Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25507

  1. On aina mahtavaa päästä lukemaan jonkun selvästi oppineen tai muuten ajattelukykyissen ihmisen kirjoitusta tällaisella keskustelupalstalla. putleriin ja Venäjään liittyvä Overtonin ikkuna on laajempi kokonaisuus, jonka pysyväksi ytimeksi on ääri- ja laitaoikeistolaisessa ajattelusssa valikoitunut maan kommunistinen vaihe. Ei ymmärretä, että kommunismi ja sosialismi olivat vain sattuman oikusta syntynyt välivaihe Venäjän historiassa. Se jos mikä oli se geopoliittinen katastrofi, jonka Venäjä koki. Katastrofin ydin oli siinä, että Venäjän reaalisosialistinen malli hyydytti maan tiedollisen kehityksen vuosikymmeniksi, jopa vuosisadoiksi. Korjaaminen on hyvin vaikeaa ilman totaalista vallankumousta. Tässä suhteessa vertailu Kiinaan on osuvaa. Kiina on mennyt talous edellä, kun Venäjällä liuataan eteenpäin poliittisin muutoksin, joilla ei ole onnistuttu ratkaisemaan maan perusongelmia. Venäjän malli voi johtaa sen talouden täydelliseen sekasortoon ja 1990-luvun alun vaihdantatalouden paluuseen.

    Venäjän idea ei ole kommunisti tai mikään vasemmistolaisuus kuten jotkut edelleen kuvittelevat. Sosialismi syntyi Ranskassa ja Saksassa, ei Venäjällä. Venäjä toteutti kuitenkin ainoana valtiona oman sosialistisen mallinsa, kun bolshevikkien vallankumous onnistui maan sekasortoisissa oloissa Venäjän ollessa häviämässä ensimmäisen maailmansodan. Venäjän idea on kylläkin kollektiiivinen, mikä johtuu maan maatalousvaltaisuudesta. Maatalousmaata ei voi siirtää, joten sitä on pitänyt kollektiivisesti puolustaa milloin mistäkin suunnasta tulevia hyökkääjiä vastaan. Kollektiivinen ajattelu tunkee kaiken läpi ja se mahdollisti myös kommunismin. Kollektivismi näkyy Ukrainan sodassakin. Armeijan palveluksessa olevia ihmisiä ei pidetä ihmisinä vaan sotilaina, jotka ovat uhrattavissa kollektiivin edun puolesta. Tämä poikkeaa rajusti länsimaisesta individualismista. Amerikkalaiset lähtivät suurin joukoin pelastamaan paria lentokoneensa mukana pudonnutta sotilasta. Koko ajatusta pidetään Venäjällä täysin käsittämättönä typeryytenä ja osoituksena lännen heikkoudesta.

    Kollektiivinen ajattelu edellyttää kuitenkin armotonta johtajaa. Kommunismi ei ollut demokratiaa vaan siinäkin oli kovat johtajansa, joista kovin oli Stalin. putler on ominut itselleen nyt tämän kovan johtajan roolin. Länsimaista demokratiaa pidetään heikkoutena. Tällaiset asiat piirtävät Venäjän ideasta kuvaa autoritaarisena valtiona, missä on yksi mahtava johtaja. Ajattelu on täysin samanlaista kuin äärioikeistolaisessa ajattelumallissa. Sitä samaa toteutti natsi-Saksa aikoinaan ja nyt sen perään huutavat aikamme äärioikeistolaiset. Pisimmälle tänä aikana on päässyt Trumpin USA. Trump itse haluaa nähdä itsensä suurena ja palvottuna sekä armottomana johtajana. Hän kuuluu samaan kategoriaan kuin stalin, hitler, putler, mao, netanjahu ja jotkut pienemmät kihot.

    Täällä kukkoileva persukirjoittaja on pölvästi. En tiedä uskooko hän itse hölympölyynsä, todennäköisesti uskoo. Hän on malliesimerkki siitä ajattelukyvöttömästä massasta, mistä nämä itsevaltiaat johtajat ovat aina imeneet voimansa.
  2. Tämä ei pidä kaikilta osin paikkaansa. On totta, että Kepu ja demarit ovat historiallisesti sulle-mulle jakopuolueita. Mutta sen sijaan siitä, että tulojen hankkiminen olisi jätetty muiden hoidettavaksi, ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Usein on käynyt niin, että talous on kasvanut punamultayhteistyön vallitessa myös hyvin. Viimeisimmät hyvän talouskasvun hallituksia olivat Paavo Lipposen hallitukset. Suurimmat kasvun vuodet sotien jälkeen osuivat punamultakausiin. Talouskasvu on nytkin selvästi surkeampaa kuin Marinin hallituksen aikana jopa koronasta huolimatta.

