Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tieteilijä
profiilit
tieteilijä
tieteilijä
Vapaa kuvaus
Aloituksia
245
Kommenttia
4554
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Kerro+vielä+missä+kohtaa+olen+pitänyt+hedelmöittynyttä+munasolua+sieluna?+"
Tästä+ymmärsin+niin:
"Syntymätön+lapsi+on+osa+äidin+sielua,+ja+silloin+naiselle+jää+tunne,+että+osa+hänestä+on+poissa.+"
Ehkä+sinä+tosiaan+tunnet+näin.+Mutta+älä+viitsi+syyttää+toisia+"lätinästä"+tai+muita+sieluttomiksi+sen+perusteella,+että+joku+ajattelee+asioista+eri+tavalla+kuin+sinä.+
Esim.+minä+en+ole+tuntenut,+että+raskaana+ollessa+sikiö+olisi+osa+sielua,+vaikka+se+on+organismina+osa+kehoani.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sielu
"Sielu+on+nimitys,+jota+käytetään+ihmisen+ja+joskus+muunkin+(elollisen)+olennon+väitetystä+tajuisesta,+henkisten+toimintojen+ja+ilmiöiden+ylläpitäjänä+toimivasta+aineettomasta+puolesta+(...)
01.06.2017 20:10
"Ja+kun+ei+tiedä+ikinä+mikä+maanantai+kappele+sieltä+voi+tulla+"
Tottahan+tuo+on.++Vastikään+oli+telkkarissa+dokkari,+jossa+tarkasteltiin+väkivaltaisuuden+ja+tunteettomuuden+genetiikkaa+ja+eräs+tutkija+oli+löytänyt+"psykopaattigeenin".++Jotkut+on+siis+geneettisestikin+taipuvaisia+väkivaltaisuuteen+ja+empatiakyvyttömyyteen+vrt.+massamurhaajat+terroristit+jne+väkivaltarikolliset.++Jos+tällaisen+geeniperimän+kanssa+syntyy+perheeseen,+jossa+ei+rakkautta+ja+huolenpitoa+ole,+nuo+geenit+voivat+tehdä+ihmisestä+tunteettoman+ja+kykenevän+kylmään+väkivaltaan.+Kyseinen+tutkijaprofessori+löysi+nuo+geenit+myös+omasta+suvustaan+ja+sanoi+olevansa+siitä+onnekas,+että+äiti+ja+isä+antoivat+hänelle+rakkautta,+joten+ympäristötekijät+vaikuttivat+sen+verran+että+hänestä+tuli+itsestään+rakastava+isä,+empaattinen+ihminen+ja+huippututkija.
Vanhempien,+varsinkin+äidin+rakkaus+on+niin+tärkeä+ihmiseksi+kasvamiseen.+Jos+ei+tunne+kykenevänsä+äitiyteen+ja+ole+valmis+pyyteettömään+huolenpitoon,+on+minusta+täysin+pätevä+syy+aborttiinkin,+jos+muut+keinot+pettää.
01.06.2017 14:12
"Mistä+siitä+tietää,+kun+en+tiedä+minkälaisia+tutkimuksia+on+aiheesta."
Niin+voihan+abortin+kokenut+vaikka+saada+lottovoiton+tai+lapamadon.+Kun+ei+siitä+ole+tehty+tutkimuksia.
01.06.2017 13:51
"Onneks+se+ei+vaan+oo+vapaa,+eikä+sellaseks+muutu"
Abortti+on+vapaa+käytännössä,+laki+vain+muodollinen:
http://www.terveysportti.fi/d-htm/articles/1970_22_1295-1297.pdf
Gynekologi+Johanna+Mäenpää:
""Käytännössä+rasitusta+ei+kukaan+ulkopuolinen+arvioi.+Naisen+sana+riittää.+Nykyinen+laki+on+kaksinaismoralistinen.+Rehellisempää+olisi+myöntää,+että+abortista+saa+päättää+vain+nainen."+
Päivi+Räsänen:
"Nykyisin+yli+95+%+kaikista+aborteista+tehdään+näillä+uusilla+vapaan+lain+suomilla+perusteilla.+Käytännössä+abortin+saa+aina,+kun+sitä+haluaa.+Aborttihakemukset+ovat+lähinnä+muodollisuuksia."
