Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Exap
profiilit
Exap
Exap
Vapaa kuvaus
Aloituksia
25
Kommenttia
3337
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Sillä+tavalla+syntyy+juuri+sitä+tyhjää+höttöä,+mitä+adventistienkin+tunnustus+on+tulvillaan.+Veivataan+jonninjoutavia+yksityiskohtia,+joilla+ei+ole+mitään+merkitystä+käytännön+elämän+kannalta+ja+samalla+unohdetaan+elää+ihmisiksi,+puhumattakaan+siitä,+että+oikea+Jumalan+valtakunta+jää+täysin+paitsioon."
Olipa+napakasti+sanottu.+Kiitos,+v.aari.+Tuota+yhteyttä+en+ollut+tullut+ajatelleeksikaan,+mutta+ihan+totta.
14.03.2018 20:34
"Jumalalla+on+valta+solmia+uusi+liitto,+jolloin+vanha+liitto+on+kumottu.+"
Toki.+Mutta+Jumala+ei+liittoaan+kadu+???
"Jos+olisit+johdonmukainen,+niin+ulottaisit+"Israeliin+liittyneisiin+pakanoihin"+kaikki+ne+käskyt,+jotka+on+annettu+Israelille+vanhaan+liittoon.+Miksi+Jumala+antaisi+uudessa+liitossa+eri+vapauksia+pakanoille?+Eivätkö+liiton+ehdot+ole+samat+juutalaisille+ja+pakanoille?"
En+tiedä.+Jos+luet+VT:n+kuvaukset+Jeesuksen+paluusta+maan+päälle,+havaitset,+että+aivan+juutalaisilla+ehdoilla+siellä+mennään,+nekin+pakanat+jotka+Häneen+ovat+liittyneet.+Siellä+ovat+sapatit+ja+uudetkuut,+ynnä+muut+sellaiset.
Jes+66:+"18+Minä+tunnen+heidän+tekonsa+ja+ajatuksensa.+Aika+tulee,+että+minä+kokoan+kaikki+kansat+ja+kielet,+ja+he+tulevat+ja+näkevät+minun+kunniani.
19+Ja+minä+teen+tunnusteon+heidän+keskellänsä+ja+lähetän+pakoonpäässeitä+heidän+joukostansa+pakanain+tykö+Tarsiiseen,+Puuliin+ja+Luudiin,+jousenjännittäjäin+tykö,+Tuubaliin+ja+Jaavaniin,+kaukaisiin+merensaariin,+jotka+eivät+ole+kuulleet+minusta+kerrottavan+eivätkä+nähneet+minun+kunniaani,+ja+he+ilmoittavat+minun+kunniani+pakanain+keskuudessa.
20+Ja+he+tuovat+kaikki+teidän+veljenne+kaikista+kansoista+uhrilahjana+Herralle+hevosilla,+vaunuilla,+kantotuoleilla,+muuleilla+ja+ratsukameleilla+minun+pyhälle+vuorelleni+Jerusalemiin,+sanoo+Herra,+niinkuin+ISRAELILAISET+TUOVAT+RUOKAUHRIN+puhtaassa+astiassa+Herran+temppeliin.
21+Ja+heitäkin+minä+otan+LEEVILÄISIKSI+PAPEIKSI+,+sanoo+Herra."
Pitääkö+siis+uskoa+Paavalia+ja+hylätä+VT+?
Lainaat+Jer+31.+Katolisten+isien+ja+Paavalin+tulkinta+olisi,+että+tämä+tarkoittaisi+Jeesuksen+ajan+jälkeen.+Ihan+yhtä+hyvin+se+voi+tarkoittaa+Jeesuksen+paluun+jälkeistä+aikaa,+vrt.+juuri+Jes+66.
Heprealaiskirjeen+kirjoittajaa+emme+tunne,+mutta+se+on+valittu+UT:n+kaanoniin+siksi+että+se+edustaa+Paavalin+näkemystä.+Jos+Paavali+oli+väärässä,+on+siis+myös+katolisten+isien+valitsema+Heprealaiskirje+väärässä.
Perimmäinen+kysymys+on+siis+tämä:+uskommeko+sen+opetuksen,+jonka+isä+ja+julistaja+oli+henkilö,+joka+ei+koskaan+opetuslasten+oppia+halunnut+kuulla+eikä+vastaanottaa+?
