Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. VANHA JA UUSI MINÄ
    Ef.4:17-24
    ---
    4:17 Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa,
    4:18 nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden,
    4:19 ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.

4:20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
    4:21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
    4:22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
    4:23 ja uudistua mielenne hengeltä
    4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
    ---
    Paavali kuvaa sen ajan pakanoiden elämää.
    He elivät mielensä turhuudessa ja vieraantuneina Jumalasta. (17,18).
    Se näkyi, ei ainoastaan sukupuolielämän alueella, vaan myös ahneutena (19); halusta saada aina vaan enemmän ja enemmän.
    Ihminen ei ole siitänsä muuttunut.
    Samoja piirteitä näemme tämänkin ajan ihmisissä. Kristityn on sanouduttava irti tällaisesta elämänmenosta (22).

Paavali kehoittaa Efeson kristittyjä päivittäiseen uudistumiseen (23). Se merkitsee vanhan ihmisen pois riisumista ja uuteen pukeutumista (24).

Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

Pukekaamme siis päivittäin päällemme uusi ihminen, joka on Jumalan mukaan luotu totuuden vahurskauteen ja pyhyyteen (24).
    ---
    Virsi 314.
    --
    2.
    Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
    sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
    Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

4.
    Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
    Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
    Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.
  2. vaihtoehtoista ajattelua: " Jumalan totuuden sanaa verrataan puhdistavaan veteen. Kristillinen seurakunta on Jumalan silmissä puhdas. Se on kuin Kristuksen siveä morsian, jonka hän puhdisti ”vedellä pesten sanan avulla”. (Ef 5:25–27.)
    --
    VAIMOT JA AVIOMIEHET
    Ef.5:21-33
    --
    5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
    5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
    5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.

5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
    5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
    5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.

5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
    5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
    --
    Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan;
    -avioliittoon ja
    -seurakuntaan sekä
    -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4), isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).

Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
    Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
    Kyse on kuitenkin aivan muusta.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä.
    ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää. Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
    Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa.
    Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen.
    Kysymyksessä on työnjako. Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan,

Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).
    ”Tämä salaisuus on suuri” (32).
    Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.

Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
    Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.
  3. Kiitos vastauksestasi!
    --
    Laitan tähän lainaamasi Raamatu paikan selityksien kanssa.

DAAVIDIN POIKA JA DAAVIDIN HERRA
    Mark. 12:35-37 (Rinnakkaisteksti: Matt.22:41-45)
    --
    12:35 Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?

12:36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle”.

12:37 Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?" Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään.
    --
    Jeesus ottaa esille ydinkysymyksen; kuka on Kristus, Daavidin poika (Messias).

Lainopettajat väittivät, että Messias on Daavidin poika.
    Näin Vanha Testamentti opettaakin (esim. 2.Sam.7:14-16, Jes. 11:1, Jer.23:5).
    Odotettiin, että joku Daavidin jälkeläinen ”pystyttäisi jälleen Daavidin sortuneen majan” (Aamos 9:11, Apt. 1:6).

Jeesus viittaa psalmiin 110:1, jossa Daavid Pyhässä Hengessä sanoo:
    ”'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle”.

Kirjanoppineet ymmärsivät Daavidin tarkoittavan tällä Messiasta.
    Apostolitkin usein viittaavat tähän samaan psalmiin (Apt. 2:34, 1. Kor. 15:25, Hebr. 1:13, 10:12-13).
    Mutta Jeesus haluaa nyt tuoda julki, että Hän on paljon enemmän, kuin pelkkä Daavidin poika (Jeesus kuului Daavidin sukuun; Matt. 1.luku); Hän on istuva ja hallitseva Jumalan oikealla puolella kaiken Herrana (36).
    Jeesus kieltäytyi esiintymästä sillä tavoin, kuin Messiaalta odotettiin (poliittinen Messias).
    Messiaan tehtävä oli toisenlainen.
    Tämä selvisi opetuslapsille vasta Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.