+Anneli+Kivijärvi;
"Suomessa+on+ihan+täysin+vapaa+abortti",
01.06.2017 13:44
Tällaiset+kommentit+on+arvottomia,+jotka+on+vain+toisten+kommenttien+toistoa+ja+apinointia.++Jos+ei+ole+esittää+mitään+vasta-argumenttia,+niin+miksi+toistella+toisen+puheita+ilman+omaa+asiaa?+Vähä-älyistä.
01.06.2017 13:28
"Ne+TODISTEET??!!!!+Ainiin,+eihän+niitä+vaan+näille+MUTUILLES+koskaan+oo+eikä+tuu+:))"
Todisteet+sinulle+esitetään+joka+kerta,+mutta+jollain+kumman+tavalla+ne+aina+poistuu+täältä.++Olet+selkärangaton+etkä+vastaa+omista+sanoistasi+ja+väitteistäsi.
Miksi?+Onko+väitteesi+niin+kestämättömiä+ja+tuulesta+temmattuja+että+häpeät+niitä+itsekin,+kun+et+kestä+enää+niiden+tarkastelua?
01.06.2017 13:24
"He+ovat+vallan+fantastisia+nuoria+enkä+todellakaan+toivonut+missään+vaiheessa,+että+yhtäkään+heistä+olisi+abortoitu!"
Kun+lapsi+on+syntynyt,+onkin+vaikea+kuvitella,+mitä+olisi+jos+ei+lasta+olisi.+Esim.+mitä+ehkäistyistä+raskauksista+oisi+tullut,+mitä+keskenmenneistä+raskauksista+olisi+tullut,+mitä+keskeytetyistä+raskauksista+olisi+tullut.+Mitä+olisi,+jos+ei+jotain+olisi?++Mistä+ei+tiedä+mitä+olisi?++Meillä+on+taipumus+ja+kyky+tehdä+pohdintoja+vain+sen+perusteella+mitä+meillä+on.+Ei+sen+pohjalta+mitä+ei+ole,+jos+asiat+olisivat+menneet+toisin.
Mitä+minulla+olisi,+jos+minulla+olisi+20+lasta,+jotka+on+lisääntymiskykyisen+ikäni+aikana+ehkäisty?+Voisin+antaa+kaikille+munasoluille+nimet,+keksiä++kohtalot+ja+ammattiurat+jne+.++Voin+ajatella,+että+lapsiltani+puuttuu+20+sisarusta?+Okei,+sitä+voi+pohtia,+mutta+mielummin+keskityn+itse+siihen,+millaista+on+oikea+elämäni+juuri+nyt.+
Jokainen+tekee+valintoja+elämässään+ja+elää+sitten+niiden+mukaan,+ei+niiden,+jotka+jäi+valitsematta.++Jos+valitsin+puolisokseni+juuri+tämän+miehen,+minulta+jäi+kokematta+se,+millaista+elämä+olisi+ollut+sen+toisen,+numero+1:n++kanssa,+jota+en+valinnut.++Jos+alan+miettimään+liikaa+sitä,+millaista+se+olisi+sen+toisen+miehen+kanssa,+enkä+pääse+ajatuksissani+irti,+voi+tulla+mieleen,+että+olenkin+valinnut+väärin.+Ja+alan+katua,+että+tulinkin+valinneksi+miehen+numero+2.++Varsinkin+niinä+hetkinä,+kun+oman+puolison+kanssa+tulee+ristiriitoja+ja+vaikeuksia.+Mutta+toisaalta,+en+voi+millään+tietää,+mitä+vaikeuksia+minulla+olisi+ollut+sen+miehen+numero+1+kanssa,+jota+en+valinnut.+Olisivatko+en+vaikeudet+olleet+vielä+kamalampia+kuin+mitä+minulla+on+tämän+numero+2+kanssa?++Vai+eikö?+No,+sitä+ei+voi+tietää+niin+täytyy+elellä+ja+selvittää+hankaluudet+tämän+kakkosen+kanssa.++:)++Jotka+onneksi+aina+selviääkin+tavalla+tai+toisella.++Se+saa+sitten+miettimään,+että+taisin+valitakin+ihan+oikein.+:D+Vai+valitsinko....?