Mietipä+tätä,+ja+kerropa+minulle+vastaus+kysymykseen:+Jos+kerran+opetuslasten+oppi+ei+ollut+oikea,+ja+he+eivät+kelvanneet+koko+maailmaa+evankelioimaan,+niin+mitä+varten+Jeesus+opetuslapsia+sitten+oikein+haali+?+Leivänjakajiksiko+?
14.03.2018 20:30
"+Minusta+olisi+loogista+aloittaa+pääsiäinen+heti+kun+14.+päivä+alkaa,+eli+lammas+teurastettaisiin+ja+syötäisiin+14.+päivän+illan+ja+yön+aikana.+15.+päivä+on+jo+eri+juhla."
Ei+pidä+nyt+sekottaa+israelilaisten+käyttämää+ajanlaskua+ja+meidän+käyttämäämme.
Pääsiäisen+valmistuspäivä+oli+nisan+14,+jolloin+lammas+teurastettiin,+Sitä+alettiin+tehdä+siinä+puolen+päivän+jälkeen,+ja+vuorokausihan+vaihtui+auringonlaskussa,+aika+tarkkaan+klo+18+,+jonka+jälkeen+se+syötiin.+
"Onpa+tämä+vaikeaa."
Ei+tämä+ole+ollenkaan+vaikeaa.+Synoptiset+ilmoittavat+Jeesuksen+kuolinpäiväksi+nisan+15,+johannes+ilmoittaa+nisan+14.+Kaiken+lisäksi,+Johannes+antaa+vieläpä+poikkeuksellisen+ajankin+Jeesuksen+ristiinnaulitsemiselle;+eli+kun+synoptiset+sanovat+aamulla,+Johannes+sanoo+iltapäivällä.+Tämäkään+ei+ole+vahinko,+vaan+nisan+14+pääsiäislampaat+teurastettiin+nimenomaan+iltapäivällä.
Johannes+siis+halusi+tehdä+Jeesuksesta+pääsiäislampaan.
Ei+ollenkaan+vaikeaa.
14.03.2018 20:07
Kyse+ei+ole+kaupankäyntivaluutasta.+Jo+kymmenyslakien+antamisen+aikaan+oli+käytössä+erilaisia+maksuvälineitä,+eikä+se+maksuvälinen+ollut+mikään+kymmenyksien+maksamiseen+käytettävä+väline,+kuten+itse+voit+Raamatusta+lukea.+Jos+viitsit.+Ja+jos+lakkaat+kiistämästä+selvää+asiaa,+eli+sen,+että+kymmenykset+maksettiin+vain+oman+maan+tuotosta+ja+oman+karjan+antimista,+palkolliset+tai+kauppiaat+eivät+kymmenyksiä+maksaneet.
14.03.2018 00:14
"Outo+on+myös+Joh.+18:28+maininta+juutalaisten+huolestumisesta+aterian+syönnin+suhteen,+kun+on+jo+kukonlaulun+aika,+ja+aterian+syönnin+tulisi+olla+vähintäänkin+lopullaan.+"
Juuri+näin.+Joh+väittää+Jeesuksen+kuolleen+nisan+14,+eli+sinä+päivänä+jona+pääsiäislampaat+teurastettiin,+jotta+ne+voitiin+syödä+klo+18+jälkeen,+kun+päivä+oli+vaihtunut+nisan+15:ksi.
Aivan+sama+näkyy+jakeessa+19:14+"Ja+oli+pääsiäisen+valmistuspäivä,+noin+kuudes+hetki.+Ja+hän+sanoi+juutalaisille:+"Katso,+teidän+kuninkaanne!""
14.03.2018 00:11
"Tästähän+kaikki+evankeliumit+puhuvat+yhtenevästi..."
Eivät+puhu.+Kun+synoptiset+puhuvat+Jeesuksen+teloittamisesta+(perjantaina)+pääsiäispäivänä,+Joh+väittää+Jeesuksen+kuoleman+tapahtuneen+päivää+aikaisemmin,+eli+sinä+päivänä+kun+pääsiäislampaat+teurastettiin.
14.03.2018 00:08
Se,+ovatko+Matt+5+sanat+luotettavia+vai+ei,+ei+mitenkään+vaikuta+siihen+mitä+VT:ssä+sanotaan.
Joten+jos+siellä+sanotaan+jotakin+israelilaisten+noudatettavaksi+sukupolvesta+sukupolveen,+niin+kerro+minulle+kenellä+on+ollut+auktoriteetti+kumota+se+?
