Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. MInäkin meinasin aamulla lähes säikähtää, kun huomasin kuinka kylmää on; en aluksi osannut katsoa mittarin lukemaa tarpeeksi alhaalta. Hyvä etten painunut saman tien takaisin pehkuihin. Varmaan olisin saanut uudestaan unen. Yö meni taas huonosti. Stressistä kai johtuu, kun maha on aina öisin kipeä. Eräs hoituri kertoi, että just tyypillistä stressille.

Nykyisessä mielentilassani huomaan, että välillä yhdistelen herkästi asioita, joissa näkyy mukamas jotakin outoa ja merkityksellistä. Juuri äsken kuulin erään ihmisen kuolemasta. Hän oli muuten täysin vieras, mutta merkityksensä perheemme elämässä oli hyvällä tavalla iso: ostimme aikoinaan häneltä ensimmäisen oman kotimme, jota olimme jo pitkään haaveilleet. Nyt siis lähti samoihin aikoihin kaksi elämässään lyhyesti törmanneet, lähes päivälleen samanikäisetkin miehet.

Nainen vai mies? Tänään lueskelin juttua mm. naisten etenemisestä työelämässä. Kovastihan siitä joka paikassa paasataankin: naisia pitää saada enemmän johto- ja muille korkeamman profiiilin paikoille. Monesti välillä kyllä tuntuu siltä, että naisia haluttaisiin vain sen takia, että ovat naisia. Minusta aina pitäisi osaamisen tulla ennen sukupuolta. Olisi kiva tietää, mikä ratkaisee valinnassa silloin, kun mies ja nainen ovat koulutuksensa ja osaamisensa suhteen täysin samalla viivalla.

Omat kokemukseni naisjohtajista ovat aika vähäiset, mutta tuntemissani tapauksissa naisilla oli kyllä minun mielestäni enemmän maskuliinisia piirteitä - ei kuitenkaan ulkonäössä tai habituksessa - kuin feminiinisiä. Vaatiiko johtaminen sitten vähän karskiutta tai muuta vastaavaa luonteen piirrettä? Tai luultavasti omien työvuosieni ajoista kriteerit ovat jo muuttuneet?

Kaikki miehetkään sovi johtajiksi, niin miksi sitten nainen vain siksi että on nainen. Monesti johtajaksi pyrkivän halut ovat suuremmat kuin kyvyt. Siihen kyllä taitaa "syyllistyä" useammin mies kuin nainen. Naiset ovat kuulemma nimenomaan osaamisensa suhteen - paljon itsekriittisempiä kuin miehet, jopa siinä määrin, etteivät edes hae ison pomon paikkoja. Valinnan tekijän rooli on oleellinen, mutta valinnan lopputulema koituu työyhteisön harmiksi tai onneksi. Onneksi ei enää tarvitse olla työelämässä. Pomoksi sopimattomia - myös pari naista - on kerinnyt minunkin työvuosieni varrelle sattua.

Mutta nyt tämä pomo lähtee pomottamaan itseään rahan käytössä. Pitäis lähteä löytämään joku hautajaisiin sopiva vaate. Mustia vaatteita minulla kyllä enimmältään kaapissa vain onkin, mutta ei yhtään sellaista, mikä sopisi kyseisen kaltaiseen tilaisuuteen.

Mukavaa talvilauantaita!
  2. Olipa tänään virkistävä tapaaminen. Meitä entisiä koulukavereita, siis nyt mummoja, on viisi, jotka olemme pitäneet yhtä kaikkina vuosina, vuosikymmeninä, kouluajoista alkaen. Reilun vuoden aikana kahdesta meistä on tullut leskiä, kolmannenkin puoliso taistelee myös vakavaa sairautta vastaan, ja kaksi on edelleen sinkkuja.

