Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Aika merkillinen on edsonin varma "tieto", että kaikki mökkiläiset esim. paskaavat järvet ja rannat. Siis ne omat mökkirantansakin? Joku po. väitteessä ei oikein toimi. Mutta kun on ottanut tehtäväkseen hakea toisista ihmisistä vain vikoja, joita sitten voi täällä ruotia otsikolla "enhän minä, mutta pojat", niin kaikki kahjoimmatkin jutut pitää laittaa liikkeelle. Joku satunnainen matkailija saattaa sattua lukemaan ja vielä uskomaan.

Mutta onpas valo lisääntynyt! Kello on vasta noin ja ikkunastakin näkyy vielä selvästi puhdas luminen maisema. Eikä ole kauankaan, kun tähän aikaan oli jo pilkkopimeä. Ja nythän päivä piteeneekin pitkin askelin, kukon askeleet ovat tässä menossa pikkujuttu. Itse kyllä tykkään suomalaisesta, oikeasta talvesta, mutta usein vallalla ovat mustat, märät ja pimeät kaudet ovat kamalia. Nimitän niitä EU-talviksi; ne saimme kylkiäisinä v.-1995.
  2. Tänään tulikin kettislenkistä vapaapäivä. Poika jäi etätöihin ja tuulettaa itse koirat. Olisin kyllä voinut mennä, ihan itsekkäistä liikuntasyistä, mutta koirat tykkäävät olla omiensa kanssa - miniälläkin kuulemma koulussa tänään lyhyt päivä - joten en mene hämmentämään.

Kävin äsken kaupassa tervehtimässä erästä tuttua myyjää, joka tänään jää eläkkeelle. Tunnen hänet poikiemme joukkuekaverina junnujalkapalloajoilta. Tänään kuulin, että poika oli hiljakkoin kuollut. Neljä lasta jäi jälkeensä. Onneksi osa aikuisten kirjoissa, ja muutkin jo isoja koululaisia. Tuntui tosi surulliselta, Muistan pojan hyvin, mutta vain noilta nuoruuden päiviltään, vanhempana en tavannut. Nyt olisi viisissä kymmenissä. Meidänkin esikoinen täyttää sen ensi kesänä😮

Tänään muistin myös erään ystäväni 75v-päivän, ja tietysti myöhässä. Muistin sen kyllä vielä viime viikolla. Siipan ja minun päivät ovat niin toistensa kopioita, että välillä on vaikea erottaa, mikä päivä menossa. Isompi poikkeama niihin muodostuu siipan hoidoista, joihin kuuluvat labra ja reissu Docrateen lääkehoito-osastolle Ruoholahteen. Siinä melkein meidän toikot viikolla, viikonloppuna sentään usein tapaamme jälkipolvea. Ai niin, kävinhän minä joku päivä sitten kirjastossa, monen vuoden tauon jälkeen. Ja tänään kaupassa:)!

Kohta saan keittää iltapäiväkaffet. Siippa vetelee vielä päikkäreitään, joita hän nykyään nukkuu jo kahdet. Ei jaksa olla pystyssä koko päivää, edes istumassa, kävellähän hän ei jaksa kuin muutaman metrin. Ostin kaffen kanssa oranssilla lapulla merkattuja ruunekreenejä - alennettuja ei olekaan vielä näkynyt, tosin itse merkkipäiväkin on vasta tulossa. Nehän eivät vanhene kovinkaan äkkiä, joten törsäsin ja ostin niitä jo huomiseksikin. Onpa ainakin pullapuoli hodettu kahdeksi päiväksi. Ruokapuoli on vielä kysymysmerkki.

Mukavaa iltpäivää!
  3. Taisin taas saada lenkillä happiyliannostuksen - en onneksi sentään myrkytystä - kun nyt pakasteesta ongitun lounaan jälkeen nukuttaa vietävästi. Päikkäreitä aina välillä otankin, se(kin)hän on eläkeläisen ihan veroton luontaisetu.

Ystäväni ihmetteli, miksi päikkäreitä yleensäkään otan, kun kerran kärsin unettomuudesta. Minun yövalvomisiin eivät tupsluurit päiväsaikaan vaikuta yhtään, nukun vaikka olisi päiväunetkin plakkarissa, ja toisena yönä taas valvon, vaikka olisin mennä huheltanut koko päivän.

Tänään joku uneton kirjoitti, miten hänelle eivät mitkään unieksperttien neuvot auta, nehän ovat ovat enimmäkseen jotain fyysisiä konsteja. Tämä (jo eläkkeellä oleva) kirjoittaja uumoili, että lapsuutensa traumat vaikuttavat hänen nukkumiseensa. Voipa hyvin pitää paikkansa. Minäkin uskon, että kaikenlaiset elämän tapahtumat jättävät jälkensä ihmisen nukkumiseenkin.