14.03.2018 00:05
"Mihin+perustat+väitteesi,+että+Jeesus+ei+kumonnut+yhtään+lain+käskyä?"
Jos+sinulla+on+hyvä+peruste+vastakkaiselle,+eli+että+Jeesus+KUMOSI+lain+käskyjä,+niin+antaa+palaa.++Olen+pelkkänä+korvana.
13.03.2018 20:07
"Oletko+nyt+sitä+mieltä,+että+israelilaisen+tulee+noudattaa+lakia+kaikkialla+maailmassa?+Jos+olet+muuttanut+mielesi+tähän+suuntaan"
Kysymys+ei+ole+siitä'+mitä+mieltä+olen,+vaan+mitä+Mooseksen+laki+sanoo.+Ja+kun+se+sanoo+"ikuisena"+joitakin+määräyksiä,+niin+en+todellakaan+tiedä+kuka+ne+olisi+kumonnut.+Kerro+minulle+jos+sinulla+on+parempi+tieto+henkilöstä+jolla+on+oikeus+kumota+laki,+joka+on+annettu+ikuiseksi.+Jeesus+ei+tätä+tehnyt.
Enkä+ole+muuttanut+tässä+asiassa+mieltäni.
13.03.2018 09:57
"Kun+minä+olen+antanut+uhrilahjojani+suoraan+avustuskohteeseen,+esimerkiksi+Intiaan+tai+lähetystyöhön..."
Näin+Jeesuskin+tekisi,+ja+jos+Matt+25+sanomasta+on+mitään+opittavaa,+se+on+juuri+sitä+köyhien+ja+vaivaisten+auttamista+ja+heidän+hyvinvoinnistaan+huolehtimista,+jota+Hän+korottaa+jopa+pelastuksen+kannalta+merkittäväksi.
Kymmenykset+eivät+tosiaankaan+pelasta;+ne+eivät+osoita+sydämen+tilaa,+eikä+niillä+ole+merkitystä+iankaikkisuuden+kannalta.+Köyhien+ja+ahdistuksessa+olevien+avustaminen+on+sen+sijaan+osoitus+sydämessä+asuvasta+rakkaudesta.
Kaikkea+hyvää+sinulle,+joka+välität+muista.
12.03.2018 23:25
"Väärin,+väärin.+Juutalaiset+olivat+maatalousyhteiskunta,+joten+tietenkin+silloin+tulot+tulivat+maataloudesta.+Suomessakin+pari+sukupolvea+sitten+tuloja+tuli+vielä+maataloudesta."
No,+aina+voi+kuvitella+asioita,+jollei+tiedä+niiden+todenperäisyyttä.
Ajattele+nyt+hieman+järjellä:+MÖIKÖ+Israelissa+joku+jotakin+?+No+aivan+varmasti+möi.+Ja+maksoiko+hän+kymmenyksiä+?+No+ei+varmasti+maksanut,+vaan+noudatti+lain+määräystä.
Tekikö+joku+jollekin+työtä+palkollisena+?+No+aivan+varmasti+teki.+Eikä+maksanut+kymmenyksiä+lain+mukaan.
Joten+todellisuus+on+se,+että+laki+määräsi+tasan+tarkkaan+KUKA+maksoi+ja+MITEN+maksoi.+Ja+ne+kymmenykset+piti+nimenomaan+maksaa+oman+maan+tuotteina+tai+karjan+antimina,+EI+RAHANA.+Lue+Raamattua+ja+opi.
Ja+vielä+lisäksi,+luepa+oikein+tarkkaan+mitä+kymmenyksillä+piti+tehdä+?+Ei+niitä+suinkaan+joka+vuosi+papeille+annettu+!!!+Niillä+syötiin+ja+juotiin+itse,+ja+annettiin+alueen+köyhille+myös+kutsu+tulla+pirskeisiin+mukaan.
5+Moos+14:+"22+Kaikesta+kylvösi+sadosta,+joka+kasvaa+pellollasi,+anna+joka+vuosi+kymmenykset,
23+ja+syö+ne+Herran,+sinun+Jumalasi,+edessä,+siinä+paikassa,+jonka+hän+valitsee+nimensä+asuinsijaksi:+kymmenykset+jyvistäsi,+viinistäsi+ja+öljystäsi,+niin+myös+raavaittesi+ja+lampaittesi+esikoiset,+että+oppisit+pelkäämään+Herraa,+sinun+Jumalaasi,+kaikkena+elinaikanasi.