Tänään muisteltiin kouluvuosia, ja seuraavassa tapaamisessa, veikkaan, vielä enemmän. Vanhathan vain niin tekevät; muistelevat. Kyllä kouluajat olivat helppoa elämää! Jos silloin olisi tiennyt, mitä kaikkea aikuisuus ja ennen kaikkea vanhuus pitävät sisällään, niin olisi joka päivä kulkenut kiittimet kyynärpäitä myöten ristissä pelkästä onnesta. Silloin tiesi aina tarkalleen, mitä piti tehdä. Joku teki, joku toinen ehkä laisti. Meidän porukssa kaikki olivat tunnollisia ja saimmekin koulumme hoidettua loppuun yhdellä kertaa, yhtaikaa. Silloin aikaanhan jätettiin luokalle, jos hommat ei sujuneet ja ystävien tiet saattoivat erota. Nykyään saa armovitosen ja siirtyy seuraavalle luokalle, vaikka osaaminen olisi vain täältä sinne päin, usein ei sitäkään.

Huomenna vihdoin pääsemme aloittamaan hautajaisjärjestelyt. Siipan ruumiinavaus on tehty tänään ja kuolemaan liittyvät dokumentit alkavat vihdoin liikkua. Hidasta on ollut. Virkatodistustakaan en ole saanut siksi, että vasta po. avauksen jälkeen lähtee kuolemasta virallinen ilmoitus, vaikka siippa todistettavasti - kotisairaalan kaksi hoitajaa - kuoli melkein kaksi viikkoa sitten. Se oli jonkinmoinen yllätys. Siippaa hoitanut lääkäri ei siis todistusta saanutkaa kirjoittaa.Itseänikin harmittaa asioiden viivästyminen. Ja kaikki johtuu vakuutusyhtiön vaatimuksista varjella rahojaan. Himpun olen jo päässy takaisin kiinni arkeen, ja nyt sitten tulee taas uusi murheen aalto. Mutta minä olen aikuinen, selviän siitä. Lapsenlapsille tämä on raskaampaa. Heitä pitääkin meidän muiden tukea kaikin voimin.

Leppoisaa talvi-iltaa!
  3. Minäkin jouduin viime vuoden puolella asioimaan Aimo Parkin kanssa. Autoni oli yhtenä iltana ollut Flamingossa parkissa, mutta autolle tullessani ei mitään sakkolappua ollut näkyvillä ja karhu tulikin jonkun ajan päästä. Ei selvinnyt, mihin sakkolappu oli joutunut, kunnes se pari viikkoa sitten löytyi auton konehuoneesta kun auto oli huollossa. Oli parkkisetä/-täti laittanut sen ikkunalle huolimattomasti, joten oli siitä päässyt livahtamaan konepellin alle. Hyvä, ettei ollut aiheuttanut mitään vahinkoa siellä; tukkinut jotain kohtaa, syttynyt palamaan tjms. Pistin Aimoon infoa, mutta vielä ainakaan eivät ole vastanneet.

Tänään minulle sen sijaan tuli "veroviraston" huijuuyirtys Omaverosta; olisin kuulemma saamassa veronpalautuksia. Olen kuullut, että niitäkin huijauksia tehdään, mutta itse en niitä tähän mennessä ole saanut. Roistot kai siten pystyvät kyttämään esim. juuri po. viraston sivuilla käyneitä, koska itse olen nyt parikin kertaa joutunut veroviraston sivuilla käymään ja nyt sitten ilmaantui tuo huijausyritys.