01.06.2017 13:18
nimimerkille+Ei_pelkkä_asia_asia
Elämässä+katuu+kaikenlaista.++Minäkin+kadun+sitä,+että+annoin+kommentillesi+peukun.+:)+Luulin,+että+lähdet+keskustelemaan+abortinvastutajille+epätyypilliseen+tapaan++asiallisesti,+mutta+nyt+täällä+satelee+haukkuja+ja+nimittelyjä+toisille+kirjoittajille+siitä,+että+esim.+joku+on+sieluton+siksi+kun+ei+ole+samaa+mieltä+kanssasi.++
"Et+olisi+tiennyt+mitä+tuntea"
Kyllä+minä+olen+tiennyt,+mitä+tunnen.+Kukas+sen+tietää,+jos+en+minä?+:D+Sinäkö+tiedät++minua+paremmin,++mitä+olen+tuntenut+ja+ajatellut?+
Mitä+tulee+omaan+varhaiseen+raskauskokemukseeni,+olisi+aborttipäätös+ollut+todella+helppo,+ja+se+oli+yksi+vaihtoehto,+koska+en+itse+pidä+hedelmöittynyttä+munasolua+sieluna.+Katson,+että+henkinen+elämä+edellyttää+siihen+tarvittavia+elimiä,+aivotoimintaa+ja+hermostoa+ja+muuta,+minkä+lääketiede+tuntee+ja+edellyttää.+En+perustele+näkemyksiäni+ja+päätöksiäni+uskomuksilla+vaan+tieteellä+ja+omilla+kokemuksillani+tietenkin.++Mutta+en+aborttia+tuolloin+tehnyt,+ja+siksi+minulla+on+mm.+aikuinen+kaunotar+tyttärenä,+josta+muuten+olen+erittäin+ylpeä.++:)++Jos+olisin+tehnyt+abortin,+minulla+ei+tietenkään+olisi+tytärtäni,+vai+olisiko+sittenkin,+koska+olen+kokenut+useita+raskauksia?+On+vaikea+sanoa,+mitä+olisi,+jos+on+valinnut+toisin.+Kun+spekuloiminen+on+tosi+vaikeaa,+ja+turhaakin.+Olen+siinä+henkisyyden+ihmisten+kanssa+samaa+mieltä,+että+jos+kaikella+on+tarkoituksensa+ja+jos+jonkun+pitää+tänne+maapallolle+syntyä,+hän+syntyy+kyllä.
Keskenmenonkin+varhaisvaiheessa+olen+kokenut+pari+kertaa,+enkä+ole+pohtinut+alkion+poistumista+sielutason+tai+älyllisen+elämän+asiana,+koska+mitään+ihmistä+ja+tietoista+elämää+en+tunne+olleenkaan+ja+siten+mitään+menettäneeni.++Kun+sikiöllä+on+tarvittavia+elimiä,+voidaan+jotain+henkistä+elämääkin+olettaa+olevan.++Ties+kuinka+monta+kertaa+on+tullut+myös+keskenmenoja+tietämättäni+kun+ehkäisyä+ei+ole+ollut.+Olen+ajatellut+"sielua"+vasta+sitten+kun+raskaus+on+ollut+riittävän+pitkällä,+eli+yli+3+kk+jotta+voi+olla+varma+ettei+se+mene+kesken.+
Sinä+sen+sijaan+katsot,+että+joku+ihminen+tällä+forumilla,+joka+ei+ole+samaa+mieltä+kuin+sinä,+on+"sieluton".+Vaikka+jokaisella+täällä+kirjoittavalla+on+henkistä+elämää+ja+tarvittava+älyllinenkin+toiminta.++Miten+voit+siis+perustella,+että+joku+hedelmöittynyt+munasolu+siis+voi++omistaa+jo+sielun,+mutta+ei+aikuinen+ihminen,+joka+kirjoittaa,+ajattelee+ja+pohtii+asioita+tällä+forumilla?
