Vapaa kuvaus

Aloituksia

89

Kommenttia

5064

  1. Tieliikennelaki 1981:
    "Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
    Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."


    Tieliikennelaki 2018:
    "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

    Sama asia todettu hieman eri sanoin vanhassa ja nykyisessä tieliikennelaissa.
    Kerrotko miten nämä eroavat lain sisällön osalta toisistaan? (paitsi että uudesta laista on poistunut maininta "yleensä" eli siitä on tullut velvoittava kaikissa tilanteissa).
    Mutta mikä on näiden kahden lakitekstin sisällön ero?
  2. Palataan tuohon edelliseen tieliikennelakiin joka siis pääosin annettu vuonna 1981.

    Kyseistä lakia muutettiin/täydennettiin vuonna 1997 voimaantulleilla muutoksilla/lisäyksillä joista yksi koski jalankulkijan paikkaa tiellä ja siinä kiinnostava kohta on tuo uudelleen muokattu lain 40§ joka käsittelee jalankulkijan paikkaa tiellä ja jonka hallituksen antama muutosesitys kertoo seuraavaa:

    "40 §. Jalankulkijan paikka tiellä. Pykälän 3 momentista ehdotetaan poistettavaksi jalankulkijan paikkaa jalkakäytävällä ja suojatiellä koskeva säännös. Pyörätiellä jalankulkijan paikaksi ehdotetaan pyörätien reunaa. SÄÄNNÖSTÄ SOVELLETTAISIIN MYÖS YHDISTETTYÄ PYÖRÄTIETÄ JA JALKAKÄYTÄVÄÄ KÄYTTÄVIIN JALANKULKIJOIHIN. Lisäksi ehdotetaan vastaantulevan jalankulkijan sivuuttamista ja edellä kulkevan jalankulkijan ohittamista koskeva säännös tarpeettomana poistettavaksi."

    Eli näin kertoi hallituksen muutosesitys vuonna 1996 ja tämän muutosesityksen eduskunta hyväksyi ja silloinen Tasavallan Presidentti Martti Ahtisaari allekirjoitti 20.12.1996 ja lakimuutos astui voimaan 1.4.1997

    Joten tämä edellisen lain perusteella vuosien 1997-2020 lain tulkinta on ollut 100%:sta tuo koska näin Hallitus esitti, eduskunta päätti ja tasavallan Presidentti allekirjoitti.

    Nyt sitten päässtään nykyiseen lakiin, hallituksen esitys nykyiseksi tieliikennelaiksi sisälsi selkäet viittaukset tähän nyt jo edesmenneeseen lakiin ja sen tilaan ja selkeästi katsoi että tilanne siltä osin pidetään vanhan lain mukaisena.
    Siitä osoituksena kyseisten lainkohtien suhteellisen samanmoiset kirjaukset vanhassa ja nykyisessä laissa.
  3. Seuraavaksi Väyläviraston ohjeita 34/2022 "Jalankulun suunnittelu".

    https://prod-ava-tiedostot.s3.eu-west-1.amazonaws.com/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2022-34_jalankulun_suunnittelu.pdf?X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Content-Sha256=UNSIGNED-PAYLOAD&X-Amz-Credential=ASIARUTUCLPAJ4C3GPRK/20250820/eu-west-1/s3/aws4_request&X-Amz-Date=20250820T193651Z&X-Amz-Expires=1200&X-Amz-Security-Token=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&X-Amz-Signature=c68e2b04c888b2feb5289974c11c5806aeafb4131dbd471166aedc9960414382&X-Amz-SignedHeaders=host&x-amz-checksum-mode=ENABLED&x-id=GetObject

    sivut 49 - 52
    Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä:
    Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ensisijaisesti pyöräliikenteen järjestely, jossa
    ei merkitä tai rakenneta erikseen jalkakäytävää pyörätien rinnalle.
    Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä,
    jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa (TLL 13 §).
    Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä
    (TLL 29 §).
    Pyöräilijän kuuluu ajaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin lähellä pyörätien oikeaa reunaa kuin se on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista.

    Pyöräliikenteen kulkusuunnat voidaan erotella toisistaan keskiviivalla turvallisuuden parantamiseksi. Kulkusuuntamerkinnästä huolimatta jalankulkija käyttää yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jompaakumpaa reunaa.
  4. Liikenneturvan julkaisu "Jalan ja pyöräillen opas 2024"

    https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2022/05/jalan_ja_pyoraillen_opas_2024_FI_netti.pdf

    Sivu 12:
    Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
    Jalankulkija kulkee oikeassa tai vasemmassa
    reunassa.
    Pyöräilijä ajaa oikeassa reunassa.