Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
90
Kommenttia
5255
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Siis muuten kyllä ehdottomasti sitä mieltä että pimeän aikaan pyörissä tulee käyttää etu- ja takavaloja.
17.10.2025 14:45
Kerrotko mitä tuolla kommentillasi ”sähköpyöräilijän säästämisestä” tarkoitit?
Kun tiedoksi että isohkossa osassa sähköavusteisissa pyörissä ei tehdas-asenteisia pyörän akkuun liitettyjä valoja ole.
17.10.2025 14:44
Tuohan on täysin oikein että kyseinen henkilö on saatu viranomaisten huomaan.
Ja on sitten tältä ”ulkopuoliselta taholta” 100%:n laillinen toimenpide ollut.
17.10.2025 14:31
Ja Ukrainan vuorossa seuraavaksi joku toinen Venäjän rajanaapuri, mitä niitä olikaan…
Kaikkein tärkeintä on varmistaa että Venäjä ei saa Ukrainaa valloitettua ja alistettua kuten sen tarkoitus on ollut. Koska jos se siinä onnistuu niin se siirtää katseensa seuraavaan kohteeseen.
Ukrainan tuleminen Venäjää vastaan on tärkein tehtävä Euroopassa tällä hetkellä.
17.10.2025 14:28
Tänäin ajolenkillä kävi ikävempi tekninen ongelma.
Olin ajossa tuolla vanhemmalla vähköavausteisella "käyttöpyörälläni" joka varustettu jo vuosia sitten tuotannosta poistuneella Bosch:n Performance Gen2 moottorilla jonka silmiinpistävä tuntomerkki on hyvin pieni (14-18T) eturatas (polkijan sekä moottorin yhteinen voimantuotto kulkee "vaihteiston" kautta jonka myötä eturatas pyörii 2,5kierrosta yhden poljinkierroksen aikana).
Tämän pienen eturattaan ongelmakohtana on kun sekä itse ratas ittä ketju alkavat olemaan selkeästi kuluneet vaihtokuntoon, niin saattaa tietyissä olosuhteissa käydä niin että ketju kiertyykin tuon eturattaan mukana ja ketju menee jumiin.
Tänäin tuo sitten tapahtui hyvin voimallisella tavalla pitkästä aikaa (olin tuon pyörän osalta suunnitellut ketjun sekä eturattaan vaihtoa jo alkukesästä lähtien, mutta aina se oli jäänyt tekemättä) ja niin pahasti että "tienpäällä" ei ketjuja saanut millään kuntoon.
https://ibb.co/WvdWX1zP
Eli ei auttanut muu kuin alkaa vetopulta purkemaan:
https://ibb.co/GQLK7VRb
https://ibb.co/dwKsj6KW
https://ibb.co/ZpWd0X5D
Tuossa ketjujen (mitattu venymä noin 0,85%) lisäksi toinen syyllinen, etu eturatas joka itseasissa oli myös hieman vääntynyt kun ketjut olivat kietoutuneet voimalla moottorinrungon ja eturattaan väliin.
Helposti on rattaan hampaiden kuluma havaittavissa:
https://ibb.co/B2Z3xC7Z
Loppuhyvin kaikki hyvin.
Uusi eturatas, uudet ketjut sekä moottorin vetopuolen suojatiivisteet vaihdettuna, onneksi oli kaikki osat itsellä jemmassa:
https://ibb.co/Kx1dqW6M
Eli pitää jatkossa pitää hieman paremmin huolta että vaihtaa ketjun/eturattaan ajaoissa.
16.10.2025 02:41
Eli tuolla asialla (ydinaseet) Venäjällä on "lupa" tehdä ihan mitä he haluavat(ko)? Ei se niin mene. Niitä ydinaseita kun muutamalla muullakin Valtiolla kuin Venäläisillä.
16.10.2025 00:11
Nyt kysymys on on konkurssipesän myynnistä ei yrityskaupasta.
Vaikka jatkaja löytyisi niin velat eivät siirtyisi mukana vaan kauppasummasta konkurssipesä sitten tilittäisi velkojille sen mitä on tilitettävää jos sitä on.