Jeesuksen tarkoitus, soveltaessaan psalmin 110 sanoja , oli osoittaa kirjanoppineille, kuinka pintapuolista heidän sanan tuntemuksensa oli. Jeesus halusi antaa vielä todistuksen itsestään ennen häpeällistä kuolemaa.
    Hän ei ollut ainoastaan Daavidin poika, vaan myös Herra, joka kohta oli kutsuttava osalliseksi Jumalan pyhään maailmanhallintoon.
  4. Virsi 303
    --
    1.
    Jeesus, aarteheni,
    riemu sydämeni,
    kuule ääneni.
    Katson sinuun aina,
    sydämeeni paina
    lohdutuksesi.
    Herrani, Jeesukseni,
    verelläsi minut ostit,
    armohelmaas nostit.

2.
    Vasten valtaa surman
    Jeesukselta turvan
    sydämeni saa.
    Vaikka vihollinen
    väijyy petollinen,
    Jeesus pelastaa.
    Myrsky soi ja salamoi,
    synnin syvyys uhkaa, pauhaa,
    Jeesus antaa rauhaa.

3.
    Poissa pedon valta,
    poissa kuolemalta
    kauhun mahti on.
    Kiitos Jumalalle,
    hän suo hukkuvalle
    turvakallion.
    Jeesus voi, ken voiton toi,
    kuolemasta minut auttaa
    kuolemansa kautta.

4.
    Menköön mainen kulta,
    ristiinnaulitulta
    armon aarteen saan.
    Niin en maailmasta,
    vallan valtikasta
    enää huolikaan.
    Erottaa ei mikään saa
    minua pois Herrastani,
    lunastajastani.   
  5. Pikakirjoittaja: " Ei Herran omien tarvitse
    toimia D.wilkersonin ohjeistusten mukaan.Herra pitää omistaan huolen,eikä ruoka pelasta loppupeleissä sen kummemmin".
    --
    David Wilkerson sanoo profetiassaan:
    "Hengellisellä tasolla voimme reagoida kahdella eri tavalla. Tämä tulee esiin Psalmissa 11.
    -Joko pakenemme “vuorelle kuin lintu” tai,
    -voimme tehdä kuten Daavid teki ja kiinnittää katseemme Herraan, joka “on pyhässä temppelissään, hänen valtaistuimensa on taivaassa. Hänen silmänsä näkevät kaiken, hänen katseensa tutkii ihmissydämet” (jae 4).” “Herraan minä turvaan” (jae 1).
    (Lainaus loppu)
    --
    Jeesus puhuu SUURESTA AHDINGOSTA
    Mark. 13:14-23
    --
    13:14 Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
    13:15 joka on katolla, älköön astuko alas älköönkä menkö sisään noutamaan mitään huoneestansa;
    13:16 ja joka on mennyt pellolle, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.

13:17 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
    13:18 Mutta rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvella.
    13:19 Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.
    13:20 Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.
    13:21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko.
    13:22 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.
    13:23 Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki.
    ---
    Jeesus antaa käytännöllisiä elämänohjeita kuulijoilleen, miten tulee toimia vaaran hetkellä.
    Juudeassa, Jerusalemin ympärillä, vuorella olevat piilopaikat ovat silloin hyviä (14).

Tämän kehoituksen johdosta (23) kristityt tiesivät ennen Jerusalemin hävitystä, paeta Jordanin tuolla puolen sijaitsevaan Pellan vuorikaupunkiin.

Tasaiset talon katot olivat suosittuja oleskelupaikkoja itämailla. Siellä olevat saattoivat pelastaa henkensä, kunhan ei mennyt sisään noutamaan tavaroitaan (15).
    Myöskin pellolla olevan ei pidä mennä noutamaan päällysvaatettaan (16).

Raskaana olevien ja imettävien naisten tilanne on silloin vaikea (17), koska heidän pakonsa käy hitaasti (vrt. Luuk. 23:28,29).
    Talvella pakeneminen on vielä vaikeampaa, koska sateet turmelevat tiet ja liikkuminen vaikeutuu entisestään(18).

Edellä olevat asiat sopivat osittain juutalaissotaan ja Jerusalemin hävitykseen v. 70 j.Kr.

Mutta ”lopun aikaa” ei voi selvästi rajata, eikä soveltaa Jeesuksen sanoja koskemaan pelkästään apostolien aikaan. Jeesus kehoittaa olemaan varuillaan (23) kaikkina aikoina.

Meille kuuluu lupaus:
    ”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja TULEVAISET hän teille julistaa” (Joh. 16:13).
  6. Maitoa vai vahvaa ruokaa;
    1.Kor.3:1-23
    --
    3:2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
    --
    Miten on meidän laitamme?