01.06.2017 12:57
Kai+se+on+nyt+tärkeää+keskittyä+sellaisiin+abortin+haittoihin,+jotka+on+oikeasti+olemassa,+jotta+niihin+voidaan+puuttua+ja+niitä+estää?+
Miten+ihmeessä+lääkärit+voi+lähteä+hoitamaan+abortin+komplikaatoita,+joita+ei+ole+edes+olemassa?
01.06.2017 12:22
"sun+kaltasilla+onkin+tapana+uskoo+vaan+se+mitä+haluaa+ja+mikä+miellyttää..+mutta+onneksi+jo+nämä+"ne+väittää+että+abortti+tekee+naisen+pedofiiliksi+ja+saa+rintasyövän+muttei+kukaan+lääkäri+sellasta+väläytellyt"+-höpinäs+paljastaa+sut+palstalla+asuvaks+vakiotrolliks"
Tuo+uutinen+oli+ihan+Ylen+uutisissa+aikoinaan.+Sinäkö+väität,+että+vain+"palstan+vakiotrolli"+lukee+ja+kuuntelee+uutisia?+Kuka+se+sitten+mahtaneekaan+olla.
01.06.2017 12:11
"Mutta+kun+ei+vaan+läheskään+kaikki,+jopa+suurin+osa+tapa+lapsiaan+vaikka+ehkäsy+oiskin+pettäny.+Että+eipä+se+mitenkään+automaattisesti+sitä+tarkota."
Siis+mikä+päättelyketju+tässä?
Minkä+ihmeen+takia+sitten+joku+menee+ostamaan+jälkiehkäisypillerin,+jos+haluaakin+tulla+raskaaksi?+
---
Jälkiehkäisyvalmisteita+myydään+noin+satatuhatta+pakkausta+vuodessa.
http://kioski.yle.fi/omat/seitseman-faktaa-jalkiehkaisysta
31.05.2017 12:31
"Hienoo+ettei+sentään+oo+täysvapaa"
Anneli+Kivijärvi+kertoi+klipillä+omin+sanoin,+että+on+täysin+vapaa.++Jos+omakotitalo+ja+ehkäisyn+unohtuminen+on+syitä,+niin+aika+vapaahan+se+on.++Ehkäisyn+puuttuminen+tai+pettäminen+se+juuri+on+se+syy,+miksi+aborttia+haetaan.
31.05.2017 00:47
Höpö+höpö.
31.05.2017 00:37
Katumuspillerin+ja+Misoprostolin+tms.+ero+on+siinä,+että+Misoprostoli+ehkäisee+raskauden+100%+ja+katumuspilleri+on+huomattavasti+epävarmempi.+Oireet+on+samankaltaiset+molempien+lääkkeiden+oton+vuoksi.+
Mitä+väliä+sillä+on,+onko+munasolu+ehtinyt+hedelmöittyä+vai+ei,+onko+se+kiinnittynyt+vai+ei.+Sitähän+ei+nainen+voi+tietää,+mutta+tällä+tavoin+toisenlaisella+lääkkeellä+varmistaisi,+ettei+ainakaan+varmasti+ole+raskaana.++Tämä+ei+poikkeaisi+juurikaan+kierukasta.+Ihmisestä+ei+todellakaan+ole+kyse+jos+kyseessä+on+juuri+hedelmöittynyt+munasolu,+ja+abortilta+säästytään.++
Aivan+tajutonta,+että+pitää+lähteä+sitten+abortoimaan+kehittynyttä+sikiötä+jolloin+asia+on+hankalampi,++jos+näinkin+hyvä+vaihtoehto+katumuspillerille+olisi.