    Lipposen hallitusten aikaisen kasvun ydin oli taloudellisen rakenteemme mullistava muutos. Perinteisen vientiteollisuudemme rinnalla ja johtotähdeksi syntyi ensimmäistä kertaa kuluttajatuotteita globaalisti myyvä yritys eli Nokia. Nokia hiipumisen jälkeen palasimme pitkälti vanhaan sykliseen talousrakenteeseen, jossa kysyntä erityisesti paperiteollisuuden osalta hiipui. Ruotsi ja muut pohjoismaat pärjäävät mm. laajemman elinkeinorakenteensa turvin. Varsinkin Tanskalla on oma Nokian tapainen kuluttajiatuotteita tekevä yritys eli lääkejätti Novo Nordisk. Suomessa valmistetaan vain metsä- ja metalliteollisuuden tuotteita, joista on monet ovat ns. investontituotteita kuten paperikoneet ja metsäkoneet tai välituotteita kuten selluloosa. Suomessa on monia sellaisia muutosjarruja, joita muissa pohjoismaissa ei ole. Näitä ovat kannattamattomuutta ylläpitävät yritystuet sekä listaamattomuutta suosiva osinkojen huojennusjärjestelmä, mikä ei ohjaa rahaa investointeihin vaan seiniin ja omistajien omiin tarpeisiin.
  3. Jos näin suuri joukko johtavia psykiatreja näkee asian samalla lailla, niin uskoisi, että nousisi esiin vielä suurempi joukko alan asiantuntijoita, jotka pyrkivät osoittamaan heidän olevan väärässä. Epäilen, ettei esiin nouse yhtäkään asiantuntijaa, joka pyrkisi kumoamaan näiden 30:n lausunnon. Jo maallikkona voi nähdä, että Trump on äärimmäinen narsisti, megalomaaninen ja helposti ärsyyntyvä impulsiivinen ihminen. Hänessä on paljon sellaisia piirteitä, joita kansankielellä kutsutaan hulluudeksi.

    Tottakai kyse on poliittisesta jahdista. On yhä kasvava joukko älykkäitä ihmisiä, jotka näkevät, että Trump on vaaraksi paitsi omalle maalleen myös koko ihmiskunnalle. Iranin hyökkäyssota osoitti viimeistään sen, että hän nojaa päätöksissään vain omiin tunnelmointeihinsa suostumatta kuuntelamaan saati noudattamaan asiantuntjoiden näkemyksiä. Trump pani Iranin sodalla koko maailman talouden uhan alaiseksi. Tämä poliittinen jahti päättyy ilman muuta sitten, kun Trump saadaan pois vallasta eikä hänen tilalleen tule yhtä hullua tai vielä hullumpaa ihmistä. Varapresidentti Vance ei ole erityisen hyvä varamies, mutta hän ei vaikuta kuitenkaan likimainkaan niin hullulta kuin Trump. Vancea pelottaa kyllä ryhtyä toimiin Trumpia vastaan. Vancella on hyvässä muistissa se kerta, kun varapresidentti asettui Trumpia vastaan. Silloin varapresidentillä oli aito vaara joutua hirtetyksi. Hirsipuukin oli kongressitalon pihalla jo valmiina.
  4. Huumetestien aikarajat eivät liity asiaan millään tavalla. Ei Marin ole mitään huumetestiä ylistänyt. Osa poliittista oppositiota vaati Marinia käymään huumetestissä. Vaatimukselle ei ollut mitään perustetta. Vain poliisiviranomaiset voivat velvoittaa rikoksesta epäillyn huumetestiin. Pikatestin voi suorittaa rattijuopumusvalvonnassa ilman epäilyäkin. Muussa tapauksessa pitää olla perusteltu epäilys huumausaineen käyttörikoksesta tai muusta huumausainerikoksesta taikka muuhun rikostutkintaan liittyen.

