Vapaa kuvaus

Aloituksia

32

Kommenttia

488

  1. Lopun ajan tapahtumien tiivistelmä.

    Mitä Raamattu kertoo lopun ajan tapahtumista.

    Danielin kirja kertoo, että lopun ajalla on nouseva neljä suurvaltaa.

    Ensimmäinen suurvalta valloittaa koko lähi-idän, myös Israelin ja Egyptin.

    Egyptiläiset ovat karkoitettuna 40 vuotta . Myös israelilaiset joutuvat pakenemaan.

    Lähi-itään tulee toinen suurvalta, joka ottaa haltuunsa jälleen koko lähi-idän.

    Sen aikana palaavat karkoitetut egyptiläiset takaisin omaan maahansa.

    Sen aikaan Jumala seuloo maailman kaikilla kulmilla olevista Israelilaisista ne, jotka uskovat Israelin Jumalaan ja antaa heidän palata maahansa rauhassa, sodan vaaraa ei ole.

    Syntyy suuri Juutalainen herätys, jossa Israel, Egypti ja Assur (tuo toinen lähi-idän suurvalta) alkavat palvella Jumalaa ja Israel rakentaa uudelleen Herran temppelin ja uhritoimitukset alkavat, myös Egyptissä ja Assurissa rakennetaan alttareita, joissa uhrataan eläinuhreja Herralle. (Jeesukseen ei vielä uskota, vaan odotus on edelleen Messiaan odotuksessa noissa maissa ja tuossa herätyksessä.)

    On suuri rauhan aika lähi-idässä.

    Nousee kolmas lähi-idän suurvalta ja siihen yhtyy monia kansoja, jotka hyökkäävät Israeliin ja alkaa Hesekielin mainitsema Googin sota.

    Sitten alkaa uusi rauhan aika lähi-idässä, koska Jumala on puuttunut peliin ja kansat ovat peloissaan, Israel saa olla rauhassa.

    Sitten tulee neljännen Danielin ennustaman suurvallan aika, jossa on monia ’kuninkaita’, yksi on, joka on joutunut luopumaan vallasta ja on syrjässä.

    Jeesus Kristus tulee noutamaan omansa. (Paljon on aikaa mennyt tästä ajasta eteenpäin, joten ei ole vielä Kristuksen tulo lähelläkään.) Nyt on evankeliumin aika.

    Ilmestyskirjan 6 luvun sinetit avataan, joista tuo ensimmäinen on valtaisa luopumuksen ja pahuuden tulo maailmaan, sen kaltaista pahuutta ei ole ikinä nähty maailmassa.

    Jeesus noutaa omiaan keskellä vihan aikaakin.

    Määrätyn ajan päästä Danielin neljänteen valtakuntaan nousee tuo syrjäytetty kuningas = antikristus, noin vihan ajan puolivälissä.

    Vihan aika loppuu Jeesuksen Kristuksen tuloon, kun hän tulee näkyvällä tavalla ja ottaa hallintavallan 1000 vuodeksi maan päällä ja hallitsee 1000 vuotta pyhiensä kanssa uudistetun maan päällä, jossa rauha vallitsee. Paholainen on sidottuna ne 1000 vuotta.

    1000 vuoden päästä paholainen päästetään jälleen hetkeksi vapaaksi ja hän nousee Kristusta vastaan sotimaan kaikkien kansojen kanssa Jerusalemin kukkuloilla.

    Tulee viimeinen tuomio ja maa uudistetaan ihanaksi paikaksi, kultainen valtava (katsokaa sen mitat) Jerusalemin kaupunki laskeutuu taivaasta, Israelin kohdalla on tuon kaupungin keskus.

    Iankaikkisuus alkaa ja kestää loppumattomasti… Saamme katsella Kristuksen kasvoja alati.

    Tässä lyhykäisyydessään se suuri viimeisten aikojen kuva, kaikkiin löytyy Raamatun paikat ja kaikesta löytyy selkeä sanoma Raamatusta. Ilmestyskirjan tapahtumiin löytyy myös hyvin seikkaperäistä tietoa Raamatusta, mutta tässä se suuri historian kulku tulevaisuuteen.
  2. On hienoa, että joku sydämessään haluaa tehdä Jeesuksen tahdon, niinkuin ymmärrän edellisen kirjoittajan 'pitkätjesselle' pyrkivän tekemään. Hän etsii todellista tapaa palvella Jeesusta ja tehdä hänen tahtonsa mukaisia hyviä tekoja. Häntä oikein harmittaa, että kaikki eivät niin elä ja tee. Rukoustyötä on siis paljon, paljon on vielä ihmisiä, jotka eivät täydellä sydämellä palvele Jeesusta ja ole hänen nimelleen kiitokseksi ja kunniaksi ja ylistykseksi.

    Niin Jeesustakin harmitti, kun opetuslapset kysyivät häneltä:
    Matt 18:
    1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
    2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä

    Jeesus asetti lapsen uskon ensimmäiseksi, uskon joka on vilpitön ja ei epäile Jeesusta, eikä hänen sanojaan, vaan ottaa ne vastaan ja seuraa Jeesusta ja tekee niitä tekoja, joita Jeesus teki.

    Viimeiseksi hän asetti ne, jotka yrittävät vietellä jonkun pois Jeesuksen seurasta ja saada hänen lankeamaan pahoihin tekoihin.

    Täälläkin keskustelupalstalla on monenlaisia kirjoituksia, on niitä, jotka haluavat koroittaa Jeesuksen nimeä ja niitä, jotka haluavat väheksyä ja jopa halveksia Jeesuksen nimeä.