24+Mutta+jos+tie+on+sinulle+liian+pitkä,+niin+ettet+voi+kantaa+kannettavaasi,+koska+se+paikka,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+valinnut+asettaakseen+siihen+nimensä,+on+sinulle+liian+kaukana,+-sillä+Herra,+sinun+Jumalasi+on+sinua+siunaava-
25+niin+muuta+se+rahaksi,+pane+raha+kääröön,+ota+käteesi+ja+mene+siihen+paikkaan,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+valitsee,
26+ja+osta+sillä+rahalla+kaikkea,+mitä+haluat,+joko+raavaita+tai+lampaita,+viiniä+tai+väkijuomaa,+kaikkea,+mitä+mielesi+tekee,+JA+SYÖ+JA+JUO+SIELLÄ+HERRAN,+SINUN+JUMALASI,+EDESSÄ+JA+ILOITSE,+SINÄ+JA+PERHEESI.
27+Äläkä+jätä+osattomaksi+leeviläistä,+joka+asuu+sinun+porttiesi+sisäpuolella,+sillä+hänellä+ei+ole+osuutta+eikä+perintöosaa+sinun+rinnallasi.
28+JOKA+KOLMAS+VUOSI+tuo+kaikki+kymmenykset+sinä+vuonna+saamastasi+sadosta+ja+PANE+NE+TALTEEN+porttiesi+sisäpuolelle.
29+JA+SITTEN+TULKOON+LEEVILÄINEN,+jolla+ei+ole+osuutta+eikä+perintöosaa+sinun+rinnallasi,+niin+myös+muukalainen,+orpo+ja+leski,+jotka+asuvat+sinun+porttiesi+sisäpuolella,+ja+he+syökööt+ja+tulkoot+ravituiksi,+että+Herra,+sinun+Jumalasi,+siunaisi+sinua+kaikissa+kättesi+töissä,+joita+teet.""
12.03.2018 23:15
"Ehkä+on+parasta,+ettei+tähän+yritä+vastata+positiivisesti,+vaan+katsoa,+mitä+jää+jäljelle,+kun+kaikki+yhdentekevä+on+karsittu+pois.+Ja+yhdentekevät+voi+tunnistaa+muun+muassa+sillä,+että+eri+kertomukset+ovat+niiden+osalta+keskenään+ristiriitaisia."
No+ei+oikeastaan,+siinä+mielessä,+että+Joh+evankeliumi+aivan+tarkoituksella+siirtää+Jeesuksen+kuolinpäivän+pääsiäispäivästä+pääsiäisen+valmistuspäivälle,+siinä+nimenomaisessa+tarkoituksessa+että+haluaa+osoittaa+Jeesuksen+olleen+se+pääsiäisenä+teurastettu+karitsa.
Se+ei+siis+ole+yhdentekevä+juttu,+vaan+joko+tarkkaan+harkittu+väärennös,+tai+sitten+osoitus+siitä+ettei+Joh++evankeliumin+kirjoittaja+(kuka+lieneekin)+tiennyt+asioita+-+molemmissa+tapauksissahan+loppupäätelmä+on,+ettei+Joh+ole+luotettava.
12.03.2018 23:05
"Toisaalta+sinä+kiemurtelet+kuin+käärme+etkä+vastaa+selvästi+kysymykseen,+että+olivatko+ne+"pariimme+luikerrelleet+valheveljet"+niitä,+jotka+vaativat+LIHAN+YMPÄRILEIKKAUSTA+vai+eivät+(annat+ymmärtää+heidän+olleen+Pietari,+Jaakob,+Johannes+ja+Jerusalemin+seurakunnan+viralliset+lähetit)."
En+suinkaan.+Se+on+asia+josta+meillä+ei+ole+selkeää+varmuutta.+Se,+mitä+tiedämme+on,+että+Jerusalemin+seurakunnassa+ei+ole+mainittu+olleen+ei-juutalaisia,+jotka+eivät+siis+olisi+kääntyneet+juutalaisuuteen.
Ja+toinen+asia,+jonka+tiedämme+UT:n+tekstienkin+perusteella,+on+se,+että+Paavali+ei+noudattanut+lakia,+ja+Jerusalemin+johtajat+halusivat+hänen+viitsivän+edes+"esittää"+noudattavansa+lakia.