31.05.2017 00:36
Haluan+tarkentaa+vielä+tuota+omaa+kommenttiani
"Samoin+Honkasalo+päätteli"
Kyseessä+on+siis+rikosoikeuden+professori+Brynolf+Honkasalon+oikeustieteellinen+tutkimus+rikollisesta+sikiönlähdettämisestä+vuodelta+1936.+Jotenkin+kai+ajalle+tyypillistä+(mikä+nykypäivän+Suomessa+tuntuu+oudolta)+on+raamatullisten+ja+kirkkohistoriallisten+näkemysten+ottaminen+kriminologian,+tai+yleensä+yliopistolliseen+tutkimukseen.++Mutta+kertonee+siitä,+että+ajat+olivat+muuttumassa+ja+tieteellinen+tutkimus+vähän+lapsenkengissään,+koska+edes+otettiin+mukaan+uskonnollista+sanastoa.+Vähän+sama+jos+olisi+niistä+ihtiriekoista+puhuttu+muussa+ei-kansatieteellisessä+yhteydessä.
30.05.2017 21:40
Löysin+eräästä+Facebook-keskustelusta+seuraavan+kannanoton+tasa-arvosta,+eli+tämän+keskustelun+aiheesta.++Ajatteletko+juuri+näillä+naista+halventavilla+kannanotoilla,+mitä+tällä+forumilla+olet+esittänyt,+jotenkin+olevasi+oikeutettu+viemään+joltakulta+hänen+lailliset+ihmisoikeutensa+vain+sukupuolen+perusteella?
"Länsimainen+mies+on+halunnut+antaa+naiselle+vapauksia,+joita+nainen+väärinkäyttää.+Länsimainen+mies+kuitenkin+suvaitsee,+eikä+halua+purkaa+feminismiä,+vaan+haluaa+itsekin+olla+äijäfeministi."
Olisikin+mielenkiintoista+tietää,+miten+ja+millä+perusteella+toinen+puoli+kansasta+voisi+riistää+toisen+puolen+"vapaudet".+Länsimainen+mies+ei+ihan+ole+halunnut+niitä+samoja+vapauksia,+mitä+itsellään+on,+ihan+yksiselitteisesti+ja+pyytämättä+tai+vaatimatta+antaa,+vaan+ne+oikeudet+on+kyllä+taisteltu+ja+monin+tavoin+perusteltu.++Luulisi+että+sinulla+olisi+näin+kiihkeänä+tasa-arvon+vastustajana+ja+naisten+oikeuksien+kyseenalaistajana+hieman+tutkia+esim.+Suomen+historiaa,+vaikkapa+juuri+äänioikeustaistelujen+ajankohtaan.++Sinun+omilla+teeseilläsi+nimittäin+voisi+nyt+eliitti,+eli+entiset+säädyt+noin+vain+purkaa+sinunkin+kansalaisoikeudet,+kuten+äänioikeuden+ja+mahdollisuuden+asettua+päättäjäehdokkaaksi.++Kun+ei+niitä+kansalaisoikeuksia+ennen+vuotta+1906+ollut+tilattomilla+ja+säätyjen+ulkopuolisilla+miehilläkään.+Saati+että+joku+koulujakäymätön++joutomies+olisi+voinut+asettua+kuntavaaliehdokkaaksi,+kuten+nykyisin+on+mahdollista.
Sinä+et+hyvä+ihminen+ole+naisille+mitään+oikeuksia+"antanut"+joten+et+voi+millään+perusteella+sellaisia+keltään+viedäkään.
Lisäksi+kummastelen+mitä+tuossa+tarkoitat+vapauksien+"väärinkäyttämisellä".++Onko+se+sitä+että+joku+käyttää+vapauttaan+ihan+omassa+elämässään+miten+haluaa,+kysymättä+keltään++mitään?+:)
30.05.2017 15:35
"Kannattaa+tosiaan+tieteilijä+kerätä+kaikki+linkit+ja+kirjoituksesi+talteen,+nimittäin+näet+teksteisihi+selvästi+vaivaa+enemmän+kuin+monet+rääpijät+ja+huutelijat."