    Minua hämmästyttää monesti se, että ne, joille Jeesus ei mitään merkitse, ovat niin kovin paljon äänessä. Miksi? Miksi he eivät ole jossakin mukavissa puuhissa, miksi he eivät kunnioita niitä, jotka uskovat eri tavalla kuin he itse? Toisaalta he vaativat tasa-arvoista ja kaikkien ihmisten valintojen ja mielipiteiden kunnioittamista - ristiriitahan siinä silloin on, He itse eivät kunnioita, eivätkä kohtele tasa-arvoisesti niitä, jotka ovat eri mieltä. Kaikkia meitähän tämä sama tietysti koskee, jokaisella ihmisellä on oikeus olla sitä mieltä kuin on - sen kunnioittamisen puutettahan täällä on paljon. Jeesus ei tarvitse meidän puolustelujamme, Jumala ei tarvitse meidän vakuuttelujamme - Jumala puolustaa meitä, hänen omiaan, hän on meidän turvakalliomme ja puolustajamme, hän pitää huolta, että me saamme asua sisäisessä rauhassa ja levossa, kiitoksessa ja lohdutuksessa ja rohkaisussa kaikissa elämämme tilanteissa, niissäkin, jossa tuntuu, että maailma ympäriltämme on kaatumassa ja me itsekin olemme lähes tuhon omia.

    Jumala on hyvä, siksi hän tuli Jeesuksessa tunnistettavassa ja näkyvässä muodossa ihmisten keskelle kertomaan, että hän pelastaa meidät. Iankaikkisuudessa me saamme aina nähdä Jeesuksen kasvot ja sen kirkkauden, joka niistä loistaa halki ikuisuuden.
  3. Jeesus itse kertoi näistä valtaistuimista myös:
    Matt. 5:34
    Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin
    Matt. 23:22
    Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.
    Matt. 25:31
    Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.

    Missä Kristuksen valtaistuin siis on ja missä Kristus istuu?
    Ilm. 7:17
    sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

    Kuka jakaa oikeutta, kenellä on valta: Kristus on se, joka tuomitsee ja jakaa oikeutta.
    Hepr. 1:8
    mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka
    Kol. 1:13
    häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
    Ef. 1:21

    korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
    1. Piet. 5:11
    Hänen olkoon valta aina ja iankaikkisesti! Amen.
    Dan. 7:27 (Kenen valtakuntaan meidät onkaan siirretty? Kristuksen valtakuntaan)
    Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset."
    Ps. 75:7
    (75:8) vaan Jumala on se, joka tuomitsee: yhden hän alentaa, toisen ylentää
    Joh. 5:22
    Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle
    Room. 2:16
    sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
    Matt. 28:18
    Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
    Ilm. 20:11
    Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
    Ilm. 20:12
    Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan

    Raamattu siis sanoo, että Jumala tuomitsee kaikki ja tuo tuomion julistaja on Kristus, joka istuu valtaistuimella viimeisellä tuomiolla, ei ole epäselvää, että Kristus on Jumala.

    Kuka on luoja ja uudistaja?
    Ilm. 21:5
    Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet"

    Kuka on luonut nykyiset, kuka siis luo tulevaiset – Kristus Jumala

    Miksi sitten Raamattu puhuu, että Kristus istuu Majesteetin oikealle puolelle ja miksi Raamattu puhuu, että Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva. Jumala on henki ja hänen olemuksensa täyttä koko maailmankaikkeuden, vain Kristuksessa Jumala on ottanut ihmisen muodon ja siksi hän istuu valtaistuimella, hänet me kerran saamme nähdä.

    Ilm 22:
    3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
    4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.

    Miksi sanotaan, että ’näkevät hänen kasvonsa’ - siis yhdet kasvot, kenen kasvot, kenellä on ihmisen muoto ? vain Kristuksella on ihmisen muoto ja lisätään ’ja hänen nimensä on heidän otsissansa’, kenen omia me olemme, kenen nimi on iankaikkisuudessa meidän otsissamme? Meidän Jumalamme nimi, Kristuksen nimi. Vai oletko sinä Kristuksen oma.
  4. Jesaja puhuu myös Isästä Jumalasta
    Jes. 66:1
    Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta.

    Jumala on henki ja hänen olemuksensa täyttää koko maailmankaikkeuden – sen Jesaja tiesi Pyhän Hengen kautta.

    Jes. 9:7
    (9:6) Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

    Kuka istuu Daavidin valtaistuimella? Kristus Jumala

    Jer. 3:17
    Siihen aikaan sanotaan Jerusalemia Herran valtaistuimeksi, ja kaikki kansat kokoontuvat sinne, Jerusalemiin, Herran nimen tähden eivätkä enää vaella pahan sydämensä paatumuksessa.

    Kuka istuu Kristuksen tuhatvuotisessa valtakunnassa valtaistuimelle, Herran valtaistuimelle?
    Kristus Jumala.

    2. Kun. 19:15
    Ja Hiskia rukoili Herran edessä ja sanoi: "Herra, Israelin Jumala, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat, sinä yksin olet maan kaikkien valtakuntain Jumala; sinä olet tehnyt taivaan ja maan.

    Ketä Hiskia rukoili?
    ’olet tehnyt taivaan ja maan’ Kuka loi taivaan ja maan. Kristus Jumala. Vain Jumala voi luoda!

    Ps. 9:4
    (9:5) Sinä hankit minulle oikeuden ja ajoit minun asiani, sinä istuit valtaistuimelle, sinä vanhurskas tuomari.
    Ps. 29:10
    Herra istui valtaistuimellaan, ja vedenpaisumus tuli. Herra istuu kuninkaana iankaikkisesti.
    Ps. 33:14
    asumuksestaan, valtaistuimeltaan hän katselee kaikkia maan asukkaita,
    Ps. 45:6
    (45:7) Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti; sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

    Kuka istuu kuninkaana iankaikkisesti, kuka ajaa meidän asiamme, kuka on vanhurskas tuomari, kenen valtikka on oikeuden valtikka? Kristus Jumala.