Kolmas+asia,+jonka+tiedämme+varmasti,+oli+se,+että+Jaakob+itse+noudatti+lakia+tarkasti.+Siitä+hän+oli+varsin+tunnettu.
No+keitä+ne+pakanoita+lakia+noudattamaan+vaativat+sitten+olivat+?+Who+knows+?+Oliko+heitä+ollenkaan,+vai+oliko+kyse+vain+siitä,+että+Jerusalemista+tulleet+vaativat+juutalaisia+palaamaan+lain+noudattamisen+piiriin,+ja+siitä+sitten+tuli+Paavalille+väärinymmärrystä+?+Who+knows+?
Joka+tapauksessa+näemme+selkeästi,+että+jokin+SYY+Paavalilla+täytyi+olla+siihen,+että+haukkui+Pietaria+julkisesti+kolmannelle+osapuolelle,+julkisesti.+Se+on+ihan+fakta+että+näin+tapahtui,+ja+Paavalin+itsensä+näkemys+oli,+että+riitoja+ei+pidä+viedä+seurakunnan+ulkopuolelle,+joten+jotakin+tuossa+oli,+aivan+selkeästi,+kun+Paavali+julkisesti+moitti+Pietaria+ja+kirjoitti+siitä+moittimeisestaan+vielä+galatalaisillekin.
12.03.2018 23:00
"Pidän+omituisena+myös+sitä,+että+sanot+lain+olevan+tarkoitettu+vain+israelilaisille+Israelissa+ja+että+Jerusalemin+seurakunta+sinun+mielestäsi+opetti+tuota+oppia.+"
Sorry+jos+olen+kirjoittanut+väärin.+Mooseksen+laki+koskee+kaikkia+juutalaisia+aina+ja+kaikkialla,+ja+israelilaisten+keskuudessa+asuvia+ei-juutalaisia,+eikä+se+koske+ei-juutalaisia,+jotka+eivät+asu+israelilaisten+keskuudessa+(=Israelissa),+aivan+sen+mukaan+kuin+laki+opettaa.+En+ole+ainakaan+tarkoituksella+kirjoittanut+toisin.+Sorry+jos+näin+on+jossakin+käynyt.
12.03.2018 22:51
"Laki+ja+evankeliumi...+++Ne+sulkevat+siis+toisensa+pois+ja+vain+toinen+johtaa+elämään,+niin+että+pitää+valita+näiden+kahden+välillä."
Pelastuksen+perustana,+kyllä.+Mutta+jos+joku+ympärileikkaa+itsensä+koska+on+Aabrahamin+jälkeläinen,+ei+se+oikeasti+estä+häntä+pelastumasta+jos+hänen+pelastuksensa+perusta+on+Kristus.
Juuri+tässä+on+se+ydinasia,+joka+hiersi+Paavalin+ja+Jerusalemin+johtajien+välejä.+voisi+sanoa+että+Paavali+ei+"sallinut"++juutalaiseksi+syntyneen+noudattaa+lakia+mutta+panna+pelastuksen+perusta+kristukseen,+vaan+Jerusalemin+näkökulmasta+hän+teki+lain+noudattamisesta+kielteisen+asian.
12.03.2018 09:23
"Paavali+ei+kiistä+sitä,+että+Pietari+ja+muut+apostolit+olisivat+saaneet+valtuutensa+herralta+vaan+päinvastoin+vahvistaa+sen+tässä+ja+muissa+kirjeissään."
Mutta+et+tietenkään+näe+metsää+puilta,+eli+että+Paavali+käyttääkin+paljon+paukkuja+juuri+siihen,+että+rinnastaa+itsensä+apostoleihin;++Gal+2:ssa+hän+ei+kutu+heitä+apostoleiksi+vaan+joidenkin+arvossapitämiksi+-+mitä+lienevät.
+
Turha+sinulle+on+mitään+vastailla.
12.03.2018 00:11
Jos+et+halua+kuulla+jotakin+asiaa,+niin+älä+sitten+kysy.+Sopiiko+niin+?
Jos+viitsisit+tutustua+historialliseen+faktaan+ja+tekstien+tutkimukseen,+niin+olisimme+hieman+lähempänä+mielipiteissämme,+eikä+selkeistä+faktoista+tarvitse+jankata.