Tänään juttelin alustavasti lakimiehen kanssa tulevasta perunkirjoituksesta. Kun kerroin näistä pankkiongelmistamme, niin häntotesi, että yleisiä ovat. Kuitenkin 99% kuolinpesien hoitajista toimittaa nämäkin asiat rehellisesti ja kuuliaisesti, mutta pienen roikaleporukan takia kaikki kärsivät. Taas yksi esimerkki vähimmistöjen "direktio-oikeudesta". Suututtaa vietävästi. Ihmettelen vain, miten vanhat ja sairaat saavat vainajansa hautaan, kun po. asioiden hoito on niin vaikeaa. Kaikillahan ei välttämättä ole apunaan ketään ihmistä, eivätkä ehkä kykene verkkopalvelujakaan käyttämään. Minä sentään kykenen vielä kaiken hoitamaan ja jos en kykenisi, niin pojat avittaisivat, mutta minullekin moni asia on nyt tullut eteen perin mutkallisena. Puhelimessakin on asioita vaikea hoitaa, kun joka paikassa saa jonottaa. Vielä pitäisi jonotella vakuutusasioiden selvitystä. Mutta huomenna on uusi päivä.
  4. Ennen vanhaan sanottiin, että omena päivässä pitää lääkärin loitolla. Siis lääkärin karkoittamiseksi ei tarvitse edes nappulaa painaa. Eiku omppuja kasvattamaan. Puusaunassa on kyllä yksi lyömätön ominaisuus sähkökiukaaseen verrattuna: tulen sytyttäminen uuniin ja sen vahtiminen on mielen terapiaa parhaimmillaan. Ei ihan ehkä takkatuleen tujottamisen veroista, mutta lähes. Tulen ja veden katseleminen uudistaa ihmisen mielen. Kuten saunominenkin.

Syömisistä tuli mieleen eilen illalla eräästä lehdestä lukemani kampasimpukkaohje, missä simpukoiden kyytipojaksi tehdään maa-artisokkapyree, vai oliko se nyt -muhennos. Annokseen tarvitaan mm. kolme valkosipulin kynttä, jotka pehmitetään uunissa grillivastuksen alla. Jep, siis uuni päälle kolmen kynnen takia! Näillä sähkön hinnoilla! Kampasimpukat sinänsä ovat nopeita valmistaa ja maistuvaa herkkua. Harvoin silti olen niitä laittanut ja syönyt.

Kyllä on viikko taas mennyt niin nopeasti, etten melkein kissaakaan kerinnyt sanoa. Juurihan oli sunnuntai ja nyt taas. Tänään pitäisi tehdä muistilista huomista pankkitädin kanssa käytävää puhelinkeskustelua varten. Olen niin suuttumusta täynnä, että sitä on hyvä purkaa jo listan laatimiseen, etten sitten huomenna päristele kaikkea ihan estottomasti. Tiedän kyllä jo etukäteen, että heillä on ylilyöntiasema. Vetoavat sääntöihinsä, jotka laadittu lakien perusteella. Siltikään en voi hyväksyä sitä, että kuolema antaa pankille oikeuden takavarikoida asiakkaidensa tilit. Joku etiäinenkin tästäkin kai meille kävi, kun ehdimme juuri ennen siipan lähtöä maksaa pois asoy-velkamme. Sen maksupäivä olisi ollut 1.3., mutta hoidimme sen jo edellisellä viikolla. Nyt en sitä voisi tehdä, kun pankki "vei rahamme". Seuraava mahdollisuus olisi vasta puolen vuoden päästä. No, säilyisihän rahat tietysti tilillämme, mutta kuukausittainen pääomavastike seuraavan puolen vuoden ajan olisi ollut aika iso, kun korkokin noussut melkoisesti. Olisin myös puolen vuoden päästä joutunut toiseen kertaan maksamaan kirjanpitofirmalle velkaosuuksien laskemisesta ison rahan.

Pitänee tässä keittää toiset aamukahvit. Tänäänkin heräsin seitsemältä jolloin jo ekat kahvit ryystin. Nyt toiset kahveet ja samalla saan vähän lounastakin siirrettyä pidemmälle iltapäivään, ettei tarvitsi enää illallista väsätä. Kyllä yhdelle ihmiselle yksi ruoka päivässä piisaa.

Leppoisaa pyhäpäivää joka iikalle!
  5. Minun vanhempani ovat Honkanummella. Hauta on ollut meillä vuodesta -77, jolloin isämme kuoli. Viime keväänä teimme systerin kanssa viisivuotisen hoitosopimuksen, ja haudan "omistus" jatkuu myös sen ajan. Tuskin kukaan sitä haluaa jatkaa. Muistelua voidaan tehdä muuallakin.