    Ps. 89:14
    (89:15) Vanhurskaus ja oikeus on sinun valtaistuimesi perustus, armo ja totuus käy sinun kasvojesi edellä.

    Kenestä psalmin kirjoittaja puhuu, Kristuksesta Jumalasta.

    Ps. 93:2
    Sinun valtaistuimesi on vahva aikojen alusta, hamasta iankaikkisuudesta olet sinä.
    Ps. 97:2
    Pilvi ja pimeys on hänen ympärillänsä, vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus.
    Ps. 99:1
    Herra on kuningas, vaviskoot kansat-hän, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat-huojukoon maa.

    Kristus istuu valtaistuimella, vanhurskaus ja oikeus on perustana.

    Sak. 6:13
    Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä
    Luuk. 22:30
    niin että te saatte syödä ja juoda minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

    Tuhatvuotisessa Kristuksen valtakunnassa hän on hallitsija ja pappi.
  5. Kristuksella on muoto.
    Ilm 1:
    10 Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen,
    11 joka sanoi: "Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan".
    12 Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,
    13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
    14 Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
    15 hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
    16 Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
    17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
    18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

    Kenet Hesekiel näki:
    Hes 1:
    25 Ja kuului ääni taivaanvahvuuden yläpuolelta, joka oli niitten pään päällä. -Kun ne seisoivat, laskivat ne siipensä alas.
    26 Ja taivaanvahvuuden yläpuolella, joka oli niitten pään päällä, oli valtaistuimen muotoinen, näöltään kuin safiirikiveä. Ja valtaistuimen muotoisella istui hahmo, ihmisen näköinen, kohoten korkealle.
    27 Ja minä näin ikäänkuin hehkuvaa malmia, tulen näköistä, jota ympäröi kehä ylöspäin siitä, mikä näytti hänen lanteiltansa; ja alaspäin siitä, mikä näytti hänen lanteiltansa, minä näin kuin tulen näköistä, ja sitä ympäröitsi hohde.
    28 Kuin kaari, joka on pilvessä sadepäivänä, niin oli näöltään sitä ympäröivä hohde. Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo. Ja kun minä sen näin, lankesin minä kasvoilleni. Ja minä kuulin äänen, kun joku puhui.

    Hes 8:
    2 Ja minä näin, ja katso: tulennäköinen hahmo! Ja alaspäin siitä, mikä näytti sen lanteilta, oli tulta, ja ylöspäin sen lanteista näkyi loiste, joka oli nähdä niinkuin hehkuva malmi.

    Hes 10:
    1 Sitten minä näin, ja katso: taivaanvahvuuden yläpuolella, joka oli kerubien pään päällä, oli ikäänkuin safiirikivi, näöltään valtaistuimen kaltainen; se näkyi heidän yläpuolellansa.
    ’Ihmisen näköinen’ on Kristus Jumala

    Kenet Daniel näki?

    Dan. 7:9
    Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta.

    Iankaikkisuudesta olevan Kristuksen Jumalan. Vain Kristuksella on ihmisen muoto.

    Kenestä Jesaja puhuu?
    Jes. 37:16
    "Herra Sebaot, Israelin Jumala, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat, sinä yksin olet maan kaikkien valtakuntain Jumala; sinä olet tehnyt taivaan ja maan.

    Kuka oli luonut taivaan ja maan? Kristus Jumala
  6. Profetioita kyllä Jumalan Pyhä Henki antaa edelleen ja ne ovat tarkoitetut rohkaisuksi, lohdutukseksi ja ojennukseksikin. (Aloituksen profetia kyllä täyttää nuo profetian ehdot - kehottaa pysymään lujasti Kristuksessa).

    Mutta niiden sanoma on oltava Kristus keskeinen, vakavankin profetian kohdalla Kristus haluaa antaa rohkaisua ja toivoa omilleen. Jumala pitää omistaan huolen vaikeidenkin aikojen keskellä, emme me tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Me kaikki joudumme kokemaan vaikeita tilanteita elämässämme jo nytkin ainakin ajoittain, tulee työttömyyttä, sairautta, läheisen kuolema, avioero, konkurssi jne. Meidän, jotka olemme Kristuksen omia tulisi olla niitä, jotka rohkaisevat ja lohduttavat niitä, joilla ei toivoa ole, jotka ovat Kristuksen ulkopuolella ja joita tulevaisuus pelottaa.

    Meidän Kristuksen omien ei tarvitse koskaan olla peloissamme tulevaisuuden suhteen, me olemme turvassa, turvakalliolla ja saamme luottaa siihen, että mitä ikinä tapahtuukin, Kristus itse on meidän kanssamme.

    Vielä voisin sanoa, että emme ole Ilmestyskirjan tapahtumissa vielä, vielä ei ole Kristus noutanut opetuslapsiaan ja vanhan liiton pyhiä luokseen, eikä meitäkään. Vihan ajan Kristuksen vihan sinetit eivät aukea, ennenkuin meidät on viety turvaan. Owuorin saama profetia on siltä osin väärä.
    1. Tess. 1:10
    ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.

    Kristus ei langeta sinetti tuomioitaan omiensa, rakkaidensa päälle. Vihan aika alkaa Kristuksen sinetti tuomioilla. Me emme ole siis vielä niissä ajoissa - siihen kuluu vielä paljon aikaa. Raamatun prpfeetallisten tapahtumien ketju on vielä pahasti kesken. Vielä on evankeliumin aika, olkoon se sitten helppoa tai vaikeata. Evankeliumin viemiseen meidän tulee keskittyä nyt ja tulevaisuudessa, se on meidän kutsumme. Kukin löytäköön oman paikkansa ja tehtävänsä siinä Jumalan kutsumuksessa.

