Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Sitähän+ei+voida+täysin+tietää.+Useampikin+ihminen+saattaa+lukea+kyseisiä+juttuja+jaolla+kiinostunut+ilman+että+välttämättä+itse+mitään+palstalla+kirjoittaa.
  2. Elämä+on+valintakysymyksiä.+Itse+en+esimerkiksi+polta+tupakkaa+taikka+käytä+alkoholia.+Uskallan+väittää+että+monen+”ei+niin+hyvätuloisen”+vuosimenoista+menee+helposti+yhden+tuollaisen+pyörän+verran+rahaa+noihin+kahteen+asiaan.Olenko+sitten+itse+hyvätuloinen?+En+kyllä+omasta+mielestäni+(etenkään+jos+verrataan+vuosittaiseen+työmäärään+mitä+tulee+PK-yrityksen+osa+omistajana),+mutta+sanoisin+että+minulla+on+ihan+hyvin+tulot+ja+menot+tasapainossa+ja+vuosien+varrella+sen+verran+kuitenkin+jäänyt+säästöön+ja+myös+sijoitettua+ettei+tarvitse+pankkitilin+saldoa+vilkuilla+tilipäivänä+lähestyessä+ja+jos+jonkun+”muutaman+tonnin+asian”+haluaa+hankkia+niin+sitten+sen+vain+hankkii.Mutta+en+nyt+silti+tajua+miten+tämä+asia++liittyy+isommalti+pyörän+rakenteluun+johon+pyydän+vinkkejä+ja+samalla+päivitän+projektin+etenemistä+(josko+jotain+vaikka+sattuisi+kiinnostamaan+ja+jotain+vastaava+olisi+itsellä+suunnitteilla).Ja+aika+vähiin+kävisi+monien+palstojen+aiheet+jos+aina+vedottaisiin+siihen+että+sitä+ja+sitäkään+asiaa+eivät+kaikki+voi+tehdä/ostaa,+niin+asiasta+ei+saisi+puhua.Mutta+päivitetään+vielä+kuitenkin+pyörähankintaa.+Itselläni+tosiaan+oli+alkuun+suunnitteilla+että+rakentaisin+pyörää.+Tuon+dual+battery:n+(eli+pyörän+olan+625Wh+akun+lisäksi+voisi+asentaa+toisen+500Wh+akun+nostaen+niiden+yhteiskapasiteetin+1125Wh:n)+mutta+kyseinen+jälkiasennuksen+osasarja+olisi+loppu+jokapaikasta.+Löysin+tänäin+nyt+kuitenkin+eräältä+saksalaiselta+kauppiaalta+kyseisen+sarjan+ja+tuli+sekin+sitten+tilattua.+Toivottavasti+tulee+toimiva+ratkaisu+(tuolla+yhdistelmällä+pitäisi+päästä+helpossa+maastossa+jo++200km.+toimintasäteessä+ja+hankalammassakin+maastossa+noin+100km.+Toimintamatkaan.
  3. Jos+tarkastellaan+asiaa+tämän+hetken+ehkä+puhutuimman+suureen+kautta+mietittynä,+eli+hiilidioksidi+päästöjen+(CO2)+kautta.Uuden+sähköavusteisen+pyörän+valmistus+kaikkine+komponentteineen+sekä+rahteineen+tuottaa+pyörävalmistaja+Trek:n+laskelmien+mukaan+pyörämallista+riippuen+200-300kg+CO2+päästöt,+Moottorin+,+akun+ja+muiden+sähköosien+yhteenlaskettu+osuus+koko+pyörän+päästöistä+on+luokkaa+25-30%,+50-90kg+CO2Pitää+huomioida+se,+että+mikäli+(etenkin+tukevarunkoinen+maastopyörä)+pyörän+runkomateriaalina+käytetään+hiilikuitua,+niin+hiilikuiturungon+valmistus+tuottaa+enemmän+CO2+päästöjä+kuin+vaikkapa+pyörän+akun+valmistus.Jos+käytetään+pyörän+vamistuksen+ja+rahdin+päästöinä+vaikka+tuota+keskiarvoa+250kg+CO2+ja+seuraavaksi+sitten+lasketaan+montako+kilometriä+autolla+ajamista+tuolla+sähköpyörällä+pitäisi+korvata,+että+nuo+pyörän+valmistuksesta+aiheutuneet+päästöt+ovat+kuoleentuneet.Suomen+henkilöautojen+keskipäästöt+vuonna+2021+olivat+151,5g/km+CO2:a,+eli+jos+ystäväsi+ajaa+tuolla+sähköpyörällä+noin+1670km.+korvaten+sillä+saman+matkan+autolla+ajamista,+niin+pyörän+CO2+päästöt+ovat+siinä+kuittautuneet+(tämä+laskelma+siis+pyörän+valmistus/rahti+päästöt+vs.+auton+polttoaineesta+aiheutuvat+päästöt+(ei+huomioitu+autossa+muita+päästöjä)