Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Kun en niin kamalan kiinnostunut omista terveysasioistani ole, niin tuo silmähommakin on jäänyt sivuun. Siskollani aikoinaan oli myös silmäongelma, josta lääkäri vakavana kertoi, että verkkokalvolla näkyy musta aukko, ja että se johtaa sokeuteen. Sisko oli jo aika synkkänä; oli silloin vasta 5-kympin tienoilla, eikä vielä diabeteskaan puhjennut. Kuvissa hänkin ravasi säännöllisesti, ja jossain vaiheessa se musta aukko olikin hävinnyt melkein kokonaan. Ettei olisi ollut joku väärä diagnoosi.

Nykyään siskoni näkö on niin hyvä kuin vain kasikymppisellä voi olla, rillit on, mutta niidenkin vahvuudet olleet vakiot jo vaikka kuinka kauan. Joka paikassa aina kerrotaan diabeetikon näön huonontumisesta lähes välttämättömyytenä. Itse sain ekat lukulasit v.-87, vahvuus 1,5. Edelleen luen 1.5:lla. Kun pitää pistää lankaa neulan silmään otan esille tarkkuuslasini 2.0:t. Saas nähdä alkavatko arvot nyt muuttua, eli näkö huonontua.

Jalkojen turpoamisen yleensä sanotaan johtuvan sydämen tai munuaisten vajaatoiminnasta. Ja niin varmaan onkin, mutta muitakin syitä lienee. Oma äitini kärsi po. vaivasta, mutta vajaatoimintaa hänellä ei ollut eikä munuaisvikaa (eikä kyllä muitakaan kroonisia sairauksia; oli käsittämättömän terve loppuun, 90v , saakka, aivohalvaus sitten vei kertalaakista.) Itse välillä nyyhkin;) kun kropassani nuoruuden muistoja ovat enää vain luiset nilkat ja jalkaterät.

Täällä sataa niin, että katto rumisee. Onneksi on lämmintä. Muuten pääsisin lumitöihin.
    Hauskaa päivää kaikille!
  2. Kylmänkolleelta näyttää ulkona, ainakin ikkunan läpi katseltuna, ja tuntuikin siltä, kun äsken seassa käytiin kettiksiä työntämässä. Pohjoisessa luvattu jo luntakin ihan kunnolla, onneksi ei vielä tänne etelän lämpimiin. Monet kuulemma kuitenkin jo vaihdattaneet autonsa renkaat. Minullakin se on mielessä, mutta en vielä ole ryhtynyt tuumasta toimeen. Tai, eihän minun niin tarvitse ryhtyäkään, kun poika sen homman hoitaa autotallissaan.

Tänään on minulla lähes juhlapäivä: lähes päivälleen 2v ja 9kk on kulunut edellisestä Met'in oopperaillasta. Tänään jatkuu taas. Monesti ihmettelen, mihin nämä vuodet ja kuukaudet ovat menneet. Monia tapahtuneita asioita on vaikea muistaa ja sovittaa niitä johonkin ajankohtaan.

Selvittelin aamusella viimeisintä hammaslääkärikäyntiäni, jonka muistin tapahtuneen -21. Tarkistuksen jälkeen, yllätyksekseni se olikin vasta viime keväänä, joten vielä ei olekaan kiirus uutta aikaa tilata. Pruukaan käydä tarkistuttamassa ja hoidattamassa kalustoni kerran vuodessa, ja niin meinaan jatkaakin niin kauan kuin kykenen ja on mitä tarkistaa ja hoitaa.

Jos olisin päässyt täällä potilaaksi julkiselle puolelle, niin siellä esim. hampaiden tarkastuksen saa nykyään vain kerran kolmessa vuodessa, aiemmin oli joka toinen vuosi. Näillä vuosilla tarkastus pitäisi ehdottomasti tehdä kerran vuodessa. Hampaatkin haurastuvat ja lahoavat, ja jos vauriot jäävät pitkäksi aikaa hoitamatta, niin voi tulla pahojakin terveysseuraamuksia. Lehdissäkin on ollut juttuja koskien mm.laitoksessa olevien vanhusten hampaiden hoitoa, ja retuperällä se niissäkin on.

Mutta nyt lounaan kimppuun. Keittiö tarjoilee sunnuntaina tehtyä "lassea". Eilen välillä söimme muuta, joten vaihteluakin osaa meidän kokki järjestää🤣.

Mukavaa päivää!
  3. Ei pizza silloin tällöin - meillä n. kerran neljännesvuodessa, jos niinkään usein - diabeetikonkaan henkeä uhkaa, vaikka kuinka olisi terveysterroristi (joita itse asiassa media on täynnä). Uteliaisuuttani katsoin kaloritaulukoita: Berlusconissa kaloreita per 100g on n. 285 ; yksi pizza, n. 350g, riittää kahdelle. Esmes Vilhossa valmistajan ilmoituksen mukaan 385/100g. Vilho on hyvää, niin hyvää, että pari siivua ei riitä, vaan pitää olla isompi pala, että maunkin tuntee. Olen sitä silloin tällöin ostanut sinun kehusi innoittamana.

No juu. Minäkin olen juustofriikki, mutta osaan jo hillitä sitä aika hyvin. Ja kun en mene kauppoihin, missä on kunnon juustotiski, niin selviän aika vähällä. Juhlapyhiksi niitä ostelen. Tai olen ostellut; nyt ei sekään oikein lyö leiville, kun siipan makunystyrät ovat käyneet niin krantuiksi, että vähän erikoisemmat juustot jäisivät minun syötäväkseni.

Ja nyt uunissa muhii lasagne, jossa kaloreita sitten on vaikka muille jakaa, enkä tapani mukaan herkkua tehdessäni laskeskele kaloreita, vaan makua. Mutta jakoonhan se meneekin. Poikamme porukat tykkäävät siitä ja iso osa lähteekin kuljetukseen. Lasagne oikeaoppisesti runsaan valkosipulin kera on myös sapuskaa, jota teen kerran neljännesvuodessa. En koskaan osta sitä valmiina, enkä ota ravintolassa. "Kuuluisa" ystäviemme keskuudessa on alkuvuoden Lasse-iltamme, mikä aikoinaan alkoi 40v-synttärini viettämisestä, ja on siitä jatkunut tähän saakka, miinus pari koronavuotta. Ensi vuoden lassesta ei vielä voi sanoa mitään. Ja laadukas punkku kruunaa maun.
  4. Ja jo hevoillekin ohralientä! No, mikäs siinä, ohrahan on hyvää ravintoa. Ihmisellekin.

Kotona taas ollaan. Kun matkalla katselin liikennettä niin äkkiseltään näyttää siltä, että autoilu ei kovin paljon oliai vähentynyt polttoaineen kovista hinnoista huolimatta. Mutta se on vain näköhavainto. Kaiketi liikenteen laskeminen osoittaa toista.

Tämän päivän pelasti - sen lisäksi, että taas ollaan kotona ja siipan mahdollisten olotilaongelmien kanssa lähempänä apua - HS:ssä julkaistu Kari Uusitalon kirjoitus koulustamme. Juurikaan paremmin ei kukaan olisi voinut ongelmia analysoida. Paitsi kokeneet opettajat, joiden mielipiteillä ja kokemuksella kuitenkin monet "edistykselliset" ja "digi-intoiljat" pyyhkivät - kuka mitäkin. Pahaa kuitenkin pelkään, että mitään ei tämäkään kannanotto vaikuta koulun kehittämisguruihin.

Täällä on kaunis ilta, mökillä lähtiessämme harmaata, lonkero-keliä. Ulos pitäisi lähteä, mutta laiskuuteni määrää tahdin. Sitäpaitsi maha täynnä ei pidä lähteä urheilemaan; kävimme tullessamme hakemassa pitseriasta Berlusconit, ja sen ahmimisesta nyt mahat killillään perehdymme parin päivän HS:iin. Ehkä myöhemmin, pimeyden jo iskiessä käyn roskiksella viemässä sinne mökiltä tuodut jätteet, bio- ja sekasellaiset. Siellä käynnin jälkeen paljon kuitenkin jää puuttumaan kuntointoilijoiden suosittamasta 10 000:sta. No, saatan saada sen määrän täyteen joskus tulevan viikon lopulla, kun ensin käyn muutamalla kettislenkillä ja päivittäisellä roskiskeikalla. Hyvä minä!
  5. Jopa seitsemään nukuit! Ohhoh! Kai nyt sitten katumukseksi pukeuduit säkkiin ja tuhkaan ja ryhdyit piiskaamaan itseäsi. Minä en muista, koska olisin herännyt seitsemältä. No, itsekin olen kyllä ollut hereillä vielä siihen aikaan - jos en ole nukkunut koko yönä, ja sitä sattuu aika useinkin. Ihan oikeesti olen pari kertaa joutunut kellon soittoon heräämään siihen aikaan: on ollut auton huolto, ja silloin pitää lähteä se viemään jo kukonlaulun aikaan. Muuten en seitsemältä herää vapaaehtoisesti. Aamunukkuminen on parasta, mitä eläkkeen varassa voi tehdä.
  6. Joutsenia näkyy täälläkin joka toisella pellolla. Eilen lounaspaikkamme lähellä oli niitä julmettu lauma. Eikös jouhtenien pitäisi lähteä pois talveksi?. Nythän on lupailtu ainakin yöpakkasia, mahdollisesti tänne eteläänkin, niin johan niiden varpaat jäätyvtä pellon multiin, eivätkä sitten pääse mihinkään.

Tänään pitäisi taas suunnata auton kokka kotia kohti. Muutama homma vielä olisi, kuten esim jääkaapin sulattaminen, tai itse sulatusta vaatii vain pakastelokero, muu osa menee vain pesten ja putsaten. Samoin pitäisi saunakin kuurata alusta loppuun. Olen viimeksi tehnyt sen n. vuosi sitten. Mutta eipä sitä niin kovasti nyt ole käytettykään, joten taidan vielä siirtää sitä ja sen sijaan keskittyä hetkeksi kaseeraamaan liinavaatteita. Niitä on kertynyt tänne niin tuhottomasti ettei edes komppania ryssiä kerkiäisi niitä käyttämään minun elinaikani. En ymmärrä mistä niitä on tullut, kun kotonakin niitä on kaappi pullollaan. Juuri sitä kaman keräämistä, mistä aina silloin tällöin valitan. ja itse siihen sitten syyllistyn - ei tänne kukaan muu niitä raahaa.

MInulla mennyt tällä reissulla päivät sekaisin. Eilen jo elin lauantaita ja joku hetki sitten ihmettelin Muistojen bulevardia kun sitä jo sunnuntainakin lähetetään.Ehkä tästä vielä oleennun oikeaan ajanlaskuun jahka olen kunnolla herännyt. Täällä tulee nukuttua pitkään kun mökin saa niin pimeäksi, ettei aamu"aurinkokaan" pääse sisälle kurkistamaan. Kotonakin kyllä pimeässä nukumme, mutta kun meillä on aina makkarin ikkuna auki, niin sieltä tuleeä ääniä, jotka herättävät. Viikolle joka aamu heräsimme juntan ääneen: noin kilsan päässä tehdään kerrostalolle paalutusta ja äänit taitaa kuulua Helssinkiin saakka.

Ja nyt hommiin. Mukavaa pyhän aattoa kaikille!
  7. Jää alla ja vesi päällä, kitka menee nolliin. Ihme tyyppi on, joka ei siinä liukastu. Liukastumista pelkäävän aika on melkein jo alkanut. Minä jo kiillotisn kenkäni ja sen piikit. Eteisen nurkassa odottavat palvelukseen pääsemista. Ja kohta kai pitää jo kulkuneuvoonkin vaihtaa piikkirenkaat tai ainakin laittaa lumiketjut;). Oikeesti toivon, että menisi em. toimenpiteisiin vielä kauan. Vaikka talvesta tykkäänkin, niin jotenkin nyt voisi vaikka jäädä tulemattakin.

Istuskelen tässä möksän ikkunan edessä ulos tiiraillen. Äsken järvessä uiskenteli kuikkalauma, laskin että ainakin 11 melojaa siinä oli. Liikkuivat kuin hävittäjämuodostelma taivaalla. Yhtäkkiä kaikki hävisivät: dyykkasivat pyydystämään saalista. Ja kohta koko konkkaronkka taas pitkän matkan päässä pinnalle.

Nyt on järvi ihan pläkä, ei pientäkään virettä veden pinnassa. On sanonta: sataisi kun tuulisi. Aiemmin päivälläkään ei tuullut, mutta silti satoi rojottamalla ja jouduimme sateen läpi juoksemaan autosta lounasravintolaamme naapurikaupungissa käydessämme. Täällä mökillä ei ole satanut yhtään. Hyvä niin, koska vielä ennen saunaa pitäisi haravoida lehtiä vähän vähemmäksi.

Lehdistä tuli mieleen, että nyt jo metelookitkin antavat lehtiliukkausvaroituksia. Eilen tämä meidän Anniina varoitteli ihmisiä lehtien päällä kävelemisestä, samoin junia ja ratikoita ratakiskojen liukkaudesta. On aikoihin eletty! Mutta onhan se hyvä, että meistä pidetään huolta. Ja silti odotettavissa oleva elinikämme laskee. Sekin kerrottiin juuri uutisissa.

Nyt pihahommiin ennen kuin tulee pimeä. Juu, ja just rupesi satamaan. Mutta edelleenkään ei tuule. Nyt on maailmankirjat sekaisin!
  8. Mukavaa kun löytyy asioita, joiden selvittämiseen menee puoli päivää, eikä asia sittenkään ole selvä. Ei tule aika pitkäksi.

Olen puoli päivää tutkinut asoy:mme arkistoja löytääkseni jonkun kokouksemme päätöksen koskien yhtiömme talvikunnossapitoa, joka on ulkoistettu kadun ja parkkialueiden osalta ja omatoimista talojen välisillä käytävillä jo yhtiön perustamisesta lähtien. Eli hiekoitamme itse käytävämme.

Viime talvena eräs osakas, joka itse ei enää asu täällä oli käymässä asunnossaan ja liukastui asuntonsa edustalla loukaten olkapäänsä ja rikkoen puhelimensa. Kiinteistövakuutuksemme ei korvaa vahinkoa, koska liukkauden torjunta on osakkaiden vastuulla, siis myös kaatuja osaltaan vastaa siitä. Hänen omasta mahdollisesta tapaturmavakuutuksestaan ei tietenkään anneta meille tietoa. Kaatujan tytär on esittänyt korvausvaatimukset yhtiöllemme.

Hallitus päätti korvata puolet vaaditusta korvauksesta. Se ei piisaa kaatujan tyttärelle, vaan hän on nyt viemässä asian oikeuteen. Eli kaikki dokumentit, joissa talvikunnossapito on mainittu pitää nyt sitten kaivella faileista, joita on jokunen kertynyt viidenkymmenen vuoden aikana. Kaatuja on kyllä hyvin tietoinen yhtiön hiekoituskäytännöstä, mutta hänen ja tyttärensä mielestä sillä ei ole mitään merkitystä korvauksien maksamiseen. Tytär on yhteiskunnallisesti korkeassa asemassa, joten häneltä (=avustajaltaan) varmaan paukkuja piisaa asian ajamiseen. No, viiskasii sanoi saksalainen.

Mukavaa syyspäivää, joka kyllä kohta jo kallistuu iltaan! Täällä ainakin paistaa aurinko.
  9. Olipa täällä melkoinen ukkosmyrsky viime yönä. Varttitunnin oli semmoinen metakka, että melkein jo alkoi pelottaa, että hajoaa koko mökki. Jyrinää ei juurikaan kuulunut, mutta semmoisia muita ääniä - tuulen ja sateen ja liikkuvien ja lentävien ulkokalusteiden - ettemme koskaan aiemmin. Sisäpihallamme ollut pöytä-tuoli-varjo-mysteeri lähti liikkeelle muuten kokonaisuudessaan, paitsi 20kg jalka, mihin varjon varsi oli ruuvattuna. Varsi oli pistetty jalkaan pöydän keskellä olevasta reiästä. Pöytä halkesi siinä rytinässä. Kalusteet ovat täyttä puuta, eivät höyhenekevyttä, muodikasta "muovirottinkia", eli painavat melkoisesti. Varjo ihme kyllä on ihan ehjä, eikä sen jalkakaan ole yhtään vääntynyt. Joitakin vuosia takaperin vastaavanlainen varjo singahti myrskyssä naapurin katolle. Oisi voinut hyvin lentää vaikka heidän ikkunoihinsa, mutta onneksi ei. No, kummassakin tapauksessa omaa huolimattomuuttani, kun en ollut ottanut varjoja alas. Eilisestä myrskystä en tiennyt etukäteen mitään, kun en säätiedotuksia taaskaan seurannut. En tiedä, oliko joku varoitus voimassa.

Myrskyn seurauksena nyt on puissa lehtiä jäljellä enää aika vähän, mutta silti yksi lehtien siivoamisrupeama varmaan vielä pitää tehdä ennen kuin nostan naftaliinista kevytlumilapioni seinän viereen odottamaan ensilumia; tietysti se pitää ensin teroittaa.

Vieläkin tuulee, mutta ei sada. Tuuli on hyvä. Ei pääse ilma pilaantumaan.

Mukavaa uutta viikkoa!