    Olkaa siis levollisella mielellä, Kristus on teidän kanssanne.
  7. Mitä tapahtuu tämän kansan kohdalla:
    - rahasta on tullut Jumala (rahan temppeleihin on kerättävä köyhiltäkin uhrilahjoja)
    - rakkaudesta on tullut Jumala (kaikki tiedotusvälineet kertovat, että rakkaus on pyhä, ei sitä saa kukaan estää eikä edes moittia, olkoon rakastavaiset ketä hyvänsä, olkoot he naimisissa tai ei, aviorikokset yleistyvät)
    - köyhien elämä kurjistetaan yhä lisää (vuokrilla ei ole rajaa, tukia leikataan, työtä ei ole - yhä enemmän ihmisiä on leipäjonoissa)
    . Jeesukseen uskovien pilkka saa yhä suurempia mittasuhteita
    - moraali on kadonnut, yhä useampi on valmis kaikenlaiseen vilppiin ja epärehellisyyteen ja moraalittomuuteen
    - rikkaiden etuja ajetaan yhä häikäilemättömämmin
    - Jumalan sana on jo vesitetty (sitä pidetään ihmisten sanana)
    - syntymättömät lapset surmataan ja vanhuksille ajetaan jo samaa (itsemurhan auttaminen)
    - huumeiden vapauttamista ajetaan voimakkaasti
    - valtapuolueet haluavat hävittää nuo köyhien puolueet
    - aika monenlainen arvostelu on jo valtamedioissa kielletty
    - lapset ja nuoret ajetaan syrjäytymiskierteeseen
    - mielenterveysongelmaiset ja sairaat ovat yhä pahemmassa pinteessä
    - päättäjät puhuvat tietoisesti valheita harhauttaakseen ihmiset
    - jne

    Monissa seurakunnissa rukouskokoukset on lopetettu, miksi? 'ne eivät toimi' oli eräs vastaus
    Monissa seurakunnissa on siirrytty viihdyttämään ihmisiä - kokousten pitää olla viihdyttäviä
    Armolahjoille ei anneta enää tilaa
    Lukemattomat eksyttävät opit valtaavat hengellisiä foorumeita

    Pahaltahan tämä näyttää, todella pahalta. Miten Jeesus synnyttää palavia seurakuntia tähän aikaan? Tuomioidenkaan tullessa herätystä ei synny, koska ei ole rakastavia koteja, joihin uudet uskovat voisivat tulla.

    Mistä saamme niin paljon uskollisia rukoilijoita, että voimme muuttaa Suomen suunnan, sillä tämä suunta on 'kirouksen' suunta`?
  8. Tuhatvuotinen valtakunta:
    Habakuk 2:
    14 Sillä maa on oleva täynnä Herran kunnian tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.

    Sefanja 2:
    11 Peljättävä on Herra heille oleva, sillä hän tekee voimattomiksi kaikki maan jumalat; ja kaikki pakanain saaret, kukin paikastansa, tulevat häntä kumartaen rukoilemaan.

    Sefanja 3:
    14 Iloitse, tytär Siion, puhkea huutoon, Israel; ihastu ja ratkea riemuun kaikesta sydämestäsi, tytär Jerusalem.
    15 Herra on poistanut sinun tuomiosi, kääntänyt pois sinun vihollisesi. Israelin kuningas, Herra, on sinun keskelläsi. Ei tarvitse sinun enää onnettomuutta nähdä.
    16 Sinä päivänä sanotaan Jerusalemille: "Älä pelkää, Siion, älkööt kätesi hervotko.
    17 Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."

    Haggai 2:
    6 Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Vielä vähän aikaa, ja minä liikutan taivaat ja maan, meren ja kuivan.
    7 Ja minä liikutan kaikki pakanakansat, ja kaikkien pakanakansojen kalleudet tulevat, ja minä täytän tämän temppelin kunnialla, sanoo Herra Sebaot.
    8 Minun on hopea, ja minun on kulta, sanoo Herra Sebaot.
    9 Tämän temppelin myöhempi kunnia on oleva suurempi kuin aikaisempi, sanoo Herra Sebaot. Ja tässä paikassa minä annan vallita rauhan, sanoo Herra Sebaot."

    Ps 2:
    6 "Minä olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni".

    Ps 22:
    27 (22:28) Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
    28 (22:29) sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita

    Ps 37:
    9 Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.
    10 Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole; kun hänen sijaansa katsot, on hän jo poissa.
    11 Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta.

    Ps 65:
    12 (65:13) Erämaan laitumet tiukkuvat, ja kukkulat vyöttäytyvät riemuun.
    13 (65:14) Kedot verhoutuvat lammaslaumoihin, ja vilja peittää laaksot. Riemuitaan ja lauletaan!

    Ps 86:
    9 Kaikki kansat, jotka sinä tehnyt olet, tulevat ja kumartuvat sinun edessäsi, Herra, ja kunnioittavat sinun nimeäsi.