Nuorempana nukuin missä vain, paitsi lentokoneessa; siellä harvoin sai päätänsä oikeaan nukkuma-asentoon, ja se on minulle välttämätöntä. Työelämän loppuvuosina tapahtui muutos kohti unettomia öitä. Oli ihan kamalaa lähteä töihin samoilla silmillä, yön valvottuani. Unilääkkeitä en koskaan käyttänyt, enkä käytä nytkään, vaikka siippa niitä välillä minulle tarjoileekin. Olen pari kertaa kokeillut niitä, enkä tykkää niiden jälkitilasta: seuraavana päivänä pää ei tunnu omalta.

Olen kyllä tuuminut, että kun kerran olen eläkkeellä niin ihan sama, koska nukun. Kyllähän valvominen yöllä on tylsää, mutta ennemmin makoilen silmät kiinni kuin nousen ylös vaikka lukemaan; silloinhan varmasti pysyisin hereillä.

Mukavaa, vaikkakin harmaata keskiviikkoa!
  4. En ole tutkinut sitäkään, mikä tuli alarajaksi omalle ilmoitukselle. Ilmeisesti se nyt on sitten täysi-ikäisen oikeus. Hyvä niin. Siitäkin keskusteltiin, että voisiko alaikäinenkin niin tehdä. Juuri esim. murkun mielen ja tuntemuksien vaihtelu oli ymmärtääkseni yksi peruste alaikärajan määritykselle. Totuushan tietysti on, että 18v ei läheskään aina tarkoita, että ihminen sisäisesti olisi täysi-ikäinen. Joskushan 14-15-vuotiaskin voi olla aikuisempi, jopa aikuistakin aikuisempi

On hyvä, ettei ihmisen tarvitse itseään silvottaa tai muutenkaan muokata ulkonäköään saadakseen sukupuolensa virallistettua. Leikkauksilla tehdyt muutokset ovatkin "kiveen hakattuja", tai ainakin melkein. Niiden purku mielen muuttuessa voi taas jo mennä terveysriskien puolelle. Kyllähän tuossa omassa ilmoituksessakin piilee riskejä, mutta ehkä ne on arvioitu pieniksi.
  5. Tänään sain vihdoin patistettua itseni kirjastoon. Olen yrittänyt sitä jo vaikka kuinka kauan, ja tänään vihdoin onnisti. Viimeksi kävin siellä yli 7v sitten. Siivoilin silloin remonttiamme varten kirjahyllyjämme ja löysin monta lukematonta kirjaa. Niitä piisasi pitkäksi ajaksi ja siinä sitten kirjastokäynnitkin loppuivat.

Uuden kirjastoiilin sain, kun luin arvostelut eräästä uudesta kirjasta. Sen kaikki kappaleet kuitenkin olivat lainassa, joten varasin sen. Pitäisi olla saatavilla tämän kuun viimeisenä päivänä. Katsotaan onko. Laina-aika kirjalla on kuukausi, sivuja melkein 700, joten jos on hidas lukija, niin voi mennä palautuspäivä "överiksi". Toivottavasti ei mene.

Tänään olen jo lenkittänyt koirat, käynyt siipan kanssa poliisiasemalla henkilökortin uusinnassa ja tehnyt lumitöitä!! Naapurin ahkera pariskunta ei ole kotona, joten tein itse kulkuväylän tuon märän lumen keskelle. Naapurit kolaavat aina koko käytävän leveydeltä, mutta minä en; lumi on nyt karsean painavaa, joten en jaksanut.

Syntyvyys Suomessakin laskee kuin lehmän häntä, ja huoltosuhde ennusteiden mukaan huononee merkittävästi parinkymmenen vuoden kuluttua; eihän se nytkään kovin kaksinen ole. Lasten suhteen korostetaan aina päällimmäisenä heidän rooliaan tulevina aikuisina: heidän asioitaan ja heitä pitää hoitaa hyvin, että heistä sitten kasvaa hyviä aikuisia. Tietysti niin, mutta minusta lasta tulee ensisijaisesti hoitaa kalliina aarteena siksi, että hän on lapsi ja ansaitsee hyvän lapsuuden ihan omana itsenään, lapsena eikä tulevana aikuisena, huoltosuhteen pönkittäjänä.

Lapset ovat ainakin minulle paljon enemmän kuin joku talouden tunnusluku. Onkin surullista, että lapset vähenevät. Ehkä minunkin elämäni (kuten siipankin) on tullut kohtaan, missä tuo suru on lähes käsin kosketeltavaa. Siksi kai on entistäkin ihanampaa katsella ihan vieraidenkin pienten lasten touhuja. Omien ja lapsenlasten vauva-ja taaperoajasta on jo niin kauan, että niitä ei oikein enää muistakaan. Onneksi on kuvia ja videoita. Niiden katselu tuottaakin meille kummallkein paljon iloa, mutta tietysti myös haikeutta.

Mutta nyt iltapäiväkahveen keittoon. Siippa ei tähän kahvihetkeen kerkiä; on Hesassa saamassa infuusiotaan. Sielläkin kyllä saa ruokaa ja kahviakin, joten isoa puutosta ei siinä kohdassa hänelle tule. Ja kahvia (kuten ruokaakin) saa lisää täällä kotona, jos haluaa. Minä keitän, eli kone keittää, minä vain lataan sen.

Mukavaa keskisen viikon iltaa!