15.10.2025 20:50
No palataan asiaan jos näin on tapahtumassa (ei tapahdu).
Nyt vai. Ja ainoastaan Sulli24 ”suunpieksentää” jolla ei mitään todellisuuspohjaa.
15.10.2025 14:22
Jos tarkoitat sähköavusteisia polkupyöriä tuolla, niin ei voi.
Koska tuo sähköavausteisen polkupyörän määritelmä on EU tasoinen asetus.
Jos asia kiinnostaa tarpeeksi niin tuost on saatavilla 126-sivuinen opus..
https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/1/1287873.html.stx
EU:n tavoitehan on että säännöt ja määritelmät ynpäri EU aluetta olisivat mahdollisimman samankaltaisia että maidenvälinen kaupankäynti olisi mahdollisimman helppoa.
Eli suomi ei tuossa(kaan) asiassa voi alkaa sooloilemaan omanaan. Enkä edes tiedä että mikään taho (Suomi24 ei ole tälläinen) olisi mitään tuon suuntaista edes ehdottanut sähköavusteisten polkupyörien osalta.
15.10.2025 12:32
Nyt ei pidä sekoittaa öljynJALOSTUSkapasiteettia sekä RAAKAöljyn vientiä keskenään.
Eli nimenomaan tuohon öljynJALOSTUS kapasitettiin ukraina on onnistunut iskemään suhteellisen hyvinkin.
Eli Raakaöljy mitä Venäjä yhä vie runsainmäärin maailmalle ei ole sama kuin Öljystä jalostetut tuotteet kuten vaikka Bensiini Diesel.
Esimerkikis Venäjä on asettanut Bensiinen vientikieltoon jo Kesäkuusta lähtien ja tämän hetken tiedon mukaan kielto jatkuu ainakin tämän kuun loppuun asti.
Venäjällä on kyllä öljyä yhä yllinkyllin mutta ei tarpeeksi kapasitettiä jalostaa siitä tarvittavia lopputuotteita kysyntää vastaava määrä.
14.10.2025 23:36
Tarkoitat varmaan samalla tavoin kuin Ukraina julkeus ryhtyä syyttömän Venäjän vastaiseen sotaan…
Sodan aloittajalla on mahdollisuus myös lopettaa kyseinen sota…
14.10.2025 17:52
Tämähän on vain positiivinen asia.
Vähentämällä Venäjän mahdollisuuksia toimittaa öljytuotteitaan maailmalle vähentää Venäjän kykyä kustantaa sotatoimiaan.
Tuossa on vain ja ainoastaan positiivisia asioita.
14.10.2025 17:45
Kirjoittajana kolumnisti josta kukaan ei ole tähän asti kuullut yhtään mitään eikä Google haullakaan tule juuri osumia kirjoittajasta.
Niin tämä yhden miehen kirjoitusko on sitten "suunnitelma pidentää tankkausaikoja"?
14.10.2025 13:29
Juurihan minäkin vähän aikaa sitten vastasin viestiin joka alkoi:
"Parempi että se sähkövempele säädetään jo tuonnissa 10 km/h maksimiin, siitä nopeampaa jos haluaa mennä niin polkemalla onnistuu."
Eli tuo on aivan turhaa nillittämistä ja avautumista asiasta joka ei tule tapahtumaan, niin mitä älyä siinä on.
13.10.2025 16:18
Kuten olen tässkin ketjussa (ja muutamaan muunakin kerroilla eri kesksuteluissa) olen varmastikkin viimeisen 10v. ajan Thaimaan matkoillani ottanut käytännössä joka kerta lentoasemalle saavuttuani data-SIM kortin konka sitten asettanut ns."mokkulaan" jonka parittanut puhelimeni kanssa ja tämä mokkula sitten kulkenut mukana taskussa, repussa yms. ja puhelimen data kulkenut tämän kautta ja puhelimessa oma normaali suomi-SIM puhelimessa kiinni ja asetukset niin että verkkovierailut on kielletty (eli ei kytkeydy dataverkkoon vaikka tuo "mokkula" kadottaisi joksikin aikaa oman yhteytensä, mitä Thaimaassa kyllä itselleni sattuu aika-ajoin).