    Ps 147:
    2 Herra rakentaa Jerusalemin, hän kokoaa Israelin karkoitetut.
    3 Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa
  9. Tuhatvuotinen valtakunta:

    Jer 33:
    6 Katso, minä kasvatan umpeen ja lääkitsen sen haavat, ja minä parannan heidät ja avaan heille rauhan ja totuuden runsauden.
    7 Minä käännän Juudan kohtalon ja Israelin kohtalon ja rakennan heidät muinaiselleen.
    8 Ja minä puhdistan heidät kaikista heidän pahoista teoistansa, joilla he ovat rikkoneet minua vastaan, ja minä annan anteeksi kaikki heidän pahat tekonsa, joilla he ovat rikkoneet minua vastaan ja minusta luopuneet.
    9 Ja tämä kaupunki on oleva minulle kunniaksi ja iloksi, ylistykseksi ja kirkkaudeksi kaikkien maan kansojen edessä, jotka kuulevat kaiken sen hyvän, minkä minä sille teen; he peljästyvät ja vapisevat kaikkea sitä hyvää ja kaikkea sitä onnea, jonka minä sille annan.
    10 Näin sanoo Herra: Vielä kerran kuullaan tässä paikassa, josta te sanotte: 'Se on oleva rauniona, vailla ihmisiä ja eläimiä'. Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin autioilla kaduilla, joilla ei ihmistä, ei asukasta, ei eläintä ole,
    11 riemun ja ilon huuto, huuto yljälle ja huuto morsiamelle, niiden huuto, jotka sanovat: 'Kiittäkää Herraa Sebaotia, sillä Herra on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti', ja niiden, jotka tuovat Herran huoneeseen kiitosuhreja. Sillä minä käännän maan kohtalon muinaiselleen, sanoo Herra.
    12 Näin sanoo Herra Sebaot: Vielä kerran on tässä paikassa, joka on rauniona, vailla ihmisiä ja eläimiä, ja kaikilla sen kaupungeilla oleva laitumia, joilla paimenet lepuuttavat lampaitansa.
    13 Vuoriston kaupungeissa, Alankomaan kaupungeissa ja Etelämaan kaupungeissa, Benjaminin maassa, Jerusalemin ympäristössä ja Juudan kaupungeissa on vielä kerran lampaita kulkeva laskijan kätten ohi, sanoo Herra.
    14 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä täytän sen hyvän lupauksen, jonka minä olen lausunut Israelin heimosta ja Juudan heimosta.
    15 Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
    16 Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa, ja tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: 'Herra, meidän vanhurskautemme'

    Miik 4:
    1 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat.
    2 Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana."
    3 Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
    4 He istuvat kukin oman viinipuunsa ja viikunapuunsa alla kenenkään peljättämättä. Sillä Herran Sebaotin suu on puhunut.
    5 Sillä kaikki kansat vaeltavat jumalansa nimessä kukin, mutta me vaellamme Herran, meidän Jumalamme, nimessä aina ja iankaikkisesti.
    6 Sinä päivänä, sanoo Herra, minä tahdon koota ontuvat ja kerätä hajalleen-ajetut ja ne, joille minä olin tuottanut onnettomuutta.
    7 Minä teen ontuvista talteenjäävät ja kauasjoutuneista väkevän kansan. Ja Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella siitä alkaen ja iankaikkisesti.
  10. Tuhatvuotinen valtakunta:
    Jer 3:
    14 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
    15 Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla.
    16 Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä päivinä, sanoo Herra, niin ei enää puhuta Herran liitonarkista, se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä enää muisteta; ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.
    17 Siihen aikaan sanotaan Jerusalemia Herran valtaistuimeksi, ja kaikki kansat kokoontuvat sinne, Jerusalemiin, Herran nimen tähden eivätkä enää vaella pahan sydämensä paatumuksessa.

    Jer 23:
    3 Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkoittanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen, ja ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät.
    4 Ja minä herätän heille paimenia, ja ne kaitsevat heitä; eivät he enää pelkää eivätkä säiky, eikä heistä yhtäkään puutu, sanoo Herra.
    5 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
    6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.

    Jer 31:
    1 "Siihen aikaan, sanoo Herra, minä olen kaikkien Israelin sukukuntien Jumala, ja he ovat minun kansani."
    2 Näin sanoo Herra: "Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan".
    3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.
    4 Minä rakennan sinut jälleen, ja sinä tulet rakennetuksi, neitsyt Israel. Sinä kaunistat itsesi jälleen käsirummuillasi ja lähdet iloitsevaisten karkeloon.
    5 Sinä istutat jälleen viinitarhoja Samarian vuorille; ne, jotka istuttavat, saavat korjata hedelmätkin.
    6 Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: 'Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö'.
    7 Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä'.
    8 Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
    9 Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
    10 Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa: Hän, joka Israelin hajoitti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.
    11 Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.
    12 Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.
    13 Silloin neitsyt iloitsee karkelossa ja nuorukaiset ja vanhukset yhdessä. Minä muutan heidän surunsa riemuksi, annan heille lohdutuksen ja ilon heidän murheensa jälkeen.
    14 Ja minä virvoitan pappien sielut lihavuuden ääressä, ja minun kansani ravitaan minun hyvyydelläni, sanoo Herra.
  11. Tuhatvuotinen valtakunta:
    Sak 2:
    4 Ja hän sanoi tälle: "Juokse, puhu tälle nuorukaiselle ja sano: Jerusalem on oleva muuriton paikkakunta, sillä niin paljon siinä on ihmisiä ja eläimiä.