    Testin voi vaatia tehtäväksi siis vain poliisi. Poliisi ei ole koskaan vaatinut eikä esittänyt, että pääministerimme pitäisi testata. Testaukseen lähteminen oli Marinin oma idea. Minusta tuo idea oli sinällään tarpeeton siitäkin syystä, ettei testi edes kerro mitään väitetyn käytön aikaisesta tilanteesta. Tietysti jatkuvasta huumeiden käytöstä se voi kertoa. Hiusnäytteillä on mahdollisuus saada tietoa kauemminkin tapahtuneesta käytöstä, mutta sellaisia testejä ei tavanomaisesti suoriteta rikosten esitutkinnassa.

    Huumetesti tässä tapauksessa on tosiaankin arvoton. Se ei kerro sen paremmin kuin huumausaineen käytöstä kuin käyttämättä jättämisestä pari viikkoa aiemmin. Positiivinenkaan tulos ei olisi kertonut siitä vaan jostain tuoreemmasta käytöstä. Mutta koko asian ydinhän on siinä, ettei Marinia edes epäilty mistään huumeen käyttörikoksesta. Poliisi ei ryhtynyt asian vuoksi mihinkään toimenpiteisiin. Poliisille ei ehkä kukaan edes tehnyt ilmiantoa mahdollisesta rikoksesta. Eivät edes Purra tai muut persut, joilla tuntui olevan omassa mielikuvituksessaan varmaa tietoa asiasta. Kyse oli vain mahdollisuudesta ryhtyä poliittiseen ajojahtiin ja sitä mahdollisuutta Riikka Purra hanakasti ja törkeästi ilman mitään perustetta teki. Päämisterimme oli viihteellä ja kertoi nauttineensa hieman alkoholia. Se ei useimpien meidän mielestä ole mikään suuri synti rikoksesta puhumattakaan. Ministerit nauttivat alkoholia ministeriöidensä pikkujouluissakin. Olen tätä itsekin todistanut useamman kerran.
  5. Et taida kyllä ymmärtää historiasta mitään, jos yleensä sitä edes tunnet. Ääri- tai vähemmän vasemmistolaisestakaan perheestä kotoisin olo ei selitä millään tavalla ainakaan 1880-luvun aikaisen Venäjän ihailua. Tuo aika oli Venäjällä tsaarin vallan aikaa eli sen vallan, jonka vasemmisto ja bolshevikit halusivat kumota ja siinä onnistuivatkin. Tsaarin valtaa kannattavat olivat Venäjän valkoisten puolella. Sinun väitteesi vertaantuu samaan kuin sanoittaisiin, että tietysti joku kannatti Suomen sisällissodassa valkoisten voittoa, kun oli kommunistisesta perheestä. Kuulostaako kovin loogiselta ja järkevältä?

    Keskisarja kyllä tietää, mistä puhuu, vaikka vertaus nykyisyyden ja autonomian ajan kesken ontuukin ja pahasti. Automian aikana Suomen oma päätösvalta oli varmaan paljon suurempi kuin se oli koskaan Ruotsin vallan aikana. Suomi eli tsaarin vallan aikoina sekä hyviä että huonoja aikoja. Se riippui kulloisenkin tsaarin hyvän- tai pahantahtoisuudesta. Suomessa on kunnioitettu eirtyisesti tsaari Aleksanteri II kautta. Häntä pidetään tsaarina, joka kunnioitti Suomen oikeuksia ja hän oli muutoinkin melko edistyksellinen hallitsija. Hänen patsaansakin on saanut säilyä edelleen paraatipaikalla Helsingin senaatintorilla. Ministerit voivat valtioneuvoston suunnalta pälyillä sitä vaikka joka päivä. Se miksi vertaus ontuu, on silloinkin olemassa ollut jatkuva uhka siitä, että tuuli voi muuttua milloin tahansa vastakkaiseen suuntaan. Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka oli lisäksi täysin Venäjän käsissä. Nykyisen meillä ei ole mitään tällaista yläpuolellamme olevaa valtaa. Kaikki valta, mistä olemme vastineena jostakin edusta luopuneet, on tehty vapaaehtoisesti. Tsaarien aikoina meillä ei ollut niin laajamittaista suvereenia vapautta, mitä tsaari ei olisi voinut meiltä koska tahansa riistää.
  6. Miellän itseni sosiaaliliberaaliksi. Eli kannatan mahdollisimman laajaa kansalaisvapautta. Raja tulee vastaan lähinnä siinä, että muiden ihmisten elämää ei sovi rajoittaa eikä häiritä kohtuuttomasti eikä yhteiskunnalle aiheuttaa tahallaan kustannuksia. Muuten kukin taaplatkoon tyylillään. Sosiaalisesti vastuullisella politiikalle pidämme puolestaan huolta heikoimmista ja siitä, että yhteiskunnan ihmiset ovat suhteellisen tasa-arvoisia. Tämä ylläpitää ennen muuta yhteiskuntarauhaa ja on moraalisesti oikein.