En+kerro+omiani,+vaan+sitä+mitä+tutkijat+ovat+tutkineet+elämäntyökseen,+perustuen+myös+kaikkein+uusimpaan+tutkimusaineistoon.+Jos+haluat+mieluummin+uskoa+sitä+perimätietoa,+jota+satoja+vuosia+Jeesuksen+jälkeen+on+alettu+pitää+totuutena+siksi,+että+se+kuulostaa+paremmalta+kuin+se+oikea+totuus,+niin+ihan+vapaasti.
12.03.2018 00:06
"Voisitko+kertoa+ne+kohdat,+joihin+viittaat?+Minä+en+ole+löytänyt+Luukkaan+kirjoituksista+"kaikkia+kristologian+muotoja",+jotka+olisi+tunnettu+apostolien+ajan+jälkeen.+Päinvastoin!+"
No,+vain+apostolien+ajan+aikana,+ei+siis+kolmiyhteyttä+sieltä+löydy.
Luuk+2+löydämme+että+Jeesus+syntyi+Kristuksena/Messiaana.+
"11+teille+on+tänä+päivänä+syntynyt+Vapahtaja,+joka+on+Kristus,+Herra,+Daavidin+kaupungissa."
Tehty+Jumalan+pojaksi+ylösnousemuksessa:+Apt+13
"32+Ja+me+julistamme+teille+sen+hyvän+sanoman,+että+Jumala+on+isille+annetun+lupauksen+täyttänyt+meidän+lapsillemme,+herättäen+Jeesuksen,
33+niinkuin+myös+toisessa+psalmissa+on+kirjoitettu:+'Sinä+olet+minun+Poikani,+tänä+päivänä+minä+olen+sinut+synnyttänyt'."
Ja+kristukseksi+yläsnousemuksessa,+Apt+2
"32+Tämän+Jeesuksen+on+Jumala+herättänyt,+minkä+todistajia+me+kaikki+olemme.
33+Koska+hän+siis+on+Jumalan+oikean+käden+voimalla+korotettu+ja+on+Isältä+saanut+Pyhän+Hengen+lupauksen,+on+hän+vuodattanut+sen,+minkä+te+nyt+näette+ja+kuulette.
34+Sillä+ei+Daavid+ole+astunut+ylös+taivaisiin,+vaan+hän+sanoo+itse:+'Herra+sanoi+minun+Herralleni:+Istu+minun+oikealle+puolelleni,
35+kunnes+minä+panen+sinun+vihollisesi+sinun+jalkojesi+astinlaudaksi.'
36+Varmasti+tietäköön+siis+koko+Israelin+huone,+että+Jumala+on+hänet+Herraksi+ja+Kristukseksi+tehnyt,+tämän+Jeesuksen,+jonka+te+ristiinnaulitsitte.""
Tehty+Jumalan+pojaksi+ja+kristukseksi+kasteessa:
"36+Sen+sanan,+jonka+hän+lähetti+Israelin+lapsille,+julistaen+evankeliumia+rauhasta+Jeesuksessa+Kristuksessa,+joka+on+kaikkien+Herra,
37+sen+sanan,+joka+lähtien+Galileasta+on+levinnyt+koko+Juudeaan,+sen+kasteen+jälkeen,+jota+Johannes+saarnasi,+sen+te+tiedätte;
38+te+tiedätte,+kuinka+Jumala+Pyhällä+Hengellä+ja+voimalla+oli+voidellut+Jeesuksen+Nasaretilaisen,+hänet,+joka+vaelsi+ympäri+ja+teki+hyvää+ja+paransi+kaikki+perkeleen+valtaan+joutuneet;+sillä+Jumala+oli+hänen+kanssansa."
Entä+koska+Hänestä+tuli+pelastaja+?+Apt+5:+ylösnousemuksessa+?
"30+Meidän+isiemme+Jumala+on+herättänyt+Jeesuksen,+jonka+te+ripustitte+puuhun+ja+surmasitte.
31+Hänet+on+Jumala+oikealla+kädellänsä+korottanut+Päämieheksi+ja+Vapahtajaksi,+antamaan+Israelille+parannusta+ja+syntien+anteeksiantamusta."
