Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
89
Kommenttia
5064
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tieliikennelaki 1981:
"Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."
Tieliikennelaki 2018:
"Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."
Sama asia todettu hieman eri sanoin vanhassa ja nykyisessä tieliikennelaissa.
Kerrotko miten nämä eroavat lain sisällön osalta toisistaan? (paitsi että uudesta laista on poistunut maininta "yleensä" eli siitä on tullut velvoittava kaikissa tilanteissa).
Mutta mikä on näiden kahden lakitekstin sisällön ero?
23.08.2025 22:43
Suomessa kuntalaiset päättävät kuntavaaleissa kunnan päättäviin elimiin kuuluvat henkilöt.
Tämän jälkeen nämä henkilöt tekevät päätökset parhaaksi katsomallaan tavalla ja jos päätökset eivät miellytä niin seuraavissa vaaleissa sitten vaihtamaan edustajistoa,
Tätä kutsutaan edustukselliseksi demokratiaksi ja se on se yhteiskuntamuoto joka Suomessa on käytössä.
23.08.2025 20:06
Liittymiseen ei tarvittu ”kansan tahtoa” vaan eduskunnan ”tahto”.
Eduskunta voi tehdä päätöksensä vaikka ”kansan tahdon vastaisesti” mikäli näin katsoo parhaaksi.
23.08.2025 16:27
Kerrotko mikä lainkohta suomen laissa sanoo että NATO liittymisestä olisi pitänyt kansanäänestys järjestää?
Suomessa kuitenkin lopullisen päätöksen asioista tekee Suomen eduskunta, joka Suomen kansa on vaaleissa valinnut.
23.08.2025 16:25
Palataan tuohon edelliseen tieliikennelakiin joka siis pääosin annettu vuonna 1981.
Kyseistä lakia muutettiin/täydennettiin vuonna 1997 voimaantulleilla muutoksilla/lisäyksillä joista yksi koski jalankulkijan paikkaa tiellä ja siinä kiinnostava kohta on tuo uudelleen muokattu lain 40§ joka käsittelee jalankulkijan paikkaa tiellä ja jonka hallituksen antama muutosesitys kertoo seuraavaa:
"40 §. Jalankulkijan paikka tiellä. Pykälän 3 momentista ehdotetaan poistettavaksi jalankulkijan paikkaa jalkakäytävällä ja suojatiellä koskeva säännös. Pyörätiellä jalankulkijan paikaksi ehdotetaan pyörätien reunaa. SÄÄNNÖSTÄ SOVELLETTAISIIN MYÖS YHDISTETTYÄ PYÖRÄTIETÄ JA JALKAKÄYTÄVÄÄ KÄYTTÄVIIN JALANKULKIJOIHIN. Lisäksi ehdotetaan vastaantulevan jalankulkijan sivuuttamista ja edellä kulkevan jalankulkijan ohittamista koskeva säännös tarpeettomana poistettavaksi."
Eli näin kertoi hallituksen muutosesitys vuonna 1996 ja tämän muutosesityksen eduskunta hyväksyi ja silloinen Tasavallan Presidentti Martti Ahtisaari allekirjoitti 20.12.1996 ja lakimuutos astui voimaan 1.4.1997
Joten tämä edellisen lain perusteella vuosien 1997-2020 lain tulkinta on ollut 100%:sta tuo koska näin Hallitus esitti, eduskunta päätti ja tasavallan Presidentti allekirjoitti.
Nyt sitten päässtään nykyiseen lakiin, hallituksen esitys nykyiseksi tieliikennelaiksi sisälsi selkäet viittaukset tähän nyt jo edesmenneeseen lakiin ja sen tilaan ja selkeästi katsoi että tilanne siltä osin pidetään vanhan lain mukaisena.
Siitä osoituksena kyseisten lainkohtien suhteellisen samanmoiset kirjaukset vanhassa ja nykyisessä laissa.
22.08.2025 21:41
Vuodesta 1997 - 2020 ollut tieliikennelain versio velvoitti jalankulkijan kävelemään reunassa yhdistetyllä väylällä ja koska nykyinen laki on tuon osalta kirjoitettu nykyisessä laissa samaan muotoon kuin vanhassa laissa oli ja kun lukee hallituksen esitystä nykyisen tieliikennelain osalta ja sieltä perusteluita suhteessa vanhaan lakiin, niin tästä johtuen on erittäin perusteltua sanoa että myös nykyisen lain osalta että yhdistetyllä väylällä jalankulkijan tulee kävellä jommassa kummassa reunassa.