Kiitos,+toivon+että+muutkin+tekee+näin,+jos+kokee+oman+kirjoituksensa+tärkeäksi.++Mulla+on+tapana+perustella+asioita+jollakin,+kun+mennään+oikeasti+tutkimuspuolelle.++On+harmittanut+joskus+ennen+todella+paljon,+kun+on+nähnyt+vaivaa+ja+kirjoittanut+pitkän+kirjoituksen+ja+se+on+heti+klikkauksen+jälkeen+poistettu,+kun+vastustaja+on+ollut+jo+sormi+ilmianto-nappulalla.++
Ihan+vain+pelkästään+sen+takia,+että+saa+aiheutettua+mahdollismman+paljon+vaivaa,+mielipahaa,+ärsytystä+jne+kun+itse+abortteja+eikä+abortin+hyväksyviä+mielipiteitä+ei+voi+estää.+Siis+tämä+ns.+vastustus+on+oikeasti+vain+aggressiivisen+vihan+purkua+jonkun+niskaan.
Minäkään+en+näe+mitään+enkä+ketään+"ääriabortinsuosijaa",+joksi+vastustajat+yrittää+täällä+ihmisiä+leimata.+Kuka+nyt+oikeasti+on+kiinnostunut+kuin+omasta+elämästään,+että+alkaisi+suosia+tai+kehottaa+aborttiin+pelkästään+sen+takia+kun+se+on+niin+helppo+saada.+Ei+kukaan.+Minua+ainakaan+ei+kiinnosta+se,+tekeekö+joku+abortin+vai+synnyttääkö+lapsen+tai+vaikka+kymmenen+jos+on+lapsirakas.+Se+on+jokaisen+oma+asia.+
Nämä+on+niitä+olkinukkeja,+joita+abortinvastustajat+täällä+haluaa+luoda,+että+on+syy+käydä+jonkun+kimppuun+ja+solvata.
Eri+asia+on+sitten,+kun+halutaan+vain+trollata+kun+on+provosoiduttu+tuon+1.vastustajan+eli+Räyhän+provosointiyrityksiin.+Provosointi+on+se+tapa+millä+abortinvastustajat+täällä+"keskustelee"+harvoja+poikkeuksia+(jotka+yleensä+pysyy+täältä+poissa)+lukuunottamatta.++Asiallinen+keskustelu+on+aikä+vähissä+sen+vuoksi,+että+vastustajat+poistelee+lähes+kaikki+ketjut.++Ja+hei+sori,+Räyhä,+kun+käytän+tätä+nimeä.+Mutta+olet+vuosia+nimitellyt+minua+Sossupaatiksi+ja+pahemmaksikin.
30.05.2017 15:06
Verinen+kultti:
Jos+lainaan+omia+määritelmiäsi+siitä,+mikä+on+aborttiväki+niin+luet+ennen+kaikkea+itsesi+tuohon+aborttiväkeen.+Kukaan+muu+kuin+sinä+ei+vältä+asiakysymyksiä+joka+ainut+kerta+ja+siirrä+fokusta+joka+ainoa+kerta+herjaamiseen.+Et+koskaan+ole+keskustellut+täällä,+et+koskaan+vastaa+mihinkään+sinulle+esitettyyn+kysymykseen.++:)++Täysin+keskustelukyvytön+ihminen.
henkinen+konkurssi+Aborttien+ikävä+todellisuus
10.12.2013+1:19
Valitettavasti+aborttiväki+pyrkii+säännöllisesti+välttämään+asiakysymykset+ja+yrittää+siirtää+keskustelun+henkilökohtaisen+herjailun+tasolle.+Tämä+johtuu+siitä,+ettei+aborttiväellä+ole+eväitä+asialliseen+ja+kohteen+mukaiseen+keskusteluun.+
"ei+kotia+näy...
21.10.2009+12:49
-2
Sulje
Niin+pitkä+on+matka
Aborttiväki+jää+jo+parissa+kierroksessa+sanattomaksi+ja+alkaa+heitellä+henkilökohtaisia+herjoja,+kun+mitään+muuta+ei+ole+enää+kassin+pohjalla.+Jos+herjailu+nyt+oloa+helpotti,+niin+vetäkää+hekeä+rauhoittuaksenne+ja+ottakaapas+sitten+lusikka+kauniiseen+käteen."