Vai+kasteessa,+Apt+13
"23+Tämän+jälkeläisistä+on+Jumala+lupauksensa+mukaan+antanut+tulla+Jeesuksen+Israelille+Vapahtajaksi,
24+sittenkuin+Johannes+ennen+hänen+tuloansa+oli+saarnannut+parannuksen+kastetta+kaikelle+Israelin+kansalle."
Luukas+kokoili+perimätiedon+palasia+sieltä+täältä,+ja+yhdisteli+niitä.+Ei+hänellä+ollut+omaa+sanomaa,+muta+toisaalta+hän+tällä+vahingossa+samalla+osoitti,+ettei+sitä+yhtenäistä+sanomaa+ollut+kristityilläkään.+
Aluksi,+Jeesuksesta+tuli+Jumalan+poika+ylösnousemuksessa,+myöhemmin+kristityt+ajattelivat+että+varmaan+kasteessa+jo,+ja+sitten+joku+veti+sitä+vielä+aiemmaksi,+syntymään.+Sen+jälkeen+sitä+vedettiin+(Joh)+vielä+aikaisemmaksi,+eli+Hän+olisi+ollut+Jumalan+Poika+jo+ennen+syntymäänsä,+kunnes+300-luvulla+sitten+vedettiin+viimeinen+niitti+josta+kukaan+ei+ole+enää+osannut+pistää+aikaisemmaksi:+eli+että+Hän+olisi+ollut+täysi+Luoja-Jumala+ennen+aikojen+alkua.
Näin+Ihmisestä+tuli+vähitellen+Jumala,+aikojen+saatossa.+Sivujuonina+sitten+separatistit,+doketistit,+gnostikot+ja+sen+sellaiset,+jotka+julistettiin+harhaoppisiksi,+kuten+alkuseurakunnankin+opetus+jonka+mukaan+Jeesus+oli+kokonaan+ihminen.
Ensimmäisen+vuosisadan+kehityksen+näet+myös+evankeliumeissa:+1.+vaihe+Jeesuksen+oma+opetus;+2.+vaihe+Mark;+3.+vaihe+Matt&Luuk+ja+4.+vaihe+Joh.
11.03.2018 23:56
Paavalin+7+aitoa+kirjettä+ovat+käsittääkseni+aitoja,+mutta+Apt.+on+kaunisteltua+historiaa.
Sitten+taas+se,+mitä+Paavali+itse+asiassa+sanoo,+on+hänen+esittämäänsä+näkemystä,+mukaanlukien+kiistasta/näkemyserosta,+joka+on+historiallisesti+tosiasia.+UT:n+lisäksi+asiasta+on+hurja+määrä+kirkkoisien+tekstejä,+ja+myös+Raamatun+ulkopuolisia+tekstejä+(evankeliumeja+ja+kirjeitä)+on+paljon,+jotka+antavat+lisätietoa+siitä+mitä+todellisuudessa+tapahtui;+joskaan+niiden+opillinen+sisältö+ei+ole+ainakaan+luotettavaa.
Mutta+se,+että+"Luukas"+kirjoittelee+höpöhöpöjä,+on+aivan+selviö.+Muun+muassa,+Kyreniuksen+toimikausi+oli+kymmenisen+vuotta+Herodeksen+kuoleman+jälkeen.+Hän+on+koonnut+juttuja+eri+lähteistä+ja+pyrkinyt+yhdistelemään+niitä+hieman+muokkailen.+Samalla+hän+pyrki+Apt:ssä+osoittamaan+että+kristittyjen+historia+on+ollut+yhtä+ja+yhtenäistä,+eikä+hän+sanallakaan+mainitse+monia+lahkoja,+joiden+oppi+erosi+Jerusalemin+ja+Paavalin+opeista.+
Luukaksen+yksi+tärkeä+sanoma+olikin,+että+meillä+on+yksi+ja+yhtenäinen+usko,+jota+ovat+edustaneet+jo+Paavali+ja+apostolit,+sellainen,+jossa+kaikki+uskoivat+Jeesuksen+olleen+olemassa+ennen+maailmaan+tuloaan.+Sitähän+se+1-2+luku+kertoo.
Myös+"Luukaksen"+eri+kohtien+kristologia+on+keskenään+ristiriitaista.+Sen+voit+lukea+aivan+itse.+Jo+se+yksin+puhuu+siitä,+että+eri+tahot+olivat+varsin+eri+mieltä+esimerkiksi+siitä,+koska+Jeesuksesta+tuli+Kristus.
