Vapaa kuvaus

Aloituksia

32

Kommenttia

488

  1. 2 Kor 3:
    17 Sillä Herra on Henki,
    Jumalalla ei siis ole muotoa, jonka ihmissilmä voisi nähdä. Siksihän Raamattu sanookin, että älä tee Jumalan kuvaa, koska sitä ei voi tehdä. Ennen tämän nykyisen maailmankaikkeuden luomista on siis ollut Jumala, on ollut myös Poika, Jeesus ja on ollut myös Pyhä Henki. Jumala ei ole tämän ihmisten tunteman maailman rakennusaineista tehty. Hän on iankaikkinen. Jumalan uudistaessa tämän maa planeetan uudelleen asuttavaksi sanotaankin, että Jumalan Henki liikkui vettenpäällä. Mietipä kuka tai ketkä liikkuivat vetten päällä?
    Mitä oli ennen nykyisen maailmankaikkeuden luomista, emme tiedä, mutta tiedämme, että Jumala, joka on Henki, on täyttänyt koko silloisen maailmankaikkeuden, koska hän on aina ollut. Se, että Raamattu joissakin kohden kuvaa ikäänkuin Jumalan valtaistuinta ja sillä istuvaa ihmisen hahmoiseksi, on kuva, jotta me ymmärtäisimme edes jotain Jumalan valtasuureedesta.
    Jes. 40:28
    Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton

    Jumala on taivaallisista rakennusaineista ja hän on Raamatun mukaan aina ollut ja aina oleva, iankaikkinen.

    Kun siis Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika, Hän on lähtöisin Jumalasta, joka on Henki. Pyhä Henki on myös lähtöisin Jumalasta ja hänkin on samaa olemusta kuin Isä ja Poika. Eihän Pyhä Henki voi olla lähtöisin muusta kuin Jumalasta.

    Jumala ja Jeesus, Jumalan Poika ja Pyhä Henki ovat siis toteuttamassa Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa menneissä, nykyisessä ja tulevissa maailmankaikkeuksissa. Heillä kullakin on erilaiset tehtävät, mutta heillä on yhteinen tahto, yhteinen päämäärä, koska he ovat lähtöisin Jumalasta, joka on henki.

    Raamatusta voit tutustua noiden kolmen, jotka ovat yksi, erilaisiin tehtäviin.
    2 Kor 5:
    19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan
    Joh 16:
    7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
    13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
    14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
    15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille

    On sitten Raamatun kertomus, miten Jumala Jeesuksessa tuli ihmiseksi ja pelasti meidät, niin kuin Maria lausuu Luuk 1:4
    ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
  2. 'Oletko sinä siis sen perusteella myös Jumala, kun sinäkin olet syntynyt Jumalasta?'

    Kerrankin sanoit viisauden. Iankaikkinen ihminen minussa on todellakin Jumalasta syntynyt ja kun minä kerran pukeudun iankaikkiseen asumukseeni, minussa on todella näkyvissäkin jotain hyvin kaunista olen todellakin Jumalan kuva silloin.

    Mutta minä ihmisenä olen syntynyt ihmisestä äitini kohdussa ja ensimmäinen ihminen oli Jumalan luoma ihminen, Luodulla ja Luojalla on siis ero. Ihmisestä syntynyt osa minussa kerran kuolee, mutta Jumalan uudestisyntymisessä synnyttämä elää iankaikkisesti. Silti olen iankaikkisesti Jumalan luomasta ihmisestä syntynyt ja minussa säilyy myös halki iankaikkisuuden tuo ihmisen kuva, minut voidaan tunnistaa ihmiseksi.

    Jeesus syntyi Jumalasta, Jumala Jumalasta, mutta hän tuli ihmiseksi Marian synnyttämisen kautta, mutta hän oli ihminen ja Jumala samaan aikaan.

    Yksikään ihminen ei voi maksaa taivaallista lunastushintaa toisista ihmisistä, sen pystyi tekemään vain Jumala, joka kärsi Jeesuksessa Kristuksessa Golgatan ristillä. Siksipä Jumalan piti itse tulla lunastamaan meidät lapsikseen, niin kuin hän itse sanoo:
    Gal. 4:5
    lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
    Room. 3:24
    ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa
    Room. 8:23
    eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta
    Ps. 49:7
    (49:8) Kukaan ei voi veljeänsä lunastaa eikä hänestä Jumalalle sovitusta maksaa
    Ps. 78:35
    He muistivat, että Jumala oli heidän kallionsa, ja että Jumala, Korkein, oli heidän lunastajansa
    Jes. 47:4
    Meidän lunastajamme nimi on Herra Sebaot, Israelin Pyhä
    Jer. 50:34
    Mutta heidän lunastajansa on väkevä, Herra Sebaot on hänen nimensä

    Kuka onkaan sinun lunastajasi? Minulle hän on Kristus Herra ja Jumala.
    Jes. 9:6
    (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas
  3. Mutta se on ihan ymmärrettävä kysymys, että miksi Raamattu on sellainen kuin on. Miksi se ei ole jotenkin selkeämpi, yksinkertaisempi, vähemmän tulkinnanvarainen.

    Siihen minulla ei ole vastausta.

    Raamatussa on paljon kätkettyä, joka ei edes aukea uskomattomille, eikä meille uskovillekaan kovin helposti. Raamatussa on paljon lohdutusta, rohkaisua, mutta tärkein asia Raamatussa on se kertomus Jumalan suunnitelmasta maailman alusta iankaikkisuuteen ja kertomus siitä, miten Jumala tuota suunnitelmaansa on toteuttanut ja vienyt eteenpäin. Raamattu siis kertoo Jumalan pelastussuunnitelmasta ja siitä, kuinka hän on vienyt sitä kohti Jeesuksen Jumalan lihaksi tulemista ja meidän syntiemme sovitusta ristillä. Raamattu myös kertoo, mihin Jumala kaikella tällä tähtää, mikä on Jumalan iankaikkinen päämäärä ihmistä koskien ja miten hän tulee lopullisen suunnitelmansa toteuttamaan.

    Voisi jopa sanoa niinkin, että kun tiedemiehet ja tutkijat eivät ole vielä kovin pitkälle päässeet kaiken ymmärtämisessä ja selvittämisessä, niin mekään emme ole päässeet vielä kovin pitkälle Raamatun Jumalan sanan ymmärtämisessä.

    Jumala siis haluaa viettää iankaikkisuuden ihmisen kanssa luomaansa universumia rakentaen ja uutta luoden ja iankaikkisen ihmisen siihen mukaan ottaen. Meillähän ei ole mitään käsitystä siitäkään, miksi on luotu niin valtava universumi, kun meillä ihmisillä ei ole nyt kuitenkaan pääsyä paljon mihinkään täällä universumissa - sillä kaikella on kuitenkin jokin tärkeä osa iankaikkisuutta ajatellen ja kaikki ne salaisuudet selviävät sitten perillä. Näin luulen.

    1 Kor 13:
    8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
    9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
    10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista
  4. 'Jos se pitää paikkansa että se oli välimies, Jumalan ja ihmisten välillä, joka maksoi syntivelkamme, niin sanoisin että se oli ihminen joka sen teki, vaikka Jumala hänet tänne lähetti'

    Miksi Raamattu sanoo, että jokainen ihminen on syntinen, kuinka syntinen ihminen voisi siis sovittaa toisten synnit?

    Room. 3:23
    Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
    Room. 5:12
    Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-