Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
71
Kommenttia
2805
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Samoin myös Bike-Discount toimittaa Suomeen pyöriä,
04.11.2022 13:10
Tuo pieni eturatas (nyt taitaa olla kiinni 16-piikkinen) liittyy tuohon kyseisen moottorimallisarjan (Bosch Performance gen2. Vm.2014-2019) teknisen toteutuksen erityispiirteeseen, eli siihen että yhden kampikierroksen aikana tuo etuhammasratas pyöriikin 2.5kertas itsensä ympäri (eli poljinkammet ja eturatas eivät ole kiinteästi toisissaan kiinni, vaan poljinvoima ”kulkee” moottorin kautta jossa sitten yhdessä sähkömoottorin aputehon kautta kulkeutuu eturattaalle).
16-piikkinen eturatas vastaa näinollen välityssuhteellisrsti 40-piikistä ”luomupyörän” eturatasta.
Ja pitää huomioida että Bosch siirtyi uudemmissa moottoreissaan takaisin tuohon perinteiseen 1:1 suhteeseen kampikierroksen ja rattaan pyörimiseen suhteen.
Muuten tuota asiaa (eli 1:2.5 suhdetta) ei ajaessa mitenkään havaitse, mutta rakenteesta johtuen kyseisellä moottorimallilla ilman avustusta ajaminen on todella raskasta.
04.11.2022 11:30
Kerrotko lisää näistä soveltumattomuusasioista, itselläni alkaa kohta neljäs talvi Sähköavsuteisten pyörien kanssa, niin olisi kiva kuulla noin itsevarmalta kommentoijalta että mitkä asiat sitten vaikka "sähköläskeissä" ei sovellu koviin pakkasiin (ja tietysti tuo kovan pakkasen määritelmä on jokaisella omansa, mutta itse ainakin olen luokkaa -20´C pakkasella sähköavusteisella pyörällä ollut liikkeellä, ja kuski "jäätyi" aikaisemmin kuin pyörä.
Luonnollisesti sähköpyörien akuissa on sama asia kuin muissakin akuissa, niiden sähkövarauskapasiteetti laskee kylmässä, eli sähköavustuksen toimintamatka lyhenee kesäkeliin verrattuna useita kymmeniä prosentteja kovalla pakkasella. Muuten isompia ongelmia itselläni ei pakkasista huolimatta ole ollut.
Tietysti yksi huomionarvoinen asia on, että akkua ei saa ladata kylmänä, vaan akku pitää ottaa ladatessa sisään lämpimään, vaikka pyörää muuten ulkona säilyttäisikin (akku kannattaa ottaa sisään vaikkei sitä silä kertaa lataisikaan).
Oma talvikalustoni on GZR Dominanc-e 2.0 sähköfätti
https://aijaa.com/7JlSMx
Sekä kunnon nastarenkailla (Icespiker Pro) varustettu Ghostin Teru II jäykkäperä
https://aijaa.com/AgEXIl
03.11.2022 23:39
-Kiekoiksi tulee Mavic:n Crossmax:n uusin malliversia (29" 25mm. sisäleveydellä varustetun parin yhteispaino 1,77kg.)
-Renkaiksi eteen Vittorian Barzo 2,25" ja taakse Vittoria Mezcal 2,35", sisärenkaina kevyet Tubolitot.
-Jarrulevyina Shimanon SM-RT86 (Eli XT taso), edessä 203mm, takana 180mm.
Kokonaispaino ilman takapakkaa noin 3,7kg. (eli tulevasta takapakasta riippuen hieman yli neljänkilon setti.
Ja tuossa kuva:
https://aijaa.com/YnYVEZ
02.11.2022 17:04
Kivahan noita on pikkuhiljaa opetella rakenteemaan, ihan hauskaa puuhastelua.
Pitäisi vain oppia myymään vanhoja pois kun uutta tulee tilalle...
01.11.2022 15:54
Viimeisimmät varsinaisilla turisti-alueilla sattunut pommiattentaattit (ainakin mistä olisi laajemmin ollut juttua) ovat vuosilta 2015 (Bangkok) ja 2016 (Hua Hin, Phuket, Surat Thanai ja Trang), sen jälkeen ei isompia iskuja ilmeisimmin ole tapahtunut neljän eteläisimmän muukunnan ulkopuolella (joihin ei taas juuri turisteja "eksy").