    Sak 8:
    1 Sitten tuli tämä Herran Sebaotin sana:
    2 "Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Siionin puolesta suurella kiivaudella, suurella vihalla minä sen puolesta kiivailen.
    3 Näin sanoo Herra: Minä käännyn jälleen Siionin puoleen ja tulen asumaan Jerusalemin keskelle, ja Jerusalemia kutsutaan Uskolliseksi Kaupungiksi ja Herran Sebaotin vuorta Pyhäksi Vuoreksi.
    4 Näin sanoo Herra Sebaot: Vielä on Jerusalemin toreilla istuva vanhuksia ja vanhoja vaimoja, sauvansa kädessään kullakin päivien paljouden vuoksi.
    5 Ja kaupungin torit tulevat olemaan täynnä poikasia ja tyttösiä, jotka leikkivät sen toreilla.
    6 Näin sanoo Herra Sebaot: Jos tämä onkin ihmeellistä tämän kansan jäännöksen silmissä niinä päivinä, pitäisikö sen olla ihmeellistä myös minun silmissäni, sanoo Herra Sebaot?
    7 Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, minä olen vapauttava kansani auringon nousun maasta ja laskun maasta.
    8 Ja minä tuon heidät asumaan Jerusalemin keskelle. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa, uskollinen ja vanhurskas.
    9 Näin sanoo Herra Sebaot: Olkoot lujat teidän kätenne, teidän, jotka tähän aikaan olette kuulleet nämä sanat profeettain suusta, sinä päivänä, jona laskettiin Herran Sebaotin huoneen, rakennettavan temppelin, perustus.
    10 Sillä ennen sitä aikaa ei saatu palkkaa ihmisen työstä, ei palkkaa juhdan työstä, eikä ollut menijällä, ei tulijalla rauhaa ahdistajalta, ja minä laskin irti kaikki ihmiset, toisen toisensa kimppuun.
    11 Mutta nyt minä en ole tämän kansan jäännökselle samanlainen, kuin olin entisinä päivinä, sanoo Herra Sebaot.
    12 Sillä rauhan kylvö kylvetään, viiniköynnös antaa hedelmänsä, maa antaa satonsa, taivas antaa kasteensa, ja tämän kansan jäännökselle minä annan perintöosaksi kaiken tämän.
    13 Ja niinkuin te olette olleet kirouksena pakanakansain seassa, te Juudan heimo ja Israelin heimo, niin te, kun minä teidät vapahdan, tulette olemaan siunauksena. Älkää peljätkö, olkoot teidän kätenne lujat.
    14 Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Niinkuin minulla oli mielessä tehdä teille pahaa, kun teidän isänne vihoittivat minut, sanoo Herra Sebaot, enkä minä sitä katunut,
    15 niin on taas tähän aikaan minulla mielessä tehdä hyvää Jerusalemille ja Juudan heimolle. Älkää peljätkö.
    16 Näitä te tehkää: Puhukaa totta toinen toisellenne. Tuomitkaa porteissanne oikein, tuomitkaa rauhan tuomio.
    17 Älkää hautoko mielessänne pahaa toinen toisellenne, älkääkä rakastako väärää valaa. Sillä kaikkia näitä minä vihaan, sanoo Herra."
    18 Ja minulle tuli tämä Herran Sebaotin sana:
    19 "Näin sanoo Herra Sebaot: Neljännen kuun paasto ja viidennen paasto ja seitsemännen paasto ja kymmenennen paasto on oleva Juudan heimolle ilo ja riemu ja mieluinen juhla. Mutta rakastakaa totuutta ja rauhaa.
    20 Näin sanoo Herra Sebaot: Vielä tulee kansoja, monien kaupunkien asukkaita,
    21 ja toisen asukkaat menevät toiseen ja sanovat: 'Lähtekäämme, käykäämme etsimään Herran mielisuosiota, etsimään Herraa Sebaotia'. -'Minäkin lähden.'
    22 Ja monet kansat, väkevät pakanakansat, tulevat Jerusalemiin etsimään Herraa Sebaotia, etsimään Herran mielisuosiota.
    23 Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä liepeeseen sanoen: 'Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne'."
  12. Tuhatvuotinen valtakunta.
    Jes 65:
    19 Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
    20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
    21 He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
    22 he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
    23 He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
    24 Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
    25 Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

    Jes 66:
    10 Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet,
    11 että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta.
    12 Sillä näin sanoo Herra: Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen teitä hyväillään.
    13 Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen.
  13. Tuhatvuotinen valtakunta:
    Jes 61:
    1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
    2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
    3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet", "Herran istutus", hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.
    4 Ja he rakentavat jälleen ikivanhat rauniot, kohottavat ennalleen esi-isien autiot paikat; ja he uudistavat rauniokaupungit, jotka ovat olleet autiot polvesta polveen.
    5 Vieraat ovat teidän laumojenne paimenina, muukalaiset teidän peltomiehinänne ja viinitarhureinanne.
    6 Mutta teitä kutsutaan Herran papeiksi, sanotaan meidän Jumalamme palvelijoiksi; te saatte nauttia kansain rikkaudet ja periä heidän kunniansa.
    7 Häpeänne hyvitetään teille kaksin kerroin, ja pilkatut saavat riemuita osastansa. Niin he saavat kaksinkertaisen perinnön maassansa; heillä on oleva iankaikkinen ilo.
    8 Sillä minä, Herra, rakastan oikeutta, vihaan vääryyttä ja ryöstöä; ja minä annan heille palkan uskollisesti ja teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton.
    9 Heidän siemenensä tulee tunnetuksi kansain keskuudessa ja heidän jälkeläisensä kansakuntien keskellä; kaikki, jotka näkevät heitä, tuntevat heidät Herran siunaamaksi siemeneksi.
    10 Minä iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet ja verhoaa minut vanhurskauden viittaan, yljän kaltaiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niinkuin pappi, ja morsiamen kaltaiseksi, joka on koruillansa kaunistettu.
    11 Sillä niinkuin maa tuottaa kasvunsa ja niinkuin kasvitarha saa siemenkylvönsä versomaan, niin saattaa Herra, Herra versomaan vanhurskauden ja kiitoksen kaikkien kansojen nähden.