    Konservatismi on jonkinlaista uskontoa myytteihin. Siinä asetetaan menneen maailman arvoja elämemme paaluiksi ja sivuutetaan järjen käytttö. Oikeistolaisuuden miellän vähän samaksi kuin itsekkyyden ja tunnekylmyyden.

    Minusta on ihan luontevaa, että varsinkin naiset voisivat äänestää fesmistipuoluetta. Itsekin miehenä kannatan feminismiä ja äänestänkin mieluummin naista kuin miestä vaaleissa. Uskon vakaasti, että yhteiskunta olisi parempi ja inhimillisempi paikka elää ja asua, jos sitä johtaisivat enemmän naiset kuin miehet.

    Meissä kaikissa on aimo annos sosialismia. Paras todiste siitä ovat perheet. Ne elävät hyvin yleisesti sosialististen tapojen mukaan. Jokaiselta vaaditaan perheissä kykjensä mukaan ja annetaan tarpeiden mukaan. Koko perhe-elämän perusta on hyvin sosialistinen. Itsekkyyden sijasta koko perheen etu asetetaan etusijalla hyvin monessa tapauksessa. Kun näin ei tapahdu, perhe yleenäs rikkoutuu avioeroon. Oma perheeni on ollut oikeinkin sosialistinen. Olen itse vaurastunut taloudellisesti, mutta jakanut omastani perheen hyväksi ihan kursailematta kunkin tarpeiden mukaan.
  7. Meillä pääministeri ei ole jäänyt kiinni mistään huumausaineen käytöstä sen vuoksi, ettei tiettävästi yhtäkään pääministeriä ei ole koskaan edes epäilty huumeiden käytöstä. Marin kävi oman oikeusturvansa vuoksi huumetestissä. Minusta kylläkin ihan turhaan, koska ei hän edes epäilty huumerikoksesta.

    Monilla meistä on kokemuksia huumeista ja niiden vaikutuksista. Kaksi nykyistä kansanedustajaa on tiettävästi ilmoittanut joko kokeilleensa tai käyttäneensä huumeita. Toinen on kokoomuslainen ja vakavamman laatuinen käyttäjä persu. Persuillahan on enemmänkin ollut ongelmia päihteiden kanssa. Veikkaan, että paljon useammalla on puoluekannasta riipppumatta kokemuksia huumeista kuten suurella osalla suomalaisista yleensäkin.