Samoin nuo Koh Taon kuuluisat surmat joita julkisuudessa olleiden tietojen mukaan on kaikkiaan seitsemän kappaletta viime vuosikymmenen aikana ovat kyllä mielenkiintoinen tapahtumaketju, koska kyseessä on kuitenkin pienehkö saari, mutta osa surmista on olettetu liittyvän saarella kohtuullisesti tapahtuvaan huumekauppaan nuorille ulkomaalaisille turisteille joita saarella käy kohtuullisen paljon.
Kuitenkin, suuruusluokkana pitää muistaa että ennen koronaa Thaimaassa kävi jopa 39 miljoonaa ulkolaista turistia vuodessa, joten on aika todennäköistä että noinkin ison joukon olessa kyseessä, niin jotain aina sattuu jollekkin.
31.10.2022 17:40
Thaimaassa vaarallista, no kyllä ja ei.
Käytännössä kaikissa maissa maailmassa turismin ympärillä pyörii enemmän ja vähemmän asioita jotka voivat olla vaarallisia (etenkin jos turistin ja paikallisen väestön varallisuusero on huomattava, niin se luonnollisesti aiheutta isompaa vaaraa ryöstöistä, varkauksista yms.), toisissa se on vain isompi ongelma kuin toisissa, esimerkiksi väkivaltaisen ryöstön kohteeksi on todella paljon suurempi mahdollisuus joutua latinalaisen amerikan matkakohteissa kuin vaikkapa Thaimaassa.
Kyllä ne Thaimaan matkaajan isoimmat turvallisuuteen liittyvät uhkakuvat ovat liikenne (joka oikeasti on koko maailmankin mittakaavassa sieltä kaikista vaarallisimmasta) ja sitten erilaiset trooppisen alueen taudit joille suomalaisilla ei välttämättä ole kauhean hyvää vastustuskykyä.
Jokainen tietysti vaikuttaa omilla tekemisillään ja valinnoillaan omaan turvallisuuteensa, enhän itse aja kännissä skootterilla liikenteessä, enhän itse tuhannen kännissä kulje alueilla missä ei välttämättä pitäisi, onhan minulla kattava rokotussuoja mukana, onhan minulla kattava vakuutus onnettomuuksien ja sairastumien varalta ja selkeä todiste sen olemassaolosta aina mukana liikueessa. Säilytänhän ja kuljetan rahojani sopivalla tavalla, enhän "leveile" rahoillani, suhtaudunhan paikallisiin asukkaisiin ja muihin turisteihin asillisesti, enhän haasta riita yms. asiat sopivat niin Thaimaahan kuin muihinkin turistikohteisiin.
31.10.2022 11:39
No, tilaukseen meni renkaat ilman käyttäjäkokemuksia.
Pitää tänne sitten kommeintoida minkälaiset ovat, kun joskus tulee saatua tuo pyöräprojekti valmiiksi.
Vielä puuttuua aika kasa osia mitä pitää haalia ennen kuin on kaikki osat edes kasassa. Projekti kun alkoi ihan puhtaasta sähköavusteisen pyörän rungosta ilman juuri mitään muuta kuin runko, mutta se taas tarkoittaa sitä että sen ympärille pääsee rakentamaan pyörää aika paljon omien mieltymysten mukaan.
Tuleeko näin sitten halvaksi, no ei varmaankaan, tai riippuu mihin vertaa, mutta ainakin pitäisi saada mitä itse haluaa pyörältä.
31.10.2022 10:56
Jäätävä sade tekee katupinnat yleensä niin liukkaaksi että pyörällä pystyy siinä suhteellisen turvallisesti ajamaan vain jos pyörä on verustettu oikeasti kunnollisilla nastarenkailla (IceSpiker Pro, Piikisika, Wrathchild yms.) ja tasapainoisella ajoasennolla sekä tunnokkailla jarruilla.
