ja voimakkaammasta muutoksesta tulee haitallista ja nämä yksilöt eivät pärjää niin hyvin kuin lähempänä optimaaliominaisuuksia pysyneet yksilöt. Eliö pysyy lähes muuttumattomana niin pitkään kuin elinympäristö ei tee muutoksista hyödyllisiä.

Ymmärsitkö nyt?