Vapaa kuvaus

Kotisivut https://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää

Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen lukee, etten ole kirjoittanut mitään! Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

204

Kommenttia

4087

1. Venäjän propagandaan uskominen tässä hölmöyden huippu on, eikä monikaan kannata Putinia Suomessa. Valehtelunne on täysin turhaa ja hedelmätöntä. Eivät edes Suomen venäläiset usko noita.
  2. Siis minun.
  3. Olet naturalismin, siis empirismin kannalla. Kyllä siinä on subjektiivinen idealismi pohjalla aina kuitenkin.

Se tuoli on siellä huoneessa, jos on, ihan siitä riippumatta, onko kukaan sitä havaitsemassa. Kaikki muu on selittämistä havaintojen ylitärkeydestä, eli subjektiivisesta idealismista. Realismi on se totuus, eikä ole mitään naivia realismia pysyä realismissa tieteessä ja filosofiassa. Se asenne vaan on realismia, muu on subjektiivista idealismia.

Realismi ei kiellä subjektiivisten asioiden eikä havaintojen merkitystä millään tavoin. Mutta silti voidaan pysyä realismissa. Ei tarvita idealismin selityksiä..

Realismi pystyy selittämään kvanttiteorian kummallisuudet: todellisuuskäsityksemme mikromaailmasta on ollut väärä. Tutkijan havaitsemistapahtuma ei ole syy, sellainen syy on subjektiivista idealismia.

Naturalismissa on edelleen ne kaikki empirismin kumarrukset subjektiiviselle idealismille, vaikka se väittää olevansa realistista. Se ei lähde siitä, että todellisuus on sellainen kuin on, vaan havainnoista. Ei voi muka tutkia asioita, joista ei ole havaintoja.

Kuitenkin sitten tutkitaan, esim. alkupamaus, ja sitten taas kielletään etukäteen asioita, joita voi olla olemassa, esim. Jumala. Eli naturalismi on käytännössä myös epäjohdonmukaista. Se ei johdu enää subjektiivisesta idealismista, vaan tiedeuskosta ja ateismista ja sinulla liittyy nagualismiin.

Jumala on olemassa, jos todellisuudessa on sellainen asia kuin Jumala. Ei riipu siitä, onko havaintoa Jumalasta vai ei, eikä siitä hyväksyykö naturalismi Jumala- oletuksen vai ei.
  4. Muut tavat ovat käytännössä osoittautuneet huonommiksi.

Ei pidä enää paikkaansa tieteessä, ei luonnontieteissä, ei missään, varsinkaan filosofiassa.

Sananvapauden tarkoitus toteutuu muuten, mutta oman käsityksen vapaa ilmaus kuuluu siihen, eikä sitä saa väittää julistamiseksi tai häiriköinniksi tms jos se asiallisesti oikeassa kohdassa tapahtuu. Tämä on ainoa kohta mitä rikotaan. Oman käsityksen ilmaisun vapaus.

Hypoteesien täytyy olla falsifoitavissa empiirisesti. Naturalismia, jota juuri kritisoin. Pitää hyväksyä muutkin tieteen Filosofiat.

Teististen oletusten arvo tieteelle. Tottakai pitäisi olla vapaus niihin. Ei ole.

Perustelujen esittäminen. Sitähän minä juuri yritän tehdä, mutta aina silloin bannataan. Minä en saa perustella. Muut saa.

Jankutusta. Syy siihen en ole minä. Minä yritän saada perustella asiallisesti, mutta se estetään, koska vain BB ja naturalismi ovat sallittuja ja tieteellisiä.

Juuri näistä näistä keskustellaan, väitellään, ja se muuttuu turhaksi kiistelyksi, ja sitten asiallinen keskustelu estetään väittämällä että juuri minä rikon sääntöjä eikä vastapuoli. Säännöt sallivat sellaisen keskustelun asianmukaisissa osioissa, joita siellä on.

Sinäkin vaan olet naturalismin kannalla ja pidät siitä irtautumista epötieteemlisenä. Ei se ole, se vaan on erilainen näkemys tieteestä ja filosofiasta. Oikeasti pitäisi olla yhtä sallittu tueteessä kuin naturalismin. Muttei tosiaan ole.

Aika paljon on kyse tiedeyhteisöstä. Se on naturalistinen tällä hetkellä, eikä salli muuta. Diktatuuri on jo siellä, eikä se yhteisö tietenkään itse koe itseään millään tavoin vääräksi, mutta BBn vastustaja ja teisti kokee sen ilmaston epätieteelliseksi ja sensuuria harjoittavaksi.

Tottakai foorumi saa olla niin puhtaasti naturalistinen kuin haluaa. Yritin muuttaa asian vapaammaksi, paremmaksi ja näin tieteellisemmäksi, ja olen ilmeisesti epäonnistunut. Vika on koko tiedeyhteisössä. Kestää kauan ennenkuin vapaus taas koittaa.

Rauhaa. Rakkaus ja totuus ja vapaus valitkoon. Edes tieteessä ja kulttuurielämässä. Täällä ei tarvita diktaattoreita ja oikeassa olijoita. Minäkin syyllistyn siihen välillä, kun olen kerran löytänyt uskonnollisen totuuden, uskon Kristukseen. Parannus, kaste jne.
  5. Trump tekee noita hyviä asioita vaan pysyäkseen suosiossa. Populisti. Oikeasti hän hivuttaa maata ja maailmaa rikkaiden diktatuuriin.