Näyttää siltä, että Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa (j. 2.).
    Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
    Jumalan palvelijoilla on erilaisia tehtäviä sen mukaan, mihin heillä on armolahjat. Paavali istutti, Apollos kasteli, mutta Herra antoi kasvun (j. 6). Tarvitaan herätyssaarnaa ja tarvitaan opetussaarnaa.

Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9).
    Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10).
    Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja. Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12). Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15). Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).

--
    Itse olen huomannut perustuksen tärkeyden täällä maalla, kun olen tehnyt puupinoja.
    Millään ne puut eivät tahdo pysyä kasassa.
    Lienee monelle muullekin tuttua puuhaa!
    Pino kaatuu syystä tai toisesta. Useimmiten perustus ei ole kunnossa. Usein myös puut on laitettu sikin sokin kasaan. Puupinosta tulee silloin liian hatara, joten ei ole ihme, että kova tuulenpuuska hajoittaa pinon.

Kerrankin talvella sain tehtyä itse mielestäni hyvän pinon, niin eikun sekin kaatunut, kun keväällä routa alkoi sulaa perustan petettyä.
    Taas oli aloitettava pinon rakentaminen alusta.

Eiköhän elämässämmekin ole aikoja, jolloin meiltä kysytään, mille perustalle elämämme rakennamme. Mistä siihen saisimme oikeita rakennusaineita?
    Tarjollahan on niin monenlaista touhua ja menoa.

Raamattupiirissämme, joka kokoontui vuosia eri kodeissa oli useita henkilöitä, jotka ovat saaneet aloittaa elämänsä aivan kuin alusta.
    Heille on kirkastunut; Jumala armahtaa sitä, joka Hänen tykönsä tulee. Joku on saanut vapautuksen alkoholista, joku toinen taas hurmahenkisyydestä, kuka mistäkin.

Joillekin saattaa tulla kompastuskiveksi tunteisiin vetoava kristillisyys, jossa Raamatun Sanalle (terveelle opille) ja armonvälineille (kaste ja ehtoollinen) ei anneta paljoakaan arvoa.
    --
    Raamattu kehoittaa:
    1.Piet. 2:2
    "...halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,.."
  7. "...usko vaan, mitä Raamattu sanoo, äläkä kääntele sitä omien ihanteidesi mukaiseksi..."
    ---
    Hyvä ohje!

KAANAN HÄÄT: Joh.2:1-12
    --
    Jeesus, hänen äitinsä ja opetuslapset olivat kutsutut häihin Galilean Kaanahan (1,2). Itämailla vietettiin häitä useita päiviä. Jeesus, tulemalla häihin, halusi osallistua senajan yhteiskunnan moninaisiin muotoihin ja juhliin.

Viinin loppuminen kesken meinasi pilata tämän iloisen perhejuhlan. Jeesuksen äiti kääntyi luottamuksella Jeesuksen puoleen todeten: "Heillä ei ole viiniä" (3).
    Jeesuksen vastaus tuntuu tylyltä: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut." (4).

Jeesus näyttää ensin torjuvan apunsa, jonka hän kuitenkin antaa.
    Kaikessa toiminnassaan hän noudatti Jumalan aikataulua; Jeesuksen aika ei vielä ollut tullut esiintyä Messiaana (vrt. Joh. 8:20). Hän ei toiminut ihmisten ehdoilla, vaan Jumalan antamin ohjein.

Jeesuksen äidin sanat palvelijoille viittaavat siihen, että Maria odotti Jeesuksen tekevän jotain viinin puutteen hyväksi (5).
    Jeesus käskeekin palvelijoiden täyttää kuusi kivistä vesiastiaa vedellä reunoja myöten (6,7). Edeskäyvän, palvelijain esimiehen, maisteltua vettä huomaakin sen muuttuneen viiniksi (8,9). Näin Jeesus ilmoitti kirkkautensa, joka hänellä oli Isältä ja opetuslapset uskoivat häneen (11).

Tämän ihmeteon varsinainen merkitys ei ollut viinin laadussa (sen alkoholipitoisuudessa) eikä määrässä, eikä myöskään pulassa olevien ihmisten auttaminen.