    Jes 62:
    1 Siionin tähden minä en voi vaieta, ja Jerusalemin tähden en lepoa saa, ennenkuin sen vanhurskaus nousee kuin aamunkoi ja sen autuus kuin palava tulisoihtu.
    2 Ja kansat näkevät sinun vanhurskautesi, kaikki kuninkaat sinun kunniasi; ja sinulle annetaan uusi nimi, jonka Herran suu säätää.
    3 Sinä tulet kauniiksi kruunuksi Herran kädessä ja kuninkaalliseksi päähineeksi Jumalasi kädessä.
    4 Ei sinua enää sanota "hyljätyksi", eikä sinun maatasi enää sanota "autioksi"; vaan sinua kutsutaan "minun rakkaakseni" ja sinun maatasi "aviovaimoksi", sillä Herra rakastaa sinua, ja sinun maasi otetaan avioksi.
    5 Sillä niinkuin nuori mies ottaa neitsyen avioksi, niin sinun lapsesi ottavat sinut omaksensa; ja niinkuin ylkä iloitsee morsiamesta, niin sinun Jumalasi iloitsee sinusta.
    6 Sinun muureillesi, Jerusalem, minä asetan vartijat; älkööt he milloinkaan vaietko, ei päivällä eikä yöllä. Te, jotka ylistätte Herraa, älkää itsellenne lepoa suoko.
    7 Älkää antako hänelle lepoa, ennenkuin hän on asettanut ennallensa Jerusalemin, tehnyt sen ylistykseksi maassa.
    8 Herra on vannonut oikean kätensä ja väkevyytensä käsivarren kautta: En totisesti minä enää anna jyviäsi sinun vihollistesi ruuaksi, eivätkä juo enää muukalaiset sinun viiniäsi, josta sinä olet vaivan nähnyt.
    9 Vaan jotka viljan kokoavat, ne sen syövät ja ylistävät Herraa; ja jotka viinin korjaavat, ne sen juovat minun pyhissä esikartanoissani.
    10 Käykää, käykää ulos porteista, tasoittakaa kansalle tie, tehkää, tehkää valtatie, raivatkaa kivet pois, kohottakaa lippu kansoille.
    11 Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
    12 Ja heitä kutsutaan "pyhäksi kansaksi", "Herran lunastetuiksi"; ja sinua kutsutaan "halutuksi", "kaupungiksi, joka ei ole hyljätty"
  14. Tuhatvuotinen valtakunta:
    1 "Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani", sanoo teidän Jumalanne.
    2 "Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä."
    3 Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
    4 Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut lakeaksi maaksi.
    5 Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä Herran suu on puhunut."

    Jes 41:
    18 Minä puhkaisen purot kalliokukkuloihin, lähteet laaksojen pohjiin; minä muutan erämaan vesilammikoiksi ja hietikon hetteiköksi.
    19 Minä kasvatan erämaahan setripuita, akasioita, myrttejä ja öljypuita; minä istutan arolle kypressejä, jalavia ynnä hopeakuusia,
    20 jotta he näkisivät ja tietäisivät, huomaisivat ja myös ymmärtäisivät, että Herran käsi on tämän tehnyt, Israelin Pyhä sen luonut

    Jes 42:
    1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden.
    2 Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla.
    3 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti.

    Jes 49:
    22 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään.
    23 Kuninkaista tulee sinulle lastenhoitajat, heidän ruhtinattaristaan sinulle imettäjät. Sinun edessäsi he kumartuvat maahan kasvoillensa ja nuolevat tomun sinun jaloistasi. Silloin sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu.

    Jes 51:
    3 Niin Herra lohduttaa Siionin, lohduttaa kaikki sen rauniot, hän tekee sen erämaasta kuin Eedenin ja sen arosta kuin Herran puutarhan; siellä on oleva riemu ja ilo, kiitos ja ylistysvirren ääni.
    4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille

    Jes 52:
    6 Sentähden minun kansani on tunteva minun nimeni, sentähden se on tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: "Katso, tässä minä olen".
    7 Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille: "Sinun Jumalasi on kuningas!"
    8 Kuule! Vartijasi korottavat äänensä, kaikki he riemuitsevat, sillä he näkevät silmästä silmään, kuinka Herra palajaa Siioniin.
    9 Huutakaa ilosta, riemuitkaa, kaikki te Jerusalemin rauniot, sillä Herra lohduttaa kansansa, lunastaa Jerusalemin.
    10 Herra paljastaa pyhän käsivartensa kaikkien kansojen nähden, ja kaikki maan ääret saavat nähdä meidän Jumalamme autuuden.