Viime reissuni Toukokuussa oli ensimmäinen jossa testasin tuota niin kutsuttua eSIM:ä (eli virtuaali SIM:ä jossa mitään fyysistä korttia ei puhelimeen asenneta) ja hyvin todennäköistä että seuraavilla reissuillani tulen tuohon eSIM:iin siirtymään.
13.10.2025 10:08
Oliko tuo allekirjoittaneelle suunnattu kommenttiu?
Mitkä noista suomen lainsäädännössä olevista pykälistä on mielestäsi "tolkuton" ja miksi?
Vai koskeeko se vain niitä pykäliä mistä et ole samaa mieltä ja taasen sitten toisia pykäliä luet kuin "piru raamattua"?
Eilennä illalla ajoin viimeksi pyörällä.
13.10.2025 10:01
Kuten jo aikaisemmin sanoin, sähköavusteisen polkupyörän tekninen määritelmä on määritelty EU asetuksen kautta ja Suomi ei tässä asiassa voi lähteä omanaan sooloilemaan.
Eli tuo 10km/h maksimiavustusnopeus ei ole sähköavusteisiin pyöriin tulossa vaikka kuinka täällä palstalla siitä kirjoitat.
13.10.2025 09:47
Ei pitäisi olla nykypäivän puhelimenkäyttäjille uusi tieto että osa puhelimeen ladatuista sovelluksista (Sosiaalinen media, pikaviestisovellukset, sähköposti, uutis-sivustot yms.) ovat jatkuvasti verkkoon yhteydessä vaikka käyttäjä ei niitä aktiivisesti käyttäisikään ja näin ollen dataa "kuluu" taustalla tasaista tahtia ilman varsinaista "netin aktiivista käyttöä".
Käsittääkseni isossa osassa puhelimia on mahdollista tarkistaa mitkä sovellukset ovat käyttäneen minkäkin verran dataa.
Jos tuolta haluaa välttyä, niin osassa sovelluksista voi valita kuinka "aktiivisesti" ne vierailevat verkossa taikka sitten niiden verkkovierailun ilman niiden aktiivista käyttöä voi poistaa kokonaan.
Sitten yksi vaihtoehto (mitä itse paljon käytän) on että koko puhelin datan voi estää vieraassa verkossa ja sitten sen laittaa aika-ajoin päälle siksi hetkeksi että sovellukset hakevat viestit yms. tähdelliset asiat.
12.10.2025 23:15
Scheder sekä Dunlop ovam molemmat 8mm. halkaisijaltaan, eli "sama reikä" molemmissa.
Presta on sitten noin 6mm halkaisijaltaan ja on tarkoitettu pienireikäisempiin vanteisiin (tai adapterillä noihin isommalla vanttiilinreijällä varustetuihin vanteisiin).
12.10.2025 17:49
Lähdetään nyt ensin tuosta tekniikkapuolesta.
Otetaan nyt sitten tuo Bosch käsittelyyn, joka on Shimanon ohella toinen kahdesta isoimmasta EU hyväksyttyjen sähköavusteisten polkupyörien sähkötekniikka komponenttien valmistajasta ja jonka tekniikka löytyy lukuisista suomessa myytävistä pyöristä.
Näistä pyöristä myydään hyvällä arviolla vähintään tuollainen 50-60%:a (todennäköisesti jopa enemmän) Bosch: perustason purion ohjaimella varustettuina.
Nyt sitten ongelma tulisi heti siinä että tämä purion ei sisällä itsessään mitään paikantamista tukevia komponenttäjä joten millään (pelkillä) ohjelmotopäivityksillä tätä ei pystytä toteuttamaan koska paikannuksen vaativaa ”rautaa” ei pyörässä vain ole olemassa.
12.10.2025 17:25
1 / 263