Sama tulkinta laista on myös Liikenneturvalla, poliisilla sekä väylävirastolla.
Ja kun lainsäädäntötyöhön tarkemmin paneutuu, niin se on varmasti oikea tulkinta.
22.08.2025 16:41
Kerrotko mitä kyseisissä sopimuspaperissa on tarkkaan ottaen sovittu, missä sopimusta säilytetään ja ketkä sopimuksen ovat allekirjoittaneet?
22.08.2025 08:36
Meinaatko että sinulta tuota kysytään haluatko vaiko et?
21.08.2025 18:18
Presidentin tehtävänä on ulkosuhteiden hoito ja siinä hän on onnistunut esimerkillisesti.
21.08.2025 17:13
Kerrotko sen viranomais/viranomaisluonteisen tahon joka on sinun kanssasi sama tulkinta jalankulkijan paikasta yhdistetyllä väylällä? (ja jos tälläistä tulkintaa ei ole millän virallisemmalla taholla niin mitä se kertoo?)
Miksi katsot että kaikki muut (osa jopa virkavastuulla) tahot joissa on lukuisia henkilöitä töissä joiden vastuualueeseen asia kuuluu ovat kaikki väärässä asian suhteen ja sinä olet siinä oikeassa?
21.08.2025 11:26
Koska fakta on se että Suomi ON NATO:ssa, niin jos sinua se niin harmittaa, niin ala ihmeessä lobbaamaan NATO eron puolesta, muuta keinoahan sinulla ei asian suhteen ole.
Tosin pitkä ja kivinen tie sinulla siinä on edessä.
21.08.2025 08:34
Mutta silti ”tietää” sähköautoista kaiken. No, jokaisella omat tapansa ja mielipiteensä.
21.08.2025 07:52
Ei, Hän tarkoitti juurikin sitä mitä Hunnit olivat, eli Keski-aasiasta kotoisin olevaa paimentolais kansaa jotka hyökkäsivat ja valloittivat 300- ja 400-luvuilla Eurooppaa.
Heidän kuuluisin johtaja oli Attila.
Lopulta Yhdistyneet Länsigoottien ja Roomalaisten joukot löivät Attilan joukot Koillis Ranskassa olleissa taisteluissa.
21.08.2025 00:28
Eipä sitä länismaat pysty vaikuttaamaan siihin mihin Ukraina ampuu omaa valmistetta olevia ohjuksiaan.
20.08.2025 23:56
Haastavaksi menee Venäläisten logistiikka jos ajoneuvoihin ei polttoainetta ole. Käsipelilläkö meinaat että ammukset ja muut tarvikkeet kulkevat joukoille? Kyllä noilla rintaman takana tapahtuvilla kuljetusten tuhoamisella aina ole merkityksensä on.
20.08.2025 23:49
Ja sitten vielä poliisi:
https://poliisi.fi/-/kevyen-liikenteen-oikeudet-ja-velvollisuudet
Kevyenliikenteen oikeudet ja velvollisuudet:
Mikä on kevyen liikenteen väylä?
Kevyen liikenteen väylällä tarkoitetaan liikennemerkillä osoitettua, yleensä yhdistettyä tai rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää. Rinnakkaisessa pyörätie–jalkakäytävässä on osoitettu kummalla puolella kulkevat jalankulkijat ja kummalla pyöräilijät.
Yhdistetyssä pyörätie–jalkakäytävässä puolia ei ole jaettu, ellei lisäkilvillä ole osoitettu muuta. Yhdistetyllä pyörätie–jalkakäytävällä jalankulkijat kulkevat väylän jompaakumpaa reunaa ja pyöräilijät ajavat oikeassa reunassa. Samalla puolella kulkeva jalankulkija ohitetaan pääsääntöisesti vasemmalta.