---
Eli+sinä+olet+vastuussa+globaaliin+naisten+massamurhaan.+Okei.+Tämä+selvä.+Tämä+onkin+varmaan+joku+perimmäinen++fantasiasi+sen+lisäksi,+että+et+suvaitse,+että+naiset+harrastavat+seksiä+ihan+vain+sen+takia+että+se+on+kivaa,+ei+lisääntymistarkoituksesa+ja++kenen+kanssa+haluavat+ilman+raskauden+pelkoa.+:)
30.05.2017 14:51
"Se+päättää+riittääkö+ne+olosuhdetekijät+raistuksen+muodostukseen+vaiko+ei."
Otetaan+vaikka+esimerkiksi+sinkku,+joka+hakee+aborttia.+Miten+lääkäri+voi+päättää+tai+arvioida+onko+olosuhdetekijä+riittävä+rasituksen+muodostaja?+Kun+abortin+pelkästään+sinkkuudella+pitää+myöntää.
30.05.2017 14:17
Nimimerkki+ei_pelkkä_asia_asia,+
annoin+sulle+peukun+siitä,+kun+tuot+tähän+keskusteluun+mielenkiintoista+psykologistakin+ja+ontologistakin+näkökulmaa,+asiallisesti+ja+toisia+nimittelemättä,+halveeraamatta+toisia.+Kiitos+siitä.+:)
"Syntymätön+lapsi+on+osa+äidin+sielua,+ja+silloin+naiselle+jää+tunne,+että+osa+hänestä+on+poissa."
Näkemykset+asiasta+vaihtelevat+kovasti.+Näin+on+varmaan+siinä+tapauksessa,+että+nainen+pitää+jo+hedelmöittynyttä+munasolua+sieluna.+++Mutta+jos+ei+näin+ajattele,+on+ehkä+helppo+päästä+alkiosta+eroon+ilman+sen+kummempia+syyllisyydentunteita.+Tästä+ja+omasta+raskaudestaan+jokainen+ajattelee+eri+tavalla,+ja+ymmärrän+kyllä+jos+minkälaisisia+näkemyksiä.+Toisen+näkemystä+ei++voi+oman+näkemyksensä+perusteella+leimata+vääräksi,+koska+selkeää+faktatietoa+sielun+paikasta,+olemassa+olosta+ja+sijainnista+ihmisessä+ei+oikein+ole.++Tällähän+on+paljon+merkitystä+juuri+aborttikeskustelussa+ja+siinä,+miksi+mielipiteet+eroavat+niin+paljon+ja+sillä+on+todella+vaikutusta+siihen,+miten+aborttinsa+tai+toisen+abortin+kokee.+Tuleeko+siitä+olo,+että+siinä+on+kuollut+ihminen,+vai+onko+pelkkä+perimä+poistettu+jne?
Jos+on+sitä+mieltä,+että+se+munasolu,+jonka+siittiö+on+juuri+hedelmöittynyt+sisältää+sielun,+joutuu+pakosta+pohtimaan,+missä+se+sielu+oli+ennen+kuin+siittiön+pää+on+mennyt+munasolun+solukalvon+läpi.+Jossainhan+sen+täytyy+olla+sitä+ennen?+Onko+se+siittiösolussa+vai+munasolussa?+Ns.+sielunelämää/ajattelua+jne.+ei+kuitenkaan+voi+olla+ilman+siihen+vaadittavia+elimiä.++Itse+olen+taipuvainen+perustelemaan+asiaa+riittävällä+aivojen+ja+hermoston+kehityksellä.++Ilman+riittävää+aivotoimintaa+ihminen+ei+voi+olla+persoona,+koska+kaikki+inhimillisyydeksi+katsottava+vaan+sijaitsee+aivoissa.