Viimetalvena taisi tuollainen "pääkallokeli" olla 1 tai 2 päivänä ja ei silloin montaa pyöräilijää liikkeellä näkynyt, itsellä taasen kaikki nuo vaatimukset täyttävä pyörä ja mitään vaikeutta ei ajossa ollut. Ei myöskään jäätyneet jarrut (pieni koejarrutus aina aika ajoin että varmistaa toiminnan), eikä vaihteisto (muistaa vaihdella suhteellisen aktiivisesti, niin ei jäädy),
31.10.2022 10:34
Kuitenkin viidesta pohjoismaasta kolme on NATO:n perustajajäsenmaita jo vuodesta 1949 saakka ja kaksi siihen vielä kuulumatontakin liittyvät NATO:n todennäköisesti ensivuoden aikana.
29.10.2022 19:55
Itse olin ensin viikon Cha am:ssa (uusi ennenkokematon kohde itselleni Thaimaassa), siellä oli alkuviikko hyvin rauhallista, mutta viikonlopuksi pamahti alue (ja myös käyttämäni hotelli) todella täyteen paikallista viikonlopun viettäjää (maanantai taisi olla joku paikallinen pyhäpäivä yms. ja ilmeisesti Bangkokista yms. tuli paljon pitkän viikonlopun viettäjää). Eurooppalaisperäistä turistia ei kauheasti ollut.
Sitten kolme päivää Pattayalla, rauhallisehkoa sielläkin oli (tosin ei omasta mielestäni Lokakuussa ennenkään mitään tuhotonta tunkua siellä ole ollut), Kyllähän siellä aina elämää on, mutta esimerkiksi oma käyttämäni hotelli (kolmas kerta samassa hotellissa, joka sijaitsee heiman kauempana keskustasta, Krating Lai Beach:lla) oli todella todella tyhjä, illalla oli valot ehkä maksimissaan kymmenessä huoneessa, kun hotellissa varmaan joku 150-200 huonetta.
29.10.2022 19:04
Eilennä tuli palattua ensimmäiseltä Koronan jälkeiseltä Thaimaan matkalta, (10pv.), Toukokuussa todennäköisesti seuraava matka,
29.10.2022 18:44
Suomella ei ole käytössä nimenomaisesti tuota HIMARS:a, mutta vastaava M270 järjestelmä löytyy.
Ja suomessa tuohon kahta eri ohjustyyppiä, joista pidemmälle kantavan ohjuksen maksimi kantama on 150km.
29.10.2022 15:49
Ja itseasissa vedän nyt takaisin sanani tuosta maastoliikennelain ja pyöräilyn yhteensovittamisesta.
Maastoliikennelaki kun yksiselitteisesti kertoo että:
"Soveltamisalan rajoitus
Tätä lakia sovelletaan moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämiseen maastossa ja moottorikelkkailureitillä."
Polkupyörä (tai speksien mukainen sähköavusteinen polkupyörä) kun ei ole moottorikäyttöinen ajoneuvo, niin maastoliikennelaki ei koske Polkupyörää.
Sitten tieliikennelaki kertoo että:
"Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä."
Niin nyt sitten alkoi oikeasti mietityttämään missä laiessa säädetään ja mitä säädöksiä todellisuudessa on jotka säätelevät ja määrittelevät polkupyörällä maastossa tapahtuvaa ajamista.
Ainakin seuraavat asiat määrittelevät pyöräilyä maastossa:
Jokamiehenoikeudet (joka siis ei ole laki, mutta lakiin verrattavissa oleva tapapeäinen nautintaoikeus) takaavat pyörällä liikkumisen maastossa/luonnossa niiltä osin jota ei ole jonkin muun lain perusteella tajoitettu (esim. luonnonsuojelu/kansallispuistoalueet, kiinteistöjen pihapiirit yms.).
Esimerkiksi suomen latu on julkaissut hyvän "maastopyöräilijän etiketti" ohjeistuksen yms. mutta mitään lakitasoista asetusta tuokaan ei luonnollisesti muodosta.
29.10.2022 13:38
Ja myös kaikkien muistaa että tieliikennelaki ei ole lähtökohtaisesti voimassa ns.”maastossa” ajaessa, vaan siellä sovelletaan maastoliikennelakia ja sen määräyksiä.
