Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. xm, ev.lut."Oppia kasteista", monikko.
    >>>>>>>>>>>
    Opin alkeet, johon kasteasiakin kuuluu, ovat tärkeitä (Hebr. 6:1-2).
    Kristillisen uskon perusasioiden tulisi olla selvillä, jotta voisi päästä eteenpäin, kohti täydellisyyttä.
    Sen tähden on tärkeätä, että niistä keskustellaan yhä uudelleen.
    Raamattupiirissämme on useita henkilöitä, jotka ovat hiljakkoin tulleet uskoon tai opinalkeet ovat vielä hakusessa. He ovat innokkaita tutkimaan Raamattua, myös kasteasiassakin.

-----Parannus kuolleista teoista.
    Sekä Johannes Kastaja (Matt 3:2) että Jeesus (Mark 1:15) aloittivat julistustoimintansa parannuksen julistamisella.
    Kuolleilla teoilla ilmeisesti tarkoitetaan erilaisia pakanuuden syntejä ja kuolleita epäjumalia.

-----Parannuksen julistamiseen liittyi aina kehotus uskoa evankeliumiin.

----- Kasteesta puhutaan monikossa, jolla tarkoitettaneen kristillisen kasteen eroa juutalaisiin pesuseremonioihin (pesoihin) ja Johanneksen kasteeseen.

------Kätten päällepaneminen voi viitata kasteeseen, sairaiden puolesta rukoilemiseen tai virkaan asettamiseen (esim. 1Tim 4:14).

------Viimeiseksi kirjoittaja käsittelee Kristuksen takaisin tuloa koskevaa opetusta (ylösnousemus, tuomio).
    Nämä ovat koko kristillisen uskon peruskivi. Se tulisi olla jo omaksuttuna, jotta voisi pyrkiä täydellisyyteen.
    --
    -- 1.Kor. 3:2
    "Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;..."

Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa.
    Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
    Meidänkin tulisi kantaa huolta vastauskoontulleista Paavalin tavoin..
  2. Mohikaani_27: "Olen kyllä monesti ollut esm, vauvakasteesta kanssasi erimieltä....".
    >>>>>>>>
    Ei ole erikseen vauva-, lapsi-, tai aikuiskastetta.
    Raamatun sanan mukaan on vain yksi kaste, joka on kaikille sama.

Ole vapaa; et ole pilkannut minua!