---
Olen+käsitellyt+asiaa+seuraavassa+eräässä+aiemmassa+viestissä:
"Kirkkoisät+muinoin+Raamattua+tulkitessaan+päättivät,+Hippokraten+mukaan,+että+sielu+tulee+naispuoliseen+sikiöön+80+vuorokauden+kuluttua+hedelmöityksestä,+ja+miespuoliseen+40+vuorikauden+kuluttua.+H+tosin+päätteli+että+ihminen+on+ihminen+kun+naispuolinen+sikiö+on+40vrk+ja+miespuolinen+30vrk.+Jotta+kirkko+olisi+päässyt+pohtimasta+näin+kiusallista+asiaa,+mitä+ei+voi+tietenkään+uskomusperäisenä+todistaa,+päätettiinkin+että+sielu+siirtyy+kohtuun+heti+hedelmöityksen+tapahduttua+-+mitä+sitäkään+ei+voida+todistaa+mitenkään.+
Jossain+vaiheessa+kristillisyydessä+oli+vallalla+käsitys,+että+sielu+on+ihmisessä,+kun+sikiöllä+on+ihmisen+muoto.+Sielunelämää+oli+silloin+kun+sikiö+hengittää+itse+=+ihmisessä+on+henki.+Samoin+Honkasalo+päätteli,+että+luomiskertomuksessa+Jumala+loi+ensin+aineen,+maan,+johon+hän+puhalsi+hengen+ja+josta+tuli+Aatami.+Materia+ja+ruumis+olisi+tällaisen+teorian+mukaan+siis+ennen+kuin+henki.+Henki+ei+siis+olisi+jossain+odottamassa+hedelmöitystä."
---
Millon+pelkästä+perimästä+tulee+persoona?+Lääketieteellinen+käsitys+on+meidän+aborttilakimme+pohjana+viikkorajoineen.++Abortinvastustajien+mahdolliset+syyllistämisyritykset+ovat+kyllä+aika+turhia+sellaisen+korvissa,+joka+näkee+alkion+vasta+sieluttomana/persoonattomana+perimäkoosteena.+Tältä+pohjalta+ajatellen+voin+ymmärtää+senkin,+kuinka+valtava+suru+ja+tuska+on+sellaisella,+joka+joutuu+turvautumaan+aborttiin+myöhäisillä+viikoilla+jonkun+hengenvaaran+tai+sikiöpoikkeavuuden+vuoksi.+
Siitä+perimän+oikeudesta+syntyä+lapseksi+voi+lähteä+miettimään+tai+argumentoimaan+tällaistenkin+tapausten+kautta:
http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/teinin-vatsakivuille-paljastui-hammastyttava-selitys-pojan-sisalta-poistettiin-sikio/728764/
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/asiantuntijat-ihmeissaan-poika-syntyi-ilman-aivoja-kehittyy-lahes-normaalisti/5336544
(korjaus:+tuossa+aivottomana+syntyneen+tapauksessa+pojalla+oli+20%+aivoista+jäljellä,+eli+poika+on+enemmänkin+vakavasti+vammainen+kuin+aivoton)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aivottomuus
Minun+on+helppo+ymmärtää+ajoissa+abortin+hakenutta+siksi,+koska+en+itse+ensimmäisessä+raskaudessani+(yllätys-sellainen)+lainkaan+yhdistänyt+ainakaan+ensimmäiseen+kolmeen+kuukauteen+raskaana+oloa+mihinkään+sielun+olemassa+oloon.++Kaukana+siitä.++Varsinkaan+kun+kärsin+niin+hirveästä+pahoinvoinnista+ja+sairauden+tunteesta++että+luulin+olevani+vakavasti+sairas.+:)++Vasta+siinä+vaiheessa+kun+vatsa+alkoi+kasvaa+jne+alkoi+ymmärtää,+että+siellä+on+tulossa+ihminen+ja+aloin+suhtautumaan+eri+tavalla+asiaan,+vaikka+raskaus+oli+todettu+jo+ajat+sitten+.+Ja+vasta+synnytyksessä+syntyi+varsinainen+side+lapsen+ja+itseni+välille.++Jokainen+kokee+nämä+kai+eri+tavalla.+Jos+on+kovin+hengellinen+ihminen+jo+lähtökohtaisesti,+niin+varmaan+jo+sen+mahdollisen+kauhean+olonkin,+kun+keho+hylkii+kaikin+tavoin+alkiota+-++hengellistää+sielun+olemassa+oloksi.+
(en+tajua+miksei+viestit+ei+lähde+matkaan,+kun+olen+kirjatutunut.+Jos+tämä+viesti+tulee+useamman+kerran+tänne,+niin+olen+yrittänyt+useamman+kerran+klikata)
30.05.2017 13:10
207 / 228