    Itselläkin on kokemuksia huumeista. En ole varma, mutta ensimmäiset kokemukset tulivat jo lapsena ja mahdollisesti heroiinista. Minun lapsuudessa sen kaupittelu on vielä sallittua ja se taidettiin kieltää vasta joskus 1950-luvun puolivälin jälkeen. Heroiini oli tunnetusti erittäin tehokas yskänlääkkeenä. Yskänlääkkeissä saattoi olla aiemmin muitakin nykyisin huumausaineeksi luokiteltuja aineita, jotka on korvattu muilla. Rintamalla ollut isäni kertoi, että heroiini ja amfetamiini (pervitiimi), oopiumtabletit sisältyivät sotilaiden käyttöpakkauksiinkin. Morfiinia käytettiin haavoittuneiden hoidossa kivun lievitykseen. Isältäni jäi palauttamatta sodasta palattua näitä lääkkeitä ja pari ampuma-asettakin. Ne oli viisasta säilyttää varalla epävarmoina aikoina. Lapsuuden jälkeen myös omiin kuvioihin astui alkoholi noin 14-vuotiaana. Huumeita en käyttänyt, vaikka niitä oli omassa nuoruudessasin helposti saatavilla esim. Piritorilta, jonka läheisyydessä silloin asuin. Vanhemmalla iällä pääisin sitten oikein kunnon huumetrippiäkin kokeilemaan, lääkärin määryksestä. Lääkäri sanoi, että kokemus voi olla ahdistava ja pelottava. Ei se minulle sitä ollut, mutta hyvin erikoinen muuten. Se oli sellainen kuolemanrajakokemuksen oloinen (mistä usein kerrotaan), missä kaikki kokemus viuhui kuin kuvanauhalta kovalla nopeudella. Kokemus oli kuitenkin sikäli neutraali, ettei minulle tullut mitään tarvetta kokea sellaista uudestaan. Sairaalassa on ollut myös muutama leikkaushoitoon liittyvä lievempi kokemus, joka on heittänyt mielen vähän sekavaksi joksikin aikaa. Äitini kuoleman läheisyydessä, pääsin myös kuulemaan hänen varsin erikoisista kokemuksistaan, joita hän piti sillä hetkellä totena. Päihteillä voi olla sellaisia vaikutuksia, jotka niin sanotusti laajentavat tajuntaamme. Tiedetään esim.. että kirjalija Mika Waltari olisi käyttänyt niitä inspiraatioin lähteenä samoin kuin nykyisin maailman rikkaimpana miehenä pidetty Elon Musk. Muskin väitetään käyttäneen useita huumeita ketamiinista LSD:hen. Waltari ja hänen aikalaisensa käyttivät enimmäkseen 1920-luvun muotihuumetta eli sitä samaa kuin nykyäänkin, kokaiinia. Helsinginkin kuppiloissa nuuhkittiin tuolloin kokaniia kaiketi jopa avoimemmin kuin nykyisin. Siis sata vuotta sitten.

    Käytämme myös ihan jokainen omia itse tuottamiamme huumeita. Elimistömme endormiini on näistä tunnettu, samoin adrenaliini. Ensin mainittu aiheutta iloisuutta ja euforisia tuntemuksia esim. liikuntasuorituksen jälkeen. Toinen taas lisää toimintakykyämme pelkotilanteissa. Niitä on vaikea julistaa kielletyiksi huumeiksi, kun oma elimistömme tuottaa niitä.
  8. Ei se nyt ihan noin mene kuin kerrot lukeneesi. Kultaan sijoittamista pidetään turvallisena laskusuhdanteissa. Kullan arvo ei helposti laske jos ei paljon nousekaan. Nyt se on kuitenkin noussut jyrkästi pari vuotta siitä kuin kerrot sijoittaneesi kultaan. Olet tehnyt erittäin onnistuneen sijoituksen. Minä taas kerroin, että myin omat kultani pois jos noin vuosi sitten. Sijoitukseni ei ollut mikään merkittävä kultaan, mutta kn vaihtoehtoinen sijoitukseni on tänä samana aikanaja vähän pitempäänkin ollut amerikkalaisen teknologiateollisuuden osakkeet, tuotto on ollut vieläkin parempi. Kultaan sijoittaminen on tavallisesti siis hyvä keino suojata rahansa arvo inflaatiota vastaan, mutta se ei ole tavallisesti mikään suuri rikastumiskeino. Nyt se on poikkeuksellisesti ollut sitäkin parin vuoden ajan. En oikein osaa sanoa, mistä kullan kova kysyntä johtuu paitsi, että kiihtyvä kysyntä tietysti ruokkii itseään. Siinä pelissä huippu vaan voi tulla vastaan ja sitten lähdetäänkin alamäkiluisuun. Kullan osalta luisu alas on ainakin alkanut pari kuukautta sitten, mutta muuttuuko se trendiksi siihen en osaa sanoa, kun en tunne riittävästi kullan hintaan vaikuttavia tekijöitä. Osakkeet ovat minulle paljon helpommin ymmärrettäviä, kun pohjalla on aina joki tuote, jota ihmiset haluavat ostaa. Joskus se autot, joskus hammastahna, joskus pikaruoka, joskus läkkeet ja nykyään kaikenlainen teknologiaan liittyvä. Teknologiateollisuus on mutkikkaampi, kun siinä on erilaisia osia ja vaiheita, joiden merkitys kannattaa ymmärtää. Siinä on myös lähes monipolistisia toimijoita, joilla on vankka vallihauta toimintansa suojana. Tällaisia yrityksiä ovat esim. hollantilainen ASML, taiwanilainen TSM, amerikkalainen Micron, korealainen Samsung ja tietysti myös siruteknologian kärkinimi Nvidia. Näistä itse olen pyrkinyt sijoittamaan jo pitempään Nvidiaan ja Microniin ja tuotot ovat olleet loisteliaita. Nyt tei virheliikkeen myymällä osakkeita pois Iranin sodan vuoksi. Minulle on ollut yllätys, ettei sodalla ollutkaan suurempaa vaikutusta, ainakaan vielä. AI-teknologian seuraavat löydöt ovat yritykset, jotka kykenevät parhaiten hyödyntämään uutta teknologiaa. Se vaihe odotuttaa vielä itseään enkä osaa suositella mitään varmaa voittajaa siltä puolelta vielä. No, Palantir on tietysti ollut sellainen, mutta hinta onkin jo taivaissa. Ja siinä yhtiössä on vähän sellaisia moraalisia ongelmia.

    Suomen Pankissa on varmasti paljon talousosaamista. SP ei ole mikään sijoitusyritys, vaan se huolehtii ennen muuta hintavakaudesta ja valuuttavarannosta yms. Pankin toimintaa ei voi siten tarkastella minkään sijoituksen onnistumisen kannalta. Ei Suomen valtiokaan ole mikään sijoitusyritys, vaikka omistaa yrityksiä. Omistamisen perusteet ovat kuitenkin toiset kuin voiton tekeminen. Perusteet ovat strategiset eli jotkut yritykset on pidettävä kotimaisessa omistuksessa kriisien varalta esim. sen takia, että saadaan aina sähköä ja polttoaineita. Valtio pitää myös omaa lentoyhtiötä ja junaliikennettä tarpeellisina omistaa olivatpa ne sijoituksina hyviä tai huonoja.
  9. Kepu ja persut ovat kyllä paljolti eri linjoilla. Ne olivat joskus taannoin poliittisesti lähempänä toisiaan, mutta silloin pitää mennä Paavo Väyrysen johtaman Kepun ja Pekka Vennamon johtaman SMP:n aikaan. Sen jälkeen tiet ovat alkaneet kulkea täysin eri suuntaan.

    Kepun suunta muuttui kohden Kokoomusta Esko Ahon ja Juha Sipilän puheenjohtajakausilla. Muutoin Kepussa vaikuttivat liberalismin tuulet. Näitä tuulia puhalsivat ennen muuta Olli Rehn ja Matti Vanhanen. Puoluejohto muuttui liberaalienemmistöiseksi, mikä sai Paavo Värysen kiukun purkaantumaan. Kepussa vaikuttavat edelleen talous edellä menevä liberaaliosasto ja aluepolitiikasta kiinni pitävä perinnejaosto. Ristiveto on melkoinen ja se tekee Kepusta paljossa toimintakyvyttömän. Toinen jalkaa repii toiseen suuntaan ja toinen vastakkaiseen. Jos Kepu onnistuisi hylkäämään maaseutupuolueen maineensa, sillä voisi olla potentiaalia osallistua ainakin hallituskumppaniksi pienpuolueena esim. sinipunahallituspohjassa. Jokaisen talouspolitiikkaan vakavasti suhtautuvan pitäisi ymmärtää vhdoin, ettei pienen kansan voimavaroja voi hukata pitkin maata sinne tänne. Kepulla on aina ollut myös viha-rakkaus -suhde demareihin. Anneli Jäätteenmäki yritti ujuttaa puolueeseen jopa sosiaalipoliittista näkemystä ja onnistuikin sillä nostamaan puolueen ihan ennätyskannatuslukuihin.

    Persut ovat taas menneet ihan toiseen suuntaan 1990-luvun taitteen ajoista. Soinin persut eivät vielä tehneet megairtiottoa kohden ääri- ja laitaoikeistumista. Soini itse asiassa vierasti sellaista. Hän oli vaan puhdas populisti. Halla-Aho ja Purra muokkasivat persuista täysin uuden puolueen, joka muistuttaa monessa eurooppalaisia äärioikeistolaisia sekä Trumpin typeryksiä. Vanhasta maltillisesta maalaisliittolaisesta taustasta ei ole enää mitään jäljellä. Enemmän puolueen voi rinnastaa Lapuan liikkeeseen ja IKL:ään, joihin Maalaisliitto halusi pitää tiukan hajuraon.

    Kepulainen maltillisuus yhdistää Kepua vasemmistolaiseen maltillisuuteen eli demareihin. Se on osa tätä viha-rakkaus-suhdetta. Vastapuolen kanssa on aina mahdollista neuvotella ja päästä järkevään kompromissiin. Persuilla ei ole mitään kompromissihaluja useissakaan asioissa, koska he ovat ääri-ideologisesti suuntautunut puolue. Toisaalta Suomen talous ei kestä punamultayhteistyötä siinä muodossa, että se olisi vanhan mallista sulle-mulle jakopolitiikkaa.
  10. Holkerin hallituksen kokoonpano ei ole enää mahdollinen, koska SMP:tä ei enää ole. Nykyistä persuporukkaa ei voi pitää SMP:n perinnönjatkana. Soinin PS olisi sitä vielä ollut. Persut eroavat niin vahvasti demareista ja RKP:tä, ettei persujen kanssa ole järkevä lähteä samaan hallitukseen.

    Pohjana sinipuna olisi minusta hyvä, että RKP on siinä luontevasti mukana. Tällä kolmen porukalla ei saada ihan enemmistöä, vaikka menisi vaaleissa oikeinkin myönteisesti niiden osalta. Yksi puolue tarvittaisiin vielä jatkeeksi ja oma suosikkini siihen on Vihreät. Suomeen on tärkeää saada hallitus, joka katsoo tulevaisuuden talousvirtaukseen uteliaasti ja myönteisesti. Vihreän teknologian ylösnousemus on edelleen käynnissä ja siksikin Vihreät olisi oikea puolue hallituksessa. Tarvitaan myös edelleen vihreän puhtaan energian vahvistamista. Siihen kuuluu silloin olennaisena osana myös ydinvoiman lisäämisen harkitseminen. Vihreät näyttäisi muuttaneen aiemmin tiukkaa ydinvoimavastaisuutta. Taidetaan tarvita parikin uutta suurempaa reaktoria ja sitten pienydinvoimaloita, kun niitä alkaa olla tarjolla. Ydinvoima tekee Eurooppaa riippumattomaksi niin venäläisesti, amerikkalaisesta kuin Lähi-idän fossiilisesta energiasta. Persut ovat talouspoliittinen käsijarru, joka on juuttunut tiukasti kiinni. Sillä menolla taloudella on vain yksi suunta - alaspäin.
  11. Suomi ja suomalaiset ensin ajattelu on todellakin vahingollista siinä muodossa kuin ääri- ja laitaoikeisto sen esittävät. Se on samalla tavalla vahingollista kuin Maga-politiikka, jota Trump soveltaa omassa maassaan. Se on nimittäin hyökkäys yhteistyötä ja koko maailman edun ajamista vastaan. Nationalismi ajaa vastakkainasetteluun ja vastakkainasettelu johtavat sotiin. Sen vuoksi oma maa ensin -ajattelu on äärimmäisen typerää ja sitä ajavilla on pahaa vajausta yläpäässä. Monet ongelmat kuten ympäristöongelmat ovat globaaleja, rajat ylittäviä uhkia. Niitä vastaan tulisi taistella yhteistyössä eikä vesittää asia asettamalla itsensä uskoma kansallinen etu päällimmäiseksi. Kansallisen edun ajaminen oli äärimmäisen vaarallista 1930-luvulla ja se on sitä edelleen mitä suurimmassa määrin myös nyt.

    Sosiaaliturvan varassa on ok. elää, jos maamme lainsäädäntö sen sallii. Pääosin se sallii sen silloin, kun ei ole työtä tarjolla. Kenenkään ei tarvitse vapaassa maassa mennä töihin. Onhan Suomessakin jonkn verran pääomatuloillaan rikastuneita ja jotka pyrkivät välttämään työntekoa. Haluaisitko pakottaa heidät jollain tavalla töihin? Sosiaaliturvan varassa voi elää, jos lain mukaiset edellytykset siihen ovat olemassa. Jostain syystä asia on kuitenkin historiallisesti tarkasteltuna niin, että kun suhdanteet parenevat, "halu" työntekoon kasvaa eli työllisyys parenee. Sinun logiikallasi asian pitäisin mennä päinvastoin, koska suhdanteiden parantuessa yhteiskunnalla on enemmän varaa siihen, että ihmisiä elätettäisiin sosiaaliturvan varassa. Mielikuvasi asiasta lienee täysin tuulesta temmattu ja juttusi täyttä hölynpölyä.