    Jes 60:
    1 Nouse, ole kirkas, sillä sinun valkeutesi tulee, ja Herran kunnia koittaa sinun ylitsesi.
    2 Sillä katso, pimeys peittää maan ja synkeys kansat, mutta sinun ylitsesi koittaa Herra, ja sinun ylläsi näkyy hänen kunniansa.
    3 Kansat vaeltavat sinun valkeuttasi kohti, kuninkaat sinun koitteesi kirkkautta kohti.
    4 Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan.
    5 Silloin sinä saat sen nähdä, ja sinä loistat ilosta, sinun sydämesi sykkii ja avartuu, kun meren aarteet kääntyvät sinun tykösi, kansojen rikkaudet tulevat sinulle.
    6 Kamelien paljous peittää sinut, Midianin ja Eefan varsat; kaikki tulevat Sabasta, kantavat kultaa ja suitsutusta ja Herran ylistystä ilmoittavat.
    7 Kaikki Keedarin laumat kokoontuvat sinun tykösi, Nebajotin oinaat palvelevat sinua; minulle otollisina ne nousevat minun alttarilleni, ja minä kirkastan kirkkauteni huoneen.
    8 Keitä ovat nuo, jotka lentävät niinkuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa?
    9 Merensaaret odottavat minua, ja etumaisina tulevat Tarsiin-laivat tuodakseen sinun lapsesi kaukaa; hopeansa ja kultansa heillä on mukanansa Herran, sinun Jumalasi, nimelle, Israelin Pyhälle, sillä hän kirkastaa sinut.
    10 Ja muukalaiset rakentavat sinun muurisi, ja heidän kuninkaansa palvelevat sinua; sillä vihassani minä löin sinua, mutta mielisuosiossani minä sinua armahdan.
    11 Sinun porttisi pidetään aina auki, ei niitä suljeta päivällä eikä yöllä, että kansojen rikkaudet tuotaisiin ja heidän kuninkaansa saatettaisiin sinun tykösi.
    12 Sillä se kansa tai valtakunta, joka ei sinua palvele, hukkuu, ja ne kansat hävitetään perinjuurin.
    13 Libanonin kunnia tulee sinun tykösi, kypressit, jalavat ynnä hopeakuuset, kaunistamaan minun pyhäkköni paikkaa, ja minä saatan jalkaini sijan kunniaan.
    14 Ja kumarassa käyden tulevat sinun tykösi sinun sortajaisi pojat, ja kaikki sinun pilkkaajasi heittäytyvät sinun jalkaisi juureen. He nimittävät sinut "Herran kaupungiksi", "Israelin Pyhän Siioniksi".
  15. Tuhatvuotinen valtakunta:
    Jes 12:
    1 Sinä päivänä sinä sanot: "Minä kiitän sinua, Herra, sillä sinä olit minuun vihastunut, mutta sinun vihasi asettui, ja sinä lohdutit minua.
    2 Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi."
    3 Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.
    4 Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että hänen nimensä on korkea.
    5 Veisatkaa ylistystä Herralle, sillä jaloja töitä hän on tehnyt; tulkoot ne tunnetuiksi kaikessa maassa.
    6 Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."

    Jes 14:
    1 Sillä Herra armahtaa Jaakobia ja valitsee vielä Israelin ja sijoittaa heidät heidän omaan maahansa; muukalaiset liittyvät heihin ja yhtyvät Jaakobin heimoon.
    2 Kansat ottavat heidät ja tuovat heidät heidän kotiinsa, ja Israelin heimo saa heidät Herran maassa omiksensa, orjiksi ja orjattariksi, ja he vangitsevat vangitsijansa ja vallitsevat käskijöitänsä.
    3 Ja sinä päivänä, jona Herra päästää sinut rauhaan vaivastasi, tuskastasi ja siitä kovasta työstä, jota sinulla teetettiin,

    7 Kaikki maa on saanut levon ja rauhan, he puhkeavat riemuun.

    Jes 16:
    5 ja valtaistuin vahvistetaan laupeudella, ja sillä istuu vakaasti Daavidin majassa tuomari, joka harrastaa oikeutta ja vanhurskautta ahkeroitsee.

    Jes 27:
    6 Tulevina aikoina juurtuu Jaakob, Israel kukkii ja kukoistaa ja täyttää maanpiirin hedelmällänsä.
    12 Sinä päivänä Herra karistaa hedelmät maahan, Eufrat-virrasta aina Egyptin puroon asti, ja teidät, te israelilaiset, poimitaan talteen yksitellen.
    13 Sinä päivänä puhalletaan suureen pasunaan, ja Assurin maahan hävinneet ja Egyptin maahan karkoitetut tulevat ja kumartavat Herraa Pyhällä vuorella Jerusalemissa.

    Jes 28:
    5 Sinä päivänä Herra Sebaot on oleva loistava kruunu ja kunnian seppele kansansa jäännökselle

    Jes 32:
    1 Katso, kuningas on hallitseva vanhurskaudessa, ja valtiaat vallitsevat oikeuden mukaan.
    2 Silloin on jokainen heistä oleva turvana tuulelta ja suojana rankkasateelta, oleva kuin vesipurot kuivassa maassa, kuin korkean kallion varjo nääntyvässä maassa.
    3 Silloin eivät näkevien silmät ole soaistut, ja kuulevien korvat kuulevat tarkkaan.
    4 Ajattelemattomien sydän käsittää taidon, ja änkyttäväin kieli puhuu sujuvasti ja selkeästi.

    Jes 35:
    1 Erämaa ja hietikko iloitsee, aromaa riemuitsee ja kukoistaa kuin lilja.
    2 Se kauniisti kukoistaa ja iloitsee ilolla ja riemulla. Sille annetaan Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.
    3 Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet.
    4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."
    5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat.
    6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
    7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
    8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan.
    9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
    10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.
  16. Tuhatvuotinen valtakunta:
    Jes 2:
    2 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.
    3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana".
    4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan

    Jes 4:
    2 Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto.
    3 Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun-
    4 silloin kun Herra on pessyt pois Siionin tytärten saastan ja huuhtonut Jerusalemista sen verenviat tuomion ja puhdistuksen hengellä.
    5 Ja Herra luo Siionin vuorelle koko asuinsijansa ylle ja sen juhlakokousten ylle pilven päivän ajaksi ja savun ynnä tulenliekin hohteen yöksi, sillä kaiken kirkkauden yllä on oleva peite
    6 ja verho varjoamassa päivän helteeltä sekä turvaamassa ja suojaamassa rajuilmalta ja sateelta

    Jes 11:
    1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
    2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
    3 Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
    4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
    5 Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.
    6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
    7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
    8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
    9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
    10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
    11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
    12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
    13 Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia.
    14 Ja he lentävät länteen päin filistealaisten niskaan, yhdessä he ryöstävät Idän miehiä. Edom ja Mooab joutuvat heidän käsiinsä, ammonilaiset heidän alamaisikseen.
    15 Ja Herra vihkii tuhon omaksi Egyptin merenlahden ja vihansa hehkussa kohottaa kätensä Eufrat-virtaa vastaan, lyö sen hajalle seitsemäksi puroksi ja tekee sen kengin kuljettavaksi.
    16 Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti.