Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Tuosta Spotifystä piti vielä sanomani (kun Whoo kertoi sen ilmaisesta versiosta), että musiikkiin sopii mainos vielä huonommin kuin telkkarin kuvaan. Mm. siksi en koskaan kuuntele kaupallisia radiokanavia (kuten en katso niitä telkasta). Yle riittää minulle, ja siitäkin useimmiten radio ykkönen. Autossa sen sijaan kuuntelen usein Nostalgiaa. Siitä tulee mainoksia, mutta tosi vähän; se ei ehkä
    oikein ole mainostajien kohderyhmien suosikki. Näin vanhoille se on kyllä hyvin sopiva.

Olen noita ranskalaisuosikkejani välillä soitellut YT:sta, mutta soittolistaa en ole pykännyt. Kuuntelen niitä sen mukaan mitä inspiraationi milloinkin sanoo. Oman listan laatiminen olis varmaan ihan hyvä juttu, mutta en ole sitä(kään) saanut änttiin. Kaikki ryhtyminen on niin työlästä.
  2. Tänään on olo ollut kuin toiselta planeetalta. Nukuin viime yönä melkein yhdeksän tuntia, parin katkoksen taktiikalla;). Niin on nyt ruvennut yöni menemään, että joka toisen yön valvon ja joka toisen nukun, ainakin enimmäkseen. No, hyvä niinkin, mutta se valvominen on todella tylsää, ja tämän ikäisen saa ihan tainnuksiin, jota olotilaa piisaa koko päiväksi.

Ja kun virkeä olen, niin olen taas väsännyt ruokia. Yhdelle ruoan tekeminen on ihan turhaa, joten kun hellan viereen asetun, niin sitten syntyykin iso annos. Tänään tein niin proosallisia sapuskoita kuin nakkikastiketta ja lihaperunasoselootaa. Tiedän, että ne maistuvat, ja kun käytän hyviä aineita, niin antavat ravintoakin. Kettisporukka on kipeänä, joten valmis ruoka on heille sitäkin tervetulleempaa.

Tänään jatkui Sokkarilla ihmetarjous. Jo viime viikolla huomasin, että siellä on minun suuret herkkuni, paraguayoksset käsittämättömän halpoja: 500g pakkaus 99snt! Luulin silloin, että oli vain yhden satsin tarjous. K-kaupassa, missä enimmäkseen käyn sama paketti maksaa 2,95€. Saatan syödä niitä paketillisen päivässä. Puoli kiloahan vihanneksia ja hedelmiä pitäisi syödäkin:). Jostain syystä mahani on ruvennut ynsimään monia vihanneksia ja kasviksia, etenkin raakoja, joten hedelmät täyttävät osin niiden jättämän aukon. No, eipä tässä iässä oikeastaan enää niin väliä ole mitä syö, kunhan nyt ei ihan hulluksi ala.

Kun mietin, miten epäterveellisesti siippakoko elämänsä ajan söi, niin häneltä löytyi ruumiinavauksessa ihan käsittämättömän vähän ravintoon yhteydessä olevia vikoja: aortassa jonkin verran kalkkeutumaa ja pohjukaissuolessa alkava haava. Jälkimmäinen ainakin osiksi syntyi ehkä hirveästä patteristosta lääkkeitä, joista suun kautta otettavat sytostaatit tuskin pienimmässä osassa.

Siippa ei kevyttuotteita hyväksynyt lainkaan, ja leivän päälle aina reilusuolaista Oivariinia. Makkaroistakin tykkäsi kovasti, ja kaikki pihvin tapaiset paistettiin hänelle voissa. Vaikka rasvaa ei kaihtanut - melkeinpä päinvastoin - niin kolesteroli hänellä silti oli labroissa aina lähempänä nelosta kuin vitosta. Eli hän oli saanut vahvan kropan ja olisi isänsä suvun miesten malliin elänyt varmaan melko vanhaksi, mutta asbesti vei voiton. Surettaa.

Vaan nyt tämä ruokakuski lähtee toimittamaan asioita. Koirillekin on lähetyksessä lenkkiherkut, kun emme ole lenkillä käyneet ja herkut on niiltä siksi monelta päivältä saamatta.
  3. Minäkin usein syön keitetyn munan jääkaappikymänä. En viitsi edes yhtä kanista keittää, vaan useimmiten kolme tai neljä, joten laitan ne sitten jääkaappiin. Ja ihan hyviä ovat. Ei vasta keitettykään kuumana pysy, kun niitä on pakko liottaa kylmässä vedessä, että saa kuoren pois. Paistettu muna ja kokkeli pitää kyllä saada kuumana.

Aikoinaan Levyraatia oli yksi lemppariohjelmistani. Nykyäänkin aika usein kuuntelen lauantaisin radiosta tulevaa musaraatia. Raadit kiinnostavat minua siksi, että elän toivossa, että niistä putkahtaisi joskus joku tosi hyvä kipale, mitä meikäkin voi kuunnella. Harvemmin enää niin käy. Levyraadin aikoina kyllä aika usein. Mutta silloin olin nuori ja nuorten musaahan siellä useimmiten soitettiin, joten todennäköisyys minun mieleiseni kappaleen mukana ololle oli ohjelmassa aika iso.

Muistan siipan ja minun yhdessäolon alkuaikoina, että hän ei esim. Frank Sinatrasta silloin tykännyt, mutta minä tykkäsin. Muistan senkin, kun hänen vanhempansa haukkuivat Sinatran alimpaan kattilaan, joten ehkä se ajatus oli siippaankin tarttunut. Vuosien mittaan makunsa muuttui. Eihän Sinatra varsin mikään laululintunen ole, mutta kun laulaa esim. My Way'tä, niin kyllä se tuntuu luissa ja ytimissä.

Mutta My Way onkin alunperin ranskalainen sävellys ja sanoitus - Paul Anka teki sanat englanniksi ja Ranskasta tulikin aikoinaan eniten meidän molempien tykkäämää kevyttä musiikkia muutenkin. Vuonna -70 kävimme ekan kerran Pariisissa ja tullessa yksi laukku oli täynnä viinylejä, jotka vieläkin ovat tallella kaapissa. Soitinta vain ei enää ole.

Olen ajatellutkin hankkia vinyyleille vielä jonkun soittimen, jotta voisin niitä kuunnella ja viettää aikaa ihanan, entisen musiikin ja niihin liiittyvien muistojen parissa. Salvatore Adamo, Frederic Francois, David, Sylvie Vartan, Francoise Hardy, Joe Dassin, jne. Vieläkin ovat suosikkejani. Radiosta niitä ei enää kuule vahingossakaan. Jonkun kerran olen niitä toivonut Puhelinlangoissa ja on ne sitten soitettukin. YT:sta niitä myös löytyy.

Nyt pitää saada jotain murkinaa. Olin katsomassa pojapojan peliä, ja istuin auringossa ja tuulessa melkein kolme tuntia. Olihan siellä tietysti joukkueen kanttiini, ja kahvin omenapiirakan kanssa siellä nautiskelinkin, mutta nyt pitää saada jotain suolaisen puolta. Jääkaappi on aika tyhjä, mutta pakastimesta aina löytyy jotain hengen pitimiksi huomiseen saakka.
  4. Siippani uhkasi monesti hakevansa rahat pankista sukkaan. Jäi tekemättä. Aikoinaan mekin jotain sijoituksia harjoittelimme, mutta lopetimme kaikki, kun vähäinen tuotto valui pankin kuluihin eikä riittänytkään. Ei ollut siippa pelaaja, enkä ole minäkään, ja sijoittamiseen ehdottomasti tarvitsisinkin neuvojaa. Mutta pankin neuvojiin en enää usko. Parempi pitää pennit vaikka hometta kasvamassa kuin antaa niiden mennä puha "mopen (=pankki) suihin".

Eräs ystävättäreni teki aikoinaan töitä pankissa omaisuudenhoitajana, ja sijoitusneuvonta kuului siihen hommaan. Pankin leipää kun söi niin pankin laulujakin lauloi, ja toimi tietysti pankin oman ohjelman mukaisesti. Hän sai työssään kiitosten ohessa myös vihamiehiä juuri sijoitusten takia, kun asiakkaat eivät sitten olleet tyytyväisiä neuvoihin - kuitenkin päätökset sijoituskohteistahan asiakas tekee itse. Tänä päivänäkään hän ei juurikaan käy kylillä näkymässä. Sanoi, että pari hankalinta asiakasta asuu vielä näillä main ja kuulemma kadullakin vastaan tullessaan muistuttelevat menneistä. Semmoisia me ihmiset ollaan.
  5. Tänään meinasin hermostua Postiin. Minulla on voimassa Postin erikoisjakelusopmus, mihin ikäiseni porukka on oikeutettu. Sen mukaan saan Postin kantamat lähetykset oven postiluukusta, ei tarvitse noutaa postilaatikosta. Se on toiminut kuin "buikki" viime viikkoihin saakka, mutta on tainnut suviuuno alkaa hommat, kun nyt on jo parin viikon ajan posti laitettu laatikkoon, ja eilen illalla naapuri toi kirjeen, joka oli pudotettu hänen laatikkoonsa.

Tänään sitten soitin Postin asiakaspalveluun. Hän oli alkuun kiinnostunut vain siitä väärään laatikkoon pistetystä kirjeestä. Minulla oli kova työ etsiä kirjeen kuori jätepaperipinostani - onneksi en ollut sitä jo vienyt yhtiön jätepaperilootaan. Kerroin, että muutakin postia oli pistetty omaan laatikkoón, vaikka sen piti tulla eteisen lattialle. Lopulta likka höristi korviaan pääongelmallenikin. Saapas nähdä, miten alkaa toimia. No, palveluun sentään voi soittaa, eikä odotusaikakaan huimaava ainakaan tänä aamun ollut; vain kolmisen minuuttia.

Mielenkiintoista tuossa postin jakelussa on ainakin saajan kannalta se, että kun on muitakin postin jakelijoita, niin mistäs asiakas voi tietää, mikä jakelija on milloinkin kyseessä. Keneltä alkaa selvittää puuttuvaa/kadonneita lähetyksiä. Lähetysten päällä jossain kohdassa voi kuulemma olla jotain kirjain- tai numerokoodeja, joita eri jakelijoilla on, mutta eiväthän ne kerro postin saajalle mitään. Ennen oli postinkin jakelu aika selkeä systeemi!

Toinen homma, mitä tänään olen hoitanut on F-securen palvelun uusiminen. Sekin oli aika kinkkinen, kun entisen palvelumme tilaajan nimi vaihtui. Se oli siippani nimissä, mutta halusin nyt jatkaa sitä omallani. Siihenpä tulikin sitten kaikenlaisia proseduureja, jotka aiemmin siippa hoiti, mutta nyt minun piti ne tehdä. Minulla on se ongelma, että en jaksa lukea ohjeita kunnolla, ja hosun niiden mukaisten toimintojen tekemisessä. Ja sitten jotain menee pieleen. Tänäänkin söhläsin turvaohjelman lataamisen kanssa ja se piti sitten aloittaa parikin kertaa alusta. Sain sen vihdoin toimimaan, mutta aikaa ja kärsivällisyyttä siinä kului.

Onhan noita ilmaisiakin turvaohjelmia, mutta luotan enemmän F-secureen; minulle pankkitoimintojen suojaus on ensisijainen, ja se on hyvä F-securella. Ehkä se on muillakin hyvä, mutta en nyt niille lotkauttele korviani. F:n palvelu kolmen laitteen turvaamisesta maksaa senttiä vaille 50€/v, siis nelisen euroa/kk; ei kallis, hinta-laatusuhde on hyvä. Siipan kanssa sitä käytimme kolme vuotta, ja olimme tyytyväisiä ja minä olen sitä edelleen.

Mutta nyt olen näiden ponnistelujen jälkeen ansainnut päiväkahveet, aprikoosileivonnaisen kera.
  6. Selkeän ohjeen sanelija on Aristoteles. Filosfithan noita elämisen selkeyksiä ovat kehitelleet. Onneksi heitä on, muutenhan me emme täällä erilaisten faktojen(kaan) keskellä selviäisi hengissä.

En tiedä, mistä tulee väite, että vanha ihminen ei paljon unta tarvitse. Minä nukun vähän, mutta selvästi tarvitsisin unta enemmän. Ja viime yönä se taas tuli todistetuksi. Poika kyllä sanoi, että enemmän äksönia, niin unikin tulee. Mutta jos uni edellyttää sellaisia päiviä kuin eilinen oli, niin ehkä se uni niin tärkeää olekaan😂. Tuli istuttua tunteja maailman epämukavimmilla tuoleilla koulun yo-juhlassa. Sen jälkeen useampi tunti seisomista kaksilla yo-kahvituksilla. Väleissä aika pitkiä, vauhdilla käveltyjä siirtymiä juhlapaikkojen ja parkkipaikkojen välillä, jne. Voimat ne kyllä veivät. Sen todistaa se, etten jaksanut enää kotiin tultuani lämmittää saunaa - huolestuttava merkki jaksamisestani.

Äsken katselin telkasta päivän paraatia isäni suvun pääkaupungissa, Jyväskylässä. On mukava seurata tahdikasta musiikkia ja niiden mukaan marssimista. Yllättävän monta "harhaan" astujaa näkyi. Ehkä kuitenkin se, että ääni telkastani ei välttämättä tule millilleen oikea-aikaisesti verrattuna kuvaan, teki tuon harhaisen vaikutelman. Tuollainen paraati on esimerkki järjestyksestä - minun mieleeni. No, sen tietysti joku tulkitsee, että olen sotahullu, mutta kivat hälle. Jo koulussa tykkäsin järjestyksestä ja sen noudattamisesta. Koko nelikymmenvuotinen työurani oli hyvin pitkälle sääntöjen ja järjestelmien noudattamista ja toteutusta, myös uusien luomista. Jotkut toiminnot vain tarvitsevat niitä, jotta hommat hoituisivat. Marssiminen musiikin tahtiin on siitä yksi hyvä esimerkki.

Nyh myöhäiselle lounaalle, joka on broileria ja paahdettuja vihanneksia.
  7. Voi hitsi, kirjoitin äsken monta riviä uutisen julkaisusta ja faktojen tarkistuksesta, mutta jotain namiskukkelia sohasin ja teksti hävisi kuin se Saharaan.

Jonkun raflaavan uutisen ensimmäisenä julkaisusta näköjään mediat käyvät ihan kisaa. Faktojen tarkistushan ei tosiaankin ole aina helppo homma, joten tuossa kisassa se voikin jäädä vain huitaisuksi. Sitäpaitsi monet aiheet vaatisivat usein tarkistusta "miljoonasta" lähteestä, ja niistä oikean faktan poimiminen taas vaatisi julkaisevalta medialta/toimittajalta melkoista asiantuntemusta, esim. juuri ilmastosta. Ja tavallinen tallaajahan on aikalailla median armoilla. Medialukutaito kouluissakin nykyään opetetaan. Silti luullakseni on vaikeaa ellei mahdotontakin päätellä, mikä on oikea faktaa. Silkat valheet (nk. toinen totuus?) ovat tullut uutisiinkin jäädäkseen. - "Epätotta on sanoa, että se ei ole, mikä on, tai että se on, mikä ei ole, ja vastaavasti totta on sanoa sen olevan, mikä on, ja sen olevan olematta, mikä ei ole". Selvää pässinlihaa.

Mutta viime yönä nukuin melkein 12 tuntia. Vain pari lyhyttä heräämistä. Punkkaan menin jo kymmenen aikaan. Ensimmäisen kerran herätessäni, n. kolmen aikaan yöllä puhelin oli mahan päällä (viimeisin viesti oli tullut vähän kymmenen jälkeen), telkkari auki ja valot päällä. Seuraavan kerran havahduin unesta mustarastaan luritukseen, mutta ilmeisesti uni tuli uudelleen ja oikeasti heräsin vähän vaille kymmenen. En tuommoista nukkumisen määrää muista. Olo ylös noustessa oli kuin uudella ihmisellä. Edellisen yön valvominen ja eilinen juhlapäivä tekivät tehtävänsä. Siis minulle uusi päiväjärjestys: valvomista joka toinen yö ja juhlia niiden välissä.

Oli kyllä ihanaa eilen katsella tuoreiden ylioppilaiden riemua. Koulun juhlassa myös laulettiin Gaudeamus igitur ja Maamme laulu, eli perinteitäkin kunnioitettiin. Pojantyttökin näytti nauttivan täysin sydämin, helpottuneena. Raskas oli hänenkin keväänsä, ja oli kuulemma itsekin pelännyt kirjoituksissa epäonnistumista. Mutta hyvin kaikki lopulta meni. Vielä en ole kuullut kertomusta yön juhlinnastaan. Tyttö kylläkään ei ole mikään bilehile - on valitettavasti perinyt meidän puoleltamme introverttiyden - joten veikkaan, että kovin kovaa juhlintaa ei ole harjoittanut nytkään.

Kolea keli vallitsee. Ulos pitäisi lähteä, mutta kutsumus ei vielä ole tullut; odotan sitä malttamattomasti;). Hyvää pyhää kaikille!
  8. 3 / 86