Luen+historian+ja+tekstien+asiantuntijoiden+kirjoituksia+ja+tutkimustyön+tuloksia,+enkä+voi+sille+mitään,+että+myös+ateistit+käyttävät+samoja+lähteitä.+Oli+aika,+jolloin+näistä+asioista+ei+saanut+puhua,eivätkä+monetkaan+tutkijat+kirjoittele+asiasta+kansantajuisesti,+mutta+nykyään+netin+aikakaudella+tietoa+on+saatavana,+ja+suurin+osa+tutkijoista+on+vakuuttunut,+että+400-luvulla+vakiintunut+UT:mme+valittiin+sen+ajan+oppien+tukemiseksi,+ja+sitä+on+muuteltu+moneen+kertaan.+Joten+kysymys+kuuluu:+mistä+saat+tietoa+siitä,+mikä+on+mahdollisesti+ollut+Jeesuksen+opetus+asioista+?
Joten+jos+Paavali+on+ainoa+lähde+jota+uskoo,+sama+tyyppi+joka+on+itse+ainoa+lähde+jonka+mukaan+Jeesus+on+hänelle+koskaan+ilmestynyt,+itse+sama+lähde+joka+vakuuttaa+ettei+saanut+oppiaan+apostoleilta,+itse+sama+lähde+jonka+mukaan+nykyinen+oppi+on+oikea,+niin+silloin+laittaa+aika+paljon+yhden+kortin+varaan.+
Varsinkin,+kun+Luuk-Apt+on+selkeästi+koottu+kertomaan+Paavalista+ja+osoittamaan+hänen+oppinsa+samaksi+kuin+apostolien+oppi...
Oleellista+ei+ole,+mitä+Paavali+opetti.+Oleellista+on,+mitä+Jeesus+opetti.+
Muista+että+Jeesus+oli+se,+joka+opetti+OMIA+opetuslapsiaan+ja+antoi+OMILLE+opetuslapsilleen+tehtäväksi+levittää+sanoma+kaikkeen+maailmaan.+Jeesus+ei+sanonut+että+vain+Jerusalemiin,+ja+muun+maailman+hoitaa+myöhemmin+eräs+toinen+tyyppi+joka+ei+edes+halua+kuunnella+teitä...+vai+sanoiko+?+Ei,+se+oli+Paavali+joka+näin+sanoi.
Mutta+siis+ei,+en+ole+ateisti,+jos+se+asia+nyt+vahvistusta+kaipaa.
11.03.2018 23:25
"Paavali+muuten+tunnustaa+muut+apostolit+ja+erityisesti+Pietarin,+jolle+Jumala+on+antanut+voimaa+evankeliumin+totuuden+julistamisessa.+(Gal+1:15-2:18;+1Kor+9:5)+Katsopa+vielä,+mitä+kaikkia+kohtia+löytyy+hakusanalla+"apostoli":+
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=apostoli&kirjat=kr"
Hauskana+yksityiskohtana,+Paavali+kehuu+omaa+apostoliuttaan+lukuisat+kerrat,+mutta+itse+asiassa+sanooko+hän+kertaakaan+Jeesuksen+opetuslapsia+apostoleiksi+?+Vain+joissakin+on+siihen+viitteitä,+mutta+tässäkään+kohdassa+hän+ei+sano+Pietaria+tai+Jaakobia+apostoliksi:
"Eikö+meillä+olisi+oikeus+kuljettaa+muassamme+vaimoa,+uskonsisarta,+niinkuin+muutkin+apostolit+ja+Herran+veljet+ja+Keefas+tekevät?"
Hän+listaa+1.+muut+apostolit+ja+2.+Herran+veljet+ja+3.+Pietari.
Tätä+olen+ajanut+takaa.+Paavalin+apostoliudesta+meillä+on+ainoastaan+Paavalin+oma+todistus.+Paljon+sen+jälkeen+kirjoittanut+"Luukas"+mainitsee+asiasta+toki+sitten+jälkikäteen,+ajalla+jolloin+Paavalin+apostolius+oli+jo+de+facto+standardi,+koska+Jerusalemin+apostolit+olivat+jo+kuolleet+ja+seurakunta+hajotettu,+siitä+oli+jäljellä+vain+rippeet.+Mutta+Luukaskin+listatessaan+nuo+"apostolit"+ei+mainitse+noissa+kohden+Paavalia.
11.03.2018 22:50
157 / 167