20.08.2025 22:47
Seuraavaksi Väyläviraston ohjeita 34/2022 "Jalankulun suunnittelu".
https://prod-ava-tiedostot.s3.eu-west-1.amazonaws.com/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2022-34_jalankulun_suunnittelu.pdf?X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Content-Sha256=UNSIGNED-PAYLOAD&X-Amz-Credential=ASIARUTUCLPAJ4C3GPRK/20250820/eu-west-1/s3/aws4_request&X-Amz-Date=20250820T193651Z&X-Amz-Expires=1200&X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjEJT//////////wEaCWV1LXdlc3QtMSJGMEQCIDF8K88x+GPSOqdnleWq1WyB6eyGTGmXhZaCuNgEXLHhAiARhYkj0uNVSxTmmtUseQpv5LG1PUNcoA68dsE/ty+CGyqtAgjd//////////8BEAIaDDExMjk4NjMxNTcxMiIMzaWtH68gkdbJo23mKoECPU8bRURc9UiAzBSPk8Zqkh2Rjry3R7c6mzoaz/4QBcQS45CbGQ9xdIIGWz2uhDF9f+852OJspd3OpeyKG5VDkIYlFNTbHw+eUPDAu7hRo5UjIdr2959ungDCNjYpDTsLDUCCAbHMNfsQjy/6ceJrkZ4YOhUQ6g/Mxbh6ySUVc/PHhZX5rWGT+WaInpdM1cNWh4DQNa0zeEttR/dDvP1aXNmrigoP34+LGk4seRTUTTR3gFMPXPSjgSb9m1YLTk+posuf9lBkvdu+ouzIzV3oqx/t64R6tmyNi5b5IVarfh2Qgq9AfNhnq4SW/9m77b3cEHteKn36ub5YVTnxxZXICZ0w0ceYxQY6ngHIUZdcqAy0rH3SrzW3Xgo2jEiw3tydziLU12tA9bGDbKch8pnMpaJpCsYEqNqcVRCqrdtdfTjXFp1fIwwvLMoor1NwcJLQvW1RtlI8busOEi2K/Z3DdxL80q8pWaGgxD15qyWxnD6YOhjtbPBwB3AbTFFolKy433Hj02GR9zq62pwSeutabL9FRRbAU8oBBBbS3W5Ilq5bjRenNImwbA==&X-Amz-Signature=c68e2b04c888b2feb5289974c11c5806aeafb4131dbd471166aedc9960414382&X-Amz-SignedHeaders=host&x-amz-checksum-mode=ENABLED&x-id=GetObject
sivut 49 - 52
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä:
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ensisijaisesti pyöräliikenteen järjestely, jossa
ei merkitä tai rakenneta erikseen jalkakäytävää pyörätien rinnalle.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä,
jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa (TLL 13 §).
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä
(TLL 29 §).
Pyöräilijän kuuluu ajaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin lähellä pyörätien oikeaa reunaa kuin se on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista.
Pyöräliikenteen kulkusuunnat voidaan erotella toisistaan keskiviivalla turvallisuuden parantamiseksi. Kulkusuuntamerkinnästä huolimatta jalankulkija käyttää yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jompaakumpaa reunaa.
20.08.2025 22:40
Liikenneturvan julkaisu "Jalan ja pyöräillen opas 2024"
https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2022/05/jalan_ja_pyoraillen_opas_2024_FI_netti.pdf
Sivu 12:
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
Jalankulkija kulkee oikeassa tai vasemmassa
reunassa.
Pyöräilijä ajaa oikeassa reunassa.
20.08.2025 22:23
Kerrotko miksi kaikki viranomaislähteet taikka niihin rinnastettavat lähteet (Poliisi, liikenneturva sekä väylävirasto) ovat kanssasi eri mieltä tuosta asiasta, eli näiden kaikkien tahojen kanta on se että myös yhdistetyllä väylällä jalankulkijan paikka on väylän jommassa kummassa reunassa?
Olen sinulta useammankin kerran pyytänyt jotain "virallisempia" lähteitä (keskustelupalsta ei ole sellainen) joka tukisi sinun tulkintaasi jalankulkijan paikasta yhdistetyllä väylällä.
En muista sinun sellaista ikinä antaneen.
20.08.2025 22:19
Kannattaa huomioida että vaikka Blackrock:n perustivat Juutalaiset liikemiehet, niin Blackrock on nykypäivänä laajan (lähinnä institutionaalisten tahojen) omistajakunnan omaava pörssiyhtiö.
Eli Blackrickista ei nykypäivänä voi sanoa että ”juutalaiset omistavat” sen koska se ei ole totta (koska kyse listatusta pörssiyhtiöistä niin omistusrekisteri on julkinen).
19.08.2025 20:06
1 / 254