Minä en usein haudoilla käy, mutta sisareni jaksaa niitä hoitaa. Välillä kylläolen ollut kaverinaan, kun kukkia olemme laittaneet ja niitä hoitaneet. Sisko täyttää kohta 82v ja alkaa olla jo aika vanha haudoilla kyykkimään. Tulevana keväänä ja kesänä ei nyt sitten enää tarvitse. Luultavasti v.2027 haudasta luovumme. Siinä olisi vielä yksi paikka, mutta tuskin kukaan sisareni perheestä siihen haluaa, heillä on oma hauta muualla. Minunkin koko perheeni on tuusulalainen, joten tänne jonnekin he jäävät. Minäkin. Siippa haluaa tuhkansa mökille.

Minä en oikein vielä tajua, että siippa on poissa. Hänhän oli melkein koko elämänsä nk. tien päällä, aina poissa, Nytkin on tunne, että hän on vain jossain reisussa ja pölähtää taas viikonlopuksi kotiin. Pojanpoika on tosi onneton. Eilen illalla tuli tänne suoraan urheiluleiriltään. Ei käynyt sitä ennen edes äitiänsä moikkaamassa. Meni istumaan vaarinsa telkkarihuoneeseen, otti yhden vaarin paidan kainaloonsa ja siihen kasvonsa haudaten itki siellä koko illan. Vuoronperään isänsä, sisarensa, kumminsa (poika ja vaimonsa) ja minä kävimme häntä siellä lohduttamassa. Hirveätä oli katsella pojan pohjatonta ikävää.

Tänään tapahtui semmoinen ihme, mitä en osannut kuvitellakaan tapahtuvaksi. Siipan nimellä ollut Elisaviihde ja ADSL muutettiin minun nimelleni yksinkertaisesti vain puhelimessa. Ei mitään valtakirjoja, eikä minulta edes kirjautumista Elisaan. Kuvittelin, että vaikka mitä toimia ja henkilötietojen todistelua pitää tehdä ennen kuin siirto hoituu. Ettei vain Elisan työntekijä olisi ollut kokematon, uusi ja mokasi niin, että palaavat itse kohta asiaan ja siirto tehdään uudelleen kaikkien kiemuroiden kera. No, se jää nähtäväksi. Jos perästä kuuluu niin varmasti aika pian.

Tänään selvisi sekin, että siipalle huonolla onnella pitää tehdä vielä ruumiinavaus. Kuulemma työtapaturmissa ja ammattitaudeissa se on aika yleistä. Tosin ammattitaudiksi sairaus diagnosoitiin koepalojenkin avulla jo syksyllä -21, mutta kaipa vakuutusyhtiöt haluavat varmistaa viimeistään potilaan kuoltua, ettei sisuksissa ollut jotain muuta, mikä kuoleman on aiheuttanut, ja mikä vosi vapauttaa vakuutusyhtiön korvauksista. Kuoleman jälkeenhän joutuvat makselemaan kaikenlaisia korvauksia, joita jo jonkin verran siipalle kerkisivät maksaakin. Jos avaus pitää tehdä viivyttää se hautausjärjestelyjä mielestäni kohtuuttoman paljon. En tykkää yhtään. Perhe alkaa juuri päästä pahimman yli, kun suru taas "avataan". Sen jälkeen vielä toisen kerran, kun uurnan laskua joutuu odottelemaan. Siksi en koskaan olekaan tykännyt polttohautauksesta, siinä käydään samat pinhuusit kuolinhetki mukaan lukien läpi kolmeen kertaan. Vaan minultapa ei sellaisia kysellä. Kyllä täällä meillä arkkuhautauksiakin vielä tehdään, ja hautapaikkoja on saatavilla, mutta polttohautauksia on jo selvä enemmistö. Ja kun siipan tahto on päästä mökille, niin muuta mahdollisuutta siihen ei ole kuin tuhkaus.