27.10.2022 17:04
No nyt tuon uudistuksen jälkeen tuskin mitkään, tai maksimissaan taitavat olla samoissa suuruusluokassa.
Mutta mitä noita leveitä rantoja tuosta ihan ulkomuistista heittelee (joku saattaa mennä väärin ja rantojen virallisia nimiä olen aina huono muistamaan) missä itse olisin käynyt.
Etelä-Thaimaaseen ne taitaa sijoittua.
Ainakin osa Phuketin pää turistirannoista on selkeän leveitä, samoin toinen Khao lakin päärannoista (en muista kumpi on kumpi).
Ja samoin se Koh Lantan muistaakseni pohjoisempi pääränta on selkeän leveä (eteläisempiä pääranta taas pidempi mutta kapeampi jos muistikuvat on yhtään oikeita).
26.10.2022 20:25
Juu, kyllähän sitä Twins:iä yhä maahantuodaan kuten aikaisemmin (kyse siis yhdestä Thai nyrkkeilyn varustebrändien huipuista maailmassa niille tiedoksi jotka eivät tiedä).
Itse kun en ole ikinä ollut tuossa ”kamppailu skenessä” samanlailla mukana kuin tuo minun toinen yhtiökumppaneistani, niin en noiden tuotteiden kanssa kauheasti ole tekemisissä kuin tuon laskutuspuolen kautta.
Ja ei varmaan tuo ””Pattaya boy” kyllä täysin kuvaa, ennen koronaa kyllä aktiivinen Thaimaan matkaaja, mutta reissut kohdistuneet paljolti muualle kuin Pattayalle (tai sitten sama kuin tälläkin reissulla, ensin olin Viikon Cha am:ssa ja siihen päälle kolme yötä Pattayalla).
Ja samoin kun tuo oma alkoholin käyttöni on nolla ja en myöskään noiden tyttöjen kanssa täällä ”pelaa”, niin ehkä hieman tuon määritelmän ulkopuolella taidan olla…
26.10.2022 18:48
Kuten jo heti toisessa viestissäni kerroin, niin kaikki muistikuvani rannasta eivät tosiaan olleet totta kun vanhoja kartta /Street view kuvia paikasta sitten katsoin.
Kivinen osuus joka ilmeisesti siis tehty ranta-eroosiota vastaan oli vain aivan rannan viimeisessä eteläisessä osassa (siis jos katsotaan että ranta ”loppuisi” siihen missä rantakatu kääntyy sisämaahan koska siitä eteenpäin en ikinä ole rantaa nähnytkään minkälainen on ja ilmeisesti siihen kohtaan myös nykyinen kunnostustyö tulee päättymään), muutenhan ei rannalla mitään kiviä ole ollut.
Mutta tuo rantakaistale. leveys on sitten tulkintavarainen asia. Google maps:n Street View:stä löytyy rannalta joulukuussa 2015 kuvattua osuutta noin puolen rannan mitalta (ja puolet onkin sitten aivan uutta kuvaa vuodelta 2022). Ja siitä voi hyvin todeta että varsinaisesti leveämpää (eikä missään nimessä verrattavaa tämän hetken leveyteen) aluetta oli rannasta vain pienehkö osa, muuten rannan leveys ei minusta anna aihetta muuhun tulkintaan kuun että on kapaehko ainakin oman mittapuuna mukaan (mutta kuten sanoin, tuo hyvin tulkintakysymys mikä sitten kapea ja mikä ei).
26.10.2022 14:53
Eikö tähän kuuluisi se että kohta jonkun mielestä allekirjoittanut ei ole kuka on sanonut olevansa vaan olen jonkun toisen henkilön keksimä hahmo, enkä varsinkaan ole nyt siellä missä olen sanonut olevani…
26.10.2022 13:53
Mutta ainakin oman käsitykseni mukaan juurikin tuo ”rannalla auringon palvonta”, on isolle joukolle turisteja yksi isoja kriteereitä lomapaikan valinnassa, vai olenko siinä jotenkin väärässä? (Itse en rannalla lojumisesta mitenkään isosti perusta, mielummin hotellin allasalueella silloin kun tuota tekee mieli tehdä, mutta tunnen useita joille se on loman päätarkoitus).
26.10.2022 12:15
49 / 141