Nyt pitää lähteä pojan kanssa kuskaamaan pyörätuoli ja portatiivi takaisin tervarin apuvälinelainaamoon. Eipä niitä monta päivää tarvittu. Mitään eivät maksa, tarvittiin niitä sitten vuosi tai viikko. Hyvä niin.
  6. Teillä vuodenajat sekaisin? Eikös kurkkuja suolata syksyllä tai aikaisintaan loppukesällä. Paitsi, että kyllä meidän ruokakaupassa on ollut saatavilla lähes kaiken aikaa pieniä avomaan kurkkuja, muistaakseni espanjalaisia. Ja toisaalta, eihän kasviksilla ole enää satoaikoja. Jos ei ole suomalaista saatavilla niin on aina jonkun muun maalaista. Joskus kakarana oli yksi parhaista (ruoka)hetkistä, kun kesän ensimmäiset viipaleet vihreätä kurkkua leikattiin leivän päälle ja sen tuoksu täytti kyökin ihanalla tuoksullaan. Enää ei semmoista tuoksua ole niistä tullut aikoihin. Suomalaisistakaan saati sitten espanjalaisista. Tai sitten on nokassani vikaa.

Eipä ole monta päivää tätäkään kuuta enää jäljellä. Rapuselle helmikuu oli jo kevättä. Äkkinäinen tosiaan oli hänenkin lähtönsä. Kuten, Cee sanoit, en minäkään oikein vielä ole tajunnut Rapusen poistumista joukostamme.

Ja lunta sataa taas, tosin ihan hissuksiin, eli meteorologin kielellä hiutaloi - kamala uusiosana. Onneksi ei enempää: lumenluojanaapurimme ovat mökillään, toinen naapuri kotimaassaan käymässä, toinen poikamme kipeänä ja toinen harrastuksensa koulutuspäivillä, joten jos lunta tulisi urakalla, niin vangiksi jäisimme;) Minunkin selkäni, joka on aina ollut huono, on nyt vielä huonompi siipan nostelusta ja hoitohommissa kumartelusta, joten siitä ei lapiohommiin olisi.

Kohta menee meillä uuniin kinkkukiusaus. Ostin jo useita päiviä sitten ainekset ja kuvittelin, että kahteen pekkaan söisimme siitä pari päivää. Mutta niin ei käynyt, joten eilen ostin vähän lisää samoja aineksia ja teenkin sitten useammankin "pekan" syötäväksi isomman satsin. Ei tarvitse kipeänä olevan laitella ruokia ja kettisporukkakin välttyy siltä pari päivää; hiihtolomalaiset saavat rauhassa taas totutella muuhun arkiseen aherrukseen.

Saunapäiväkin olisi tänään. Se kyllä nyt tuntuu kurjalta. Ei ole kivaa mennä saunaan, kun siippa ei sinne enää kykene, ja kun tiedän, että se oli yksi hänen mielipaikoistaan.

Leppoisaa talvilauantaita kaikille!
  7. Kyllähän nämä ikävuodet pistävät ajattelemaan monia asioita, jotka eivät kuunaan tulleet nuorena mieleen saati vallanneet vakipaikkaa korvien välissä. Silloin sitä vain tuli, näki ja voitti ja maailma oli hanskassa. Nyt askel hidastuu joka päivä, ja jossain vaiheessa ei niitä hitaitakaan enää pysty ottamaan. Mutta tämä on maailman laki.

Tänään hoitajakin sitä ihmetteli, kun usein isojen vastoinkäymisten kohdalla tulee kysytyksi, miksi juuri minulle kävi näin. Voisikin ehkä kysyä, että miks ei minulle. Ja niinhän se onkin. Ainahan jollekin käy jotain, joten aika iso todennäköisyys, että siis minullekin.

Tämä päivä on minulta mennyt hitaasti. Mitään muuta hyödyllistä en ole tehnyt kuin hoitajan kanssa vähän opettelin joitakin hoitotoimenpiteitä, mitä minun ehkä pitää täällä itseksenikin tehdä. Hoitajat kyllä käyvät kaksi kertaa päivässä, mutta ainahan voi tulla jotain, mihin ei heitä välttämättä tarvitse.

Kävelyllekään en tänään lähtenyt, kun enää en uskalla siippaa yksin jättää, mitä vielä pari päivää tein. Monta päivää on mennyt ihan sisätiloissa ja se alkaa ns. "syödä miestä". Viikonloppuna yritän ottaa vajetta takaisin, kun pojat voivat olla täällä sen aikaa. Lapsenlapset eivät kerkiä. Tyttö tekee viikonlopun vain yövuoroja ja nukkuu päivät ja poika lähtee maajoukkueleirille. Kävivät kyllä muutama tunti sitten vaariansa tervehtimässä.

Kyllä vuosi on mennyt nopeasti. Tuntuu että olisi vain tovi siitä, kun naapurin hullu hirviö pisti joukkonsa hyökkäämään Ukrainaan. Paljon ei hän tai maansa ole toimenpiteestään hyötynyt, vaikka koko vuoden on tuhoa kylvänyt. Saa nähdä kuinka kauan vielä kestää, ja mihin lopulta tuo sota johtaa. Tarjolla on vain synkkiä näkymiä.
  8. On se hemmetin hienoa, että meillä on täällä keskuudessamme rohkeuden esikuva. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki edsonille!
  9. Tänään on nyt sitten se päivä, kun siippa jää omaan sänkyynsä. Hengitysongelmat ovat niin pahat, että morfiinia tippuu nyt jatkuvasti lääkepumpusta, ja sohvalla muukin hoito on kovin vaikeaa. Äsken kävi lääkäri vielä pistämässä lisäannoksen, ja nyt hengitys kulkee kutakuinkin normaalisti, mutta mies itse tuntuu ajoittain jo olevan muualla. Tuskin enää monta päivää jäljellä. Olisi edes yksi, että lapsenlapset kerkiäisivät käydä hyvästelemässä. Ovat pienellä hiihtolomareisulla ja palaavat tänään.

Onhan tämä kaikki ollut tiedossa siitä saakka kun siippa diagnoosin sai, ja keskimääräinen elinaikakin hyvin selvillä, mutta silti tämä vaihe tuntuu tulleen liian nopeasti. Pian siis pääsee toinenkin rapu rauhaan.

Suuresti nyt huolettaa pojantytön yo-kirjoitukset, jotka kohta edessä. Lapsilla on vaariinsa ollut hyvin läheinen suhde vauvasta saakka. Muistot siitä luultavasti antavat tukea ja ihania muistoja heidänkin elämänsä varrelle, kuten meille vanhoillekin. Sellaista rikkautta ja rakkautta toivoisi kaikkien saavan.

Arkiaskareita pitäisi kotona tehdä - kaikki tekemättä parin viime päivän ajalta - ja palauttaa tervarin välinelainaamosta tuodut tavarat. Niitä ei enää tarvita. Jos siippa olkkariin vielä haluaa ja jaksaa, niin pojat ja pojanpoika hänet jaksavat kantaa. Mieheltä itseltä on kaikki voimat hävinneet. Juomapullo sentään pysyy vielä sormissa.

Kaikesta synkästä huolimatta kevään valo vain lisääntyy. Joka päivä näen yhden ikkunastamme näkyvän männyn latvasta illan tulon myöhentymisen, sen miten iltavalo siihen kajastuu. Jostain olen lukenut, että kevät on etenkin sairaalle ihmiselle raskainta aikaa; huhtikuu on kuukausista julmin, totesi aikoinaan T.S. Eliot ja Waltarikin se yhteen kirjaansa kirjoitti.

Mutt nyt asioille. Poika on etäpäivällä ja tulee tänne päivystämään.

Hyvää viikonlopun aloittelua!